Boor showcase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:48
Vandaag 4 gaatjes geboord met een 6mm beton opzetstuk op een goedkope 18V accuboormachine.

Komt zoiets vaker door een lastige steensoort, slecht techniek of slecht apparatuur? Of zou ik monsters van mijn muur moeten opsturen naar een lab om een zinnig antwoord te krijgen?

Ik ben teleurgesteld en verslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RUfR98wILGXpyov-9JVEJ4yGbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSQTmKXzOpH6ZUx6ajYQ8VB7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +66 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 19:09
Dat gat rechtsboven heb je met een uzi erin geschoten ofzo?

Welke boren? Welke machine? Welk type muur?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Lol, je hebt met een accuboor geprobeerd in beton te boren? Verbazingwekkend dat je nog zo'n eind gekomen bent... Heeft je aardig wat accu's en versleten boortjes gekost denk ik?

Volgende keer gewoon een boorhamer gebruiken, hebben je buren maar een minuutje overlast IPV de hele middag, verslijt je niet 2 boortjes per gat en zijn de gaten nog bruikbaar ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 10:23
Haha, lijkt wel een schot hagel.

Vermoed dat het gewoon zacht steen/gips/beton is, en dat je boor is gaan surfen (‘glijden’ in de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:01
@Faloude eigenlijk is het heel simpel in beton krijg je alleen een net gat met een SDS+ boorhamer, omdat een normale boormachine dan kan uitschieten als je een kiezel raakt, lijkt rechtsboven gebeurd te zijn.

Als het tufsteen, kalkzandsteen of gipsblokken zijn heb je voor een mooi gat toch een kwalitatief goed boortje en een klopboormachine nodig.

Een accu boormachine zonder klop stand is enkel geschikt voor boren in hout en metaal.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
No way dat dit beton is, gewoon een of ander blokkenmuurtje.
Ja dit gebeurt weleens, klodder gips erin, plug erin duwen en morgen verder als het uitgehard is.
Als je dit een drama vind kun je het klussen beter aan een ander overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08

rg-mohwa

Phoe Hé

welke verf zit eronder ? wij hebben in de keuken schrob bare verf, en als ik daar een gaatje in wil boren lijkt het veel op jou plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 13:35

job

Faloude schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:47:
Dat begrijp ik volledig, het ziet er niet fraai uit.

Geen nood, dit is prima te repareren met wat muurvuller op beton basis en opnieuw boren.
Het stucwerk herstel je met wat renoband.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 20-01-2021 22:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:59:
Als het tufsteen, kalkzandsteen of gipsblokken zijn heb je voor een mooi gat toch een kwalitatief goed boortje en een klopboormachine nodig.

Een accu boormachine zonder klop stand is enkel geschikt voor boren in hout en metaal.
Deze wil ik toch flink nuanceren.

Kalkszandsteen kun je prima boren met een goede steenboor en een accuboormachine zonder klopfunctie. Je draait er hele nette gaten in. Kalkzandsteen is een zachte steensoort, daar zit zo een gaatje in. Met gips exact hetzelfde. Liever gebruik je voor gips zelfs helemaal geen klopfunctie van je machine. Gips is nog zachter dan kalkzandsteen, je kunt er zonder plug zo een schroef in draaien. Uiteraard doen we dat niet omdat je diezelfde schroef er zo uit kunt trekken omdat gips werkelijk waar niks houdt, tenzij goede pluggen gebruikt worden.

[ Voor 10% gewijzigd door sypie op 20-01-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:19:
[...]

Deze wil ik toch flink nuanceren.

Kalkszandsteen kun je prima boren met een goede steenboor en een accuboormachine zonder klopfunctie. Je draait er hele nette gaten in. Kalkzandsteen is een zachte steensoort, daar zit zo een gaatje in. Met gips exact hetzelfde. Liever gebruik je voor gips zelfs helemaal geen klopfunctie van je machine. Gips is nog zachter dan kalkzandsteen, je kunt er zonder plug zo een schroef in draaien. Uiteraard doen we dat niet omdat je diezelfde schroef er zo uit kunt trekken omdat gips werkelijk waar niks houdt, tenzij goede pluggen gebruikt worden.
Hier ook kalkzandsteen in de tussenmuur. Tamelijk drama wel met gaatjes boren. Komt toch altijd teveel muur mee. Maar inderdaad, als je netjes en secuur bent dan kan je er wel een mooi gaatje in maken. Wel met plug ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en gebruik liever een betonboor met 4 snijkanten dan de ouderwetsche met 2 snijkanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

mcDavid schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:58:
Lol, je hebt met een accuboor geprobeerd in beton te boren? Verbazingwekkend dat je nog zo'n eind gekomen bent... Heeft je aardig wat accu's en versleten boortjes gekost denk ik?

Volgende keer gewoon een boorhamer gebruiken, hebben je buren maar een minuutje overlast IPV de hele middag, verslijt je niet 2 boortjes per gat en zijn de gaten nog bruikbaar ook.
No way dat dat beton is. Beton is grijzer. Dit lijkt mij kalkzandsteen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zoals hier al genoemd is; dit is geen beton maar 'peper en koek' steen :+

Huis uit de jaren 60 toevallig?

