externe voeding op ssd aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsdw2000
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-01 22:32
Hallo,

Een vriend van mij zijn pc start niet meer op en ik denk dat het ligt aan de powerkabel van de sata aangezien daar een scheurtje in zit (zie foto). Nu wil ik de voeding van mijn pc alleen aansluiten op die ssd aangezien die kabels goed zijn. De rest van zijn pc wil ik dan nog laten draaien op de voeding die er in zit. Nu is mijn vraag of dit ook problemen of schade kan veroorzaken.

Samengevat wil ik 2 voedingen op 1 pc aansluiten waarbij ik de oorspronkelijke voeding afkoppel van de ssd en de ssd dus laat draaien op een andere voeding.

Mvg. Mathijs Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZwJo9vaMLcIMQEnLgl6rrKeIv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXmo2DCUmXORO0o0ay9FuWbX.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:46
Volgens mij kan het geen kwaad verder.
Heb dat zelf vroeger ook wel eens gedaan.
Denk alleen dat je dan wel eerst jouw pc aan moet zetten en daarna die van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koop dan liever een sata power splitter van goede kwaliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsdw2000
KillerAce_NL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:05:
Koop dan liever een sata power splitter van goede kwaliteit..
Heeft denk ik geen zin aangezien het scheurtje in de kabel al voor de eerste sata adapter zit en deze zitten in een circuit aan elkaar vast dus denk dat er een hele andere kabel vanaf de voeding moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
PATA Molex naar SATA converter? Die zijn er ook, is ook niet alles natuurlijk, maar volgens mij is dat ook gewoon prima.
https://www.allekabels.nl...zwLueKBauxJRoCBA4QAvD_BwE

Ik weet niet hoe ze zijn en of het aangeraden wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 21-01-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 13:04
Maak eens een betere foto? Als ik het zo zie is het een kwestie van wat tape er omheen en klaar. Anders kan je er altijd een kabelschoentje of iets dergelijks tussen zetten. Hier zijn veel en veel betere oplossingen voor dan een 2e voeding.

Als die kabel voor de rest nergens contact mee maakt, lijkt het me ook heel sterk dat dit er voor zorgt dat de pc niet meer opstart.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsdw2000
Pc start nog wel op maar ssd wordt niet meer gevonden op de bios van het moederbord, daarom kan hij niet opstarten met windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@WEBGAMING Die tweede voeding is alleen om even te testen of dat het probleem is. Ipv zijn voeding uitbouwen en aansluiten op de pc van zijn maat.

Kabels even omprikken zou ook gewoon moeten kunnen, maar weet niet hoe straks alles in die kast vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat gaat ook niet zomaar. De voeding gaat dan gewoon niet aan. Dan zal je een paar pinnetjes op de atx connector met elkaar moeten verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://content.instructables.com/ORIG/F6A/1YT2/IKJ8IFFH/F6A1YT2IKJ8IFFH.jpg?auto=webp&frame=1&width=1024&height=1024&fit=bounds&md=0523da6e65cfe6aff2b3a6ce649f939d

Overigens bedoel je in je andere reactie gewoon molex, geen pata. Pata is de brede data connector op de schijven. Maar zo'n adapter zou inderdaad ook moeten werken, als er molex beschikbaar is.

Zoals al gevraagd, welke voeding gaat het nou over? Bijna elke voeding heeft wel 2 kabels met sata connectoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Arunia schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:37:
@WEBGAMING Die tweede voeding is alleen om even te testen of dat het probleem is. Ipv zijn voeding uitbouwen en aansluiten op de pc van zijn maat.

Kabels even omprikken zou ook gewoon moeten kunnen, maar weet niet hoe straks alles in die kast vast zit.
Dan haal je gewoon ff de ssd eruit en test die via usb naar sata of even via jouw pc.
Ga nu geen houtje-touwtje oplossingen doen alleen om de ssd te testen...
Heeft denk ik geen zin aangezien het scheurtje in de kabel al voor de eerste sata adapter zit en deze zitten in een circuit aan elkaar vast dus denk dat er een hele andere kabel vanaf de voeding moet komen.
Daar was je niet duidelijk in en ik heb geen glazen bol.
Het lijkt me dat er dan nog wel meer als 1 sata string aan zit...
Ma goed, het begint altijd met goede (totaal situatie)foto's en uitleg..

[ Voor 28% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-01-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsdw2000
WEBGAMING schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:41:
Dat gaat ook niet zomaar. De voeding gaat dan gewoon niet aan. Dan zal je een paar pinnetjes op de atx connector met elkaar moeten verbinden.

[Afbeelding]

Overigens bedoel je in je andere reactie gewoon molex, geen pata. Pata is de brede data connector op de schijven. Maar zo'n adapter zou inderdaad ook moeten werken, als er molex beschikbaar is.

Zoals al gevraagd, welke voeding gaat het nou over? Bijna elke voeding heeft wel 2 kabels met sata connectoren.
De voeding betreft een Cooler Master Silent Pro M500 pricewatch: Cooler Master Silent Pro M500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
In de afbeeldingen zie ik al 2 sata kabels. Van wat ik in de specificaties zie zitten er 2 kabels bij met 3 sata connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die heeft 2 sata strings, dus met een splitter kun je het al oplossen, je zult moeten her-bekabelen wellicht.
Poster boven me, was me net voor..

[ Voor 14% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-01-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@WEBGAMING Genoeg opties voor omdat hij zijn kast er naast zet en dan daar op de power kan drukken. Het is alleen de SATA voeding van zijn voeding aan de SSD in de kast van zijn maat.

