Heb ik een (digitaal) mengpaneel nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik ben op zoek naar een manier om meerdere audio bronnen (PC, TV, evt. nog meer) tegelijkertijd gebruik te maken maken van mijn audio set. Met mijn basale kennis van audioapparatuur denk ik dan aan een mengpaneel. Nu hoorde ik recentelijk iets over een digitaal / WiFi mengpaneel, waar alles te besturen was via tablet / telefoon, etc., iets wat voor mij zeer handig zou zijn. Ik hoef niets meer te kunnen dan per input het volume te veranderen, al het andere is voor mij overbodig.

Nu heb ik daarover een aantal vragen:
Ten eerste, klopt het dat ik met een mengpaneel meerdere audio bronnen tegelijkertijd op één audio set kan laten afspelen? Ik ben hier vrij zeker van, maar vrij zeker kan soms voor dure fouten zorgen.
Ten tweede, zijn er betaalbare digitale mengpanelen voor zoals ik deze zou willen gebruiken? Bij betaalbaar denk ik aan zeker onder de €200, liefst onder de €100, maar voor die prijzen heb ik zelf niets kunnen vinden, maar ik heb dan ook geen idee waar of waarnaar te zoeken.
En als laatste, mochten digitale mengpanelen nog te duur zijn, zijn er dan bepaalde kleine simpele mengpanelen die jullie me kunnen aanbevelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
Hebben de meeste receivers niet net zoals de meeste televisies een (menu-) optie om het geluidsniveau van een ingangssignaal per ingang aan te passen? Precies zoals je nu lijkt te willen?

Uiteraard afhankelijk van jouw audioset. Welke heb je en hoe wil je die gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@timmiej93
Ten eerste: Ja, dat kan. Je krijgt dan alle bronnen via 1 signaal naar je versterker of speakers toe. je kunt het dan mixen zoals je zelf wilt. Doorgaans niet geschikt voor signalen anders dan 2.0 (oftewel: stereo). Dus je Dolby Digital, THX en Atmos toestanden kun je daarmee dus niet mixen.

Ten tweede: Nee, digitaal is nog een stukje duurder, tenzij je écht via een PC gaat, dan zou het nog iets goedkoper kunnen vermoed ik. Houd er ook rekening mee dat de meeste mengpanelen gebruik maken van XLR-connectoren, waarvan je doorgaans moet verlopen naar een gangbare consumentenaansluiting voordat je er iets mee kunt.

Als laatste: Er zijn ook analoge mengpanelen, werken net zo goed alleen hebben geen digitale processors, geen mogelijkheid om via wifi bediend te worden etc. Qua geluid hoef het verschil tussen analoog en digitala niet zoveel/niks uit te maken. (sommige digitale mengpanelen klinken beter dan analoge, maar andersom gebeurt dus net zo goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een digitale mixer onder de 200 euro lukt echt niet. Maar het lukt wel voor 278 euro:
https://www.bax-shop.nl/d...ringer-x-air-xr12-mixrack
Prima apparaat, veelzijdig en via netwerk of wifi bedienbaar.

Wil je goedkoper, dan wordt het analoog, niet veelzijdig en niet remote bedienbaar. Het lukt je dan zelfs onder de 100 euro.

Houd in beide gevallen rekening met de beperkingen zoals hierboven staan, dus alleen mono en stereo is mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 21-01-2021 05:58 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Bedankt voor de reacties, precies de info die ik nodig had.

@nachtnet
Mijn audioset is niks bijzonders, een heel basale 2.1 opzet met slechts één 3.5mm input. In principe zijn het simpelweg computerspeakers met een subwoofer erbij, dus daar kan ik weinig mee regelen. Het hoofddoel was dat het allemaal niet zo blikkerig klinkt, meer niet.

@sypie
Dat is geen probleem, als ik dingen zoals Atmos gebruikte zou ik wel gewend zijn aan meer geld uitgeven voor audio equipment ;). Ik heb eigenlijk niets meer nodig dan iets wat meerdere stereo inputs combineert en me het volume individueel laat regelen.
De geluidskwaliteit maak ik me sowieso niet zo druk om, ik ben verre van een audiofiel, en m'n gehoor is toch al niet denderend meer. De enige reden dat ik bij een digitaal mengpaneel uitkwam was de mogelijkheid om het op afstand aan te sturen, wat het ook mogelijk zou maken om het paneel uit het zicht te monteren. Iets kleins analoogs zou echter ook prima zijn.

