Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:43

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Vol overgave heb ik me gestort op een onderzoek naar hoe we ons huis all-electric kunnen krijgen waarbij de logische keuze een warmtepomp is.
Omdat de financiële besparing voor ons redelijk laag is (want redelijk nieuw huis, goed geïsoleerd, laag gasverbruik) wil ik zo min mogelijk kosten maken.

Daarnaast speelt de plaatsing van de buitenunit een grote rol in de keuze of we überhaupt overgaan op een warmtepomp. Aan de voorzijde van ons huis zou het beste zijn vanwege leidingloop naar zolder maar daar lopen we tegen een ruimteprobleem aan en (potentiële) geluidsoverlast.
Aan de achterzijde is ook een uitdaging. Hij zou op onze uitbouw kunnen staan maar dan staan de buitenunit vlak voor ons slaapkamerraam en we slapen altijd met raam wagenwijd open. Het geluid draagt daar waarschijnlijk ook wat verder wat weer (potentiële) geluidsoverlast kan veroorzaken. En dan is de weg naar de stookruimte lang en vergt vele boringen in muren en plafonds.

Dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en kwam uit bij bijvoorbeeld Wattz en de Hydrotop. Nadeel van deze oplossing is dat de prijs fors is voor een enkel woonhuis, seriematig komt dit financieel veel beter uit. Voordeel van de Hydrotop is dat de lage opbouw geen omgevingsvergunning nodig heeft, de installatie toegankelijk blijft voor onderhoud en de afstand tussen binnen- en buitenunit heel kort is. Dus dacht ik aan zelfbouw als alternatief en heb een schetsje gemaakt van hoe ik denk dat het eruit zou kunnen zien. Een oplossing die ik zelf zou kunnen bouwen tegen veel lagere kosten.

Graag zou ik hier een discussie zien rond de volgende onderwerpen (nieuwe volgen ongetwijfeld) waarbij ik uiteindelijk tot een besluit kan komen of dit ECHT zou kunnen werken:
  • Is er iemand die een dergelijke constructie zelf heeft uitgevoerd en ervaringen/tips kan delen?
  • Hoe kan ik berekenen hoe groot de doorstroomopeningen moeten zijn in de ‘dakkap’ om een unit voldoende lucht te geven om goed te presteren?
  • Van welk materiaal zouden de luchtsluizen gemaakt kunnen worden en waar moet ik bij alle onderdelen rekening mee houden qua condensvorming, ijsvorming, risico van dichtlopen van de luchtopeningen?
  • dreunt een warmtepomp door in de betonnen vloer?
  • Wat zijn andere onderwerpen waar ik zeker aan moet denken?
  • Momenteel denk ik aan het plaatsen van een split unit omdat deze minder ruimte in beslag neemt, is dat een juiste keuze?
  • Wat doet zo'n smalle afvoer en kap met het geluid? Wordt dit geluid buiten minder? Is er een risico op fluiten/suizen?
  • Is de airflow de juiste of is het beter deze om te draaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2CNoBNMatsmDzaZTrQkqU9GXvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SO9yYIPIMH6DYKnipSfVbqDy.png?f=fotoalbum_large
Het geheel zou in een kleine, geluidsisolerende 'techniekruimte' moeten komen te staan, dit is niet ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik denk dat het best goed zou kunnen werken inderdaad.

Het is wel wat gecompliceerd, kan je niet gewoon die hele buitenunit op het dak monteren via een bepaalde constructie met een dakraam er direct naast voor onderhoud? Die units zijn vrij smal dus je bent maar een beperkte montage "foot print" nodig eigenlijk. Dat is nog steeds makkelijker te bouwen in een bestaand dak dan deze constructie met ventilatie buizen, en ook efficienter. Het zit zeker wel meer in het zicht, als dat een punt is...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Gerco-M schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:59:
Ik denk dat het best goed zou kunnen werken inderdaad.

