Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar de juiste PC

Pagina: 1
Acties:

• Tom_Poker_NL
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06-2021
Hi,
Ik heb wat positieve dingen gehoord over de community hier dus ik hoop met jullie hulp de juiste pc te kunnen vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil poker livestreamen op twitch (via obs) en daarnaast fortnite kunnen runnen op hoge kwaliteit/fps.
Daarnaast wil ik er minimaal 2 schermen op kunnen aansluiten,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs, maar wil vooral niet te veel betalen. Ik heb vernomen en gezien dat je bij veel websites waar prebuilds staan vaak "te veel" betaald of voor dingen/features betaald die je toch niet zal gebruiken / nodig heb.

Ik heb de volgende selectie samengesteld op alternate met oa hulp van de best buy guide (en inmiddels met jullie tips):

Processor: AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor (199eu op Alternate)

Moederbord: ASRock B550M Pro4 (100eu op Azerty)

Videokaart: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master 8G PCI-E (979eu op Yorcom)

Processor koeler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (32eu op Megekko)

Werkgeheugen: G.Skill 16 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen (131 op Alternate)

Harde schijven: Kingston A2000, 1 TB SSD (108eu op SWW)

Behuizing: be quiet! PURE BASE 500DX Window tower-behuizing (102eu op MaxICT)

Voeding: be quiet! Straight Power 11 650W voeding ( 113eu op Alternate)

Totaal : 1565eu

[ Voor 111% gewijzigd door Tom_Poker_NL op 22-01-2021 16:50 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:17
Heb je in dit forum al gezocht op Fortnite en op Livestreamen? Deze vragen worden vaker gesteld, kijk eens naar eerdere antwoorden en kom dan met een voorstel, eigen inzet is gewenst hier!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

• Tom_Poker_NL
Openingspost is aangepast met onder andere een eerste opzet.
Zou het waarderen als iemand die er verstand van heeft eens zou kunnen kijken :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Pak een b550 bord, ruim voldoende voor je doel
Waarvoor wil je 32 gb ram?
Gpu: rtx3070, als je moet besparen zet je graphics lager en pak je rtx3060ti. (Maar je kan beter besparen op dat veel te dure bord)
Psu: msi650 watt, be quiet straight power 11 650w, fractal design ion 660w

• Tom_Poker_NL
Dank!
Geen specifieke reden voor 32 gb. Ik dacht dat dat wellicht nodig was als ik wilde streamen. Maar goed om te horen dat dat niet nodig is.
Je geeft aan dat ik kan besparen op het te dure bord door een b550 bord te pakken. Ik zie veel soorten b550 borden. Kan ik hier simpelweg de goedkoopste b550 pakken of moet ik ergens rekening houden? Of is er een bepaald merk aan te raden?

Videokaart wordt dan dus: AORUS GeForce RTX 3070 MASTER 8G (te bestellen bij bol.com voor 785eu).
Deze videokaart zag ik namelijk niet bij Alternate. Dit houdt dus in dat ik het los van elkaar moet bestellen en het zelf in elkaar moet zetten?

Ik heb al deze veranderingen zo veel mogelijk doorgevoerd in mijn openingspost. Ik hoor graag nog de laatste dingetjes en veranderingen!
Bedankt iig.

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
Ik heb geen absolute maximumprijs, maar wil vooral niet te veel betalen
Deze zin springt er voor mij uit....

Momenteel (al sinds oktober) is het veruit het slechtste moment om een computer te gaan bouwen. Deze periode duurt nog wel tot minimaal April. Het probleem zit 'm in de videokaarten. Je betaald momenteel gemiddeld €600 euro teveel voor een nieuwe kaart, ook de tweedehands markt is naar de klote.

Wil je niet teveel betalen? Dan dien je echt even geduld te hebben. Momenteel zal je overal een premium betalen, ruim €700 euro meer dan een aantal maanden geleden en als over een aantal maanden (wanneer de prijzen weer omlaag gaan door minder vraag en meer aanbod).

Hoe kom je erbij dat die kaart €785 euro bij bol is? Ik schrok daarvan... het was een mooie deal geweest, in dat geval had je slechts €250 teveel betaald. Als ik op bol kijk naar deze kaart kost hij €1100 (€600 euro teveel).