@remco_k
Die was ik inderdaad ook tegengekomen in m'n zoektocht. Ik had hoop dat er ook een goedkopere versie was met minder kanalen en features, maar helaas dus niet.

Heeft iemand van jullie toevallig nog suggesties qua merk, website waar ik kan zoeken, of zelfs een specifieke mixer? Ik zat zelf te denken aan iets zoals de Behringer MX400. Het enige wat me daaraan niet zo bevalt is dat het een mono mixer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
Je kunt altijd op marktplaats kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dan wordt het analoog dus. Hier, genoeg keuze, gesorteerd op prijs.
https://www.thomann.de/nl...naloge_mixers.html?oa=pra

Vanaf de Xenyx 802 is het voor jouw bruikbaar denk ik. Die kost 53 euro.
https://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_802.htm
(Je kan op de 802 een 3e stereo ingang maken door de 2 mic kanalen te "koppelen" tot één stereo kanaal, dit truukje kan bij vrijwel alle mixers met meerdere mono kanalen onder het voorbehoud dat er een PAN knop op het kanaal zit).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Neem je een USB versie, dan fungeert hij meteen als USB audio device voor je PC. Zowel opnemen als afspelen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:29

DarkUnreal

Postmaster General

remco_k schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:24:
Ik heb hem zelf ook }:O

enige wat niet ideaal is, dat hij geen aan en uit knop heeft. Dat heb ik hier opgelost door hem aan het master/slave stekkerblok te hangen (pc zit op de master, dus de rest gaat aan, als de pc aangaat).

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
timmiej93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:12:
Ik ben op zoek naar een manier om meerdere audio bronnen (PC, TV, evt. nog meer) tegelijkertijd gebruik te maken maken van mijn audio set. Met mijn basale kennis van audioapparatuur denk ik dan aan een mengpaneel. Nu hoorde ik recentelijk iets over een digitaal / WiFi mengpaneel, waar alles te besturen was via tablet / telefoon, etc., iets wat voor mij zeer handig zou zijn. Ik hoef niets meer te kunnen dan per input het volume te veranderen, al het andere is voor mij overbodig.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je wilt. Wil je
a) geluid van meerdere apparaten tegelijkertijd laten horen, dus effectief geluiden mengen (dus zowel geluid van je pc en tv tegelijkertijd afspelen via je audioset)
of wil je
b) een systeem waarbij meerdere apparaten zijn aangesloten op je audio set waarbij je kunt kiezen wat je bron is zonder te hoeven klooien met kabels.

Als het antwoord a is, dan heb je inderdaad een mengpaneel nodig. Maar ik ben dan eigenlijk wel benieuwd waarom je geluid van je pc en tv wilt mengen.
Als je antwoord b is, dan heb je geen mengpaneel nodig, maar heb je genoeg aan een audioset met voldoende ingangen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@timmiej93 Hier een mooi kastje van Behringer. Volledig digitaal, goede interface op telefoon, tablet of computer voor te krijgen en maximaal 12 inputs. Dus 6 stereo inputs.
https://link.marktplaats.nl/m1648618752

Iets boven je budget maar doet wel wat je graag wilt. In dit geval kun je de 19" hoeken er afhalen waardoor je een redelijk compact kastje overhoudt waar je mee verder kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmiej93
remco_k schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:24:
Nu ben ik wel benieuwd, waarom raad je me specifiek vanaf de 802 aan? Is dat omdat het de goedkoopste is met minimaal 3 stereo ingangen, gebaseerd op mijn eerdere lijstje met apparaten die ik wil aansluiten, of steekt daar iets anders achter?
KabouterSuper schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:32:
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je wilt. Wil je
a) geluid van meerdere apparaten tegelijkertijd laten horen, dus effectief geluiden mengen (dus zowel geluid van je pc en tv tegelijkertijd afspelen via je audioset)
of wil je
b) een systeem waarbij meerdere apparaten zijn aangesloten op je audio set waarbij je kunt kiezen wat je bron is zonder te hoeven klooien met kabels.

