Garantstelling huis kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Mijn vriendin en ik hebben een bod gedaan op een huis. De hypotheek is akkoord, alleen nu komen we aan bij de garantstelling. Via de hypotheekadviseur zijn we verwezen naar BNP Paribas die dit zou kunnen regelen. Nu lees ik in de voorwaarden van BNP dat wanneer de garantie wordt aangesproken,dat van ons verwacht wordt dat we het bedrag (ruim 40.000 euro) binnen 30 dagen dan terugbetalen.

Ik ga even van het slechtste uit. Wat moet ik doen op het moment dat dit gebeurd? Een persoonlijke lening met een maandbedrag van 800 euro per maand is het eerste wat ik kan bedenken. Verder vind ik bar weinig info.

ING geeft aan dat het wordt omgezet in een lening. ASR (onze keuze hypotheekverstrekker) vermeldt helemaal niks, maar heeft wel de optie voor een bankgarantie. Ik ga sowieso terug naar de adviseur, maar toen we eerder aankaartten het liever bij ASR te doen, heeft hij aangegeven de voorkeur voor BNP te hebben omdat dit vaak sneller werkt. Nu is het mij om het even als alles gelijk is tussen partijen, maar niet tegen slechtere voorwaarden natuurlijk.

Hoe hebben jullie dit geregeld? En is er meer zekerheid te krijgen dan dat ik bij een ramp waardoor ik niet kan financieren ook nog eens een lening moet zien te krijgen (die waarschijnlijk dan ook niet meer te financieren is).

Dankjewel alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Ik had de intentie om het huis daadwerkelijk te aanvaarden bij de notaris. Verder heb ik me er geen zorgen over gemaakt.

Dit soort risico's vallen voor de meeste mensen een beetje in de categorie "wat als ik morgen onder een tram loop".

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
De bankgarantie is puur voor de 10% boete die je verschuldigd bent als je de koop nu nog ontbindt.
Of je die aanspreekt is helemaal jouw keuze.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Stelt de verkoper hem verplicht? Zo niet, lekker laten varen als je inderdaad die bindende offerte al binnen hebt. Verder eens met @hans_lenze.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Die bankgarantie is alleen opeisbaar wanneer jij van het huis af ziet, maar waarom zou jij van het huis af zien als jij de hypotheek al bindend akkoord hebt? :S

Een goedkopere optie is om trouwens gewoon die 10% alvast aan te betalen bij de notaris.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
FirePuma142 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:35:
Stelt de verkoper hem verplicht? Zo niet, lekker laten varen als je inderdaad die bindende offerte al binnen hebt. Verder eens met @hans_lenze.
Het is een standaard puntje in de verkoopakte.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RocketKoen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Het is een standaard puntje in de verkoopakte.
True, maar in dit specifieke geval geen antwoord op de vraag :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
naitsoezn schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:35:

Een goedkopere optie is om trouwens gewoon die 10% alvast aan te betalen bij de notaris.
Dit dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:02
Die bankgarantie is alleen opeisbaar wanneer jij van het huis af ziet, maar waarom zou jij van het huis af zien als jij de hypotheek al bindend akkoord hebt? :S

Hij geeft aan dat hij een lening moet afsluiten mocht de bank die garantstelling opeisen na 30 dagen. Dus ik denk niet dat hij 40k heeft liggen voor de garantstelling.

OT: Dit is een dienst die je via je adviseur kan afnemen. Kost je meestal een euro of 300. Bijvoorbeeld via Nationale Waarborg Online.

Die garantstelling staat in 99% van de koopovereenkomsten en is daarmee normale gang van zaken. Dat jouw aanbieder aangeeft dat er bij aanspreken 40k binnen 30 dagen moet wordne voldaan is logisch. De enige manier dat er aanspraak op moet worden gedaan, is als jullie van de koop afzien. Die 10% gaat dan naar de verkopers, als verzachting voor het leed. Als jij geen intentie hebt om onder de koop uit te komen, dan zal dat dus nooit spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1234
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 09:39
Ik neem aan dat jouw hypotheekadviseur ook pas de garantstelling regelt zodra de hypotheekofferte er is. Vaak moet garantstelling op dezelfde dag geregeld zijn als de financiering. De taak aan de adviseur dus om de financiering op tijd te regelen, dan kan je zonder zorgen de garantstelling ook regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
t14wo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Hij geeft aan dat hij een lening moet afsluiten mocht de bank die garantstelling opeisen na 30 dagen. Dus ik denk niet dat hij 40k heeft liggen voor de garantstelling.