@KillerAce_NL Uiteraard ook gewoon een oplossing natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Arunia schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:53:
@WEBGAMING Genoeg opties voor omdat hij zijn kast er naast zet en dan daar op de power kan drukken. Het is alleen de SATA voeding van zijn voeding aan de SSD in de kast van zijn maat.

@KillerAce_NL Uiteraard ook gewoon een oplossing natuurlijk. :P
Zeker, maar dat is met een mug een olifant doodslaan met onnodig risoco.. Zo ga je geen ssd testen, schroef het ding eruit of trek de andere sata kabels los. (voeding heeft 2 strings en lijkt me stug dat er maar sata device gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Arunia schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:53:
Dat maak jij er van. Van wat ik lees wil hij met een losse voeding werken. Maar hoe dan ook is het gewoon ontzettend omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als de 2e kabel met sata connectors nog aanwezig is, je weet het nooit met modulaire kabels die 10 jaar ergens opgeborgen zitten, dan is dat veruit de beste oplossing natuurlijk. Anders een molex>sata adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@KillerAce_NL Het kan, ik heb nergens gezegd dat het een goed idee is. Dat geef ik zelfs nog aan. Dit was ook de vraag van de TS. Vroeger ook best wel eens gedaan. Qua 2 voedingen aansluiten op 1 pc, dat was zelfs een standaard optie met kabeltje voor de CoolerMaster behuizingen (die grote, heb hem gehad, maar de naam vergeten).

@WEBGAMING Aannames, inderdaad. Zo lees ik zijn tekst. Aan de andere kant doe jij ook precies hetzelfde. Je doet de aanname dat TS dat nu net niet wil gaan doen.

Maar goed, beste is om gewoon de SSD er uit te halen en te testen, mits het op die manier nuttig is om te testen natuurlijk. Je kunt wel zien of de SSD het doet en er scans op los laten).

Andere als de rest van de pc getest moet worden is dus de kabels los halen en de andere voeding aansluiten. Om het even of je deze in de kast wilt schroeven of er naast laat liggen voor de test.

[ Voor 28% gewijzigd door Arunia op 21-01-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Arunia Wat een ontzettend zinloze discussie zeg... Maar lees deze zin nog een keer.
Mathijsdw2000 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:04:
Nu wil ik de voeding van mijn pc alleen aansluiten op die ssd aangezien die kabels goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@WEBGAMING Inderdaad. Laten we het daar maar gewoon op houden. :)

Volgens de beschrijving van de voeding zouden er 6x SATA aansluitingen op moeten zitten. Dan zou je minimaal 2 strengen moeten hebben vanuit de voeding. Ofwel, kabeltjes zoeken, maar lijkt me dat als ze naar aparte oplossingen aan het zoeken zijn, deze kabels niet te vinden zijn.
Overigens weer een aanname.

De TS kan hier eigenlijk alleen maar duidelijkheid op geven.
Hoe had je het aansluiten in gedachten en waar zijn de andere kabels voor die voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsdw2000
Mn vriend heeft de andere kabels niet meer, nu had ik nog wel de vraag wat deze kabels zijn want deze zijn nodig: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZr2mzTIg8GxZVOpWvWr4FCy7C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNr8WdL5ngyqL0rgUFCURz7j.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft de 5 pins maar kan ze nergens op internet vinden, hier is de ssd nu ook mee aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Mathijsdw2000 Volgens mij zijn het deze en gewoon bij CoolerMaster zelf te koop: Twijfel of het CM zelf is, omdat ze aangeven de kabels van ouder voedingen te pakken en weer te verkopen.

https://www.cmstore.eu/sp...ata-90-modular-flatcable/

Kwam een ander topic tegen met dezelfde vraag en een verwijzing naar die site.

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 21-01-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Die kabels zijn voedingspecifiek en ga je voor zo'n oude voeding niet vinden mits je eenzelfde tweedehands voeding koopt.
Arunia schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:23:
@Mathijsdw2000 Volgens mij zijn het deze en gewoon bij CoolerMaster zelf te koop:
https://www.cmstore.eu/sp...ata-90-modular-flatcable/

Kwam een ander topic tegen met dezelfde vraag en een verwijzing naar die site.
Hebben die de goede pinout an de voedingszijde dan?

[ Voor 63% gewijzigd door Uszka op 21-01-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Voor zover ik kan zien, maar TS kan het natuurlijk ook navragen/vergelijken. De tweede draad gaat naar de derde aansluiting.

Dacht dat CM wel dezelfde kabels gebruikte op de modulaire voedingen, maar kan verder ook weinig vinden buiten dat al die kabels dezelfde pin indeling gebruiken en het lijkt erop dat de draden op dezelfde manier lopen.

@Mathijsdw2000 Heb je ook een foto van de SATA kabel zelf? Het liefst ook de kant van de voeding hoe daar de draden zitten.

Contact opnemen met mijn link kan geen kwaad om ook navraag te doen. Ze zitten in Nederland.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 21-01-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als dat niet klopt weet je zeker dat alles kapot gaat wat aan die kabel hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijsdw2000
Mensen bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen gewoon de voeding van mijn eigen pc geheel aansluiten op zijn pc, het is misschien wat meer werk maar dan kan ik zeker weten of het niet aan zijn voeding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:49
De vraag is natuurlijk ook hoe die kabel zo beschadigd is geraakt en wat je moet doen om herhaling te voorkomen ...
Pagina: 1