Het is wel wat gecompliceerd, kan je niet gewoon die hele buitenunit op het dak monteren via een bepaalde constructie met een dakraam er direct naast voor onderhoud? Die units zijn vrij smal dus je bent maar een beperkte montage "foot print" nodig eigenlijk. Dat is nog steeds makkelijker te bouwen in een bestaand dak dan deze constructie met ventilatie buizen, en ook efficienter. Het zit zeker wel meer in het zicht, als dat een punt is...
Heb ik aan gedacht maar dat vergt een omgevingsvergunning. De WAF (en van mijzelf) is ook laag aangezien (subjectief uiteraard) dit niet heel fraai is.

Ik denk er nu aan om de unit een kwart slag te draaien wat efficiënter is qua benodigde ruimte en waarbij het meeste direct onder het knieschot (is nu loze ruimte) van het dak geplaatst kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hulQqL_k53qVg0s2aN7g4_YXc5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewoLGbOhBxlMoPPa9R5MYqsi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat kan ook goed ja.

Belangrijk is dat je voldoende ruimte kan vrijmaken voor grote buizen / luchtdoorvoer en isolatie van het hele systeem. Dan heb je zeker voldoende lucht flow en blijft de unit ook efficient werken.
Let wel een beetje op dat als je de IN en OUT naast elkaar buiten zet deze niet elkaars lucht krijgen. Maar als ze alleen onder en boven open zijn en niet in het midden gaat het al goed waarschijnlijk.

Het beste is als je de aan en afvoer kan overdimensioneren, zodat de fan van de split unit niet hoeft te werken voor de gehele luchtflow. Als die enigzins te klein is kan een actieve fan in een van de kanalen nodig zijn, maar dat is niet ideaal, hoewel dat de efficientie wel kan verbeteren. Beter dan een geknepen lucht flow. Maar als je een fan eenvoudig kan meeschakelen op de fan van de splitunit is het misschien eenvoudig te doen, en stroomverbruik zal ook meevallen. Een grote diameter met een laag toerental is wel relatief efficient in elk geval.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik vind hel wel knap dat (schijnbaar?) voor de meest lelijk en oversized houtstook schoorstenen geen vergunning vereist is maar voor een WP buitenunit in veel gevallen wel...?

Volgens mij restricteer je in je voorstel de airflow veel te veel. Er zit in een fan in van 35 (?) cm en de flow daarvan wil je uiteindelijk door een kanaal met U-bocht halen van 15 cm?

Volgens mij kun je dan beter een soort van dakkapel plaatsen met dat ding er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:37:

Volgens mij kun je dan beter een soort van dakkapel plaatsen met dat ding er in.
Daar heb ik ook serieus over nagedacht ;) maar dat loopt ook weer in de papieren. Ook liggen er zonnepanelen op het dak waardoor een dakkapel niet echt een optie is.
Gerco-M schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:26:
Dat kan ook goed ja.

Belangrijk is dat je voldoende ruimte kan vrijmaken voor grote buizen / luchtdoorvoer en isolatie van het hele systeem. Dan heb je zeker voldoende lucht flow en blijft de unit ook efficient werken.
Let wel een beetje op dat als je de IN en OUT naast elkaar buiten zet deze niet elkaars lucht krijgen. Maar als ze alleen onder en boven open zijn en niet in het midden gaat het al goed waarschijnlijk.
De verdunningsfactor is inderdaad een goede om mee te nemen in het verhaal, thanks.
Het beste is als je de aan en afvoer kan overdimensioneren, zodat de fan van de split unit niet hoeft te werken voor de gehele luchtflow. Als die enigzins te klein is kan een actieve fan in een van de kanalen nodig zijn, maar dat is niet ideaal, hoewel dat de efficientie wel kan verbeteren. Beter dan een geknepen lucht flow. Maar als je een fan eenvoudig kan meeschakelen op de fan van de splitunit is het misschien eenvoudig te doen, en stroomverbruik zal ook meevallen. Een grote diameter met een laag toerental is wel relatief efficient in elk geval.
Zo'n ondersteunende ventilator zit er inderdaad ook in bij de Hydrotop (weet alleen niet of die aan de aanzuigende of afvoerende kant zit.
De unit van de Hydrotop is 130cm in het vierkant met aanzuiging van twee zijden en afvoer aan twee zijden dus een behoorlijke oppervlakte. Is er wellicht een manier/calculatie om dit online door te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:37:
Volgens mij restricteer je in je voorstel de airflow veel te veel. Er zit in een fan in van 35 (?) cm en de flow daarvan wil je uiteindelijk door een kanaal met U-bocht halen van 15 cm?
Het idee is om de diameter van de aan- en afvoer slang op dezelfde diameter te houden als de fan van de split unit. De uitdaging is dan om deze ronde verbinding om te zetten naar een vlakke dakdoorvoer die voldoende is om alles af te voeren zonder veel weerstand.

