Meer dan 50 lampen toevoegen aan Tradfri

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tradfri
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-07-2023
Hi,

Voor ons nieuwbouwhuis zijn we een lichtplan aan het maken en dat zijn ongeveer 65-70 lichtpunten/lampen (mede door de vele inbouwspots). Er kunnen blijkbaar maar 50 apparaten toegevoegd worden aan de hub/app. Het blijkt ook mogelijk te zijn om zonder de app een schakelaar aan max. 10 lampen te koppelen.

Het liefst wil ik lampen met een app, slimme schakelaar of spraak kunnen bedienen. Twee hubs aansluiten schijnt ook niet te werken. Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen?

Als dit niet kan, kan ik altijd nog 50 lampen via de hub/app bedienen en de overige lampen met alleen Tradfri-schakelaars, toch? De extra mogelijkheden die de app biedt heb je dan niet. In sommige ruimtes is dat denk ik niet erg, al heb ik het liefst dat alle lampen de opties en mogelijkheden hebben die in de app staan.

PS. We overwegen om fysieke schakelaars weg te laten en alleen te werken met Tradfri-schakelaars en -sensoren. Zo besparen we op het freeswerk en zo kunnen we een deel van de extra spotjes bekostigen. Een huis zonder fysieke schakelaars, waardoor je ook op een later moment de plek van de draadloze schakelaar kan bepalen, klinkt voor mij als een huis van de toekomst. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden als ik hiervoor kies?

Ik kijk uit naar jullie reactie! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tradfri op 22-01-2021 15:00 . Reden: inbouwspots ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:37
Een andere hub dan die van Ikea nemen?

Meer lampen op 1 stopcontact schakelaar toevoegen.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyriel85 op 21-01-2021 21:14 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je spots neemt hebben ze een tradfri voeding die ze allemaal schakelt, dat telt als 1. Of wil je echt elk spotje los kunnen bedienen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42
Waarom zou je voor een nieuwbouwwoning een volledig draadloos systeem nemen? Daar lijken mij meer nadelen dan voordelen aan te kleven. Maar misschien wordt ik oud... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
D-Three schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:27:
Waarom zou je voor een nieuwbouwwoning een volledig draadloos systeem nemen? Daar lijken mij meer nadelen dan voordelen aan te kleven. Maar misschien wordt ik oud... :)
Dit lijkt me inderdaad met uitstek een goede case voor een bedraad bussysteem zoals DALI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tradfri
@teacher
Als je spots neemt hebben ze een tradfri voeding die ze allemaal schakelt, dat telt als 1. Of wil je echt elk spotje los kunnen bedienen?
Ik begrijp denk ik niet wat je bedoelt met Tradfri-voeding. Alle inbouwspots krijgen een GU10-Tradfri-lampje en communiceren individueel met app en hub.

Er worden sparingen in het plafond geboord van 80mm diameter waar eigenlijk alleen ruimte is voor een armatuur. Ik weet niet wat er nog aan ruimte overblijft voor het systeem dat je in gedachten hebt.[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tradfri
D-Three schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:27:
Ik ben erg benieuwd naar de nadelen. Waar denk je dat we tegenaanlopen?

Het weglaten van schakelaars zorgt er ook voor dat Tradfri-instellingen niet ontregelt raken. Daarnaast bespaar ik zo op het freeswerk. Een argument is de prijs van tradfri t.o.v. gewone LED-verlichting, maar ik werk bij IKEA (geen verstand van verlichting ;) en heb een hele grote batch met veel korting kunnen kopen in de koopjeshoek. Alle lampjes zijn nog nieuw en zitten in doos. Door de adventkalender-actie (22 euro voor 30 euro stoptegoed, tientallen van gekocht), koopjeshoekkorting en personeelskorting heb ik de lampjes voor 35 procent van de normale prijs kunnen krijgen Ik heb alleen nog een aantal draadloze schakelaars nodig en dan is de set compleet.

De voordelen van Tradfri als alle verlichting aandoen met 1 druk op de knop, automatisch de verlichting aan op bepaalde tijden, etc zijn voor mij doorslaggevend om voor zo'n systeem te kiezen.