Als het antwoord a is, dan heb je inderdaad een mengpaneel nodig. Maar ik ben dan eigenlijk wel benieuwd waarom je geluid van je pc en tv wilt mengen.
Als je antwoord b is, dan heb je geen mengpaneel nodig, maar heb je genoeg aan een audioset met voldoende ingangen.
Het gaat inderdaad om situatie A. Ik heb praktisch altijd als ik aan m'n PC aan het werk ben ook mijn TV aan staan, bijvoorbeeld met een liveset van een festival, of een livestream. Om een of andere reden vind ik het fijn om bewegend beeld op de TV te hebben, ook al kijk ik er niet direct naar. Echter bij bijvoorbeeld een livestream is de geluidskwaliteit van m'n TV speakers natuurlijk waardeloos, zelfs vergeleken met het simpelste, goedkoopste 2.1 setje. Echter kan het zijn dat ik ondertussen ook iets met geluid op m'n PC aan het doen ben, waarvoor ik ook de geluidskwaliteit niet op wil geven (geluidskwaliteit als in "niet over futloze kleine speakers").
Het is zeker geen groot probleem of grote irritatie, maar het is één van die luxeproblemen die leuk zouden zijn om op te lossen.
sypie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:14:
@timmiej93 Hier een mooi kastje van Behringer. Volledig digitaal, goede interface op telefoon, tablet of computer voor te krijgen en maximaal 12 inputs. Dus 6 stereo inputs.
https://link.marktplaats.nl/m1648618752

Iets boven je budget maar doet wel wat je graag wilt. In dit geval kun je de 19" hoeken er afhalen waardoor je een redelijk compact kastje overhoudt waar je mee verder kunt.
Bedankt voor de suggestie, echter denk ik niet dat deze uiteindelijk binnen mijn budget verkocht gaat worden. Gezien de nieuwprijs, en de biedingen die er al zijn, verwacht ik dat de verkoper rustig afwacht tot hij meer dan €200 kan krijgen.
Als ik eerlijk ben, neig ik steeds meer naar de Behringer MX400. Aangezien ik puur geïnteresseerd ben in het regelen van het volume, is het natuurlijk een beetje overdreven om ook de toonbanden, balans, etc., etc. aan te kunnen passen. Ik vermoed dat dit simpelweg standaard is bij elke iets grotere mixer, maar voor mij is het eerder een minpunt, aangezien het meer ruimte in beslag neemt. De MX400 is mooi compact, en doet (in theorie) wat ik wil, behalve dan dat het een mono mixer is, maar ik vermoed dat ik daar in de praktijk amper iets van zal merken. Natuurlijk helpt de lage prijs ook wel om het wat aantrekkelijker te maken, mocht het niets zijn dan kan ik later altijd nog upgraden, en is het ook geen groot verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je hoofddoel is dat het allemaal niet zo blikkerig meer klinkt, dan ga je met een mengpaneel niks oplossen. Dan moet je kijken naar een andere speakerset. Losse speakers en een losse versterker bijvoorbeeld. Losse versterker heeft ook meerdere inputs. Zeker weten dat je dan bereikt wat je wiot.
Alternatief is een setje goede actieve speakers plus mengpaneel voor meerdere bronnen.

Wat zou je evt budget zijn? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

timmiej93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd, waarom raad je me specifiek vanaf de 802 aan? Is dat omdat het de goedkoopste is met minimaal 3 stereo ingangen, gebaseerd op mijn eerdere lijstje met apparaten die ik wil aansluiten, of steekt daar iets anders achter?
Nee. Daar zit niets moeilijks achter. Ik heb daar als selectie criteria gebruikt: zo goed koop mogelijk de mixer met minimaal een aantal inputs waar je wat mee kan. Ik raad 'm trouwens niet specifiek aan. Ik schrijf "vanaf". Dus z'n grotere broers en zussen kunnen wellicht veel beter in jouw straatje passen.
De MX400 is mooi compact, en doet (in theorie) wat ik wil, behalve dan dat het een mono mixer is, maar ik vermoed dat ik daar in de praktijk amper iets van zal merken.
Dat heb je mis. Als je weleens muziek luistert, of muziek in een serie van TV, dan ga jij heel veel spijt krijgen van die MX400.
Dan kan dat ding 22 euro hebben gekost, maar je hebt voor 1000 euro aan ergerniskosten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
timmiej93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:32:
Als ik eerlijk ben, neig ik steeds meer naar de Behringer MX400.
In dit geval moet je je dan iets beter inlezen in je eigen wensen. Je hebt meer dan 2 apparaten die een stereo-signaal afgeven. Dat betekent dat je meer dan 2 paar mono ingangen moet hebben. De MX400 heeft exact 4 mono ingangen wat betekent dat je slechts 2 apparaten in stereo aan kunt sluiten. Daarmee heb je dus een tekort aan ingangen.