Ik denk aan iets als onderstaand maar dan een bredere en hogere uitvoering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SybeoMA-t0KZ6knKMuvPNYzjfBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ohgDHmUJQVdV7GN2j9CzAZqc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En dan heb je ook een condensafvoer terplekke nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Voor de belangstellenden, ziet die HydroTop er van “binnen” uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph-ZTGRqEg_HD5p95M2b6bAhjAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9MsacTVhuonIty1yr7mU1TQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Is die hydrotop geplaatst in jouw huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
buzzlightyear schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Daar heb ik ook serieus over nagedacht ;) maar dat loopt ook weer in de papieren. Ook liggen er zonnepanelen op het dak waardoor een dakkapel niet echt een optie is.
Wil je dan een gigantische baal warme / koud lucht tegen die panelen blazen? En hoever liggen die panelen van het dak? Ik zie alleen nog maar meer restricties :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Koude lucht tegen de panelen blazen zou natuurlijk voor de efficiëntie van de panelen ideaal zijn :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:14:
Koude lucht tegen de panelen blazen zou natuurlijk voor de efficiëntie van de panelen ideaal zijn :)
Dat is het plan. De koele lucht onder de panelen blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
buzzlightyear schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:59:
Is die hydrotop geplaatst in jouw huis?
In onze nieuwbouwwoning, in project. De bedoeling is dat er middels afvoer van de mechanische ventilatie in diezelfde HydroTop ook nog een soort van WTW plaatsvindt. In dezelfde wijk is ook veel de HydroCap toegepast, die vind ik persoonlijk wat minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRBk43gTcPGaeO_I0VknCLiFNgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQY8AkHkQBuIHqJaO2oNIXSF.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het onderhoud daaraan plaats moet vinden, is me niet helemaal duidelijk. Wellicht dat deze kan zakken en dan van binnen uit geserviced kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Voor onderhoud bij de hydrocap moet je het dak op. Wattz heeft de Wattz-up met ingebouwde lift, mooi systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

De diameter van aan en afvoer op zelfde diameter houden als de fan geeft wel een degelijke restrictie omdat de fan daar niet op berekend is. Of je overdimensioneerd de buizen minimaal 50% of je voegt een fan in de circulatie toe. In aanvoer of afvoer maakt niet veel uit denk ik. Die temperaturen liggen toch altijd dicht bij elkaar.

Als die hydrotop openingen 130 cm breed zijn, en 15 cm hoog heb je daar het openings oppervlak. Via gaas zelfs. Als je dat oppervlak via een pijp doet kom je op 50 cm diameter uit! Dus dat is wel een mooi getal, kleiner kan maar niet aan te raden.

Wat ook een optie is om ipv buizen gewoon via de hele ruimte te blazen direct van de unit naar de buiten openingen. Waarbij je op de unit een splitsingschot zet zodat de lucht maar een kant op kan. Dan moet je wel de hele ruimte waarin de unit staat isoleren, maar dat is netto misschien makkelijker dan elke buis rondom en aan 2 kanten te isoleren. En kan je nog via een deur opening het onderhoud doen, als een van de zijwanden gewoon los kan. Op die manier kan je ook de lucht die door de unit gaat makkelijker afvangen want via buizen zou dat ook nog wel een klusje zijn denk ik, afhankelijk van waar de koelvinnen zitten en dergelijke.

