Nvme m2 vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bushwick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Beste Tweakers

Ik heb pas een nieuwe computer gekocht: HP Pavilion Gaming TG01-1305nd
Ik wil graag mijn Nvme SSD vervangen door een groter exemplaar.
Omdat ik nog uit de tijd stam waar IDE de norm was, heb ik niet zoveel verstand ervan.

Ik zou graag deze erin willen stoppen:
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Maar kan dat zomaar? Of zijn er zaken waar ik op moet letten? (snelheid, inkepingen)
Edit: (Ik ben bewust dat de huidige drive gekloond moet worden, daar kom ik wel uit)
Ik voeg hierbij ook een foto toe van de SSD die er nu in zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfsTALpmCyYuVv7-YEwSXw9ysEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EJU8weCVvLQfDLVZRRa1PNMH.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bushwick op 21-01-2021 18:10 ]

Beste antwoord (via Bushwick op 21-01-2021 19:57)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Voor de mensen die benieuwd zijn welke ssd er nu in zit (het is echt slecht te lezen): pricewatch: Micron 2200 (non-SED) 256GB

Ik vermoed dat het gaat werken. Beiden zijn een NVMe SSD in een M.2 poort.
Maar dit is niet mijn expertise. Wie vult mij aan?
Tip: maak een backup van wat je alleen daar er op hebt staan en begin met een schone installatie.
Je kan via de microsoft website een installatie usb aanmaken, serial nummer kan je overslaan (die haalt windows later uit je uefi). Dan heb je je windows zonder bloatware.

Ben je bang om je windows serial kwijt te raken. Magic jellybean kan de serial voor je extraheren en voor je opslaan. Kan je daarna met een iets geruster hart de nieuwe nvme er in zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 21-01-2021 18:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Voor de mensen die benieuwd zijn welke ssd er nu in zit (het is echt slecht te lezen): pricewatch: Micron 2200 (non-SED) 256GB

Tip: maak een backup van wat je alleen daar er op hebt staan en begin met een schone installatie.
Je kan via de microsoft website een installatie usb aanmaken, serial nummer kan je overslaan (die haalt windows later uit je uefi). Dan heb je je windows zonder bloatware.

Ben je bang om je windows serial kwijt te raken. Magic jellybean kan de serial voor je extraheren en voor je opslaan. Kan je daarna met een iets geruster hart de nieuwe nvme er in zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 21-01-2021 18:27 ]

• SuzanneTV
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
job schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:17:

[...]

Volgens HP zou het dan gewoon moeten werken https://support.hp.com/nl-nl/document/c06955663

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:12
Waarom geen 2,5"sata ssd in de vrije sata poort?

• Bushwick
Thanks.
@SuzanneTV : Waar zie je dat precies? Bedoel je onder uitbreidingssleuven dit?
Eén M.2-socket 1, key E, type 2230 voor WLAN en Bluetooth
Eén M.2 socket 3, key M, type 2280 voor SSD (PCIe x4 of SATA x1)
Waar moet ik op letten?

@Uszka Ik begreep dat SATA langzamer is dan een M2 aansluiting?

@job Jou post lees ik als laatst, maar geeft mij de meeste info. :*) Dus als ik het goed begrijp kan het gewoon?
(Ik heb hier niet zoveel verstand van)
En bedankt voor de tip van de nieuwe Windows installatie. Er komt inderdaad veel meuk mee.

Ik dacht dat er bij M2 verschillende snelheden en aansluitingen waren. (zoals met geheugen DDR3/ DDR4)

Edit

Ik heb de foto's bekeken en zie toch dat de inkeping bij Samsung anders is.
Kan iemand bevestigen of dit wel/ niet kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcHevwTcEJhiw0-Nhs7_DwGDlfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sub8MSdlAlR9kA8eXkh0myY1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxAuwJG7HOGfzELoFym-NzVKBb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q1QuVvSfYUN4hId2NwtD9kNZ.png?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door Bushwick op 21-01-2021 19:09 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:12
Bushwick schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:55:

@Uszka Ik begreep dat SATA langzamer is dan een M2 aansluiting?
Op papier wel, in de praktijk niet. Daarbij zijn 2,5"1TB ssd's een stuk goedkoper dan een 970 EVO en je hebt 25% meer opslag als je er een 1TB bij doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 21-01-2021 19:39 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 17:53
Bushwick schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:55:

Ik heb de foto's bekeken en zie toch dat de inkeping bij Samsung anders is.
Kan iemand bevestigen of dit wel/ niet kan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke inkeping vind jij er anders uitzien? De SSD's liggen op beide plaatjes anders, maar de inkepingen zien er voor mij hetzelfde uit.

The devil is in the details.

• Bushwick
@Uszka Dank voor de uitleg, Interessant artikel. Maar ga denk ik toch voor de M2 variant.
@Hahn Je hebt gelijk - Ze liggen inderdaad andersom. |:( Dank je

[ Voor 43% gewijzigd door Bushwick op 21-01-2021 19:56 ]

Pagina: 1