Dan kun je beter zoiets nemen: https://www.thomann.de/nl...189ca12b65d3f745dbd5d6708

Genoeg ingangen en 2 mono-uitgangen die je ergens op aan kunt sluiten. Ondertussen kun je ook nog je koptelefoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

sypie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:10:
[...]
De MX400 heeft exact 4 mono ingangen wat betekent dat je slechts 2 apparaten in stereo aan kunt sluiten.
Dat kan niet bij de MX400

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
remco_k schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:57:
Ik raad 'm trouwens niet specifiek aan. Ik schrijf "vanaf". Dus z'n grotere broers en zussen kunnen wellicht veel beter in jouw straatje passen.
Daar zit wat in, dat had ik beter kunnen verwoorden. Ik bedoelde in ieder geval hetzelfde.
Dat heb je mis. Als je weleens muziek luistert, of muziek in een serie van TV, dan ga jij heel veel spijt krijgen van die MX400.
Dan kan dat ding 22 euro hebben gekost, maar je hebt voor 1000 euro aan ergerniskosten.
Kan je dan ook vertellen waarom? Natuurlijk waardeer ik meningen en ervaringen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik, maar alleen een "dat is niks" is natuurlijk niet bijzonder overtuigend.
In dit geval moet je je dan iets beter inlezen in je eigen wensen. Je hebt meer dan 2 apparaten die een stereo-signaal afgeven. Dat betekent dat je meer dan 2 paar mono ingangen moet hebben. De MX400 heeft exact 4 mono ingangen wat betekent dat je slechts 2 apparaten in stereo aan kunt sluiten. Daarmee heb je dus een tekort aan ingangen.
Nou, ik heb nooit gezegd dat ik per se 3 of meer stereo ingangen wil. Ik heb gezegd dat mono me (in eerste instantie) tegenhield, en ik heb als voorbeeld gegeven dat ik 3 apparaten zou willen/kunnen aansluiten. Ik ben me er goed van bewust dat met de MX400 ik alleen 4 mono kanalen kan aansluiten.
Dan kun je beter zoiets nemen: https://www.thomann.de/nl...189ca12b65d3f745dbd5d6708

Genoeg ingangen en 2 mono-uitgangen die je ergens op aan kunt sluiten. Ondertussen kun je ook nog je koptelefoon gebruiken.
Dat lijkt me in mijn ogen véél te uitgebreid voor wat ik in gedachten heb, ook al begrijp ik wel hoe je er bij uit komt. Voor het aantal ingangen in ieder geval een zeer acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En waarom kun je niet 2 stereo apparaten aansluiten op de MX400? Stereo kun je splitsen in 2 keer mono. Dat betekent dat je 2 stereo bronnen beiden kunt splitsen in 2 dual mono = 4 mono ingangen.

Wat je niet kunt doen is ingangen linken aan elkaar zodat de volumes beiden evenveel omhoog of omlaag gedraaid worden. Daar heb ik ook niets over gezegd, alleen over de aansluitmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals, omdat er volgens mij overheen gelezen wordt, ook door @timmiej93 :
Het hoofddoel was dat het allemaal niet zo blikkerig klinkt, meer niet.
Daar gaat geen mengpaneel wat aan doen, dat zin in de speakers en de versterking.
je kunt vanalles adviseren maar als de speakers niet aangepakt worden schiet alles zijn doel voorbij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

timmiej93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:35:
[...]
Kan je dan ook vertellen waarom? Natuurlijk waardeer ik meningen en ervaringen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik, maar alleen een "dat is niks" is natuurlijk niet bijzonder overtuigend.
Het verschil tussen mono (uitgespeeld op 2 speakers L en R) en stereo (uitgespeeld op 2 speakers L en R) is bij muziekale/film content gewoon heel groot. Ook bij prul speakers. :+
sypie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:40:
[...]

