PC kan niet meer booten/opstarten naar shutdown/reboot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankTunder
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06-2024
Mijn vraag

Oke, dus om te beginnen had ik ongeveer 5 dagen geleden ryzen master op mijn rig geïnstalleerd, naar een beetje rondkijken in de software zag ik dat mijn ram maar op halve frequentie draaide (ik kwam er later achter dat ryzen master alleen maar de halve frequentie report). Naar vol enthousiasme (en misschient iets te veel daarvan) mijn ram naar 3000 MHz te hebben gezet crashte mijn pc, hierna wou hij niet meer booten. Dit is vanzelfsprekend aangezien ik het eigenlijk had overclocked naar 6000 MHz 8)7. Ik kwam met de oplossing mijn cmos te resetten. Dit werkte, want mijn pc bootte weer. Alleen naar dat ik hem uitzette voor de dag, en de volgende dag terug kwam, leek het voor heel even alsof hij gewoon zou booten en alle lichten gingen aan enz. maar in minder dan een seconde viel hij weer uit. Dit is nog steeds het geval. En de tijdelijke oplossing die op dit moment werkt is de power cable uit de power supply halen en de power knop ingedrukt houden voor ongeveer 5 seconden zodat allen stroom uit de powersupply gaat. En dan de cable er weer indoen. Dit moet ik elke keer doen als ik mijn PC wil booten. Ik kon over dit onderwerp weinig onfo vinden en ik hoop dat er in ieder geval een oplossing is zodat mijn PC weer normaal boot.

En als ik bijvoorbeeld de front USB kabel uit mijn moederbord haal wil hij soms ook booten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Specs:
prossesor: ryzen 5 2600X
moederbord: Gigabyte B450M DS3H
GPU: pulse rx 5600 xt
voeding: Cooler Master MWE White V2 650
geheugen: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
voeding: Cooler Master MWE White V2 650

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
cmos resetten. de powersupply drainen. ryzen master resetten.

Ik zal ook en video maken om te demonstreren hoe het heel kort aangaan er uit ziet.

Beste antwoord (via TankTunder op 21-01-2021 19:04)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Als ik de bios wil resetten doe ik het al sinds ik mij kan herinneren op deze manier:
Stroom van de pc
Cmos batterij verwijderen
Aan/uit knop 15 sec ingedrukt houden
Cmos batterij erin
Stroom erop
Klaar

Op mijn 3600 had ik hetzelfde probleem met een x570 bord nadat ik OOK met een geheugen profiel heb lopen prutsen.

Heb je op google gekeken wat je met jou bord en geheugen precies moet doen om het op de juiste snelheid te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Je ram op halve snelheid? 1500 MHz = 3000 MT/s dus niets mis mee.

Je zou eerst een andere voeding kunnen proberen. Helpt dat niet dan is het moederbord aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankTunder
Beste Uszka,
ik heb helaas geen alternatieve power voeding in mijn omgeving. idem voor moederborden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hoe wil je dan gaan troubleshooten? Je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankTunder
Uszka schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:57:
Hoe wil je dan gaan troubleshooten? Je moet ergens beginnen.
true, ik ben nog een beetje nieuw in de pc masterrace. Daarom hoop ik dat ik hier misschien help kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankTunder
YouTube: Mijn pc heeft een issue, please send help (Tweakers) hier een link naar de video van de issue

[ Voor 4% gewijzigd door TankTunder op 20-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als je de voeding eerst moet ontladen voordat het systeem op kan starten lijkt het vrij logisch dat je met dat onderdeel begint met uitsluiten.

Wij kunnen je alleen een richting op sturen aan de hand van wat jij ons vertelt. De uitvoering ligt bij jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:34

Santford

FP PowerMod
Probeer het volgende eens:
- spanning van de voeding af
- power- en reset button gedurende 10 seconden tegelijk ingedrukt houden
- voeding spanning er terug opzetten en de pc op de normale manier opstarten.

Op deze blog kwam ik vier methodes tegen om het bios van een Gigabyte moederbord te resetten, waarbij de eerste methode overeenkomt met de procedure die je beschrijft om de pc te kunnen starten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Als ik de bios wil resetten doe ik het al sinds ik mij kan herinneren op deze manier:
Stroom van de pc
Cmos batterij verwijderen
Aan/uit knop 15 sec ingedrukt houden
Cmos batterij erin
Stroom erop
Klaar

Op mijn 3600 had ik hetzelfde probleem met een x570 bord nadat ik OOK met een geheugen profiel heb lopen prutsen.

Heb je op google gekeken wat je met jou bord en geheugen precies moet doen om het op de juiste snelheid te krijgen?
Pagina: 1