Upgrade van Gtx 1070

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn iets meer dan 3 jaar oude gtx 1070 is het aan het begeven. Geregeld zwart scherm voor 2-3 seconden en de laatste tijd blijft het scherm soms zwart en is een reset de enige oplossing.

De rest van de desktop is van dezelfde leeftijd maar zie nog geen reden om een totaal nieuwe pc te kopen.

Uiteraard kan ik ook zelf een grafische kaart kiezen, maar ik zit met een voeding van 500-550 watt (weet het zelfs niet correct) en weet niet of dat nog voldoende gaat zijn met de huidige grafische kaarten.

Zo ja, waar moet ik dan op letten? Zo niet, dan is het toch maar tijd voor een nieuwe desktop.

Bedankt

Alle reacties

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:42

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Weet je zeker dat het je gpu is niks anders?

In principe moet je kijken wat je in pc hebt zitten om te weten of je psu genoeg levert. Ik draau een 2070 en een i7 9700 op een psu van 650 watt.

Een nieuw systeem is opzich niet noodzakelijk als je denk dat de rest nog wel ok is. 3 jaar is niet oud. Ik zou zelf gaan kijken voor een gebruiktr RTX 20, die zijn nog prima.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-12 20:31
Aan je klachten te zien, hoeft het niet per se de videokaart te zijn.
Probeer eens wat stresstesten voor CPU, memory en GPU (3DMark?)
Vaak kan software ook instabiliteit geven.
Wellicht een verse install van Windows?
Kijk ook een naar temperaturen van CPU, mobo en GPU.
Mogelijk heb je recent wat nieuwe software of drivers geinstalleerd die wat brak zijn?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RestUnknown schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:18:
Mijn iets meer dan 3 jaar oude gtx 1070 is het aan het begeven. Geregeld zwart scherm voor 2-3 seconden en de laatste tijd blijft het scherm soms zwart en is een reset de enige oplossing.

De rest van de desktop is van dezelfde leeftijd maar zie nog geen reden om een totaal nieuwe pc te kopen.

Uiteraard kan ik ook zelf een grafische kaart kiezen, maar ik zit met een voeding van 500-550 watt (weet het zelfs niet correct) en weet niet of dat nog voldoende gaat zijn met de huidige grafische kaarten.

Zo ja, waar moet ik dan op letten? Zo niet, dan is het toch maar tijd voor een nieuwe desktop.

Bedankt
Welke voeding heb je nu ? (merk en type)
Het is wel van belang dit na te kijken, je kunt je kast zo openen. en natuurlijk de rest van je gehele systeem en gebruik

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RestUnknown
Oude topic van mezelf gevonden toen ik deze desktop aan het samenstellen was. Desktop is dus blijkbaar al 4 jaar oud en de voeding is Corsair RM550X.

Niet 100% zeker dat het de videokaart is, maar het valt wel altijd voor als er iets intensiever wordt gedraaid. Meestal in het begin dat ik een spel aan het spel spelen ben (speel ik dat dezelfde spel voor meer dan 20 minuten, valt het niet meer voor). Maar het kan ook voorvallen bij een YouTube video.

Drivers van de videokaart zijn het zeker niet, ik update ze steeds als ik een melding krijg, maar er is geen verbetering. Deze problemen zijn nu al ongeveer 2 jaar gaande (of langer, of korter, gezien ik zelf niet meer wist hoe oud mijn desktop is... maar zeker niet vanaf aanschaf).

Temps zijn allemaal ok naar mijn mening. Het gebeurt ook altijd in "clusters", kan soms 3-4 keer na elkaar gebeuren en dan weer een uur of langer niets meer.

Thanks so far

[ Voor 8% gewijzigd door RestUnknown op 21-01-2021 21:05 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:41
Is dit je systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,90€ 74,90
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC55BT€ 49,-€ 49,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 98,65€ 98,65
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 101,49€ 101,49
1ToetsenbordenDell KB216 (Azerty FR)€ 12,15€ 12,15
1MuizenLogitech Corded Mouse M500€ 32,95€ 32,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 76,35€ 76,35
1VoedingenCorsair RM550x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,34

• RestUnknown
Jep

Amai, was het toen ook maar 580 euro :D

[ Voor 87% gewijzigd door RestUnknown op 21-01-2021 21:21 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:41
Wacht op de RTX 3060 over een paar weken. Meer dan dat gaat een i7-6700 toch niet trekken, is afhankelijk van de game zelfs al teveel.