En waarom kun je niet 2 stereo apparaten aansluiten op de MX400? Stereo kun je splitsen in 2 keer mono. Dat betekent dat je 2 stereo bronnen beiden kunt splitsen in 2 dual mono = 4 mono ingangen.
Je wekte met:
[...]
...
De MX400 heeft exact 4 mono ingangen wat betekent dat je slechts 2 apparaten in stereo aan kunt sluiten.
Bij mij de indruk dat je daar schrijft dat je 2 mono kanalen kunt inzetten om toch een stereo output uit die MX400 te krijgen. En dat gaat niet met de MX400, maar ik zie nu dat je wat anders bedoelde.
The Eagle schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:41:

[...]

Daar gaat geen mengpaneel wat aan doen, dat zin in de speakers en de versterking.
je kunt vanalles adviseren maar als de speakers niet aangepakt worden schiet alles zijn doel voorbij :)
Yep. Die heb ik gemist. Vreemd dat dat hoofddoel niet in de TS staat. :)
Abort mission dus. Een mengpaneel gaat je niet helpen het minder blikkerig te laten klinken.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 21-01-2021 16:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 16:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hij wil dat mengpaneel volgens mij dus gebruiken om al het geluid via die speakerset te sturen, in plaats van uit blikkerige speakers van de verschillende individuele apparaten (zoals de TV) ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:24
Klein, stereo, geen overbodige luxe en goedkoop:
https://www.amazon.nl/Mus...id=pla-895408877261&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@coinman63 De laatste 9 posts (ongeveer) gaan over datzelfde kastje maar dan van Behringer, de MX400.

