Hoe wordt dit onderdeeltje genoemd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:30

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Lastig, ik kan niet op de naam komen van een onderdeeltje dat ik zoek. Zie foto. Als ik Google op adereindhuls, waarvan ik dacht dat het de benaming was, krijg ik toch andere dingen in de zoekresulaten. (Ook handig overigens, maar niet wat ik zoek).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi_VQvUgUfaaUhKgnwM2n7_fxcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5pq13Z4HeMqB8yAIIWVMrNl.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een suggestie?

Beste antwoord (via rappie_nl op 22-01-2021 10:03)

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:11
In prince zou je dit gewoon een aderhuls kunnen noemen, maar dat doen de meeste meestal niet. De aderhulzen zijn meestal vertinde koperen kokertjes die je vervolgens om de litzes heen krimpt. Er zijn "geïsoleerde" adereindhulzen met een kunstof kraag, en je hebt ongeïsoleerde adereindhulzen. Dit soort adereindhulzen zijn altijd vrij specefiek voor snoer moet een bepaalde aderdoorsnede. Dergelijke kokertjes zijn op verschillende, maar vaste lengte geproduceerd en je verkrimpt ze met een handtang of machine waar deze los of als strip in gaan.

De adereindhuls uit de foto noemen we vaak een ferrule of een splice, wat eigenlijk gewoon dezelfde benaming in het Engels is. Slaat eigenlijk nergens op, maar zo creëer je een beetje onderscheid met wat de meeste Nederlanders herkennen als een typische adereindhuls. Dit soort "splices" worden op een lange rol aangeleverd. Soms zijn ze gesegmenteerd (zoals deze) zodat je zelf de lengt kan bepalen. Het verwerken met een handtang is hier niet echt de bedoeling. Deze zitten op rollen van 30.000 tot 200.000 stuks en zijn alleen verwerkbaar met een zogenaamde "micro applicator". Dit is een op maat gemaakte krimptool die in een zogenaamde krimp pers moet worden geplaatst. Zo'n tool kost al snel tussen de 1000 en 3000 euro, en een beetje krimppers kost je zo 10K. Het materiaal van dergelijke splices is ook veel vaker een ander materiaal. In plaats van koper ook vaak messing maar soms ook staal. Dit is dan vaak vertint of vernikkeld.

Bij een "standaard" adereindhuls kan en mag je met verschillende tangen en vormen verkrimpen. Bij dit soort splices is de krimpvorm veel belangrijker. De splice moet zich op de juiste manier om de kabel heen vouwen. Tenzij je van plan bent een kabelconfectie bedrijf te beginnen en met flinke batches aan de slag wil, is dit dus niet een passende oplossing. Pak een standaard adereindhuls, en als dat teveel moeite is kan je misschien de kabel ook vertinnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:04

EvH

Kabelschoen?
Stekkerhuls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dit lijkt mij de helft van een stekkerverbinding (gebroken aan de punt?)

Enfin, dit onderdeel in zijn geheel is een Tamiya connector als ik het zo zie.

Edit: Je hebt ze ook in platte uitvoering, conrad noemt ze 'Platte Stekker' :+
https://www.conrad.nl/p/p...polen1-mta-1301660-845264

Aanknijpen met een speciale tang.

[ Voor 38% gewijzigd door Koekstra op 21-01-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:12

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 13:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Toen ik nog in de kabelboomconfectie zat noemden we dit een adereindhuls met twee krallen.

Dit is enkel een geleiderkrimp (zonder isolatiekrimp) bestaande uit meerdelige stukjes. Die worden afhankelijk van de gewenste lengte van montage toegevoegd. Wij konden tot max. 5 krallen aankrimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Move naar ‘Modding, Mechanica & Elektronica’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 01:05
Lijkt mij inderdaad ook gewoon een soort aderhuis zoals @Hippocampus zegt. Beetje vergelijkbaar aan dit: https://www.jst-mfg.com/product/detail_e.php?series=242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rappie_nl
  • Laatst online: 16:30

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Hippocampus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:43:
Toen ik nog in de kabelboomconfectie zat noemden we dit een adereindhuls met twee krallen.