Kwa ventilatie openingen en goede doorvoer, als je beide naast elkaar hebt en bij de een de opening aan de onderkant, en bij de andere aan de bovenkant heb je altijd een "cross flow" Eventueel ook de zijkanten open. Maar nooit 2 naast elkaar open boven of onder.

EDIT: Wel even in de gaten houden dat je geen regen binnen krijgt. Geen idee hoe de Hydrotop dat precies doet, maar misschien dat die aan de bovenkant dicht is, en aan de binnenkant afvoer heeft voor eventuele nattigheid die naar binnen komt.

Het zijn maar wat tips, succes en leuk project hoor!

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco-M op 21-01-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Gerco-M schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:53:
Wat ook een optie is om ipv buizen gewoon via de hele ruimte te blazen direct van de unit naar de buiten openingen. Waarbij je op de unit een splitsingschot zet zodat de lucht maar een kant op kan. Dan moet je wel de hele ruimte waarin de unit staat isoleren, maar dat is netto misschien makkelijker dan elke buis rondom en aan 2 kanten te isoleren. En kan je nog via een deur opening het onderhoud doen, als een van de zijwanden gewoon los kan. Op die manier kan je ook de lucht die door de unit gaat makkelijker afvangen want via buizen zou dat ook nog wel een klusje zijn denk ik, afhankelijk van waar de koelvinnen zitten en dergelijke.

Kwa ventilatie openingen en goede doorvoer, als je beide naast elkaar hebt en bij de een de opening aan de onderkant, en bij de andere aan de bovenkant heb je altijd een "cross flow" Eventueel ook de zijkanten open. Maar nooit 2 naast elkaar open boven of onder.

EDIT: Wel even in de gaten houden dat je geen regen binnen krijgt. Geen idee hoe de Hydrotop dat precies doet, maar misschien dat die aan de bovenkant dicht is, en aan de binnenkant afvoer heeft voor eventuele nattigheid die naar binnen komt.
De hydrotop heeft rondom roosters waarbij er, meen ik, aan de boven en onderzijde wordt aangezogen en links en rechts wordt afgevoerd.
Hier is op 2.07 minuten enigszins te zien hoe het in elkaar zit:
https://www.youtube.com/watch?v=oD9O3ESELEQ

Met splitsingschot bedoel je denk ik om als de split unit als het ware door in het midden van een ventilatiekamertje te zetten waarbij de unit in de scheidingswand staat? Dat zou een vierkant achtig kamertje worden, zou dat qua luchtstroming ok zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja zoiets bedoel ik ja, en omdat de lucht in de hele ruimte kan circuleren ipv in een beperkte buis heb je in principe meer flow. Als de aan en af voer natuurlijk ook voldoende zijn. Wel belangrijk dan dat je hele ruimte goed luchtdicht krijgt en ook goed isoleerd. Maar omdat dit in principe een vierkante / driehoekige ruimte kan zijn moet dit op zich goed te doen zijn. Als je iets meer ruimte hebt is dit de betere optie, dan met buizen te werken en die te ventileren. Want dan zou je de flow beperken en een extra fan nodig hebben. En wellicht is het dan ook lastiger om de flow via de split unit in goede richting te krijgen.

Die roosters kan je ook plaatsen, en als je die ca 15 cm verzinkt zodat de rand oversteekt heb je ook weinig last van regen denk ik. Dat kan je in principe volledig afkijken van die unit, als je ook in de gaten houd dat de IN en OUT lucht zo ver mogelijk uit elkaar blijven. Maar in de praktijk gaat dat al snel goed denk ik, als je die al niet direct naast elkaar plaatst is er altijd wel iets wind of convectie zodat ze elkaar nooit in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Kwa plaatsing is het toch het beste als je de plaatsing van je eerste schets kan aanhouden bedacht ik me, dan kan je de doorvoer van de aan en afvoer boven elkaar plaatsen met de dakdoorvoer zoals uit je foto. Die de opening aan de onderkant heeft op het schuine dak en heb je de minste last van "eigen luchtvervuiling" en ook is dit het meest efficient voor de unit omdat deze dan kan uitblazen in de richting waarin deze ontworpen is, recht vooruit. En aanzuigen mag best zo schuin van boven. Ook is deze blaasrichting het meest efficient kwa convectie omdat je het grootste gedeelte van het jaar zal verwarmen waardoor er koude lucht uit de fan zal komen die wil dalen en dus niet richting de aanzuig zal gaan.