Kortom: Wil je niet teveel betalen, heb dan even geduld. Wil je echt graag NU een pc? Dan zal je ruimschoots teveel gaan betalen momenteel. Welke configuratie dan ook.

01010000 01100101 01110000 01100101

• Generaal Pep
Dan nu mijn voorgestelde wijzigingen aan je selectie onderdelen:

Neem een 3600X processor, scheelt zo'n €170.

Gebruik de standaard meegeleverde processor-koeler, scheelt je nog zo'n €70.

Neem een setje GSkill DDR4-3600 werkgeheugen. Dit is de optimale snelheid voor Ryzen. Betaal je zo'n €8 meer.

Besturingssysteem: Koop niet een standaard windows licentie van om en nabij de €150. Koop een OEM licentie, welke je op internet kan kopen voor om en nabij de €10. Nog €140 euro bespaard :)

Videkaart.... Tja... de 3070 is mijn inziens de sweetspot nu. Echter, zoals in mijn post hierboven al beschreven, betaal je nu veel te veel... Als je echt niet langer kan wachten, neem de 3070 ;)

• Tom_Poker_NL
Generaal Pep schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Hoe kom je erbij dat die kaart €785 euro bij bol is? Ik schrok daarvan... het was een mooie deal geweest, in dat geval had je slechts €250 teveel betaald. Als ik op bol kijk naar deze kaart kost hij €1100 (€600 euro teveel).
Dit is raar inderdaad. Ben naar aanleiding van jou bericht nog eens gaan kijken en op het moment dat ik de videokaart in het winkelwagentje plaats is die €1025,- ....

Oké. Duidelijk en nuttige informatie verder. Ik denk niet dat ik wil wachten op April en ik snap dat ik hiervoor dus een hogere prijs betaal. 600 a 700 euro meer dan normaal betalen is erg pijnlijk natuurlijk, maar dit heb ik ervoor over zolang ik op zeer korte termijn een zeer goede pc heb staan.

• Tom_Poker_NL
Generaal Pep schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:50:
Dan nu mijn voorgestelde wijzigingen aan je selectie onderdelen:

Neem een 3600X processor, scheelt zo'n €170.

Gebruik de standaard meegeleverde processor-koeler, scheelt je nog zo'n €70.

Neem een setje GSkill DDR4-3600 werkgeheugen. Dit is de optimale snelheid voor Ryzen. Betaal je zo'n €8 meer.

Besturingssysteem: Koop niet een standaard windows licentie van om en nabij de €150. Koop een OEM licentie, welke je op internet kan kopen voor om en nabij de €10. Nog €140 euro bespaard :)

Videkaart.... Tja... de 3070 is mijn inziens de sweetspot nu. Echter, zoals in mijn post hierboven al beschreven, betaal je nu veel te veel... Als je echt niet langer kan wachten, neem de 3070 ;)
Super informatie wederom. Ik ga er weer naar kijken en zal openingspost zodadelijk weer updaten met deze feedback erin verwerkt.

• 99ruud99
Handleiding Pricewatch

dan zou ik ook eens kijken naar de gewone 3600, is een niet-overklokte 3600x, maar in praktijk is de enige trothling door warmte, dus dan is een CPU koeler nuttiger dan een X versie.

• Generaal Pep
Tom_Poker_NL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Dit is raar inderdaad. Ben naar aanleiding van jou bericht nog eens gaan kijken en op het moment dat ik de videokaart in het winkelwagentje plaats is die €1025,- ....

Oké. Duidelijk en nuttige informatie verder. Ik denk niet dat ik wil wachten op April en ik snap dat ik hiervoor dus een hogere prijs betaal. 600 a 700 euro meer dan normaal betalen is erg pijnlijk natuurlijk, maar dit heb ik ervoor over zolang ik op zeer korte termijn een zeer goede pc heb staan.
Begrijpelijk! Zie ook mijn tweede post die ik net heb gestuurd. De 3070 is mijns inziens wel de sweetspot momenteel.

Nog over de 3600x: Dit is de vorige generatie. Een maatje van me heeft laatst ook nog deze processor in ze pc geprikt en dit is absoluut een erg goede processor. Obviously is de nieuwe 5600x een betere, snellere processor die misschien net een jaartje langer mee zal gaan. Aan jou de keuze of je het nieuwste van het nieuwste wilt of dat je genoegen kan nemen met een ouder model welke ook voor 9/10 consumenten nog toereikend zal zijn,

• Generaal Pep
99ruud99 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:54:
Handleiding Pricewatch

dan zou ik ook eens kijken naar de gewone 3600, is een niet-overklokte 3600x, maar in praktijk is de enige trothling door warmte, dus dan is een CPU koeler nuttiger dan een X versie.
Inderdaad heb je ook nog de mogelijkheid om een 3600 te nemen.

