Werklaptop en privedesktop op 1 scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd01
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04-2021
Hi,

Gezien ik momenteel 40 uur per week thuis werk en dat in de toekomst ook grotendeels zo zal blijven, wil ik het mezelf wat makkelijker gaan maken ;).

Ik heb momenteel 1 Windows desktop pc voor privé gebruik met 1 monitor. Daarnaast een Macbook laptop van mijn werk met daarbij ook 1 monitor. In principe heb ik dus 3 schermen op mijn bureau staan (2 monitors + laptop), 2 toetsenborden en 2 muizen. Dit moet makkelijker kunnen denk ik!

Ik zit er aan te denken om een ultra wide monitor aan te schaffen in plaats van de twee losse monitors. Dit scheelt weer wat ruimte en ziet er ook wat netter uit. Mijn wens is om dan de desktop PC en Macbook laptop op dit ultrawide scherm aan te kunnen sluiten en makkelijk te kunnen switchen tussen beide apparaten. Ik hoef er niet tegelijk op te kunnen werken, dat is overbodig. Maar als ik wel op ieder moment van de pc naar laptop kan switchen en andersom ben ik al geholpen.

Mijn vraag, kan dit zomaar en wat heb ik hier precies allemaal voor nodig?

- ik heb gelezen over KVM switches om tussen de monitor en beide apparaten in te zetten. Waar moet ik op letten als ik deze aanschaf?
- waar moet ik opletten bij het aanschaffen van de ultra wide monitor? Ik heb een budget van max 300 euro, het hoeft geen game monitor te zijn. Het is puur voor werk, administratief, boekhouding. Ik kwam deze bijvoorbeeld tegen. Zou dat een optie zijn? Het viel me op dat deze maar 1 hdmi aansluiting heeft. Ik weet niet of dat een probleem is.
- moet de monitor usb aansluitingen hebben voor het toetsenbord en de muis?
- wat dien ik verder aan te schaffen? 2 hdmi kabels van de pc en laptop naar de KVM switch. De switch in de monitor, en dan ben ik er? Of is dat iets te makkelijk gedacht haha.

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt voor de moeite!

Groet
Melissa

Beste antwoord (via mvd01 op 05-02-2021 14:42)

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:10
Mijn monitor heeft 2 HDMI poorten en daarbij is poort 1 altijd aangesloten op m'n privé PC en de andere ligt klaar voor een van de laptops hier in huis. Source selectie gebeurt automatisch dus daar heb je geen omkijken naar (je moet alleen zelf schakelen mocht je PC en laptop tegelijk gebruiken).
Reden hiervoor is dat ik een 4K scherm heb en daarmee al snel richting duurdere KVM switches ging.

Voor toetsenbord/muis heb ik van Ugreen een Usb Kvm Switch gekocht. Daar sluit je toetsenbord/muis op aan en kun je met een druk op de knop van input wisselen.

Voor de vaste PC zijn de kabels fixed en voor laptop ligt dan HDMI en USB klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastie-88 op 21-01-2021 07:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:07
Betaalbare KVM switches gaan vaak maar tot HD resolutie, en zijn dus minder geschikt voor een ultrawide. Mijn oplossing is een USB hub (die zit in veel schermen al ingebouwd), sluit daar toetsen bord en muis op aan, en wissel de USB hub kabel en HDMI kabel...

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 21-01-2021 07:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
Mijn monitor heeft 2 HDMI poorten en daarbij is poort 1 altijd aangesloten op m'n privé PC en de andere ligt klaar voor een van de laptops hier in huis. Source selectie gebeurt automatisch dus daar heb je geen omkijken naar (je moet alleen zelf schakelen mocht je PC en laptop tegelijk gebruiken).
Reden hiervoor is dat ik een 4K scherm heb en daarmee al snel richting duurdere KVM switches ging.

Voor toetsenbord/muis heb ik van Ugreen een Usb Kvm Switch gekocht. Daar sluit je toetsenbord/muis op aan en kun je met een druk op de knop van input wisselen.

Voor de vaste PC zijn de kabels fixed en voor laptop ligt dan HDMI en USB klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastie-88 op 21-01-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd01
@martyw bedankt voor je reactie!