Kwa inbouw in dat ventilatie kamertje kan je een zijwand vast maken, en de andere zijwand en de aanzuig kant wand scharnierbaar vanaf de vloer zodat je deze aan de bovenkant met een pen kan vast zetten. Dit zijn grote vlakke panelen dus isoleren is vast goed te doen, en wel nodig want tenslotte is het de buitentemperatuur die je uit je huis wil houden. Dus 10 cm minimaal maar meer is beter. En natuurlijk plaatsen op een geisoleerde bodem met rubbers om trillingen ook te voorkomen. rondom de unit zelf dus ook luchtdicht maar dit kan met wat licht schuim zodat de unit wel zijn trillingen hierin ook kwijt kan. Dit hoeft ook niet super lucht dicht want via de open kamer is er toch al een zeer klein drukverschil, wat groter zou zijn als je buizen gebruikte.

Voordeel van dit ventilatie kamertje is ook dat het kwa geluid ook perfect isoleerd! Ik denk dat je de unit helemaal niet meer zult horen.

Leuk project dit en ik denk dat meer tweakers wel baat zouden kunnen hebben bij zoiets als dit om de WP units mooi uit het zicht te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Je hebt ook nog de nokverdamper van dit systeem:

https://www.installatie.n...itenunit-de-nokverdamper/

Dit is ook meer iets voor in projectmatige nieuwbouw zoals je al noemde, zeker het complete systeem. Maar dit is veruit 1 van de beste implementaties die ik gezien heb. Ik zou dit veel liever hebben dan PVT of de systemen die je zolder inkomen (die ook prima zullen werken).
Maar goed, het zal een aardig prijskaartje hebben vermoed ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Lammers
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik kom dit topic nu toevallig tegen omdat ik eenzelfde oplossing zoek.
Heb je al een oplossing uitgevoerd die naar verwachting werkt ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Marcel Lammers schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:10:
Ik kom dit topic nu toevallig tegen omdat ik eenzelfde oplossing zoek.
Heb je al een oplossing uitgevoerd die naar verwachting werkt ?
Uiteindelijk hebben we besloten om een Hydrotop te plaatsen.
(info: https://hydrotopworks.nl/producten/hydrotop/)

Doordat we zelf de draagconstructie hebben gemaakt (stelt niet veel voor) en het leidingwerk zelf hebben aangelegd was het financieel voor ons te overzien. Niet de goedkoopste oplossing maar esthetisch zeer netjes, geluid voldoet aan alle normen terwijl de buitenunit heel goed bereikbaar blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_2ovoQYZwWlb9UvVySpy-KQLUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BGLC3iI4k7ZYR9e4eOy8Fpx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door buzzlightyear op 08-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@buzzlightyear zou je iets kunnen vertellen over het geluidsniveau binnen? Moet je echt een goed afgesloten zolder hebben (bijvoorbeeld geen kieren van een vlizotrap) om zelf geen overlast te ervaren, of valt het allemaal best mee? :)

In mijn geval zou mijn slaapkamer recht onder de unit zijn, met een houten zoldervloertje (veel kieren) en een gipsplafond in mijn slaapkamer. Zou dat te doen zijn, of hoor je dan je WP brommen?

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 09-10-2022 12:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En ontrek je warmte van zolder of van buiten? Ik heb ook een warmtepomp op zolder gehad, een 5kW en haalde de lucht van zolder zelf en uitgaand naar buiten onder de dakpannen. Scheelde wel iets in Cop door meer tegendruk op de fan waarschijnlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@buzzlightyear Mooi resultaat! Ja zal iets duurder zijn maar dat mag ook.
Wil je delen wat voor kosten je hebt gehad hieraan?

