Ultrawide monitor voor laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BewusteSabotage
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-11-2024
Mijn vraag
Zoals zovelen werk ik sinds maart thuis en om deze reden heb ik ook een fatsoenlijke werkplek ingericht met 2 monitoren die aan een dockingstation zitten (van Startech) die met usb-c aan mijn Dell laptop van werk aangesloten wordt. Dit werkt allemaal prima.

Nu had ik recent een nieuwe laptop gekocht voor privé gebruik, namelijk de hp pavilion gaming (15-ec1195nd). Erg tevreden hiermee, maar helaas blijkt de usb-c port alleen voor data te zijn en niet voor het laden en meerdere displays. Een beetje een tegenvaller dus. Nu leek het mij dan een oplossing om te switchen naar 1 ultrawide monitor (34 inch) in plaats van 2 monitoren. Gemakkelijke oplossing dacht ik, maar toen bleek dat niet elke laptop zo gemakkelijk elke resolutie/aantal hz kan draaien. Dus zoek ik wat ondersteuning op dit gebied, zodat ik straks niet een scherm terug moet sturen omdat het niet lekker werkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Privé laptop: hp pavilion gaming (15-ec1195nd)
Werk laptop: Dell Latitude 7490 XF9PJ

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hogere resoluties en verversingssnelheid leveren problemen op met 'zwakkere' laptops.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Als je weet wat voor GPU er in de laptop ziet kan je opzoeken wat de maximaal ondersteunde resolutie/frequentie is. Over het algemeen is dit goed gedocumenteerd.

Daarnaast kan je nog even nagaan wat voor type beeldschermaansluitingen er in de laptop zitten. Als er twee aansluitingen zijn (HDMI + Displayport bijvoorbeeld), zou je deze kunnen aansluiten buiten de docking station om. Vanzelfsprekend ga je dan een beetje voorbij aan het nut van een docking station, maar dat is voor en hoger doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BewusteSabotage
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-11-2024
Dit heb ik gevonden voor mijn werklaptop: "It supports 4K at 60Hz and the maximum display resolution can be 4096 x 2304 pixels."

En voor mij eigen laptop kom ik hier op uit: https://www.techpowerup.c...geforce-gtx-1660-ti.c3364

Zijn de ververssnelheden ook afhankelijk van de aansluitingen? Displayport vs HDMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Niet alleen de GPU is de beperkende factor, dat is sowieso de max die je zou kunnen halen.

Bij Intel-laptops is het in 98% van de gevallen via HDMI gewoon versie 1.4 (omdat de framebuffer van de Intel CPU wordt gebruikt en die heeft tot en met de 10e generatie alleen ondersteuning voor HDMI 1.4), dus dan wordt de losse GPU dik beperkt.

In jouw geval staat er gewoon bij de specificaties: https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06684534.pdf

HDMI 2.0

Of de ververssnelheden afhankelijk zijn van de aansluitingen is nogal afhankelijk van de resolutie, refreshrate en bitdiepte (8 of 10 bit) van de monitor.

Uitgaand van een 34"en een 3440x1440-resolutie, kom je met HDMI tot 100Hz. Displayport gaat tot 144Hz.