Enfin; ja dit gebeurt als je denkt dat het beton is en daardoor lomp tewerk gaat. Maar goed ook dat het geen echt beton is; je had niet heel ver gekomen met je accuboor machine :+

Volgende keer rustig te werk gaan en vooral de boor het werk laten doen vs kracht zetten. Dan schiet je enorm snel uit met deze steensoort

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 09:43
Ik heb zelf een 6mm boor van Rotec, type Unidre. Die zijn speciaal bedoeld voor boren zonder kloppen in steen. Met baksteen en kalkzandsteen geen enkele moeite.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 19:27
Allereerst, hulde voor de titel. Daarnaast sluit ik me bij de eerste reactie aan: welke materialen heb je gebruikt? Dit zou ik met een (welke dan ook) accuboormachine met een 6mm betonboortje niet verwachten, zolang je 'm er maar rustig tegenaan houdt en 'm niet op de klopstand zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
sypie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:23:
Ow, en gebruik liever een betonboor met 4 snijkanten dan de ouderwetsche met 2 snijkanten.
Helemaal mee eens. Stapje duurder, maar het geld dubbel en dwars waard. Ik koop alleen maar dit soort boren als in met beton te maken hebt. Gaat echt als mes door boter (wel icm een sds hamerboor).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Notna schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:38:
Zoals hier al genoemd is; dit is geen beton maar 'peper en koek' steen :+

Huis uit de jaren 60 toevallig?

Enfin; ja dit gebeurt als je denkt dat het beton is en daardoor lomp tewerk gaat. Maar goed ook dat het geen echt beton is; je had niet heel ver gekomen met je accuboor machine :+

Volgende keer rustig te werk gaan en vooral de boor het werk laten doen vs kracht zetten. Dan schiet je enorm snel uit met deze steensoort
Mijn jaren 70 huisje heeft dit soort stenen ook.

Verbrokkelt en verpulvert als je er boos naar kijkt.

Ik gebruik normale steenboortjes met een accuboormachine, dat werkt nog het beste om het een beetje netjes te houden.

Vervolgens Fisher duopower pluggen erin, want normale pluggen hebben nauwelijks effect.

Geef mij maar beton :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:47
Het lijkt inderdaad op wat ik 'gebakken zand' noem.

Les 1
- geen gaten in de buur boren met een accu schoef/boor machine
- echt beton: sds boorhamer
- simpele binnenmuren klopboormachine.

edit: en oja, altijd zoals hierboven fischer duopluggen. Gewoon. Kost niet veel meer, werkt goed, weinig frustratie.

[ Voor 23% gewijzigd door caspervc op 20-01-2021 23:07 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat rechtsboven is gewoon de stuc die eraf is. In sommige periodes werd er wat meer zand gebruikt...

Wat voor machine heb je nu precies gebruikt? En wat voor boortjes? Ben je er direct ingegaan of heeft je boor gegleden over het oppervlak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik snap de tip van binnenmuren met een klopboor niet , dat is juist het laatste wat ik zou doen. Je ramt zo de hele muur kapot want die hamert toch alles stuk ?

Gewoon met een goede boor en accu machine kun je in gips en zachte muren prima rustig een gat boren. Niet in beton natuurljk dan pak ik juist de klopboor en ben je er zo.

Verder eens met de tips !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job

job

kalkzandsteen, ytong of gips moet je zonder kloppen doen. Een klopboor is dan wel handig ivm met de hogere toeren of grotere maat boor. De klopstand op de klopboor zou ik eigenlijk alleen gebruiken in bakstenen.

Moet het in beton dan pak ik mijn hamerboor er bij.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 21-01-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waypoint schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:18:
Ik snap de tip van binnenmuren met een klopboor niet , dat is juist het laatste wat ik zou doen. Je ramt zo de hele muur kapot want die hamert toch alles stuk ?

Gewoon met een goede boor en accu machine kun je in gips en zachte muren prima rustig een gat boren. Niet in beton natuurljk dan pak ik juist de klopboor en ben je er zo.

Harde beton met klopboor... als je geduld te veel hebt ja. Klote gejank van die machines. Liever paar seconden met de boorhamer :).

Voor zachte steen hoeft dat niet nee.

Note; er is een significant verschil tussen klopboormachine en boorhamer.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-01-2021 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faloude
ASW1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:02:
klodder gips erin, plug erin duwen en morgen verder als het uitgehard is.
Dit is echt briljant. Staat op de planning voor morgen.

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:04
caspervc schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:52:
Les 1
In je buur boren is sowieso geen aanrader, ongeacht welke machine je gebruikt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Faloude schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:36:
[...]

Dit is echt briljant. Staat op de planning voor morgen.
Afhankelijk van wat je op gaat hangen (al denk ik dat er niets zwaars komt) is gips prima of te zacht.
Als je er gips in wilt stoppen nog een extra tip. Duw eerst de schroef of boor (maatje kleiner) er in, daarna pas de plug. Het gat moet namelijk dieper zijn dan de plug zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 20-01-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Xander schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:42:
OMG. _/-\o_ _/-\o_

Ligt er helemaal aan wat voor binnenmuur het is. Ik heb een dragende binnenmuur, dat ding is loeihard. Gaten uitkloppen is al een klerewerk. Om er een paar leidingen in te zetten ben ik echt flink aan het beuken geweest. De rest van mijn muren zijn inderdaad van de categorie: "instortingsgevaar bij een flinke scheet.", of zoals @Notna en @RobinHood het al noemen, dat stort in als je er boos naar kijkt. Bij het slopen van de douchecel ging ik harder door die muur heen dan door het tegelwerk in de douchecel. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:16:
Dat rechtsboven is gewoon de stuc die eraf is. In sommige periodes werd er wat meer zand gebruikt...
Dit is toch wel vrij extreem als het lukt met iets dat geen eens een hamerstand heeft (veronderstelling).
Precies, dan kun je toch nooit anderhalve meter afstand houden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wilke schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:54:
[...]