@Rol-Co Welk systeem bedoel jij? Op zolderlucht, die moet je ook weer zelf verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Laatst online: 20:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

!null schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:21:

@Rol-Co Welk systeem bedoel jij? Op zolderlucht, die moet je ook weer zelf verwarmen.
Als je de zolder verwarmd heeft het waarschijnlijk geen zin, verwarm je de zolder niet is het restwarmte wat van beneden naar zolder gaat en normaal het dak uit (vandaar dakisolatie belangrijk) maar vang je nu weer op en steek je weer in je vloer/verwarming. De koude uitblaas ging naar buiten.

Het was een zelfbouw, ik heb hem nog een zwembad verwarmer van 5kW, maar misschien is een split of een mono van de huidige generatie wel wat te heftig, geen idee hoor. Dit is een aan uit ook, geen inverter.
Hobby test project in 2013 :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
-Paul- schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Waar zijn de zonnepanelen gebleven?
In verband met aanbrengen van twee extra dakspanten, verwijderen van een dakraam dat ongeveer op de plek van de Hydrotop zat en herpositionering van de zonnepanelen hebben we de zonnepanelen tijdelijk moeten verwijderen. Deze zijn intussen weer teruggeplaatst.

Het eindresulaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RdEdhWnZ351g4KWf19hFiVXSVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onlVMVFyCw1LmGKd0MwrYpM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:44:
En ontrek je warmte van zolder of van buiten? Ik heb ook een warmtepomp op zolder gehad, een 5kW en haalde de lucht van zolder zelf en uitgaand naar buiten onder de dakpannen. Scheelde wel iets in Cop door meer tegendruk op de fan waarschijnlijk.
De warmte wordt onttrokken aan de buitenlucht. Lucht wordt aangezogen door de roosters aan de linker- en rechterzijde en afgeblazen via de roosters aan de boven- en onderzijde. Warmte wordt ook onttrokken aan de lucht die wordt afgezogen door de mechanische ventilatie.

Hier een foto van de onderzijde. Door het rooster zie je een rond gat, hier zit een slang op die naar de ‘buitenunit’ loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4iLgAS-OE0cVO2_IUvbvYNureY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHF0o6lJJV6TY7qS7f9EVNsN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:35:
@buzzlightyear zou je iets kunnen vertellen over het geluidsniveau binnen? Moet je echt een goed afgesloten zolder hebben (bijvoorbeeld geen kieren van een vlizotrap) om zelf geen overlast te ervaren, of valt het allemaal best mee? :)

In mijn geval zou mijn slaapkamer recht onder de unit zijn, met een houten zoldervloertje (veel kieren) en een gipsplafond in mijn slaapkamer. Zou dat te doen zijn, of hoor je dan je WP brommen?
Het geluidsniveau is (tot op heden) verwaarloosbaar. De MV box (nieuw gelijkstroom model van Zehnder) maakt meer geluid, zeker als die op de max. stand wordt gezet.
In de winter verwacht ik dat meer geluid hoorbaar is maar zou volgens de specificaties beperkt moeten zijn tot 35 decibel als je ernaast staat.
Anderhalve meter van de unit slaapt onze dochter achter een 7 cm dik hout skelet wandje met steenwol isolatie. Die heeft de unit nog nooit gehoord.

Als je een houten vloer hebt - wij hebben een 25 cm beton vloer - zonder al teveel isolatie dan kan ik me voorstellen dat je er in de winter wel iets van hoort maar denk dat het niet boven niveau koelkast uit zal komen

