Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mede8tor HDD stuk, HDD nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pmkoning
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11 21:10
Tweakers,

door onbekende oorzaak is de 3 TB HDD in mijn Mede8tor "verbrand" op de powerconnector van de HDD.
Geen idee hoe, maar simpele feit is wel dat de boel nu stuk is.
Lijkt erop dat vooral de connector van de unit zelf is gaan smelten.

Vraag 1: kan ik die HDD nog eenvoudig "redden" of is dat de moeite niet? Ik zou bv kunnen proberen de contactpunten schoon te maken?
Maar kan ik dan bv in een externe HDD adapter bij de data, of is de data dan niet zomaar te benaderen?

Vraag 2: ik vermoed dat de ombouw met de stroomvoorziening de oorzaak is van het doorbranden en dat t niet echt de moeite waard is om daar componenten te vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNlBLaJT6p2oQd9bCiJrhY26Cuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIk1r4JTmZOclt51MTZZtmlb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YwxLCHXXCc068MowS0gIymyhro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKVM36iLs8MmSEkql8pCLDHl.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Contactpunten om schoon te maken zijn er niet echt, dat ding is compleet weggefikt.

Als er nog data op staat die je echt heel graag terug wilt hebben, dan kun je een datarecoverybedrijf overwegen. Anders zou ik 't ding gewoon weggooien.

• pmkoning
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11 21:10
Was ik al bang voor :-(

Niets "onoverkomelijks"; zoals dat "hoort" bij een media schijf alleen films en series etc, dus niets onvervangbaars.
Hooguit weer een hoop werk om bepaalde dingen weer van schijf naar systeem/netwerk te krijgen.

Ben overigens wel nieuwsgierig of iemand weet hoe dit "zomaar" kan gebeuren??
Apparaat stond in standby modus, dus lijkt me dat er dan niet echt veel activiteit aanwezig is waarvoor er veel (überhaupt) stroom moet naar de HDD?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Alternatief:
Er zijn twee dingen aan de hand:
1. je Powerconnector is weggesmolten.
Dat is vrij eenvoudig en definitief op te lossen door iemand die goed kan solderen de zwarte verbrande connector van de gekleurde draden af te laten knippen en de gekleurde draden rechtstreeks op de overeenkomende en goed schoongemaakte print /printbanen vast te laten solderen. Je zult dan nog wel een klodder kit moeten gebruiken om een soort trekontlasting te maken.
Hierna kan je de harddisk opnieuw aansluiten en in gebruik nemen. Als hij het doet heb je mazzel.

2. het kan zijn dat de harddisk tijdelijk heeft gewerkt met één voedingsspanning minder en dat hij daardoor beschadigd is geraakt. In dat geval helpt een nieuwe printplaat meestal.
Ga niet zelf klooien, laat dat een datarecovery bedrijf doen.
Tenzij je geen geld voor datarecovery (over) hebt: dan kan je zelf aanpakken en een print kopen in de hoop dat het gaat werken. Zoek er eens op in dit forum, want vaak moet je ook nog een chip (laten) oversolderen van de oude print.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
TERW_DAN schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:27:
Contactpunten om schoon te maken zijn er niet echt,
Die foto is zo wazig als wat, dat kun je niet eens goed zien.

Bovendien zijn die contactpunten van metaal, dat smelt niet zomaar. Zijn er waarschijnlijk nog, maar dan met een laag roet of gesmolten plastic erbovenop.
Apparaat stond in standby modus, dus lijkt me dat er dan niet echt veel activiteit aanwezig is waarvoor er veel (überhaupt) stroom moet naar de HDD?
Nouja, als er kortsluiting optreedt dan gaat er vanzelf heel veel stroom lopen, tot je voeding het (hopelijk) welletjes vindt.
pmkoning schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:17:
Vraag 1: kan ik die HDD nog eenvoudig "redden" of is dat de moeite niet? Ik zou bv kunnen proberen de contactpunten schoon te maken?
Ik denk dat hij vrij eenvoudig te redden is - althans, het is in ieder geval makkelijk vast te stellen of dat veilig kan.

Maak de boel even goed schoon en controleer dan met een multimeter of de 12V en aardepinnen kortgesloten zijn. Denk dat het gewoon in orde is, omdat het meestal de connector is die kortsluit. Als er met goed fatsoen nog een connector op past (en alle pennen op de connector nog recht zitten) kun je dat doen, anders zul je er iets aan moeten solderen.

Handig om dan na het aansluiten van de connector nog even te dubbelchecken of er nog steeds niets kortgesloten is - makkelijk als je molex to sata gebruikt, ironisch genoeg.
Maar kan ik dan bv in een externe HDD adapter bij de data, of is de data dan niet zomaar te benaderen?
Dat ligt aan de externe adapter. Het gebeurt regelmatig dat zo'n adapter rommelt met sectorgroottes waardoor de disk volgens Windows 'leeg' lijkt en hij vraagt of je de disk wilt initialiseren: dat nooit doen, dan raak je data kwijt.
Vraag 2: ik vermoed dat de ombouw met de stroomvoorziening de oorzaak is van het doorbranden en dat t niet echt de moeite waard is om daar componenten te vervangen?
Bekend probleem met sommige slechtgefabriceerde SATA-connectoren. Zoek maar eens op 'molex to sata' en 'fire'. Men zegt dat het vooral optreedt met connectoren die gegoten zijn (ipv. gekrompen), maar of dat hier ook het geval is kan ik niet zien op je foto.