Dit is enkel een geleiderkrimp (zonder isolatiekrimp) bestaande uit meerdelige stukjes. Die worden afhankelijk van de gewenste lengte van montage toegevoegd. Wij konden tot max. 5 krallen aankrimpen.
Aah, bedankt. Enig idee waar ik die kan kopen? Ik kom ze in m'n zoektocht nergens tegen. Of ik zoek verkeerd, dan zou ook kunnen natuurijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:03
rappie_nl schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:06:
[...]

Aah, bedankt. Enig idee waar ik die kan kopen? Ik kom ze in m'n zoektocht nergens tegen. Of ik zoek verkeerd, dan zou ook kunnen natuurijk.
Daar heb je ook een crimptang voor nodig geschikt voor ongeisoleerde connectoren (voorbeeld)

Waar heb je dit voor nodig? Voor schroefverbindingen voldoen adereindhulzen prima, hiervoor heb je ook niet direct een deftige tang nodig (is wel handiger uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[...]

Toevallig 2 weken terug nog maar zitten kijken bij de Conrad, aderhulsen in overvloed ,aar ik denk dat iedere elektronicawinkel of mogelijk ook elektra/hobbyman winkel ze zal hebben.

Ik zelf ben uiteindelijk voor een dunne dunwandige messing pijp gegaan wat ik nog had liggen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 13:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Op het werk kwamen ze op rollen van 50.000 stuks ;) maar ik ben ze zelf ook nog niet tegengekomen bij een elektrozaak o.i.d.
Maar daarvoor kan je wel andere type adereindhulsjes vinden. Let goed op welke kwadratuur je nodig hebt.

BV: https://www.conrad.nl/o/adereindhulzen-0225330

[ Voor 4% gewijzigd door Hippocampus op 21-01-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Adereindhulzen zonder kunststof deel doen eigenlijk het zelfde.

Maar voor alle oplossingen heb je inderdaad een crimp tang nodig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:11
In prince zou je dit gewoon een aderhuls kunnen noemen, maar dat doen de meeste meestal niet. De aderhulzen zijn meestal vertinde koperen kokertjes die je vervolgens om de litzes heen krimpt. Er zijn "geïsoleerde" adereindhulzen met een kunstof kraag, en je hebt ongeïsoleerde adereindhulzen. Dit soort adereindhulzen zijn altijd vrij specefiek voor snoer moet een bepaalde aderdoorsnede. Dergelijke kokertjes zijn op verschillende, maar vaste lengte geproduceerd en je verkrimpt ze met een handtang of machine waar deze los of als strip in gaan.

De adereindhuls uit de foto noemen we vaak een ferrule of een splice, wat eigenlijk gewoon dezelfde benaming in het Engels is. Slaat eigenlijk nergens op, maar zo creëer je een beetje onderscheid met wat de meeste Nederlanders herkennen als een typische adereindhuls. Dit soort "splices" worden op een lange rol aangeleverd. Soms zijn ze gesegmenteerd (zoals deze) zodat je zelf de lengt kan bepalen. Het verwerken met een handtang is hier niet echt de bedoeling. Deze zitten op rollen van 30.000 tot 200.000 stuks en zijn alleen verwerkbaar met een zogenaamde "micro applicator". Dit is een op maat gemaakte krimptool die in een zogenaamde krimp pers moet worden geplaatst. Zo'n tool kost al snel tussen de 1000 en 3000 euro, en een beetje krimppers kost je zo 10K. Het materiaal van dergelijke splices is ook veel vaker een ander materiaal. In plaats van koper ook vaak messing maar soms ook staal. Dit is dan vaak vertint of vernikkeld.

Bij een "standaard" adereindhuls kan en mag je met verschillende tangen en vormen verkrimpen. Bij dit soort splices is de krimpvorm veel belangrijker. De splice moet zich op de juiste manier om de kabel heen vouwen. Tenzij je van plan bent een kabelconfectie bedrijf te beginnen en met flinke batches aan de slag wil, is dit dus niet een passende oplossing. Pak een standaard adereindhuls, en als dat teveel moeite is kan je misschien de kabel ook vertinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Tin kruipt, nooit vertinnen als je wilt dat je verbindingen vast blijven zitten.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1