OT: Dit is een dienst die je via je adviseur kan afnemen. Kost je meestal een euro of 300. Bijvoorbeeld via Nationale Waarborg Online.

Die garantstelling staat in 99% van de koopovereenkomsten en is daarmee normale gang van zaken. Dat jouw aanbieder aangeeft dat er bij aanspreken 40k binnen 30 dagen moet wordne voldaan is logisch. De enige manier dat er aanspraak op moet worden gedaan, is als jullie van de koop afzien. Die 10% gaat dan naar de verkopers, als verzachting voor het leed. Als jij geen intentie hebt om onder de koop uit te komen, dan zal dat dus nooit spelen.
We hebben inderdaad geen 43.000 euro op onze rekening. Het huis is wat eerder gekomen dan gepland ivm. de regeling overdrachtsbelasting starters. De bankgarantie is dus nodig.

Ik wil niet van de koop af zien, maar het is een smak geld en ik word hier zenuwachtig van. Ik begrijp de garantstellingwens en ik heb er geen problemen mee. Het is die 30 dagen die me een beetje zenuwachtig maakt. Want als mijn financiering er doorheen valt tussen verkrijgen van financiering en aankoop, dan is er iets heftigs gebeurd. Ik zou er dan niet de stress bij willen van het moeten verkrijgen van een lening van zo'n gigantische smak geld.

Misschien maak ik me druk om niks, maar als ik toch zo'n bankgarantie nodig heb en er 1% voor moet betalen wil ik over het stukje "wat als"(want dat is precies waar die garantstelling voor is) ook geruststelling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter

Moet je het geld wel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Point.Flare schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:25:
[...]

We hebben inderdaad geen 43.000 euro op onze rekening. Het huis is wat eerder gekomen dan gepland ivm. de regeling overdrachtsbelasting starters. De bankgarantie is dus nodig.

Ik wil niet van de koop af zien, maar het is een smak geld en ik word hier zenuwachtig van. Ik begrijp de garantstellingwens en ik heb er geen problemen mee. Het is die 30 dagen die me een beetje zenuwachtig maakt. Want als mijn financiering er doorheen valt tussen verkrijgen van financiering en aankoop, dan is er iets heftigs gebeurd. Ik zou er dan niet de stress bij willen van het moeten verkrijgen van een lening van zo'n gigantische smak geld.

Misschien maak ik me druk om niks, maar als ik toch zo'n bankgarantie nodig heb en er 1% voor moet betalen wil ik over het stukje "wat als"(want dat is precies waar die garantstelling voor is) ook geruststelling hebben.
Je gaat een huis kopen van 430.000 euro. Dat ís spannend ;-)
De garantstelling stond in de koopovereenkomst die je toch echt zelf al getekend hebt. Je zegt dat de hypotheek rond is. Wat zou er nu dan nog tussen kunnen komen?

Die garantstelling kan je op twee manieren financieren
1. Door je bank te vragen dit voor je te doen (Bankgarantie) De notaris stort dit geld na het tekenen weer terug naar de bank
2. Door zelf 43k over te maken, die je na tekenen bij de notaris weer teruggestort krijgt

Spannender dan dit is het niet. Het is slechts een voorbehoud mocht je er opeens tussendoor piepen. Dus niet teveel zorgen over maken.

Dus mocht er iets gebeuren, dan moet je inderdaad 43k betalen aan verkopers. Of je dat nu via bankgarantie doet of dat je het zelf hebt gestort naar de notaris doet daar niets aan af.

Toevoeging: Het volgende is overigens wel iets om over na te denken: Je hebt zelfs na het schrappen van overdrachtsbelasting (8,6k besparing) geen 43k om als garantstelling te deponeren bij de notaris. Wat je direct na het tekenen weer terug krijgt. Een huis kopen van 430k zonder 10-15% daarvan op de spaarrekening te hebben, zou mij erg zenuwachtig maken.