Dit is toch wel vrij extreem als het lukt met iets dat geen eens een hamerstand heeft (veronderstelling).
Ik heb eens een vierkante meter van stucwerk ontdaan in 1 minuut met een 300 grams hamer.
Wilke schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:54:
[...]

Precies, dan kun je toch nooit anderhalve meter afstand houden? :+
Jawel hoor. Er zijn gewoon boren van 1,2m te koop, datzelfde type dat ze gebruiken om in 1x door je spouwmuur naar ver onder maaiveld te boren voor aanleg van glasvezel. Plus machinelengte en je zit al aan de 1,5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:52

Daarom zit op een beetje klopboor om te schakelen tussen kloppen en gewoon boren... Zachte deel door stucwerk begin je met de reguliere boorstand, bij weerstand schakel je over naar kloppen.

Het helpt doorgaans ook om de afstandhouder te gebruiken... anders schuift de plug te diep door... :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Euhmmmm binnenmuren van ytong of kalkzandsteen kan prima met een standaard accu boormachine hoor. Waar komt de wijsheid dat dit met een klopboormachine moet vandaan :?

Goeie kwaliteit boor kan handig zijn.

Voor echt beton volstaat alleen boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Faloude wat ben je überhaupt van plan met die gaten? Vind het maar een vreemde "constructie"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:52
Makkelijkste tip:
Begin met kleinst mogelijke boortje en vergroot het gat met steeds een groter boormaat.
Kans op een te groot gat wordt heel klein. Met beton wordt dit inderdaad lastig, maar als je een zwak gesteente hebt is dit een ideale manier om kanonsgaten te voorkomen.

[ Voor 0% gewijzigd door Raimundus op 21-01-2021 12:23 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Raimundus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:57:

Kans op een te groot gat wordt heel klein
hier moest ik ff over nadenken :9

maar ik begrijp het :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Shadow_Agent schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:43:
Euhmmmm binnenmuren van ytong of kalkzandsteen kan prima met een standaard accu boormachine hoor. Waar komt de wijsheid dat dit met een klopboormachine moet vandaan :?

Goeie kwaliteit boor kan handig zijn.

Voor echt beton volstaat alleen boorhamer.
Owh absoluut mijn reactie was enkel op TS zijn claim dat het om beton ging. Ik zou wanneer je geen klopboormachine gebruikt wel een multicut o.i.d. boortje gebruiken, deze hebben scherpere snijvlakken en snijden makkelijker door het materiaal heen zonder kloppen. Zoiets bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/s...elig/7456789/artikel.html

Echte steenboren in een machine zonder klopstand is toch altijd behelpen omdat die vaak gewoon minder scherp zijn en gemaakt om met kloppen te gebruiken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

caspervc schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:52:
Les 1
- echt beton: sds boorhamer
- simpele binnenmuren klopboormachine.
Als je een simpel gaatje moet boren om bijvoorbeeld een klok op te hangen kan je prima een accu boormachine gebruiken hoor. Als je dat niet lukt met een accu machientje, dan moet je vaker oefenen imho.

Beton altijd met een SDS, dan ga je er zo in als boter.

Heb je gasbeton (of hoe iemand die dingen ook wil noemen) blokken muur, dan kan je zelfs zonder boren een (iets langere) schroef erin zetten voor een schilderij of klok (niet zo een grote oude staartklok natuurlijk). Boekenplankjes (oid) vastzetten is beter met goede schroef+plug.

[ Voor 21% gewijzigd door mmniet op 21-01-2021 09:11 ]

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanf20
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:33
Nog een extra tip: plak even een stuk schilderstape op de plek waar je wil boren. En boor dus door de schilderstape heen. Daarmee blijft je stuclaag beter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Davidshadow13 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Owh absoluut mijn reactie was enkel op TS zijn claim dat het om beton ging.
TS claimt niet dat het beton is. TS zei dat hij een betonboor gebruikt heeft. ;)

https://www.gereedschapce...-3-betonboor-6x100mm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Zoveel reacties en zo veel verschillende meningen :)

Ten eerste is het belangrijk te weten in wat voor materiaal je boord en wat voor materiaal je gebruikt. Niet iedereen heeft een boorhamer thuis liggen, maar vaak wel een klopboormachine, die laatste bestaan ook gewoon in accu variant.

Alleen beton zal je moeten boren met een boorhamer, omdat deze een hoge slagkracht heeft om door het beton te komen en een slipkoppeling voor betonstaal. Voor de rest is een boorhamer juist veel minder goed geschikt. Google is uiteindelijk je vriend: YouTube: Boorhamer of Klopboormachine: wanneer kies je ze en waarom?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat @stefanf20 een goed tip heeft, gebruik altijd wat tape om de gaten af te tekenen en boor er doorheen. Hierdoor blijft je muur beter schoon en vooral bij muren die erg bros zijn zal je minder last hebben van beschadigingen.