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 21-01-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
@sypie Nee, niet hetzelfde. De Behringer is 4x mono. Dit is 4x stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Verdomd nog aan toe. I stand corrected, big time! Ik had in de gauwigheid alleen de eerste afbeelding bekeken en de pagina verder niet gelezen. Mijn opmerking hierboven is dus enkel gebaseerd op het bekijken van de eerste afbeelding |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@timmiej93 Ik heb je topic verplaatst naar CEA aangezien het aankoopadvies betreft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmiej93
The Eagle schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:41:
Orion84 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:48:
Hij wil dat mengpaneel volgens mij dus gebruiken om al het geluid via die speakerset te sturen, in plaats van uit blikkerige speakers van de verschillende individuele apparaten (zoals de TV) ;)
Daar heb ik niet overheen gelezen, hooguit slecht uitgelegd. In het stukje wat jij quote had ik het over mijn audioset, dat dat niks bijzonders was, en dat het doel van mijn audioset puur was om het minder blikkerig te laten klinken dan via monitor / TV speakers. Het doel van deze zoektocht is om meerdere audiobronnen te combineren naar één signaal, zodat ik alles over de desbetreffende audioset kan afspelen. Eigenlijk dus precies zoals Orion84 beschrijft.
remco_k schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:45:
Het verschil tussen mono (uitgespeeld op 2 speakers L en R) en stereo (uitgespeeld op 2 speakers L en R) is bij muziekale/film content gewoon heel groot. Ook bij prul speakers. :+
Ah, op die fiets. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat ik erg gevoelig ben voor het verschil tussen mono en stereo. Het komt regelmatig voor dat wanneer ik muziek luister over m'n oortjes, ik voor het eerst merk dat er daadwerkelijk in dat nummer een verschil tussen links en rechts zit. Bij films word ik nu ook beperkt door magere TV speakers, als die überhaupt al stereo zijn, en ik ben ook niet bepaald het actiefilm-op-hoog-volume-type, waarbij je stereo effecten goed merkt. Ik zal het in ieder geval wel meenemen in m'n overweging, stereo heeft uiteraard de voorkeur, ook al hoor ik er misschien weinig van.
Yep. Die heb ik gemist. Vreemd dat dat hoofddoel niet in de TS staat. :)
Abort mission dus. Een mengpaneel gaat je niet helpen het minder blikkerig te laten klinken.
Zoals hierboven beschreven, dat is niet m'n doel, alleen niet optimaal uitgelegd ;).
Oh ja, deze ben ik ook een keer tegengekomen, maar er waren een paar dingen die me tegenhielden, misschien dat iemand me daar meer over kan vertellen:
  1. Natuurlijk het merk. Mij compleet onbekend, en waarschijnlijk Chinees. Op zich geen probleem, maar om nou blind te kopen in combinatie met de volgende twee punten, was me toch iets te veel van het goede. Zeker aangezien het apparaat onder talloze verschillende merken opduikt als je zoekt op "4ch mixer", of iets in die richting.
  2. Het feit dat deze geen voeding heeft. Hoewel handig, vraag ik me dan wel af waarom een bekender merk wel een voeding gebruikt, en dit merk niet.
  3. Het feit dat er amper recensies te vinden zijn. Meestal zijn dit soort goedkope, simpele dingen vaak gekocht, en zijn er dus óf veel lovende recensies, óf veel recensies over hoe slecht het wel niet is.
Misschien dat iemand meer kan vertellen over dit apparaatje?
S1NN3D schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:04:
@timmiej93 Ik heb je topic verplaatst naar CEA aangezien het aankoopadvies betreft. :)
Bedankt, dat was niet de intentie van het topic, maar die kant gaat het inderdaad wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Je hoort het verschil niet tussen mono en stereo, en je maakt je druk over de kwaliteit van een simpel apparaatje dat ook maar iets heel simpels moet doen. Er is helemaal geen actief circuit nodig om geluidssignalen op lijnniveau te mengen, dus ook geen voeding nodig. Het is een doosje met vier potmeters en vijf aansluitingen, dus hoeft ook niet veel te kosten. Let wel, het doet precies wat je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
coinman63 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:14:
Je hoort het verschil niet tussen mono en stereo, en je maakt je druk over de kwaliteit van een simoel apparaatje dat ook maar iets heel simpels moet doen. Er is helemaal geen actief circuit nodig om geluidssignalen op lijnniveau te mengen, dus ook geen voeding nodig. Het is een doosje met vier potmeters en vijf aansluitingen, dus hoeft ook niet veel te kosten.
Nou ja, er zit natuurlijk een gigantisch verschil tussen dat het "voordeel" (om het maar even zo te noemen) van stereo niet opvalt in dagelijks gebruik, of dat een apparaat ruis o.i.d. toevoegt. Dat is dan weer iets waar ik wel heel erg gevoelig voor ben namelijk.
Ik ging er inderdaad vanuit dat het gewoon 4 dubbele pots zijn, en dat heb ik ook veel gezien bij zelfbouw mixers, maar dan vraag ik me af waarom de MX400 wel een voeding heeft. Misschien om het signaal iets te boosten? Een van de opmerkingen die ik vaker terug heb zien komen bij een simpele potmeter mixer is namelijk dat er een volume verlaging van 10 / 15% is. Het is simpelweg iets wat ik me afvraag, zeker nu er toch een gesprek over loopt.
Let wel, het doet precies wat je beschrijft.
Wat bedoel je hier precies mee? Dat het doet wat ik beschrijf, maar ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
timmiej93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:12:
Ik ben op zoek naar een manier om meerdere audio bronnen (PC, TV, evt. nog meer) tegelijkertijd gebruik te maken maken van mijn audio set.....
. Ik hoef niets meer te kunnen dan per input het volume te veranderen, al het andere is voor mij overbodig.
Dit is wat je in je TS meldde.
De MX400 heeft een eenvoudige opamp aan boord om het signaal iets te versterken. Juist een mindere kwaliteit electronica kan de geluidskwaliteit aantasten, een passief circuit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Maar een passief circuit is in veel grotere mate afhankelijk van de aangesloten apparaten. Als b.v. 1 ervan een lage uitgangs impedantie heeft en erger nog, niet lineair, dan heeft dat grote gevolgen voor de kwaliteit. En zo zijn er nog meer haken en ogen aan een passief circuit, veel meer dan wat electronica. En dat laatste, is iets wat Behringer al een aantal jaar heel puik in orde heeft, ook bij goedkope mixers.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het is overigens wel zo dat voedingen in de meeste gevallen als eerste stuk gaan na x jaar. Dat probleem heb je dan weer niet bij een passieve mixer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmiej93
Na enige tijd is dan toch de mixer die ik uitgezocht heb aangekomen. Het is uiteindelijk een no-name stereo-versie van de MX400 geworden. Bewust goedkoop gehouden, zodat ik ook zonder veel uit te geven eerst kan kijken in hoeverre ik het daadwerkelijk ga gebruiken.

Over het kastje zelf heb ik weinig te klagen. Bouwkwaliteit is goed genoeg, zeker voor wat het gekost heeft, en op een flinke reductie in volume na is er ook geen verschil in audiokwaliteit te merken, dus voor nu doet het ding wat ik wil.

Iedereen nog hartelijk bedankt voor alle input en suggesties.
Pagina: 1