Geluidswerende gordijnen ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Wij hebben op onze slaapkamer last van windgeruis (vanaf windkracht 4) wanneer de wind uit ZW of NO komt, het lijkt te komen door hoe ons huis en de huizen achter ons staan en de wind daar tussendoor suist.

Onze slaapkamer heeft een gedeelte met 2 openslaande deuren met glas en hout kozijn en aan de zijkant een klein raam (met rooster) tevens in een houtkozijn.
Hiervoor zitten bij beiden een rolluik en aan de binnenkant zitten houten jaloezieën, beiden gaan uiteraard dicht wanneer we gaan slapen.

Om het windgeruis te minderen zit ik te denken om nog gordijnen te plaatsen voor het raam en voor de openslaan deuren, ik dacht laat ik eens zoeken of er geluidswerende gordijnen zijn? En warempel die blijken te bestaan, of in ieder geval sommige claimen dat ze geluidsdempende gordijnen verkopen.

Mijn vraag is of mensen hier ook daadwerkelijk ervaring hebben met gordijnen die het geluid enigszins dempen? Zo ja wat voor merk of materiaal zijn deze? Waar op te letten?

Shops die zeggen geluidswerende gordijnen te verkopen:
- https://www.moondreamwebstore.nl/
- https://www.raamdecoratie.com/geluidswerende-gordijnen/
- https://degordijnenshop.nl/geluidswerende-gordijnen/
etc.

Geluid windgeruis is (met een DB app op de telefoon) ergens tussen 30 en 35db, het onder de 30db krijgen zou een mooie winst zijn :)

Ik zie op 1 van de sites het volgende:
Accoustical absorption class C (high absorption) Aw=0.60.

Blijkbaar zijn er dus classificaties aan te hangen naar hoeveel geluid het absorbeert?

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 21-01-2021 16:20 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Gewone (dikke) gordijnen kunnen een kamer qua akoestiek enorm veranderen. In die zin kan ik me voorstellen dat het wel wat doet. Hoeveel is wel de vraag.

Die laatste site claimt 15/18Db. Punt een is het dB en punt twee vermelden ze niet of het om dB(A) of dB(C) gaat. Die eerste (gecorrigeerd voor het menselijk gehoor) lijkt me sterk, elke 3dB verschil is een verdubbeling/halvering van het geluid (het is een logaritmische schaal). 15 is echt al een enorme demping. Bij de tekst staat overigens dat het vooral om schelle hoge tonen gaat. Ik weet niet of je jouw windgeruis als hoog of laag frequent geluid ervaart. Aan de andere kant, waarom vraag je daar het testrapport niet op, wie weet wat er in staat (wel weer verdacht dat dat niet gewoon openbaar op de site staat).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
breinonline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:26:
Gewone (dikke) gordijnen kunnen een kamer qua akoestiek enorm veranderen. In die zin kan ik me voorstellen dat het wel wat doet. Hoeveel is wel de vraag.

Die laatste site claimt 15/18Db. Punt een is het dB en punt twee vermelden ze niet of het om dB(A) of dB(C) gaat. Die eerste (gecorrigeerd voor het menselijk gehoor) lijkt me sterk, elke 3dB verschil is een verdubbeling/halvering van het geluid (het is een logaritmische schaal). 15 is echt al een enorme demping. Bij de tekst staat overigens dat het vooral om schelle hoge tonen gaat. Ik weet niet of je jouw windgeruis als hoog of laag frequent geluid ervaart. Aan de andere kant, waarom vraag je daar het testrapport niet op, wie weet wat er in staat (wel weer verdacht dat dat niet gewoon openbaar op de site staat).
Probleem vind ik dat zo’n rapport ook moeilijk controleerbaar is voor een leek denk ik.

