Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Rookie zoekt hulp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Killani
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-01-2021
Hallo allen,
Ik ben vrij nieuw in het wereldje van het upgraden van de pc terwijl ik wel al jaren lang game.
Nu wil ik mijn pc iets gaan opkrikken maar ik moet erg rekening houden met het budget. Hieronder zal ik wat specs laten zien in de hoop dat er wat op/aanmerkingen zijn wat verstandig is om te doen en of het zelfs niet verstandig is om een volledig nieuwe pc te kopen.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor games als League of Legends. Nu wil ik ook graag Call of Duty en Skyrim kunnen spelen zonder hier al te veel problemen mee te krijgen.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Groetjes,

Killian

Alle reacties

• Killani
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C80XQS5gMkq2P50EwWa82og74Ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Hc4FtzDHhNlTRqHQ57Dq7Uk.png?f=user_large

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:00
Wat is je budget precies? Skyrim is niet zo heel zwaar.. als je GPU een 7970 is dan moet dat met je huidige specs ook wel lukken.

Wat opties;
- Los van Skyrim is GPU vervangen (evt. 2e hands) geen overbodige luxe.
- CPU overklokken, of vervangen voor 2e hands i7 4790k. (met de meeste B85 moederborden kan je ook overklokken)
- Extra 8GB ram

[ Voor 22% gewijzigd door DoubleYouPee op 21-01-2021 00:24 ]

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-11 20:57

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

8GB Ram er bij en een ander videokaartje erin, dan kan dat systeem nog prima een rondje mee.

Een i7 voor die generatie vinden is te duur, dan ben je beter af met een i5 10400f (of zelfs een i3 10100f) + h410 bordje en 16GB RAM. Dan kan je de oude set voor 120-130 verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door JZX81_Drift op 21-01-2021 00:24 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• Killani
DoubleYouPee schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:20:
Wat is je budget precies? Skyrim is niet zo heel zwaar.. als dat je GPU een 7970 is dan moet dat met je huidige specs ook wel lukken.

Wat opties;
- CPU overklokken, of vervangen voor 2e hands i7 4790k. (met de meeste B85 moederborden kan je ook overklokken)
- Extra 8GB ram
Budget ligt ongeveer rond de 4-500 euro

• Killani
DoubleYouPee schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:20:
Wat is je budget precies? Skyrim is niet zo heel zwaar.. als je GPU een 7970 is dan moet dat met je huidige specs ook wel lukken.

Wat opties;
- Extra 8GB ram
Mocht ik hem willen overklokken, waar zou ik dat eventueel kunnen laten doen? Kan ik dat zelf en brengt het risico's met zich mee?

• Killani
Inleiding: Ik heb mijn pc al een tijdje maar ik denk dat er veel dingen aan vervanging toe zijn. Omdat ik gok dat sommige componenten nog wel voldoende zijn hoop ik dat ik niet een volledig nieuwe pc hoef aan te schaffen omdat daar het budget niet naar staat.
Aangezien ik persoonlijk helemaal geen verstand heb van het upgraden van mijn pc hoop ik mijn hulp hier te vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het spelen van games als; league of legends, GTA V, COD op goede kwaliteit en daarnaast ook mijn schoolwerk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dat is afhankelijk van wat er nog mee kan

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik denk mijn videokaart, ram en ssd

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Ga je overklokken?
ik weet hier zelf niets van af maar als dit een eventuele oplossing zal zijn om het budget laag te houden dan ja.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat er echt nodig aan vervanging toe is i.v.m veroudering etc.

• Killani
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C80XQS5gMkq2P50EwWa82og74Ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Hc4FtzDHhNlTRqHQ57Dq7Uk.png?f=user_large

• Arie-Ded
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:41
Hey,
ik denk mijn videokaart, ram en ssd
Ik denk zelf ook precies deze drie. Zou zeker je ram upgraden naar 16 GB, dus nog een setje van 2x4 GB erbij halen. Verder is de CPU nog goed genoeg, zeker voor de spellen die je er mee wilt spelen en is een nieuwe GPU een goede keuze. Met het budget zou je kunnen kijken naar een Nvidia GTX 1650 Super. En je kan natuurlijk je harde schijf upgraden of een tweede SSD toevoegen aan je systeem om je games en andere dingen op te bewaren.