[ Voor 9% gewijzigd door buzzlightyear op 09-10-2022 18:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
!null schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:21:
Kosten liggen rond de EUR 20K (op een gegeven moment toch maar gestopt met bijhouden 🙂). Daarvoor hebben we Hydrotop (incl. inhijsen), Panasonic 7KW bi-bloc, Panasonic 285L SWW vat, 300L buffervat, pomploze vloerverwarmingsverdeler, leidingwerk, installatie, houten balken/rachels, isolatiemateriaal, aftimmering, steigerhuur , inbedrijfstelling e.d. Aanleg electriciteit incl. aardlekautomaten, kWh meters e.d. heb ik hier niet in meegenomen omdat ik dat al ooit had geïnstalleerd als voorbereiding. Alternatieve offerte waarbij al het werk werd uitgevoerd maar excl. uitsparing in dak, zou op rond de EUR 27K komen.
Bovenstaande is nog exclusief subsidie van bijna EUR 3K, onderaan de streep blijft er dus zo’n EUR 17K over aan kosten.
Het is een smak geld en bijv. plaatsing in de voortuin had naar schatting EUR 6-7K gescheeld maar de WAF gaf de doorslag. Die zei, terecht, je doet het maar 1 keer dus laten we geen concessies doen aan het uiterlijk van de woning en voortuin. Daarnaast voldoen we met de Hydrotop ook aan de geluidsnormen en voorkomen we eventueel gedoe met buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor het delen!

Het is wel een dure oplossing maar wel een mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
!null schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:12:
Bedankt voor het delen!

Inderdaad, we zijn dan ook niet over een nacht ijs gegaan. Het is met name prijzig omdat er wat kosten zijn (hijskraan, steiger) die bij nieuwbouwprojecten uitgesmeerd worden over meerdere woningen. Nu komt bijvoorbeeld de hijskraan geheel voor onze rekening voor <10 minuten werk.
Maar als het eenmaal is uitgegeven vergeet je snel de (financiële) ‘pijn’. Nu is het tijd om de installatie verder te leren kennen en te fine tunen 🙂

[ Voor 21% gewijzigd door buzzlightyear op 10-10-2022 19:56 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
!null schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:12:
Bedankt voor het delen!

Aanvullende update over de kosten: heb alle kosten alsnog in kaart gebracht en het is lager uitgevallen dan ik dacht. Totaal kom ik op EUR 18.046. Dat is de gehele installatie inclusief in bedrijfstelling.

Na aftrek subsidie kom ik onder aan de streep uit op EUR 15.196. Al met al hebben we het geluk gehad dat we de bestellingen hadden geplaatst net voor alle ellende in de wereld los barstte. Prijzen zijn inmiddels behoorlijk de lucht ingegaan.

Nog wat aanvullende foto's van hoe het er aan de binnenkant uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GewMj8LxEFhxKzw1_Kj-tHbh9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWnO48XcZGSWiMOPSAV9TlZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY9Alw_ZHPobW856RqLuOGukmxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3bFIWTcmEO6JC4bmcR6eLBm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-06 11:52
Interessant topic! Ben mij ook aan het verdiepen in een dergelijke oplossing. Ben ook een topic hierover gestart. Mag ik vragen wie je dit hebt laten plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom heb je 300l buffervat als je vloerverwarming hebt met een gesloten verdeler?
en waarom een split unit als je de unit al binnen hebt staan? de meerprijs hiervan is uitzonderlijk in deze situatie.

[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 29-12-2022 00:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:31:
waarom heb je 300l buffervat als je vloerverwarming hebt met een gesloten verdeler?
en waarom een split unit als je de unit al binnen hebt staan? de meerprijs hiervan is uitzonderlijk in deze situatie.
Een monoblock kan niet in een Hydrotop geplaatst worden. Had wel mijn voorkeur maar het gewoonweg niet. Buffervat was, achteraf bezien, inderdaad niet nodig geweest. Capaciteit van de vvw is echter behoorlijk klein dus denk dat het voor de defrost cycle wel handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

buzzlightyear schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:32:
[...]

Een monoblock kan niet in een Hydrotop geplaatst worden. Had wel mijn voorkeur maar het gewoonweg niet. Buffervat was, achteraf bezien, inderdaad niet nodig geweest. Capaciteit van de vvw is echter behoorlijk klein dus denk dat het voor de defrost cycle wel handig is.
Dan moet je echt dat vat er in elk geval uithalen. Nu kost het je een hele berg extra stroom. En efficientie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:03:
[...]