Daarom zoek ik vooral ervaring van mede tweakers met bepaalde (type) gordijnen, waarbij in ieder geval merkbaar het geluid wat minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 16:41
Heb je hier al wat meer over gevonden @Martinusz ? Ik heb gekeken naar de Moondream gordijnen maar de reviews zijn niet zo goed op Amazon. Ik zoek een gordijn voor de deur van mijn appartement zodat het geluid niet naar de gang lekt (muziek, midden/hoge tonen en stemmen) en andersom (stemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
TacoTaco schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:04:
Heb je hier al wat meer over gevonden @Martinusz ? Ik heb gekeken naar de Moondream gordijnen maar de reviews zijn niet zo goed op Amazon. Ik zoek een gordijn voor de deur van mijn appartement zodat het geluid niet naar de gang lekt (muziek, midden/hoge tonen en stemmen) en andersom (stemmen).
Nee eigenlijk is het blijven liggen, nu met de storm wel weer relevant, want het geluid houdt ons regelmatig wakker.
Wel keer contact gehad met een gordijnen winkel, die zeggen eigenlijk simpel hoe dikker het gordijn hoe meer het dempt. Hadden geen speciale geluiddempende gordijnen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 16:41
Dan is dus een beetje de vraag of het zin om 170 Euro uit te geven voor een gordijn van Moondream of dat iets laten maken ook helpt.

Ikea heeft ook tips (uit een ander topic): https://www.ikea.com/be/n...icht-te-maken-pub3eed74c1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
Even hierop in hakend: wij hebben sinds een jaar of 5 in onze slaapkamer dikke (verduisterende) gordijnen van de KWANTUM, van plafond tot 2 centimeter boven de vloer. Geen flauw idee hoeveel deze decibeltechnisch gezien tegen houden maar toch wel wat. We wonen op een meter of 100 van de A1 vandaan en je merkt duidelijk verschil of ze open zijn of dicht.

Moraal van dit verhaal: kijk ook eens naar 'gewone' dikke gordijnen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:40
Dikke gordijnen met gewicht zullen ongetwijfeld iets doen. 3dB kan je net merken en kan net de hinder wegnemen wellicht. 10 tot 15 dB demping is mijn inziens onmogelijk met gordijnen. Daarvoor heb je gewoon veel meer massa nodig. De waardes genoemd op de sites zullen wel reducties zijn in een bepaalde hogere frequentiebanden >8000 Hz.

Wat DePaul zegt. Gewoon dikke gordijnen zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:28
Ik heb verduisterende velours gordijnen hangen in de slaapkamer.
Als die dicht gaan, is het niet alleen heel donker, maar wordt het geluid van buiten ook een heel stuk minder.
Zeker hoge tonen, zoals windruis, worden prima verzwakt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorefloor
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-04-2023
GarBaGe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:56:
Ik heb verduisterende velours gordijnen hangen in de slaapkamer.
Als die dicht gaan, is het niet alleen heel donker, maar wordt het geluid van buiten ook een heel stuk minder.
Zeker hoge tonen, zoals windruis, worden prima verzwakt.
Waar heeft u die gevoerde velours gordijnen gevonden/gekocht? Klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:28
Lorefloor schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:54:
[...]

Waar heeft u die gevoerde velours gordijnen gevonden/gekocht? Klinkt goed.
Ik heb ze destijds gekocht in een filiaal van Decorette.
Maar ik ga er vanuit dat meerdere woonwinkels dit wel hebben...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:39
Ik heb 6 jaar terug Moondream gordijnen gekocht omdat mijn slaapkamerraam naast een parkeerplaats was gesitueerd waar vaak ik vaak wakker werd van auto's die aan- en afreden. Met de gordijnen merkte is vrij weinig verschil, al waren het voornamelijk de lage frequenties die storend waren en daarvoor heb je massa nodig.

Drie jaar geleden verhuisd naar een rustige woonwijk, de Moondream gordijnen meegenomen en weer opgehangen in de slaapkamer. Als de achterburen in de tuin zitten merk je dat de gordijnen iets van geluid dempen. Maar ik denk niet meer dan normale gordijnen zouden doen en gevoelsmatig zeker geen halvering van geluid of de 10-15dB claim die er stond toen ik ze kocht. Misschien dat dikke veloursgordijnen iets meer kunnen betekenen.

Om serieuzere geluiddemping te bereiken kan je wellicht ook kijken naar:
- Kieren die wellicht in je kozijn/deur zitten dichten met nieuwe rubbers
- Ik weet niet welk glas je hebt, maar dit wellicht vervangen, eventueel met geluidwerende eigenschappen.
- Of het raampje met het rooster vervangen voor eentje zonder (let wel op je ventilatiebehoefte) mocht hier het meeste geluid doorheen komen
- Oordoppen voor als de windkracht boven de 4 uitkomt ;)
Pagina: 1