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
De i7 6700 heeft interne gpu. Haal die gtx1070 er eens uit en probeer eens met de gpu in je processor. (Geen games, maar youtube etc). Valt het alsnog uit, is je gtx1070 oke. Valt het niet meer uit is het je gtx1070.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Het probleem kan ook zijn dat de voeding wat ouder aan het worden is, en soms moeite heeft voldoende stroom te leveren naar de videokaart.

Het handigste is een vriend met een vergelijkbaar systeem, en dan de videokaart en/of de voeding omruilen, en kijken wat er gebeurt.

• RestUnknown
Na een lange tijd de interne gpu gebruikt te hebben, valt dit probleem niet voor. Natuurlijk kan ik geen zware games draaien, zodus de voeding kan het ook nog zijn.

Maar mss is het toch maar tijd voor een nieuwe pc. Het meeste ga ik dan nieuw kopen, maar mijn case zou ik graag behouden.

Gezien ik totaal niet meer mee ben met het hele pc gebeuren, kan iemand mij mss snel zeggen of er in de Fractal Design Define S de huidige moederborden nog gaan?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:04
RestUnknown schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:11:
Na een lange tijd de interne gpu gebruikt te hebben, valt dit probleem niet voor. Natuurlijk kan ik geen zware games draaien, zodus de voeding kan het ook nog zijn.

Maar mss is het toch maar tijd voor een nieuwe pc. Het meeste ga ik dan nieuw kopen, maar mijn case zou ik graag behouden.

Gezien ik totaal niet meer mee ben met het hele pc gebeuren, kan iemand mij mss snel zeggen of er in de Fractal Design Define S de huidige moederborden nog gaan?
4 jaar oude pc en je schroeft hem denk ik nooit open gezien je niet in de pc kan zien welke voeding het is.

Kan maar zo dat het een enorm stofnest is op je fans en je koelvinnen, als je dan veel vraagt van het systeem raakt het oververhit.

Is dus wel interessant om tijdens gamen een overlay te draaien met temperaturen en frequenties etc, om te zien wat er gebeurd als je systeem tript

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• RestUnknown
Cyriel85 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:18:
[...]

4 jaar oude pc en je schroeft hem denk ik nooit open gezien je niet in de pc kan zien welke voeding het is.

Kan maar zo dat het een enorm stofnest is op je fans en je koelvinnen, als je dan veel vraagt van het systeem raakt het oververhit.

Is dus wel interessant om tijdens gamen een overlay te draaien met temperaturen en frequenties etc, om te zien wat er gebeurd als je systeem tript
Toevallig deze namiddag opengedaan om net dit te doen, maar eigenlijk viel het zeer goed mee en zag nergens een ophoping dat voor problemen zou kunnen zorgen. Temps heb ik geregeld gecheckt als het voorviel, en deze waren steeds normaal voor onder load.

• RestUnknown
Hm, na een tijd geen problemen gehad te hebben op de interne gpu, is het vandaag toch voor gevallen. Maar een nieuwe desktop samenstellen.

Bedankt voor de hulp

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Je zou nog kunnen overwegen om eerst een nieuwe voeding te kopen. Lost dit het probleem op dan ben je klaar. Zo niet dan koop je de rest ook nieuw, met de al eerder gekochte voeding.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Heb je geprobeerd de power limit van je videokaart te verlagen? Als dat helpt kan je voorlopig nog even vooruit.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Boeryepes schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:00:
Je zou nog kunnen overwegen om eerst een nieuwe voeding te kopen. Lost dit het probleem op dan ben je klaar. Zo niet dan koop je de rest ook nieuw, met de al eerder gekochte voeding.
Ik zou dan eerst even iets met garantie doen.. Corsair geeft afhankelijk van hoe oud de voeding is 7-10 jaar garantie. Een kwalitatief goede rmx mag nu echt nog geen problemen geven eigenlijk na 4 jaar..

Verwijderd

@Boeryepes Heeft denk ik het beste punt. In plaats van meteen een hele nieuwe PC te kopen, koop je een nieuwe voeding. De voeding die je hebt is zeker geen slechte kwaliteit, maar ook met een goede voeding kan je een keer pech hebben.