Een nadeel is dat de batterijen in de afstandsbedieningen een keer op gaan en er constant spanning op de lampjes staat. Als er geen internet is, kunnen de lampjes volgens mij nog wel bediend worden met de afstandsbediening omdat ze via een zigbee-netwerk communiceren, maar dat weet ik niet zeker. Zou natuurlijk vervelend zijn dat alle lampen in het huis aan gaan omdat het internet eruitligt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 23:45
Ik heb op dit moment 60 apparaten in m'n tradfri home smart app. 54 lampen, 2 stopcontacten en wat schakelaars. Naar mijn weten is de limiet per gateway 100 apparaten. Verder stuur ik het allemaal vanuit de woning app aan op IOS dus kom niet zo vaak meer in de ikea app.

Fysieke schakelaars zou ik niet weglaten. Heel soms wil je een lamp/kamer even uit en aan zetten als er wat buggy gedrag is. Om dat vanuit de meterkast te doen is wel erg overdreven en denk ook evt aan verkoop ooit, men zal toch erg raar opkijken als dat niet er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tradfri schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Het weglaten van schakelaars zorgt er ook voor dat Tradfri-instellingen niet ontregelt raken. Daarnaast bespaar ik zo op het freeswerk. Een argument is de prijs van tradfri t.o.v. gewone LED-verlichting, maar ik werk bij IKEA (geen verstand van verlichting ;) en heb een hele grote batch met veel korting kunnen kopen in de koopjeshoek. Alle lampjes zijn nog nieuw en zitten in doos. Door de adventkalender-actie (22 euro voor 30 euro stoptegoed, tientallen van gekocht), koopjeshoekkorting en personeelskorting heb ik de lampjes voor 35 procent van de normale prijs kunnen krijgen Ik heb alleen nog een aantal draadloze schakelaars nodig en dan is de set compleet.

De voordelen van Tradfri als alle verlichting aandoen met 1 druk op de knop, automatisch de verlichting aan op bepaalde tijden, etc zijn voor mij doorslaggevend om voor zo'n systeem te kiezen.

Een nadeel is dat de batterijen in de afstandsbedieningen een keer op gaan en er constant spanning op de lampjes staat. Als er geen internet is, kunnen de lampjes volgens mij nog wel bediend worden met de afstandsbediening omdat ze via een zigbee-netwerk communiceren, maar dat weet ik niet zeker. Zou natuurlijk vervelend zijn dat alle lampen in het huis aan gaan omdat het internet eruitligt :P
Houd er rekening mee dat als je je woning wil verkopen, en alle schakelaars ontbreken dat dit zeer slecht verkoopbaar is. ( heb zelf Hue Hub maar Ikea lampen, en alle bestaande schakelaren zijn er nog )
Mocht ik een lamp moeten resetten of wat dan ook dan kan ik dat doen zonder de lamp eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tradfri
Dank voor jullie berichten.

Ook fijn om te horen dat er wel degelijk meer apparaten gebruikt kunnen worden dan wordt aangegeven op het doosje van de hub.

Over het doorverkopen van de woning: We kunnen de tradfri schakelaars laten zitten bij verkoop. Ik vraag me af of men het over 5 jaar nog steeds gek vindt om in en aantal ruimtes alleen draadloze schakelaars te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tradfri
sigmundfreund schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:00:Fysieke schakelaars zou ik niet weglaten. Heel soms wil je een lamp/kamer even uit en aan zetten als er wat buggy gedrag is. Om dat vanuit de meterkast te doen is wel erg overdreven en denk ook evt aan verkoop ooit, men zal toch erg raar opkijken als dat niet er in zit.
Heb je vaak last van buggygedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:05:
[...]

Dit lijkt me inderdaad met uitstek een goede case voor een bedraad bussysteem zoals DALI.
Als de TS de freeskosten wil besparen om spotjes te kopen denk ik dat een DALI systeem niet helemaal in het budget past.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je al ervaring met Tradfri? De software is redelijk beperkt, ik zou er niet compleet afhankelijk van willen zijn. Ik ben snel naar Zigbee2MQTT overgestapt. Dan heb je geen limiet meer, maar het is wel een stukje ingewikkelder.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Tradfri schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:12:

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden als ik hiervoor kies?
Tienerbuurjongens die je verlichting over nemen.
Softwareupdate waardoor je alles weer opnieuw moet programmeren en koppelen.