Gebruik voor muren die zacht materiaal hebben juist geen klopfunctie, en een laag toerental (als deze instelbaar is) Hierdoor schiet je minder snel uit en beschadig je het minder snel. Begin ook met een kleinere maat boor (zoals anderen ook aangegeven hebben) het werk duurt misschien wat langer maar veel minder kans op extreme uitschieters .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Faloude schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
[...]

TS claimt niet dat het beton is. TS zei dat hij een betonboor gebruikt heeft. ;)

Oeps mijn fout, excuses :). Maar het boortje dat jij linkt is dus in principe een boortje voor een klopboormachines, staat zelfs in de beschijving. Zie bijvoorbeeld het verschil in snijvlak met deze: https://www.gereedschapce...ersele-boor-4-x-75mm.html.

Ik heb met zo'n boortje prima en netjes in gips/kalkzandsteeen geboord met een oude verotte makita 12v NiCd machine uit de vorige eeuw. Zonder kloppen moet je boor gewoon echt scherp zijn om door het materiaal te kunnen snijden i.p.v. zich er doorheen beuken met klopfunctie.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 14:59
Als je een degelijke boorhamer hebt(investeer hier in, de goedkoopste voldoet al) dan hamert hij niet als je je boor rustig tegenaan duwt. Vervolgens ga je door de verf en stuuclaag heen. Soms is het handig om eventjes een ronde beweging te maken zodat het stuucwerk eromheen niet tegen de boor komt.
Daarna duw je hem harder aan en begint het hameren. Zowel kalkzandsteen als bewapend beton werkt dit.

Klopboor zowel op 230v als accuschroef gaat je hoofdpijn leveren want door de trillingen op de buitenste laag dan brokkelt alles eraf en krijg je zulke gaten.
Idem voor een boorhamer als je meteen begint te hameren.

In gips/cellenbeton zet je alle hamer en klop functies uit.

[ Voor 4% gewijzigd door com2,1ghz op 21-01-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Davidshadow13 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Oeps mijn fout, excuses :). Maar het boortje dat jij linkt is dus in principe een boortje voor een klopboormachines, staat zelfs in de beschijving. Zie bijvoorbeeld het verschil in snijvlak met deze: https://www.gereedschapce...ersele-boor-4-x-75mm.html.

Ik heb met zo'n boortje prima en netjes in gips/kalkzandsteeen geboord met een oude verotte makita 12v NiCd machine uit de vorige eeuw. Zonder kloppen moet je boor gewoon echt scherp zijn om door het materiaal te kunnen snijden i.p.v. zich er doorheen beuken met klopfunctie.
Sorry hoor maar slaat als een tang op een varken. TS heeft een zachte muur. Hij kan prima met zijn boortje in een accuboormachine een gat boren. Geen enkel probleem te verwachten! Of je moet echt totaal niet met je apparaat om kunnen gaan.

Als die boor in een klopboormachine kan, dan kan het ook in een accuboor.

SDS boren is uiteraard een heel ander verhaal maar doet hier niet ter zake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

com2,1ghz schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:37:
Als je een degelijke boorhamer hebt(investeer hier in, de goedkoopste voldoet al) dan hamert hij niet als je je boor rustig tegenaan duwt. Vervolgens ga je door de verf en stuuclaag heen. Soms is het handig om eventjes een ronde beweging te maken zodat het stuucwerk eromheen niet tegen de boor komt.
Daarna duw je hem harder aan en begint het hameren. Zowel kalkzandsteen als bewapend beton werkt dit.

Klopboor zowel op 230v als accuschroef gaat je hoofdpijn leveren want door de trillingen op de buitenste laag dan brokkelt alles eraf en krijg je zulke gaten.
Idem voor een boorhamer als je meteen begint te hameren.

In gips/cellenbeton zet je alle hamer en klop functies uit.
in de muur van TS met een boorhamer gaan boren :'( RIP muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Leuk hè, oude huizen? :p Hier hetzelfde geval met muren opgebouwd uit zandsteen, voorzien van een cementstuclaag. Ik kan het niet helemaal in de foto zien, maar zie je in totaal nu drie of vier lagen in het rechtergat (verf, verf/stuc, cementstuc, steen) of is het donkere dezelfde steen als het lichtgrijze?

Mijn approach bij mijn eigen muren: ik gebruik een klopboor, maar zet de klopfunctie UIT. Dan draai ik op hele lage toeren een eerste rondje in het stucwerk, om er enigszins zeker van te zijn dat de boor niet zomaar wegschiet. Vervolgens de toeren iets opvoeren en wat meer - nooit te veel - druk uitvoeren op de muur. Dan een beetje de boor het werk laten doen. Als je niet verder komt, dán pas de klopfunctie aanzetten.

In het verleden ook wel zulke resultaten gehad. Ik fixte dat weer met wat stuc en in sommige gevallen met snelcement dat keihard wordt in een korte periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 18:56
Als ik gaatjes moet boren met een klopboormachine begin ik eerst met de klopfunctie uitgeschakeld, dan kom je door de stuc laag heen. Daarna zet ik de klopfunctie aan en blijft je muur gewoon mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-05 09:32
Faloude schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:47:
Vandaag 4 gaatjes geboord met een 6mm beton opzetstuk op een goedkope 18V accuboormachine.