[ Voor 14% gewijzigd door t14wo op 20-01-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
t14wo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Je gaat een huis kopen van 430.000 euro. Dat ís spannend ;-)
De garantstelling stond in de koopovereenkomst die je toch echt zelf al getekend hebt. Je zegt dat de hypotheek rond is. Wat zou er nu dan nog tussen kunnen komen?

Die garantstelling kan je op twee manieren financieren
1. Door je bank te vragen dit voor je te doen (Bankgarantie) De notaris stort dit geld na het tekenen weer terug naar de bank
2. Door zelf 43k over te maken, die je na tekenen bij de notaris weer teruggestort krijgt

Spannender dan dit is het niet. Het is slechts een voorbehoud mocht je er opeens tussendoor piepen. Dus niet teveel zorgen over maken.
Fucking spannend. Ik ben dit soort bedragen echt niet gewoon. Vandaar dat ik ook een beetje in de stress schiet als ik lees dat ik in geval van een claim binnen 30 dagen moet terugbetalen. Ik begrijp dat ze hun geld terug willen. Maar had overal begrepen dat het dan een lening zou worden en niet een claim die ze desnoods via het gerecht opeisen...

[ Voor 50% gewijzigd door Point.Flare op 20-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Point.Flare schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:25:
[...]

Als ik het lees heb je een bindende hypotheekofferte. Daar zitten jij en de bank dus aan vast (zie https://www.consumentenbo...rte-binnen-waar-let-je-op)

Hoe bont wil je het maken zodat je het huis alsnog niet geleverd kan worden? Hoe zou je financiering er doorheen nog kunnen vallen? Er staan hooguit nog enkele voorwaarden in de offerte; als je daaraan voldoet zit de bank er aan vast.
Point.Flare schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Fucking spannend. Ik ben dit soort bedragen echt niet gewoon. Vandaar dat ik ook een beetje in de stress schiet als ik lees dat ik in geval van een claim binnen 30 dagen moet terugbetalen. Ik begrijp dat ze hun geld terug willen. Maar had overal begrepen dat het dan een lening zou worden en niet een claim die ze desnoods via het gerecht opeisen...
Dan heb je je hypotheekvoorwaarden nog niet gelezen >:)

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 20-01-2021 22:35 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Point.Flare schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Het is heel simpel; Als jij onder de koop uit wil, dan heeft de bank 43k aan de verkopers betaald, zonder dat jij een onderpand er tegenover hebt gezet. Niet meer dan normaal dat de bank dat dan zo snel mogelijk bij jou weer komt innen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
t14wo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Het is heel simpel; Als jij onder de koop uit wil, dan heeft de bank 43k aan de verkopers betaald, zonder dat jij een onderpand er tegenover hebt gezet. Niet meer dan normaal dat de bank dat dan zo snel mogelijk bij jou weer komt innen. :9
Dat weet ik. Ik vroeg me alleen af of er dus bij andere verstrekkers gunstiger voorwaarden zijn en wat jullie ervaring hier mee is. :)
Toevoeging: Het volgende is overigens wel iets om over na te denken: Je hebt zelfs na het schrappen van overdrachtsbelasting (8,6k besparing) geen 43k om als garantstelling te deponeren bij de notaris. Wat je direct na het tekenen weer terug krijgt. Een huis kopen van 430k zonder 10-15% daarvan op de spaarrekening te hebben, zou mij erg zenuwachtig maken.
We zouden een (maximale) hypotheek kunnen krijgen van ruim een ton meer. De kosten zijn de issue niet. Evenals sparen als we er eenmaal zitten. De hoofdreden dat we ons plannen 1-2 jaar hebben vervroegd is omdat we die 8600 euro besparen. Het leek ons niet logisch om een jaar te wachten en te sparen om dan het extra gespaarde bijna 1:1 de belasting in te schuiven. Het huis is overigens top. Bak werk, maar past echt bij ons. Wat dat betreft hebben we geen concessie gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Point.Flare op 20-01-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fries014
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-12-2022
Enkel als jij van de koop afziet zal de bankgarantie aangesproken worden. Je adviseur kan vertellen hoe de geldverstrekker op dat moment die garantie terug wil hebben. Mocht hij dat niet kunnen of heb je er geen goed gevoel over moet je wellicht een ander aanbod kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
gorgi_19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Als ik het lees heb je een bindende hypotheekofferte. Daar zitten jij en de bank dus aan vast (zie https://www.consumentenbo...rte-binnen-waar-let-je-op)