Bouw eerst eens wat ervaring met zigbee op voordat je aan zo'n projekt begint, Het zit nog boordevol met kinderziektes.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:53
corporalnl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:13:
[...]
Mocht ik een lamp moeten resetten of wat dan ook dan kan ik dat doen zonder de lamp eraf te halen.
En hoe vaak komt dat voor? Het is natuurlijk vreemd om fysieke schakelaars in te bouwen alleen voor het resetten van de lamp. Bezoekers zetten dan ook gegarandeerd een keer je slimme lamp uit, en dan werkt de boel niet meer.

Voor de verkoopbaarheid is het inderdaad wel aan te raden om fysieke schakelaars in te bouwen, en deze dan voor jezelf gewoon om te bouwen naar Zigbee-schakelaars. Uiteraard wel gewoon schakeldraden trekken e.d. en die gewoon kortsluiten zodat de lamp altijd stroom krijgt. Zo kan een eventuele nieuwe bewoner zelf kiezen voor een slim of dom systeem. Je bent dan nog steeds afhankelijk van de stabiliteit van je Zigbee netwerk, maar als je alles slim wilt hebben hou je dat altijd.

Ik weet alleen niet of er mogelijkheden zijn om fysieke schakelaars aan Tradfri te koppelen, ik gebruik zelf Zigbee2mqtt en heb nu nagenoeg alle fysieke knoppen op Zigbee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
En dan besluit ikea om de boel niet meer te ondersteunen na een x jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tradfri schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:17:
@teacher

[...]

Ik begrijp denk ik niet wat je bedoelt met Tradfri-voeding. Alle inbouwspots krijgen een GU10-Tradfri-lampje en communiceren individueel met app en hub.

Er worden sparingen in het plafond geboord van 80mm diameter waar eigenlijk alleen ruimte is voor een armatuur. Ik weet niet wat er nog aan ruimte overblijft voor het systeem dat je in gedachten hebt.[/quote]
[quote]
Ik bedoel een losse voeding:
https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-60342656/
Daarop sluit je led spotjes aan.

Aangezien jij gaat voor aparte spots gaat dit idd niet werken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51
Crxtreem schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:59:
En dan besluit ikea om de boel niet meer te ondersteunen na een x jaar.
Tradfri is gebaseerd op het ZigBee-protocol. Is niet proprietary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:05:
[...]

Dat zou ik ook niet durven zeggen. Het is een mooi systeem maar ik vind het persoonlijk overkill voor een woning. Ik zou het enkel doen wanneer budget geen issue is.
Tradfri schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Minder kans op storingen, denk ik dan altijd. ;) Lange termijnondersteuning ook, zal zo'n systeem nog werken binnen 30 jaar? Het is een woning dus je moet wat op lange termijn denken. Maar goed, ik ben nog van de oude stempel waarschijnlijk :P Al hebben wij ook een domotica-systeem hoor, ik vind het gewoon handig alles alles bedraad is aangesloten. Ik ben te lui om batterijen te vervangen ;)
Daarnaast bespaar ik zo op het freeswerk.
Slijpwerk bedoel je? Vind ik persoonlijk geen argument bij het bouwen van een nieuwe woning. Het is net nu dat je goed moet nadenken over wat je waar wil. Het is duurder en lastiger om achteraf nog een leiding bij te leggen. En het slijpwerk kan je eventueel zelf doen toch?