Dan moet je echt dat vat er in elk geval uithalen. Nu kost het je een hele berg extra stroom. En efficientie.
Extra stroom vanwege extra opwarming van het buffervat? Zo ja, scheelt dat echt zoveel?
Stel, ik haal hem er tussen uit, dan trek je toch warm water uit je vvw/leidingsysteem voor de defrost? Trek je dan ook niet warmte eruit?

• flippy
  • Niet online

flippy

buzzlightyear schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:33:
[...]

Extra stroom vanwege extra opwarming van het buffervat? Zo ja, scheelt dat echt zoveel?
Stel, ik haal hem er tussen uit, dan trek je toch warm water uit je vvw/leidingsysteem voor de defrost? Trek je dan ook niet warmte eruit?
denk even na wat de warmtepomp ziet als je vraag hebt. die moet eerst 300L opwarmen op zijn richtemperatuur voordat die rustiger word. immers is de retour nog steeds erg koud. dus je bent eerst een hele poos aan het stoken op vol gas terwijl je vloer al lang op normaal tempo zijn warmte aan het afgeven is. die 300L heeft dus totaal geen meerwaarde in regulier gebruik behalve dat het de machine langer op een hoger toerental laat draaien. stopt je vraag heb je vervolgens 300L warm water in een tank zitten waar je niks mee kan. immers is je warmtevraag al voldaan.

tijdens een defrost is het ook niet nodig want je vloer geeft gewoon de warmte af aan het water. daar merk je niks van binnen.
wat je wel even kan doen is in elk geval het noodelement in het niet-zo-geheime menu uitzetten en kijken of je defrotsts kan doen zonder storing te krijgen.

dat zal je flink wat energie schelen. dan kan je namelijk ook je stooklijn eindelijk goed instellen.... O-)

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
De buffer zit hier in de retour, van de wp gaat het eerst in de vvw en naar de ltv units, de retour komt uit in de buffer en vandaaruit weer naar wp.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:24
Wat mooi om te zien wat je hebt aangelegd! Heel interessant.

Echt vooraf had ik er geen weet van dat deze oplossing bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 20:08
Interessant topic, ik heb een vergelijkbare situatie. Rijwoningen zijn de pineut momenteel met elektrificatie van verwarming.

[ Voor 15% gewijzigd door joenevd op 30-12-2022 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

joenevd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:11:
Interessant topic, ik heb een vergelijkbare situatie. Rijwoningen zijn de pineut momenteel met elektrificatie van verwarming.
Ik ben benieuwd wat deze discussie oplevert.
voor het gros van de rijtjeshuizen moet je de unit gewoon achterin de tuin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molshoop
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-05 14:58
joenevd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:11:
Ik denk juist dat voor rijtjeshuizen prima oplossingen komen. Zie bijvoorbeeld de "vincent" van Daalderop.

Zonder buitenunit en helaas maar tot 4,5 kW terwijl ik toch 7 kW nodig heb.

Om die reden wacht ik (helaas) nog even op nieuwe ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 20:08
Molshoop schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Ik denk juist dat voor rijtjeshuizen prima oplossingen komen. Zie bijvoorbeeld de "vincent" van Daalderop.

Zonder buitenunit en helaas maar tot 4,5 kW terwijl ik toch 7 kW nodig heb.

Om die reden wacht ik (helaas) nog even op nieuwe ontwikkelingen.
Als je de details van dit soort producten bekijkt, merk je dat ze niet zo geweldig zijn. Van de 4,5 kW komt niet alles vanuit de warmtepomp techniek maar is er een energie slurpende doorstroom verwarmer aan toe gevoegd. Met de oplossingen zoals deze krijgt de normale consument niet helemaal wat ze verwachten. Daarnaast is de 4,5,kW alleen in de meest optimale situatie. In een zeer strenge winter ben je de pineut.
Ook ik, waarbij mijn woning voldoende zou hebben aan 4,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:30
Hier hebben we sinds enkele dagen een dergelijke installatie, maar eerste ervaringen zijn negatief en dat nog voordat we überhaupt energie konden opwekken.

Inmiddels heftige lekkage gehad en daar een nachtje voor moeten doorhalen. Vandaag wordt deze opnieuw geplaatst want het lek was / is nog niet boven.
Pagina: 1