Hoe bont wil je het maken zodat je het huis alsnog niet geleverd kan worden? Hoe zou je financiering er doorheen nog kunnen vallen? Er staan hooguit nog enkele voorwaarden in de offerte; als je daaraan voldoet zit de bank er aan vast.
Niet te bont. Ik schoot simpelweg in de stress van die 30 dagen.Ik vroeg me alleen af of er bij andere verstrekkers gunstiger voorwaarden zijn en wat jullie ervaring hier mee is.

[...]
Dan heb je je hypotheekvoorwaarden nog niet gelezen >:)
Dat klopt! Dat succesnummer is dit weekend aan de beurt. Ik heb alle voorwaarden voor het voorlopig renteaanbod gelezen. Weet niet of dat verschilt, of dat ik iets heb gemist?

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 20-01-2021 22:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB1234
Het lijkt spannender dan dat het is. Uit je stress bij je adviseur. Je betaalt hem/haar genoeg om je hierin te ontzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
JB1234 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:42:
Het lijkt spannender dan dat het is. Uit je stress bij je adviseur. Je betaalt hem/haar genoeg om je hierin te ontzorgen.
Fair enough. Ik vind het wel raar. Ik kan met behulp van het internet mijn motorblok uit mijn auto vervangen. Maar uitvinden wat een specifieke bank of verzekeraar doet na een claim op een bankgarantie lijkt in nevelen gehuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1234
Gelukkig komt het ook veel vaker voor dat er een motorblok vervangen moet worden dan dat een bankgarantie geclaimd wordt.😉

Lees hier hoe één van de grootste instellingen voor bankgaranties ermee omgaat.

Misschien is verzekeren voor de mogelijke claim een optie voor je. Kost éénmalig €25,- uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Huh.. een lening nemen om een potentiele lening te betalen?

Een bankgarantie kan toch gesteld worden binnen de hypotheek.
Als je zelf niet afziet van de koop, lijkt het me zowiezo geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
J_aimy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:12:
Huh.. een lening nemen om een potentiele lening te betalen?

Een bankgarantie kan toch gesteld worden binnen de hypotheek.
Als je zelf niet afziet van de koop, lijkt het me zowiezo geen probleem.
Was mijn idee ook. Maar er zijn meer manieren om een garantie af te geven. Hoeft niet perse bij de hypotheekverstrekker blijkt. Ik zou geneigd zijn het bij één partij te doen, maar dat zag de adviseur anders. En daar had ik geen problemen mee als de voorwaarden gelijk zijn.

Ik heb inmiddels antwoord van onze adviseur. Mocht er geclaimd worden, dan wordt het omgezet in een lening. Geen issue dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
Point.Flare schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Was mijn idee ook. Maar er zijn meer manieren om een garantie af te geven. Hoeft niet perse bij de hypotheekverstrekker blijkt. Ik zou geneigd zijn het bij één partij te doen, maar dat zag de adviseur anders. En daar had ik geen problemen mee als de voorwaarden gelijk zijn.

Ik heb inmiddels antwoord van onze adviseur. Mocht er geclaimd worden, dan wordt het omgezet in een lening. Geen issue dus.
Lijkt me voor mezelf ook de beste oplossing.
Zo heb je één aanspreekpunt en ben je geen communicatiepaal tussen meerdere aanspreekpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
J_aimy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Lijkt me voor mezelf ook de beste oplossing.
Zo heb je één aanspreekpunt en ben je geen communicatiepaal tussen meerdere aanspreekpunten.
Tenzij je een 'execution only' hypotheek doet, heb je een adviseur die dit regelt. Het ging mij er om dat ik eventueel mijn adviseur ergens op kon wijzen, mocht hij hier op drukken. We hadden eerder aangekaart alles bij ASR te willen en op zijn advies toch garantiestelling via BNP Paribas laten doen. Alleen schrok ik dus van de voorwaarden. Garantstelling is in de basis voorbij als de overdracht heeft plaatsgevonden. Dus dan maakt het niet meer uit wie garant heeft gestaan. Simpelweg 1% van de gevraagde garantie administratiekosten(430 euro in ons geval). Je kan hier beter geen lening voor afsluiten, want dat drukt je maximum hypotheek.