• Killani
Arie-Ded schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 01:55:
Hey,

[...]

Ik denk zelf ook precies deze drie. Zou zeker je ram upgraden naar 16 GB, dus nog een setje van 2x4 GB erbij halen. Verder is de CPU nog goed genoeg, zeker voor de spellen die je er mee wilt spelen en is een nieuwe GPU een goede keuze. Met het budget zou je kunnen kijken naar een Nvidia GTX 1650 Super. En je kan natuurlijk je harde schijf upgraden of een tweede SSD toevoegen aan je systeem om je games en andere dingen op te bewaren.
Bedankt voor je snelle berichtje! @Arie-Ded
Ik heb deze even snel kunnen vinden;
https://azerty.nl/product...grafische-kaart-4gb-gddr6
Is dit wat je bedoeld? En werkt deze op mijn huidige setup?
Mvg

• Arie-Ded
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:41
Hi, de kaart die jij lijkt is wel erg duur en normaal kan je een 1650 super vinden voor rond de 200 euro, maar vanwege vele tekorten zijn zowat alle videokaarten erg duur geworden de laatste tijd. Het is aan te raden om even een paar maandjes te wachten of de prijslijsten in de gaten te houden.

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:37
Mijn oude PC had een i5-4690 en die had toch echt wel moeite met het fatsoenlijk draaien van de nieuwere cod spellen op een beetje leuke instellingen.

Mijn advies is inderdaad ook om nog een een paar maanden te wachten/sparen en dan voor een goeie upgrade gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Ambition88 op 21-01-2021 10:40 ]

• DoubleYouPee
Killani schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:24:
[...]

Budget ligt ongeveer rond de 4-500 euro
Helaas zijn GPUs op dit moment relatief duur door schaarste en mining.
Je zou kunnen kijken naar een 1660, 2e hands rtx2060, 1080ti, vega 56, 5700xt.. etc. en een extra bankje 8GB RAM.
Killani schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:51:
[...]

Mocht ik hem willen overklokken, waar zou ik dat eventueel kunnen laten doen? Kan ik dat zelf en brengt het risico's met zich mee?
Dat kan je in de bios doen (multiplier verhogen). Zolang jet niet aan het voltage komt zijn er niet echt risico's.
De CPU zal warmer worden maar zal downklokken als het te hoog wordt. Al wil je in principe het liefst je CPU koeler houden dus je kan bijv. een 212 EVO koeler kopen voor 25 euro.
Als je de multiplier te hoog zet crashed je PC op een gegeven moment gewoon (BSOD). Dit betekent dat meer voltage nodig hebt. Hier zou ik in eerste instantie niet aan beginnen maar kan mits je niet hoog gaat en je temperatuur in de gaten houdt ook gewoon veilig gedaan worden. Goeie koeler is dan echt wel een must.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:28
Slimste zet: koop geen gpu naar gebruik een i510400 of 10600k, en gebruik de igpu.

Zodra prijzen weer normaler zijn en je gespaard hebt koop je dan een gpu.

Of heb je nu nog een oude gpu toevallig / kan je er een voor paar tientjes kopen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
99ruud99 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:03:
Slimste zet: koop geen gpu naar gebruik een i510400 of 10600k, en gebruik de igpu.

Of heb je nu nog een oude gpu toevallig / kan je er een voor paar tientjes kopen.
igp is nou niet bepaald sterk en TS heeft een kaart die sneller is dan de IGP.

als ik de TS was zou ik een 2e hands kaart nemen 1050TI of misschien 1060 rond de 100 euro en nog lekker even doorsparen tot er ongeveer 650 a 750 euro budget is. dan kun je een echte stap maken.

CPU kan nog wel beetje, maar een hele snelle videokaart zal die wel bottlenekken.

• DoubleYouPee
99ruud99 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:03:

Tja nieuwe CPU is natuurlijk altijd beter, helemaal gezien het maar 4c/4t is, maar als je weinig budget hebt is een GPU een veel betere investering in dit geval.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Een topic is genoeg. Merge met PC Rookie zoekt hulp.
Pagina: 1