Komt zoiets vaker door een lastige steensoort, slecht techniek of slecht apparatuur? Of zou ik monsters van mijn muur moeten opsturen naar een lab om een zinnig antwoord te krijgen?

[Afbeelding]
Ten eerste +1 voor de topic naam :*)

Even los van op welke manier en met welke boor er geboord moet worden (is inmiddels genoeg over gezegd)
Vraag ik me af wat je wilt gaan monteren, 2de schakelaar?
Heb je toevallig ook gekeken vanaf waar de "oude" schakelaar gevoed word?
grote kans dat dit vanaf de bovenkant van de schakelaar komt, dat verklaar wss ook waarom het gat zo groot is uitgebroken vlak naast de (PVC) buis.

PS: en mogelijk heb je geluk gehad dat je niks van elektra hebt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertzijm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:01
SjorsC schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Even los van op welke manier en met welke boor er geboord moet worden (is inmiddels genoeg over gezegd)
Heb je toevallig ook gekeken vanaf waar de "oude" schakelaar gevoed word?
grote kans dat dit vanaf de bovenkant van de schakelaar komt, dat verklaar wss ook waarom het gat zo groot is uitgebroken vlak naast de (PVC) buis.

Hoofdschuddend las ik de oeverloze discussie over de kleur van gips/beton/kalkzandsteen en (hamer) boren terwijl deze beunhaas waarschijnlijk mazzel heeft dat hij hem niet door de bedrading geprikt heeft.

Gelukkig zit Sjors met dezelfde vragen als ik.

[ Voor 0% gewijzigd door robertzijm op 21-01-2021 11:50 . Reden: "waarschijnlijk" want ik weet het natuurlijk niet zeker, maar heb wel een sterk vermoeden ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Cel betonblok muurtje met slechte erg poreuze pleisterlaag. Niet kloppen en duwen op zo'n muurtje en liever een maatje kleiner pakken anders kom je bij de buren uit.

[ Voor 7% gewijzigd door pizzacabonara op 21-01-2021 12:10 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Faloude schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Ik vind het bijzonder dat men dat als "betonboor" verkoopt. Om in beton te boren heb je een sds+ boor nodig.

Ben nog steeds wel benieuwd wat voor muur het nou is en wat voor boormachine je gebruikt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
Shadow_Agent schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:40:
[...]

in de muur van TS met een boorhamer gaan boren :'( RIP muur
Het is maar hoe je het ziet. RIP muur of welkom extra slaapkamerruimte.
Nee :(
Ik kan het niet helemaal in de foto zien, maar zie je in totaal nu drie of vier lagen in het rechtergat (verf, verf/stuc, cementstuc, steen) of is het donkere dezelfde steen als het lichtgrijze?
Goed gezien. Er zit een laagje fix & finish op. Drie lagen dus.
SjorsC schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:30:
[...]
..
Wat er komt de hangen wordt gepost zodra het gelukt is. Ik wil de inmiddels grote aanhang van dit topic graag in spanning houden.

Bedraging van lichtschakelaar komt van links, niks aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
mcDavid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Ik vind het bijzonder dat men dat als "betonboor" verkoopt. Om in beton te boren heb je een sds+ boor nodig.

Ben nog steeds wel benieuwd wat voor muur het nou is en wat voor boormachine je gebruikt hebt.
SDS+ is toch gewoon het aansluit mechanisme op de boor? maar niet de boorkop zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Tarkin schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:50:
[...]

SDS+ is toch gewoon het aansluit mechanisme op de boor? maar niet de boorkop zelf?
Inderdaad en met een sds+ aansluiting heb je ook veel slechte boren hoor. Nou is het wel zo dat je meer goede boren kan vinden met zo'n aansluiting.

Maar ik zou vooral kijken naar vier snijkoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sen op 21-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mcDavid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Er bestaan zelfs adapterkoppen ... voorkant opening voor cilindrische boren, achterkant mannetje SDS+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tarkin schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Dat klopt, maar die heb je wel nodig als je hem in wilt spannen in een boorhamer. Een "betonboor" zonder sds+ ga je dus weinig mee bereiken in beton.

Edit: ja theoretisch kun je natuurlijk een spankop met sds+ gebruiken zoals @kabeltjekabel beschrijft, maar daarmee wil je eigenlijk ook niet de hamerstand gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 21-01-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ach, in sommige gevallen als je genoeg geduld hebt kom je er zonder hameren ook wel. Hetzelfde geldt voor baksteen zonder kloppen. Dat buitenstopcontact wat ik van de week heb opgehangen aan een stuk doorweekte stenen... met de accuboormachine er in. Boor direct watergekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
mcDavid schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Dat klopt, maar die heb je wel nodig als je hem in wilt spannen in een boorhamer. Een "betonboor" zonder sds+ ga je dus weinig mee bereiken in beton.

Edit: ja theoretisch kun je natuurlijk een spankop met sds+ gebruiken zoals @kabeltjekabel beschrijft, maar daarmee wil je eigenlijk ook niet de hamerstand gebruiken.
En hoe denk je dat die hele volkstammen vroeger werkten (en nog velen nu ook) zonder zo'n SDS+ aansluiting?