Alleen ik ben het niet helemaal met je eens ruud, een 3600 (x of niet) heeft geen aftermarket koeler nodig. De standaard meegeleverde voldoet prima voor deze processors. Ja, je temperaturen zitten gemiddeld wat hoger (midden 70) en die kan je flink omlaag krijgen met een aftermarket koeler. Maar... zelfs 80 graden voor een processor is nog geen gevaren zone, ook zal er dan nog geen thermal throttling zijn.

• 99ruud99
reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget

in praktijk nog niet eens 1% verschil... ryzen past klok automatisch aan aan zijn temperatuur. Dus als het niet thermal throtling is, hoe moet ik het dan noemen? (oprechte vraag, want hij gaat gewoon niet op max snelheid doordat hij anders de gezette temperatuur overschrijdt).

Een CPU koeler hoeft niet direct 80 euro te kosten, voor 20 euro heb je prima koeler.
In eerste instantie (door x570 bord, r5 5600x, onbekend welke GPU) leek het op een dure pc, van ruim boven 2k, dan is een CPU koeler geen overbodige luxe, en mag het ook gewoon de beste zijn.
Op een build van 1000 euro zou ik er gewoon 2 tientjes aan besteden. Het scheelt veel in geluidsbeleving.

• Tom_Poker_NL
Updates in de openingspost:

processor veranderd naar AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
Dit is niet de x versie, maar deze zag ik niet staan op Alternate. En aangezien Ruud de normale 3600 noemde lijkt mij dit dus ook prima.

Processor koeler kan ik dus leeg laten? Aangezien de processor zelf al met een standaard koeler komt als ik het goed begrijp. Dat is -80 euro inderdaad. Erg welkom, maar hoop niet dat zulke dingen tot latere problemen zullen leiden. ( Ik zie hier weer nieuwe comments op terwijl ik dit stuur dus kom hier zo op terug)

Werkgeheugen: Aangepast naar GSkill DDR4-3600. 8 euro meer inderdaad, maar ik geloof graag dat dit net even beter is.

Windows licentie geschrapt. Scheelt 110eu. Had inderdaad al gehoopt dat dit met een omweg makkelijker/voordeliger te regen moest zijn. Top.

• 99ruud99
Geen problemen, maar geeft wel meer geluid.

Geen windows licentie betekend ook meer werk met zelf installeren drivers. (dat is de helft van het werk, dus kan je gaan twijfelen of je wel prebuild wilt)

• Tom_Poker_NL
Openingspost is aangepast met opzet tot nu toe.

Nu de build redelijk ver is komt voor mij het volgende probleem.
Als ik de onderdelen op deze manier bestel, alles bij Alternate en videokaart bij bol.com, zal ik de pc dus zelf in elkaar moeten zetten. Ook zal windows er nog op de juiste manier moeten worden opgezet.

Nu heb ik wel wat handige vrienden/kennissen die dat hopelijk wel kunnen.
Maar klopt dat dat zoiets in elkaar zetten goed te doen is voor hobbyisten met veel verstand van computers
Of raden jullie iets anders aan?

• 99ruud99
Moet goed te deon zijn, eerste keer dat ik een pc bouwde keek ik 3 filmpjes, daarna pakte ik er een en deed ik stap voor stap wat hij deed (pauze en replay was m'n vriend :D )

ps, gebruik de pricewatch, vaak zijn onderdeeln elders goedkoper.

• 99ruud99

• Tom_Poker_NL
Ohja, goede. On it.

• Tom_Poker_NL
Onderdelen en prijzen staan in openingspost. Ben benieuwd naar nog wat feedback.

• Generaal Pep
Tom_Poker_NL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:21:
Openingspost is aangepast met opzet tot nu toe.

Nu de build redelijk ver is komt voor mij het volgende probleem.
Als ik de onderdelen op deze manier bestel, alles bij Alternate en videokaart bij bol.com, zal ik de pc dus zelf in elkaar moeten zetten. Ook zal windows er nog op de juiste manier moeten worden opgezet.