Bedoel je dan dat je 1 USB hub aan het ultrawide scherm aansluit, en deze dan telkens wisselt tussen de PC en laptop? De laptop is van Apple en de PC gewoon Windows, weer een lastig dingetje gezien Apple alles via Bluetooth linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd01
@Bastie-88, bedankt voor je reactie!

Oke dus je hebt 2 HDMI kabels aan je monitor zitten. De PC is altijd aangesloten, maar als je de laptop aansluit op de 2e KDMI kabel springt het beeld automatisch over op de laptop? En als je deze er weer uithaalt weer op de pc, begrijp ik het zo goed?

Het stukje over toetsenbord/muis begrijp ik niet helemaal. Wanneer zou je deze wisselen dan, gebruik je je muis/toetsenbord niet voor zowel PC als laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:07
mvd01 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:43:
@martyw bedankt voor je reactie!

Bedoel je dan dat je 1 USB hub aan het ultrawide scherm aansluit, en deze dan telkens wisselt tussen de PC en laptop? De laptop is van Apple en de PC gewoon Windows, weer een lastig dingetje gezien Apple alles via Bluetooth linkt.
In het scherm wat ik heb zit een USB hub ingebouwd. Daar heb ik het toetsenbord, muis, webcam op aangesloten. De kabel van die hub wissel ik dan tussen laptop en PC - maar ik heb geen Apple 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd01
martyw schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:54:
[...]

In het scherm wat ik heb zit een USB hub ingebouwd. Daar heb ik het toetsenbord, muis, webcam op aangesloten. De kabel van die hub wissel ik dan tussen laptop en PC - maar ik heb geen Apple 8)
Ah op die manier! Heel handig. Maar inderdaad Apple en Windows zijn geen vrienden haha.. Niet mijn idee hoor, via mijn werk heb ik de Macbook laptop gekregen. Zal nog eens kijken hoe ik dit kan doen.

Wellicht kan ik kijken voor een universeel toetsenbord/muis wat voor beide werkt.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 08:14
Ik gebruik 2 verschillende laptops + desktop op een 4k scherm. Ik heb het ipv een kvm switch momenteel opgelost door de
pricewatch: Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)
en
pricewatch: Logitech MX Master 3 Grafiet
Met 1x drukken op het toetsenbord en muis wordt de input veranderd. Het is bovendien fijn spul.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 31-01-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd01
Djarune schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:27:
Ik gebruik 2 verschillende laptops + desktop op een 4k scherm. Ik heb het ipv een kvm switch momenteel opgelost door de
pricewatch: Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)
en
pricewatch: Logitech MX Master 3 Grafiet
Met 1x drukken op het toetsenbord en muis wordt de input veranderd. Het is bovendien fijn spul.
Dankjewel!
En dan werk je ook met verschillende hdmi kabels aan de monitor om ze aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 15:28
Ik heb zelf twee pc's aangesloten op één beeldscherm. Één via HDMI één via een VGA kabel.
De muis en toetsenbord kan ik op beide gebruiken door middel van mouse without borders van Microsoft garage.
Ik gebruik een ander programma waarmee ik met één druk op de knop kan switchen van HDMI naar VGA, weet zo even niet uit mijn hoofd hoe het programma heet zodra ik de kans krijg zoek ik dat even voor je op.
Een andere mogelijkheid is om dit via de hardware knoppen op het beeldscherm zelf te typen.

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:33
Ik doe het dan weer heel anders.
Een USB-C monitor (Lenovo P24-10, er is ook een 27" versie en wat varianten met ander design/opties), zodat je laptop/MacBook met 1 enkele kabel stroom, beeld en data heeft. Op de monitor kan je dan eventuele accessoires aansluiten die je op de laptop nodig hebt (ik heb een ethernet USB adapter in de monitor zitten zodat de laptop altijd bekabeld internet krijgt).

Omdat mijn pc geen usb-c ondersteund, is deze altijd via displayport verbonden (had ook HDMI kunnen zijn, maar ik vermijd HDMI waar dat kan), voor beeld.