Het is gemakkelijker boren verwisselen, maar voor de kwaliteit van je boor maakt het niets uit imho. Het is geen keurmerk om aan te tonen dat het goede boren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-03 16:38
Heb je direct met de maat v/h gat proberen te boren met de accuboor?
Ik heb het in het begin in mijn kalkzandstenen muur ook geprobeerd en ben begonnen met een kleinere boor dan de uiteindelijke grootte v/h gat (dit duurde nogal) en uiteindelijk ging dat ook al helemaal niet lekker.

Vervolgens een klopboor aangeschaft, maar dit gaat zoveel beter... weliswaar is het verschil tussen klopboor en boorhamer al een verschil, bij aankoop boorhamer is wel de kop naar normale boortjes aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
Wat ook zou kunnen helpen, is een stuk dik plank nemen (bv een reststuk 21mm multiplex) met daarin een gat voorgeboord. Die hou je zelf, of met een extra handje, op de goede plek als geleider. Je kan bv een elastiek eromheen kunnen doen tegen het schuiven.

Plank goed aanduwen en rustig boren.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Tarkin schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:42:
[...]

En hoe denk je dat die hele volkstammen vroeger werkten (en nog velen nu ook) zonder zo'n SDS+ aansluiting?

Het is gemakkelijker boren verwisselen, maar voor de kwaliteit van je boor maakt het niets uit imho. Het is geen keurmerk om aan te tonen dat het goede boren zijn.
Ik zeg nergens dat sds+ een keurmerk is. Ik zeg dat je een boorhamer nodig hebt en daarin gebruik je sds+ boortjes. sds+ is niet ontwikkeld om makkelijk boren te wisselen, sds+ is ontwikkeld om een goeie klap op een boor te kunnen geven, ipv een klap op een spankop te moeten geven en hopen dat er nog wat van de energie overgedragen wordt aan het boortje. Al is het makkelijk wisselen natuurlijk wel een fijne bijkomstigheid.

Dus nogmaals: wil je in beton boren dan gebruik je een sds+ boor. Een sds+ boor van goede kwaliteit is aan te raden, maar met een slechte sds+ boor lukt het ook wel. Met een non-sds+ boor lukt het niet.

vooruit, voor de mierenneukers: als je nog een 50 jaar oude boorhamer hebt mag je het met een niet-sds boor proberen

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 21-01-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Ik heb even wat primer op de wond gesmeerd zodat de red devil (muurvuller) beter hecht.

Nu zit ik met een nieuwe vraag. Wat is dat zwart spul wat in de muur zit? Het is keihard en mijn boor gaat er nauwelijks door. Het zit enkel in de linker rechter twee gaten dus ik vermoed dat het verticaal naar beneden loopt. Nee het is geen electra. Zou het een soort betonversteviging kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8DEJepNzt_3OE3gSB33sR7n5lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgJBNCeNaUCvAnzs6wy6h3lI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Faloude schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:14:
Ik heb even wat primer op de wond gesmeerd zodat de red devil (muurvuller) beter hecht.

Nu zit ik met een nieuwe vraag. Wat is dat zwart spul wat in de muur zit? Het is keihard en mijn boor gaat er nauwelijks door. Het zit enkel in de linker twee gaten dus ik vermoed dat het verticaal naar beneden loopt. Nee het is geen electra. Zou het een soort betonversteviging kunnen zijn?

[Afbeelding]
Zo maar een gok; een kiezel? Ik zie het namelijk ook aan de rechterkant van het gat zitten, net aan de oppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Faloude schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:14:

Nu zit ik met een nieuwe vraag. Wat is dat zwart spul wat in de muur zit? Het is keihard en mijn boor gaat er nauwelijks door. Het zit enkel in de linker twee gaten dus ik vermoed dat het verticaal naar beneden loopt. Nee het is geen electra. Zou het een soort betonversteviging kunnen zijn?

[Afbeelding]
Als dat betonijzer is zou je nooit erdoorheen geraken, wel erlangs. Kiezelsteen kan best en dat is best hard materiaal voor een schroefboormachine zonder klop of hamerfunctie.

Je hebt nog niet verteld waarom je die 4 gaten aan het boren bent en hoe oud dat muurtje is, als in nieuwbouw of toch wel oud pand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Tufsteen, oud huis zeker?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:22

MLLL

Palm Treo 650

Het lijkt op een hoogovenslak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dat ja. Lijkt op goedkope naoorlogse bouw, er werd van alles als goedkoop vulmiddel gebruikt in cementgebonden bouwmaterialen. Sintels, hoogovenslak, alles wat maar ergens op een hoop lag en waar niemand wist wat je ermee aan moest. (Tegenwoordig belanden dat soort materiaal in de wegenbouw)

Vaak onregelmatig materiaal want erg goed doorgemengd werd het niet, wat zich er inderdaad in uit dat het op plek A lukt een net gaatje te boren en op plek B de halve muur in kolenstof uit elkaar valt.

Bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:05
sypie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:23:
Precies dit, een drie of viersnijder geeft een veel grotere kans op mooie ronde gaatjes op de plek waar je het bedoelt had. Hilti maakt ook hele mooie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:22

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb dit setje, heb al een tijdje mijn boorhamer niet meer gebruikt en gebruik nu mijn accutol met klopboorfunctie.
Dit setje had ik eerder moeten kopen, scheelt een hoop gezeul met die boorhamer iig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unw2IdVguwmy0H7D4J5SrOCMCDU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgCNdaALReUUsjMtlNPTw1Xz.jpg?f=user_large

https://www.gereedschappe...struction-4-5-6-8-mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Wat kan helpen om het weglopen/schieten van de boor te voorkomen is om grote gaten eerst met een kleiner boortje voor te boren. Uiteraard de boor wel goed haaks houden t.o.v. de muur, anders gaat deze ook lopen en krijg je scheve/lelijke gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooie oefening, de volgende 4 gaan vast beter. :)

PS. eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wat je zo strak boven een wandcontactdoos wilt monteren.

[ Voor 53% gewijzigd door Ernemmer op 21-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:52
Ernemmer schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:24:
Mooie oefening, de volgende 4 gaan vast beter. :)

PS. eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wat je zo strak boven een wandcontactdoos wilt monteren.
Voor een tweede wandcontactdoos die echt goed vast moet zitten, lijkt het... :p

Maar ik snap werkelijk niet waarom mensen persé met een accuboor aan de slag willen om in een stenen (al dan niet betonnen) muur te boren.

Een accuboor is leuk om schroeven of gaten in gipsplaten en meubelpanelen te maken, maar niet voor het zwaardere werk. Investeer één keer in een Makita klopboor. Daar heb je de rest van je leven plezier van. En zo duur zijn die ook weer niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Flozem op 22-01-2021 07:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

JT

VETAK y0

Flozem schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:13:
[...]

Voor een tweede wandcontactdoos die echt goed vast moet zitten, lijkt het... :p

Maar ik snap werkelijk niet waarom mensen persé met een accuboor aan de slag willen om in een stenen (al dan niet betonnen) muur te boren.

Een accuboor is leuk om schroeven of gaten in gipsplaten en meubelpanelen te maken, maar niet voor het zwaardere werk. Investeer één keer in een Makita klopboor. Daar heb je de rest van je leven plezier van. En zo duur zijn die ook weer niet.
Ik snap werkelijk waar niet waarom je voor elke muur een klopboor of meer zou moeten gebruiken ;) Voor beton heb ik een boorhamer met viersnijders liggen. Maar de ytongblokken die hier gebruikt zijn kom ik zelfs met goedkope boortjes in mijn Bosch blauw accutol zo in. Gaatje is letterlijk kwestie van een paar seconden, enige reden dat het iets langer duurt is dat ik controle uit wil oefenen.

Klop/schroefboormachine op accu staan erom bekend dat ze door klopwerk speling in de kop kunnen krijgen. Dus dan kun je los kopen aan een draadje. Die zijn lomper qua hanteerbaarheid en ik moet mogelijk ook nog weer een verlengkabel uit gaan rollen. Voor 0 winst. Nee hoor, ytong e.d. doe ik lekker met de accutol. Zelfs baksteen gaat prima met accutol. De minuut winst die ik heb voor een paar gaatjes boren met een klopboormachine ben ik kwijt aan het extra apparaat moeten pakken en een verlengkabel leggen.

Ik heb zelfs een verloopboorkop liggen van sds naar snelspan, nooit is bij mij de behoefte ontstaan om die te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 22-01-2021 10:23 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Tussenstand. Rechterbovenplug maar weggegooid. Die krijg ik niet op zijn plek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt7mT39CtUGDUUd7agNQIz0Cn-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjpJWWqiAeuWJuZOIsw2akiA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Faloude op 25-01-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

JT schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Ik heb zelfs een verloopboorkop liggen van sds naar snelspan, nooit is bij mij de behoefte ontstaan om die te gebruiken.
Ik gebruik die enkel als ik eens wat moet mengen. Betonmortel bijvoorbeeld. verder inderdaad nooit. wat je zegt, accuschroefboormachine kan echt prima in ytong/baksteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Faloude schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:29:
Tussenstand. Rechterbovenplug maar weggegooid. Die krijg ik niet op zijn plek

[Afbeelding]
Zit de plug rechtsonder of boven zou verkeerd?
Edit: zo te zien beide :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15

BrZ

Notna schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Allebei zo te zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 11:25

_Apache_

For life.

Dit is typisch een klus voor een boorhamer.

Je kunt eerst de klopfunctie uitzetten, om netjes een gaatje te maken in het stucwerk, om vervolgens het beton echt te kloppen wanneer je bij het beton bent uitgekomen
Je hebt namelijk te maken met twee verschillende materialen. Een relatief zacht en broos stucwerk, en heel hard beton. Die moet je anders behandelen. :)

Zo kun je ook prima door een tegel heen boren (ipv alleen op de naden), zolang je de tegel en het beton op de juiste manier behandeld.