En je spaart een hoop geld uit, want niet alleen zijn GPU's slecht leverbaar, de prijzen zijn ook van god los. Dus als er ook maar enige kans is dat die 1070 niet het probleem is, zou ik die op dit moment vooral niet vervangen. En ook CPU's zijn op het moment relatief duur, dus bezint eer gij begint!

Overigens kan het ook nog iets anders zijn, maar dat zou ik pas testen als een nieuwe voeding niet werkt:

Als jij de PC heel veel hebt gebruikt en veel games speelt, dan kan de thermal paste op de CPU en/of GPU uitgedroogd zijn. Het goedkopere spul blijft bij intensief gebruik maar 3-4 jaar goed!

Schroef de koeler van de CPU en de GPU, maak ze voorzichtig schoon met bijvoorbeeld IPA en doe er een goede kwaliteit paste op en hermonteer de koelers. (Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of de fans goed draaien)

• RestUnknown
Nieuwe voeding gekocht, maar probleem is er nog, alhoewel iets minder heb ik de indruk.

Ram test en cpu test gedaan, maar geeft geen problemen. Temps van alle componenten zijn ok.

Heb wel ontdekt dat als het voorvalt, mijn pc het registreert als een kernel error 41.

Iemand nog een idee?

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:01
Verse windows installeren ook al gedaan? Dus echt vanaf 0 opbouwen.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-12 12:25
Kernel error 41 betekent dat er een harde reset is geweest, Windows registreert dat als zijnde een power loss, want dat is de enige manier hoe Windows dat kan interpreteren. Betekent niet meteen dat het de voeding is, maar zou wel kunnen. Gezien je de voeding al vervangen hebt, lijkt dit niet het probleem te zijn.

Ik heb het laatst ook gehad, nadat ik mijn Wi-Fi/BT kaart zonder USB header in de PC had gezet. Daarna de Wi-Fi kaart eruit en opgelost, dus de header moet er in mijn geval echt in, alleen gaat dat nu nog even niet omdat ik de cooler er nu op heb en ben in afwachting op een converter kabel.

Wat ik in jouw geval aanraad, is even alles uit de PC te halen en los te koppelen wat je niet per sé nodig hebt om te booten. Heb je het dan niet meer, dan een voor een alles weer terug zetten, als het dan weer optreedt, dan weet je wat het probleem is.

Heb je het daarna nog, dan ligt het aan je GPU, RAM, moederbord of CPU.

EDIT:
Lees net dat je het laatste al zo goed als gedaan hebt, enige wat ik nog niet lees, is of je een paar passes memtest hebt gedraaid (wel een RAM test, maar geen idee welke en sommige tests slaan nergens op). Als dat goed draait, is het 99,9999% zeker het moederbord en is je enige serieuze keuze inderdaad een algehele upgrade.

[ Voor 15% gewijzigd door Koldur op 05-04-2021 09:41 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• RestUnknown
Heb ook nog een volledige nieuwe install van Windows 10 gedaan, maar probleem blijft nog.

Geen zin om een totale nieuwe pc te kopen omwille van de hoge prijzen van de videokaarten momenteel, maar is het een optie om bv alles nieuw te kopen buiten de videokaart zodat ik mijn huidige videokaart nog kan blijven gebruiken, maar dan later kan upgraden naar een nieuwe? Gaat mijn oude videokaart compatibel zijn met het nieuwe moederbord?

Deze heb ik momenteel in mijn wenslijst staan:

ASRock B550M Pro4

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-12 12:25
Ja, dat is geen probleem.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• RestUnknown
Kleine update

Het probleem lag blijkbaar aan mijn nieuwe LG CX tv. Heb een bepaalde setting afgezet en het probleem valt sinds een tweetal weken niet meer voor.

Ik was ervan overtuigd dat het aan de desktop lag, omdat dit probleem bij een gewone Dell monitor die ik hiervoor gebruikte, ook voorviel (maar daar had ik wel nooit een scherm dat volledig zwart bleef en na herhaaldelijk resetten ook niet hielp).

Heb nu wel reeds een nieuwe psu gekocht, maar dat kan natuurlijk overgedragen worden als de prijzen voor componenten terug normaal zijn en er dan een nieuwe pc wordt gekocht.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1