Voorheen had ik een USB-A naar USB-C-female kabel van pc naar bureau lopen, voor het schakelen haalde ik dan de usb-c (vanaf de monitor, waar dan ook ontvanger van muis/keyboard in zat) kabel uit de laptop en deed het in die kabel. Dat doe ik dus niet meer.

Ik heb gewoon een Dell KM7120W compacte keyboard + muis gekocht die zowel via Bluetooth (met laptop) als met de meegeleverde non-Bluetooth/nano adapter werkt. Die adapter zit altijd in de pc.
de muis uit het Dell KM7120W setje is erg hoog en minder geschikt voor linkshandigen. Ik heb de losse Dell MS5120W muis besteld en de muis uit het setje in de verpakking van de losse muis retour gestuurd O-)

Nu is het dus kwestie van muis/keyboard schakelen met het bijbehorende knopje, monitor schakelt dan meestal vanzelf naar de PC want die wordt actief.

Oersimpel en minimalistisch, zo min mogelijk hardware of apparaten nodig.

En zelfs tijdens werk makkelijk schakelen :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 31-01-2021 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
mvd01 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:44:
[...]
En dan werk je ook met verschillende hdmi kabels aan de monitor om ze aan te sluiten?
DisplayPort vanaf de desktop en USB-C kabel naar laptop. Dat is wel de meerwaarde van zo’n power delivery optie op zo’n scherm.. Het laadt de laptop op en ontvangt video en geluid door 1 kabel. HDMI kan natuurlijk ook, maar dan moet oplader ook los geregeld worden. Een losse USB-C dock is wel prettig als het scherm geen power delivery functie heeft. De MacBooks worden vaak ondersteund.

@Jazco2nd niet heel anders dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 31-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
mvd01 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:45:
@Bastie-88, bedankt voor je reactie!

Oke dus je hebt 2 HDMI kabels aan je monitor zitten. De PC is altijd aangesloten, maar als je de laptop aansluit op de 2e KDMI kabel springt het beeld automatisch over op de laptop? En als je deze er weer uithaalt weer op de pc, begrijp ik het zo goed?

Het stukje over toetsenbord/muis begrijp ik niet helemaal. Wanneer zou je deze wisselen dan, gebruik je je muis/toetsenbord niet voor zowel PC als laptop?
Over de schermen, klopt als een bus :)

Ik gebruik een USB-hub met 2 outputs naar mijn pc en laptop voor m'n toetsenbord en muis. Afhankelijk van welke opstelling ik gebruik moet ik op een knopje op de hub drukken om output 1 of output 2 te selecteren. De outputs gaan dan naar m'n pc en laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvd01
Hi allemaal,

Afgelopen week heb ik een ultrawide monitor besteld, namelijk de Philips 342B1C/00 met 2 HDMI aansluitingen. Ik heb de desktop nu vast op de monitor aangesloten en de laptop sluit ik aan als ik thuis aan het werk ben. Werkt perfect!

Op aanraden van @Djarune heb ik het Logitech MX Keys for Mac toetsenbord besteld. Ging niet helemaal soepel met installeren maar het is intussen gelukt. Alleen de Easy Switch om van het ene naar het andere apparaat te schakelen heb ik nog niet aan de gang, maar dat ga ik nog wel even uitzoeken. Ik had al een bluetooth muis die goed werkt op zowel de laptop als PC.

Ik ben er helemaal blij mee.

Super bedankt voor jullie hulp allemaal :)
Fijne zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
mvd01 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:57:
Op aanraden van @Djarune heb ik het Logitech MX Keys for Mac toetsenbord besteld. Ging niet helemaal soepel met installeren maar het is intussen gelukt. Alleen de Easy Switch om van het ene naar het andere apparaat te schakelen heb ik nog niet aan de gang, maar dat ga ik nog wel even uitzoeken. Ik had al een bluetooth muis die goed werkt op zowel de laptop als PC.
Je moet in ieder geval de Logitech software installeren. Het werkt met zowel Bluetooth als met de unifying adapter. Een beetje pielen, maar als het eenmaal werkt is het top.
Pagina: 1