Nu heb ik wel wat handige vrienden/kennissen die dat hopelijk wel kunnen.
Maar klopt dat dat zoiets in elkaar zetten goed te doen is voor hobbyisten met veel verstand van computers
Of raden jullie iets anders aan?
Een computer zelf in elkaar zetten is bij wijs van spreken een lego pakket van €2000. Alleen krijg je er niet zo'n handig boekje bij die stap voor stap tegen jou zegt wat te doen. Zoals Ruud al aangeeft: Op youtube staan super veel filmpjes met instructies, volg ze stap voor stap en je zal jezelf prima redden.

Mijn eerste pc heb ik ook met hulp van Youtube in elkaar gezet. Wel eventjes spannend, want je wilt die dure onderdelen niet slopen natuurlijk... maar veel kan er niet fout gaan als je netjes de instructies volgt en voorzichtig omgaat met je onderdelen (niets forceren als je het gevoel hebt dat de processor niet netjes in de socket valt, maar even checken of je de twee puntjes wel bij elkaar hebt zitten.... om maar even één voorbeeld te geven).

Kortom, je zal jezelf prima redden denk ik. Mocht je nog problemen ondervinden in het process zijn er genoeg peeps op het internet die bereid zijn om te helpen met het troubleshooten ;)

• Generaal Pep
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1546243?

https://www.alternate.nl/...duct/1653149?event=search

Ik zie dat je de duurdere G SKill hebt gekozen. Ik zou of deze corsair nemen of deze G Skill

• 99ruud99
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition zou als koeler kunnen

pricewatch: MSI MPG A650GF als alternatieve voeding, zolang die onder 100 euro is een leuke prijs ;)

beter mobo , pricewatch: ASRock B550M Pro4 Heb je eignelijk wifi nodig?

[ Voor 94% gewijzigd door 99ruud99 op 22-01-2021 16:21 ]

• Tom_Poker_NL
Ik zie dat je de duurdere G SKill hebt gekozen. Ik zou of deze corsair nemen of deze G Skill
Ahja dankje. Aangepast.

• Tom_Poker_NL
99ruud99 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:18:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition zou als koeler kunnen

pricewatch: MSI MPG A650GF als alternatieve voeding, zolang die onder 100 euro is een leuke prijs ;)

beter mobo , pricewatch: ASRock B550M Pro4 Heb je eignelijk wifi nodig?
Koeler ga ik erbij doen.
Wifi is niet nodig. Ik zal een internetkabel regelen.

Wat is het nut/doel van deze alternatieve voeding? Of is die beter/goedkoper?

• 99ruud99
Vooral de prijs, de bq is wat stiller, maar ook wat duurder.

• Tom_Poker_NL
Heb weer wat wijzigingen doorgevoerd in openingspost. Ik ben al redelijk tevreden iig :) Nog op of aanmerkingen?

• Tom_Poker_NL
Edit: kom er later op terug

[ Voor 92% gewijzigd door Tom_Poker_NL op 23-01-2021 04:09 ]

Verwijderd

99ruud99 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:04:

...

in praktijk nog niet eens 1% verschil... ryzen past klok automatisch aan aan zijn temperatuur. Dus als het niet thermal throtling is, hoe moet ik het dan noemen? (oprechte vraag, want hij gaat gewoon niet op max snelheid doordat hij anders de gezette temperatuur overschrijdt).
...
Thermal throttling is het inperken van de kloksnelheid tot onder de "base clock" om schade te voorkomen. De kloksnelheid verhogen tot aan de "max boost clock", als daar wat temperatuur (en de tdp) betreft de ruimte voor is, heet een boost. De beschreven situatie is dus een minder hoge en/of kortere boost.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2021 05:49 ]

• Generaal Pep
Super cool om te zien dat we nu al zo'n €300 euro voor je hebben bespaard. Dat terwijl de prijs van je videokaart juist met +-€150 omhoog is gegaan!

Weet iemand hier of een 650W psu genoeg power heeft voor een 3070 in deze configuratie?

• 99ruud99
als je beetje kwaliteit psu koop wel @Generaal Pep

• Generaal Pep
Toppie. Zelf zou ik het niet aandurven en voor 850W gaan. Echter, als jij het zegt! :)

Pagina: 1