Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een forse collectie fotobestanden. En graag zou ik ze (preventief) willen testen op eventuele beschadigingen (we hebben het dus over detectie; niet over recovery).

Voor 'normale' bestandstypen is dat erg gemakkelijk. Ik gebruik Bad Peggy hiervoor.

Maar voor raw fles kan ik geen goede tool vinden.
identify (uit ImageMagick) kan niet omgaan met de DNG en ARW bestanden die ik wil testen.
Alle files door een raw-converter gooien lijkt me een effectieve test, maar extreem tijdrovend.

En iets anders heb ik niet kunnen vinden. Anyone?

Beste antwoord (via AlterEgo op 21-01-2021 16:03)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat noem jij 'fors'? 10k, 100k, 1m fotobestanden?

Want anders is het een kwestie van een commandline tool starten met conversie en gewoon laten lopen. En dan achteraf een log file scannen op mogelijke errors.

https://www.dpbestflow.org/data-validation/dng-validation

Of je bruikt een van de opensource RAW converters (RT, DT, DK, etc) en laat die RAW converter z'n gang gaan.

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat noem jij 'fors'? 10k, 100k, 1m fotobestanden?

Want anders is het een kwestie van een commandline tool starten met conversie en gewoon laten lopen. En dan achteraf een log file scannen op mogelijke errors.

https://www.dpbestflow.org/data-validation/dng-validation

Of je bruikt een van de opensource RAW converters (RT, DT, DK, etc) en laat die RAW converter z'n gang gaan.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het gaat om zo'n 100 k. foto's.

Ik kan ze nu door darktable-cli halen, met als output een file van minimale resolutie en een processing die bestaat uit een minimale workflow. Logfile wordt automagisch gefilterd op interessante zaken only.

Extrapolerend vanuit een testset zou ik het in ca. 10 uur moeten kunnen afronden.