De garantstelling is een optie op een lening, zoals ik het begrijp. Dus mocht die garantie worden aangesproken staat in mijn geval BNP garant voor het geld en zij hebben er op basis van de aanvraag van de hypotheek vertrouwen in dat het geld bij ons is terug te halen als het er op aan komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Point.Flare op 21-01-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
Point.Flare schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:17:
[...]

Tenzij je een 'execution only' hypotheek doet, heb je een adviseur die dit regelt. Het ging mij er om dat ik eventueel mijn adviseur ergens op kon wijzen, mocht hij hier op drukken. We hadden eerder aangekaart alles bij ASR te willen en op zijn advies toch garantiestelling via BNP Paribas laten doen. Alleen schrok ik dus van de voorwaarden. Garantstelling is in de basis voorbij als de overdracht heeft plaatsgevonden. Dus dan maakt het niet meer uit wie garant heeft gestaan. Simpelweg 1% van de gevraagde garantie administratiekosten(430 euro in ons geval). Je kan hier beter geen lening voor afsluiten, want dat drukt je maximum hypotheek.

De garantstelling is een optie op een lening, zoals ik het begrijp. Dus mocht die garantie worden aangesproken staat in mijn geval BNP garant voor het geld en zij hebben er op basis van de aanvraag van de hypotheek vertrouwen in dat het geld bij ons is terug te halen als het er op aan komt.
Klopt.
Ik ben toen naar de toenmalige hypotheekverstrekker gegaan en die hebben hun eigen adviseur, dus heb die strubbeling niet gehad.
Alhoewel ik de bankgarantie makkelijk kon betalen uit eigen zak moest dit nodig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:13
Regel ook nu direct je overlijdensrisicoverzekering. Moet je sowieso, maar zorg dat het vast ligt, dan hoef je je ook minder zorgen te maken over het afzien van koop in geval van overlijden. Tenminste, bij ons was het advies om de ORV rond te hebben bij groen licht financiering, aangezien je op dat moment financiëel vast zit aan de koop.

En als je nog jong en gezond bent, kijk of je beiden 100% kunt dekken. Kost geen ruk, en als er iemand overlijd hoef je het huis niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:24
t14wo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:29:
[...]
Waarom zou je zoveel geld op je spaarrekening moeten houden? Tuurlijk ben ik het met je eens dat je een buffer aan moet houden, maar een halve ton lijkt me nogal overdreven. Als je in deze tijd moet wachten tot je zo'n buffer hebt aangelegd is de huizenprijs ook alweer met eenzelfde bedrag gestegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Xqlusive schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Waarom zou je zoveel geld op je spaarrekening moeten houden? Tuurlijk ben ik het met je eens dat je een buffer aan moet houden, maar een halve ton lijkt me nogal overdreven. Als je in deze tijd moet wachten tot je zo'n buffer hebt aangelegd is de huizenprijs ook alweer met eenzelfde bedrag gestegen....
Als je een huis van 4,5 ton koopt, dan moet je die ongetwijfeld inrichten, opknappen (hij geeft aan dat het eenbak werk is). Dan is een bedrag van 50k op de spaarrekening bij de aanvang van dit proces toch niet zo vreemd. Aan het einde van de rit moet je ook nog een goeie smak overhouden als algemene buffer.

Vandaar mijn gedachte dat als je zo'n woning koopt, je de 10% garantstelling zelf zou moeten kunnen deponeren bijde notaris. Wellicht ben ik daarbij te voorzichtig en heb ik een te grote buffer. Ik vind het in ieder geval fijn om het zelf te kunnen doen. Scheelt je daarnaast ook weer een paar honder euro die je makkelijk verdiend hebt zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Point.Flare schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Dat weet ik. Ik vroeg me alleen af of er dus bij andere verstrekkers gunstiger voorwaarden zijn en wat jullie ervaring hier mee is. :)

[...]