Trouwens, is 70 spots niet erg veel of bouw je een erg grote woning? Eigenlijk moet je je af vragen of je wel 70 lampen nodig hebt. En moet je die allemaal individueel kunnen schakelen en/of dimmen? Zelf wonen we nu een jaar in onze nieuwbouwwoning en ik had eerst ook heel veel lichtpunten op het grondplan getekend. Die heb ik nu gereduceerd tot minder dan 50, ook de schakelaars heb ik op een minimum gehouden. Achteraf bekeken (wij wonen er nu een jaar) was hier en daar extra misschien leuk geweest maar eigenlijk missen we niet echt iets. Kijk zeker niet alleen naar het plan, ga ter plaatse bekijk het goed en teken het desnoods even uit op de grond. Kijk ook naar het 'lichtgebruik' in jouw huidge woning, wat je mist en niet mist, ...
Een argument is de prijs van tradfri t.o.v. gewone LED-verlichting, maar ik werk bij IKEA (geen verstand van verlichting ;) en heb een hele grote batch met veel korting kunnen kopen in de koopjeshoek. Alle lampjes zijn nog nieuw en zitten in doos. Door de adventkalender-actie (22 euro voor 30 euro stoptegoed, tientallen van gekocht), koopjeshoekkorting en personeelskorting heb ik de lampjes voor 35 procent van de normale prijs kunnen krijgen Ik heb alleen nog een aantal draadloze schakelaars nodig en dan is de set compleet.
Leuk voor nu maar misschien werk je niet je hele leven bij Ikea ;)
Kan je ook met andere domotica-systemen, is niet specifiek Tradfri.
Een nadeel is dat de batterijen in de afstandsbedieningen een keer op gaan
Nou dit dus :P En uiteraard net op de dag wanneer je je hebt overslapen, jouw vrouw ziek is en je alleen de kinderen op tijd klaar moet krijgen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tradfri
D-Three schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:52:
Trouwens, is 70 spots niet erg veel of bouw je een erg grote woning? Eigenlijk moet je je af vragen of je wel 70 lampen nodig hebt. En moet je die allemaal individueel kunnen schakelen en/of dimmen? Zelf wonen we nu een jaar in onze nieuwbouwwoning en ik had eerst ook heel veel lichtpunten op het grondplan getekend. Die heb ik nu gereduceerd tot minder dan 50, ook de schakelaars heb ik op een minimum gehouden. Achteraf bekeken (wij wonen er nu een jaar) was hier en daar extra misschien leuk geweest maar eigenlijk missen we niet echt iets. Kijk zeker niet alleen naar het plan, ga ter plaatse bekijk het goed en teken het desnoods even uit op de grond. Kijk ook naar het 'lichtgebruik' in jouw huidge woning, wat je mist en niet mist, ...
De woning is ongeveer 200 m2 (appartement met twee lagen). In SketchUp heb ik een lichtplan gemaakt en een vriendin van mij is interieurarchitect en die heb ik er naar laten kijken. Ik had zelf ongeveer 50 lichtpunten, maar zij raadde aan om er toch wel wat meer toe te voegen. Losse lampen staan er niet op.

Ik heb nu bijna alle essentiële lampen op een schakelaar zitten, behalve in de grote slaapkamer, het toilet en bij de vide maar die ga ik nog even intekenen. Bijna alle (extra) spotjes hebben geen schakelaar. Het is overigens een Collectief particulier opdrachtgeversschapsproject en daarom betaal je letterlijk voor iedere schroef in het huis. Een schakelaar weglaten levert 115 euro per stuk op, vandaar de gedachte om ze weg te laten.

We kunnen altijd nog over de inbouwdoos heen behangen of zo. Dan kunnen de volgende bewoners er een schakelaar opzetten.

Ik heb ons lichtplan toegevoegd. Nog tips? Trap is niet ingetekend, dat vond ik te ingewikkeld i.v.m. de vorm, maar die komt er natuurlijk wel ;)