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 25-01-2021 11:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
Notna schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Het hoeft natuurlijk geen vierkantje te worden, maar iets zegt me dat je gelijk hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 14:59
MLLL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:45:
Ik heb dit setje, heb al een tijdje mijn boorhamer niet meer gebruikt en gebruik nu mijn accutol met klopboorfunctie.
Dit setje had ik eerder moeten kopen, scheelt een hoop gezeul met die boorhamer iig

[Afbeelding]

https://www.gereedschappe...struction-4-5-6-8-mm.html
Een accutol/accu schroefmachine met klopfunctie is bedoeld voor incidenteel gebruik in steen en zeker niet voor beton. Anders krijg je overmatige slijage en schade aan je apparaat.

Tevens is het wel goed advies om te investeren in goede boortjes. Niet alleen boor je sneller door het materiaal, je gaten worden ook niet helemaal uitgehold.

Weet vroeger nog dat we een klopboor hadden met 5 euro boorsetjes. Begon je met nr 8, om in een gat te eindigen van nr 10.

Heb zelf een Makita boorhamer met Makita betonboren met 4 en 2 snijvlakken en je komt door alles heen. Zelfs door de betonnen vloer van 30 cm. Viel me na bijna 10 jaar op dat die boortjes nog steeds prima hun werk toen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faloude
Update 2: Dames en heren, we hebben een vierhoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WqQ7Ac9xx0mUTp-ry5fh-cHkGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poan6NvblDSTFBDUbdaDgmyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Zo hij hangt. Nu eindelijk de woningbouwvereniging bellen en vragen wat dit eigenlijk is. Ik heb op die verdieping namelijk helemaal geen verwarmingsleidingen dus het is een mysterie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzk9XUT-GSOjjcwr_DIUGASdnuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i457XlMvouNxamCe5dK95b0S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:25
Dat had ook wel met 2 schroeven gekund =D

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
Faloude schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:43:
Zo hij hangt. Nu eindelijk de woningbouwvereniging bellen en vragen wat dit eigenlijk is. Ik heb op die verdieping namelijk helemaal geen verwarmingsleidingen dus het is een mysterie.

[Afbeelding]
dit topic is pas compleet als het een niet meer gebruikte knop blijkt te zijn en het ophangen dus niet nodig was

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

cverkooyen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:47:
Dat had ook wel met 2 schroeven gekund =D
Joh, Tesa dubbelzijdige tape en klaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faloude
leecher schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:49:
[...]
dit topic is pas compleet als het een niet meer gebruikte knop blijkt te zijn en het ophangen dus niet nodig was
Ja kans zit er goed in. Morgen krijg je het te horen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leecher
@Faloude

ik zit klaar met mn bier en chips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 10:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die knop die er al hangt ziet er ook uit alsof het fabricagedatum 1970 heeft, net als die malle draaiknop. En zit er zo'n groot gat achter?

Ik zou echt proberen om dit wat mooier af te werken. Het is een beetje armoedig zo.
Then again: huurwoning.... Geen idee hoe lang je er nog blijft zitten?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Sowieso dat het een thermostaat is van Danfoss. Met hun "gepatenteerde" 1 2 3 4 5 systeem wat echt _niemand_ in de wereld snapt / door heeft.

Of hij nog gebruikt wordt / useless is, is een tweede.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Laatst online: 13-05 20:32
Of die knop nou een functie heeft of niet, het is sowieso niet voor niets geweest!

Jij hebt er wat van geleerd, andere klussers kunnen er wat van leren, en de rest heeft zich kostelijk vermaakt met het lezen van (en reageren in) dit topic. :9B

[ Voor 4% gewijzigd door Steamwitz op 29-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:10
^^ met bovenbuurman ... Amen! :9B

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Joh, Tesa dubbelzijdige tape en klaar
Wil net zeggen. Spatscherm achter de kookplaat heb ik ook getaped. Nadat de kit losliet >:)

Was een of andere prijzige 3M tape.
EDIT: 3M VHB 4941

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
@Faloude Mijn bier is warm en plat, de chips zompig en oud en ik begin doorzit-plekken te krijgen. Hoe is het afgelopen?

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 02-02-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01
Faloude schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:43:

[Afbeelding]
Had je hier geen keilbouten voor moeten gebruiken? Vraag me af of dit met 4 schroeven blijft zitten. Weegt toch al snel zo'n 150 gram

:(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
leecher schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:05:
@Faloude Mijn bier is warm en plat, de chips zompig en oud en ik begin doorzit-plekken te krijgen. Hoe is het afgelopen?
Ik sta elke dag op tussen de eerste koffie en de eerste boot denk ik: ik ben die @leecher nog een antwoord schuldig.

Ik heb een mail verzonden. Het antwoord komt ergens deze week.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Faloude
@leecher Vandaag na zo'n 6 weken eindelijk bezoek gehad van de luchtbehandelingsmonteur. Yup, hij is niet functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dus volgende keer eerst emailen en dan pas hobbien.
Maar je weet in ieder geval dat er keiharde stukken in de muur zitten en je dus zwaarder (lees boorhamer) nodig hebt.

Maar zonder gekheid: goed gereedschap is het halve werk (don't ask how I know :p)

Rustig beginnen, geen haast hebben en blijven nadenken zijn eigenlijk nog belangrijker.

Zo heb ik vandaag nog 4 gaten geboord in mijn bakstenen buitenmuur (in de bakstenen) met een accuboormachine en de meegeleverde steenboortjes.
Rustig aan, niet te hard duwen en niet te lang achter elkaar door boren (anders "verbrand" het boortje).
Pagina: 1