We zouden een (maximale) hypotheek kunnen krijgen van ruim een ton meer. De kosten zijn de issue niet. Evenals sparen als we er eenmaal zitten. De hoofdreden dat we ons plannen 1-2 jaar hebben vervroegd is omdat we die 8600 euro besparen. Het leek ons niet logisch om een jaar te wachten en te sparen om dan het extra gespaarde bijna 1:1 de belasting in te schuiven. Het huis is overigens top. Bak werk, maar past echt bij ons. Wat dat betreft hebben we geen concessie gedaan.
Even advocaat van de duivel, maar je kunt blijkbaar de 43K (10%) niet bij elkaar krijgen momenteel. De kosten zijn "de issue" dus zeker wel. Sparen als je er eenmaal zit? Dat is je tot nu toe ook nog niet gelukt.

Ik zie dat @t14wo ongeveer hetzelfde punt maakt.

Vooral als ik dit lees: Het huis is overigens top. Bak werk, maar past echt bij ons.
Hoe ga je sparen als je ook nog eens een bak werk gaat uitvoeren aan het huis?

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroenneman op 21-01-2021 16:51 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 22:49

Don Quijote

El Magnifico

Kijk nog even goed naar de datums. Bij ons had de verkopende makelaar de datum voor garantstelling gelijk gezet met de dag van de overdracht. Totaal nutteloos uiteraard, maar ok. Toen heb ik in overleg met mijn hypotheekadviseur gewoon geen garantstelling geregeld. Niemand ooit naar gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Jeroenneman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Even advocaat van de duivel, maar je kunt blijkbaar de 43K (10%) niet bij elkaar krijgen momenteel. De kosten zijn "de issue" dus zeker wel. Sparen als je er eenmaal zit? Dat is je tot nu toe ook nog niet gelukt.

Ik zie dat @t14wo ongeveer hetzelfde punt maakt.

Vooral als ik dit lees: Het huis is overigens top. Bak werk, maar past echt bij ons.
Hoe ga je sparen als je ook nog eens een bak werk gaat uitvoeren aan het huis?
We gaan ook sparen om te verbouwen. Hier willen we zo'n 700 per maand voor apart zetten. Ik heb een calculatie gemaakt van de verschillende zaken die gedaan moeten worden. Hier gaan we met een prioriteitenlijst mee aan de slag. We gaan een tijdspad uitzetten en Met onze spaardoelen zijn we er in 3 jaar voor 80% doorheen en met 5 jaar is het huis 100% naar onze zin. Ik had liever eerder deze begeisterung gehad, maar achteraf kijkt men een koe in de kont. We hadden eerder moeten beginnen met sparen. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Zwartoog schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:22:
Regel ook nu direct je overlijdensrisicoverzekering. Moet je sowieso, maar zorg dat het vast ligt, dan hoef je je ook minder zorgen te maken over het afzien van koop in geval van overlijden. Tenminste, bij ons was het advies om de ORV rond te hebben bij groen licht financiering, aangezien je op dat moment financiëel vast zit aan de koop.

En als je nog jong en gezond bent, kijk of je beiden 100% kunt dekken. Kost geen ruk, en als er iemand overlijd hoef je het huis niet uit.
Hebben we gedaan. Echter gekozen voor een 50% dekking van de hypotheekwaarde. Gelijkblijvend over de looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:24
t14wo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Als je een huis van 4,5 ton koopt, dan moet je die ongetwijfeld inrichten, opknappen (hij geeft aan dat het eenbak werk is). Dan is een bedrag van 50k op de spaarrekening bij de aanvang van dit proces toch niet zo vreemd. Aan het einde van de rit moet je ook nog een goeie smak overhouden als algemene buffer.
Goed punt, verbouwen/aankleden etc kost altijd meer dan je denkt. Idealiter zou je hier graag een ruim bedrag voor op de rekening hebben staan, naast de buffer die je sowieso zou moeten aanhouden. Maar ja, vaak is ideaal niet mogelijk, wachten tot je het bij elkaar hebt in de huidige markt is ook verre van ideaal. Zelf zou ik dan ook gaan voor nu het huis kopen en de aankleding etc uitsmeren over de komende jaren. Dit aangenomen dat TS maandelijks geld overhoudt (dat hij geen 50k op zijn rekening heeft staan betekent niet dat hij niet maandelijks (veel) extra geld (buiten vaste lasten) binnen krijgt).
Pagina: 1