Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb tijdens de black-friday een mesh setje van asus gekocht.
Na wat artikelen en reviews te hebben gelezen heb ik gekozen voor de 'Asus ZenWiFi AC'.
Ik een node in de meterkast, op de begane grond in het midden van de woning, staan.
De andere node staat op de zolder, tevens in het midden van de woning.

De eerste paar dagen was het internet heel stabiel en snel.

Nu, enkele weken later, heb ik zeer regelmatig (elke +- 6 minuten) dat de verbinding weg valt.

Ik heb al van alles geprobeerd met de instellingen van het wifi netwerkt.

1. ik heb de channel bandwidth van zowel 2.4G als 5G op 20MHz gezet
2. ik heb een vast control channel gekozen welke relatief rustig is mbt omliggende netwerken.
3. ik heb, zoals asus aangeeft als oplossing, de smart control uitgezet.

niets lijkt echt te helpen.
Ik heb in de woonkamer, ongeveer 3 meter van de meterkast, een 'Xiaomi mi tv box' verbonden met het 5G netwerk. tijdens het kijken van youtube (of andere streaming diensten) heb ik telkens laadschermen.

Heeft iemand soortgelijke ervaring? is er nog iets wat ik kan proberen?

Voorheen had ik een "oude" netgear WNDR3700v2 en daar had ik nooit problemen mee.
Alleen de wifi dekking op zolder was niet zo best en de maximale doorvoer snelheid ook niet.
Daarom was ik overgestapt maar heb nu veel spijt. :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
wallage1216 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:14:
2. ik heb een vast control channel gekozen welke relatief rustig is mbt omliggende netwerken.
Welke kanalen heb je ingesteld?

Voor 2,4Ghz is 1, 6 en 11 het ideaalste, omdat die geen overlap hebben. Voor 5Ghz maakt het niet zoveel uit, zolang er maar geen overlap in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
rens-br schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Welke kanalen heb je ingesteld?

Voor 2,4Ghz is 1, 6 en 11 het ideaalste, omdat die geen overlap hebben. Voor 5Ghz maakt het niet zoveel uit, zolang er maar geen overlap in zit.
ik heb de 2.4G op kanaal 5 gezet en 5G op 56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@wallage1216 maar draaien alle nodes op hetzelfde kanaal?

Kan je ook eens wat screenshots posten van Wifi Analyzer en dan met name hoeveel netwerken je in de buurt hebt.

En in je openingspost heb je het over de Mi Box, maar hebben andere apparaten er ook last van?

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 21-01-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z1pxMGwsAqeXaQEoiDCky_rF1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpXTk019nyPGig0K2qvv02yV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9mhGPY0T_2pCQzMxqmV3bVZpdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMRSpHw3f7iBc9iFyyAZKmqS.jpg?f=fotoalbum_large

dit zijn twee scans met winfi vanuit de woonkamer.
Mijn netwerk zijn de "Arjen-zenwifi-2.4G" en "Arjen-zenwifi-5G"

Alle apparaten lijken last te hebben van de slecht verbinding.
Ook mijn telefoon en laptop en tables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8gpghBo7rKNjgTZO02gvE6XxDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjOi0xgEWqc8shLn3ESxz2lL.jpg?f=fotoalbum_large

zojuist na veel frustratie de router van de meterkast naar de woonkamer verplaatst.
:(

hierdoor is de rssi een stukje beter geworden.
laptop/mibox staan 2 meter van het accesspoint.
hopelijk blijft het nu draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoetbb1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 22:02
Sinds 2 maand ben ik ook in het bezit van de CT8 duo, helaas ook niet helemaal zonder problemen.

Ik had in de keuken ook vaak last van een wegvallende wifi verbinding (met name met oudere wifi devices). Twee betonmuren, een koelkast en magnetronoven tussen de router en de devices helpt niet echt. Ik heb de wifi stabiliteit behoorlijk kunnen verbeteren door de Ziggo connectbox en de router verder uit elkaar te zetten. Ze stonden vlak naast elkaar, connectbox in meterkast en de CT8 op dezelfde hoogte naast de meterkast. De connectbox staat nu op de grond, zo'n anderhalve meter lager. De wifi van de connectbox is dan wel uitgezet maar de hotspots staan nog aan (dus nog steeds een wifi signaal). Volgende stap is om de connectbox in bridge mode te laten zetten.

Nu nog een oplossing zoeken voor het random rebooten, maar dat is een ander topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
ik heb de "roaming assistant" eens uitgezet misschien dat die wat zit te etteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnpot.eu
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 07:35
Het setje heb ik ook in huis. Ik merk dat een van de twee nodes vooral in de nacht de verbinding kwijt raakt. Even aan en uit en het is hersteld. Zojuist even de laatste firmware gedownload. Hopelijk hiermee opgelost. In de toekomst ga ik op zoek naar nog één extra node voor een nog net iets betere dekking in het huis.
Pagina: 1