Bedankt voor jullie hulp! Ik ben overtuigd om de schakelaars voor essentiële lichtpunten niet weg te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vogBz_qXUrsC-jXKFGTsGnwVTQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uZwhgSlcVxiMNEaQTU5CovB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOp1YKvoPpJ9QC9CqrgVfc93Aus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GREqFmJo6oQJjyShwBj7nJxa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:53
Van lichtplannen heb ik geen verstand dus dat laat ik aan anderen over. Maar let er met zoveel lampen wel op dat de minimale lichtsterkte van Tradfri nog steeds vrij hoog is. Hue kan je geloof ik wat verder dimmen, maar bij Tradfri is 1% lichtsterkte nog steeds vrij fel. Met zoveel spots als jij hebt zou dat teveel kunnen zijn voor 's avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 12:48
Half ontopic:
Bij nieuwbouw moet je inderdaad een beetje uitkijken met draadloze communicatie. Zaken als vloerverwarming en allerlei moderne vormen van isolatie maken het soms lastig om de communicatie goed te krijgen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat in het algemeen, en zeker bij nieuwbouw, uit naar zoveel mogelijk bedrade aansturen omwille de betrouwbaarheid, voorkomen van ladingen aan batterijen en/of het mooi afwerken (geen draden). Maar dan wil je echt goed nadenken over freeswerk op de juiste plekken, het zelf doen (vermogen anders) om daarna alles mooi weg te werken
Máár, eigenlijk vind ik juist met zo'n gigantisch aantal lampen het gebruik van draadloze communicatie niet een hele gekke. Met Zigbee wordt er automatisch een groot mesh netwerk opgezet. En omdat de lampen overal zijn, heb je goed mogelijk redundante connecties tussen de twee verdiepingen (daar zit de uitdaging). Maar als je puur licht blijft schakelen, dan kan ik weinig redenen verzinnen waarom het één groot netwerk moet zijn.

Ontopic:
De 'limiet' van 50 is niet een snoeiharde. Ook bij Hue is er een 'limiet' van 50, maar dat is vooral een vuistregel. Sluit je teveel lampen aan op zo'n Bridge dan kan het systeem wel eens een lage reactiesnelheid krijgen. Bedenk wel dat drukknoppen en bewegingssensoren ook meetellen in dit aantal apparaten. Ik zou zelf toch wel enigszins rekening houden met die 'limiet'. Ik zou zelf de twee verdiepingen op een eigen bridge neerzetten. Ik zou zelf vervolgens redelijk losgaan met sensoren. Het toekomstige huis moet niet alsnog een lading aan drukknoppen hebben maar eigenlijk gewoon zelf snappen wat de bedoeling is. De knoppen zijn alleen een fallback. Sluit vervolgens een lamp aan weerszijde van de trap op de 'andere' bridge: beneden aan de bridge boven en boven aan de bridge beneden. Op die manier merk je minder van de splitsing.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 23:45
Tradfri schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:27:
Dank voor jullie berichten.

Ook fijn om te horen dat er wel degelijk meer apparaten gebruikt kunnen worden dan wordt aangegeven op het doosje van de hub.

Over het doorverkopen van de woning: We kunnen de tradfri schakelaars laten zitten bij verkoop. Ik vraag me af of men het over 5 jaar nog steeds gek vindt om in en aantal ruimtes alleen draadloze schakelaars te hebben.
5 jaar is te kort termijn voor dit soort plannen. Home automation zit nog steeds in kinderschoenen maar begint langzaam bruikbaar te worden.
Tradfri schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Heb je vaak last van buggygedrag?
Eens in de week moet ik wel een fysieke schakelaar gebruiken. Alle lampen zijn up to date en m'n interne netwerk is ook prima in orde.

Als je een schakelaar weg kan laten maar het wel ingefreesd is en bekabeld is en je kan dan nog besparen so be it, een normale schakelaar van een prima merk is 5-10 eur/stuk maar ik vrees dat de kosten juist voor de aanleg zijn. Verder als tip, wij hebben een open woonkamer en keuken, de spots in het woonkamer deel staan net iets verder dan een meter uit elkaar. Geeft meer dan genoeg licht, maar houd idd rekening met de best hoge minimale lichtsterkte van Tradfri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochen_MExT
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 16:53
Hello,

Intussen is het topic een jaartje oud... Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Wij wonen in een moderne loft-woning.
Beneden een 60-tal Tradfri-spots + 8 gordijnen (180 m² open ruimte)

Elke dag is het spotjes 'herstarten' (stroom eraf en er terug op), de gordijnen houden het langer vol, maar is toch ook wekelijks ééntje de batterij eruit en er terug in.
Tegenwoordig moet de IKEA-Hub ook wekelijks herstart worden.

Ik ben enorm aan het twijfelen voor boven... Aan't vrouwtje thuis krijg ik het alvast niet meer verkocht.

Ik veronderstel dat je ook dit probleem hebt/zal hebben ?
Pagina: 1