GA-Z77-D3H (V1.0) BIOS bootloop probleem

Pagina: 1
Acties:

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:49
Ik heb een zelfbouw pc uit 2012 met een Gigabyte GA-Z77-D3H (V1.0) moederbord, Intel 3770K, 16GB RAM
De PC heeft altijd probleemloos gewerkt maar doet sinds december vreemd en raakte het bios corrupt. Dit kon ik tot dusverre altijd herstellen met de backup bios (moederbord heeft dual bios) maar nu werkt dit niet meer.
Aan de PC configuratie/Windows/BIOS is niets gewijzigd en de RAM-geheugentest heeft geen fouten vastgesteld.

Op dit moment doet het moederbord niets. De PC start op en alles blijft draaien CPU fan etc. maar 'start niet door' naar het bios scherm (POST?). Beeldscherm blijft zwart/uit. De toetsverlichting van de num-lock-toets gaat niet aan. Idem voor de muis waarvan de sensor niet gaat branden. Na 20-30 seconden (schatting) schakelt de pc zich uit en start automatisch opnieuw op.

Windows 10 Pro: up to date
Bios: de op de supportpagina vermelde biosfiles werkten allen jaren zonder problemen.

Wat (en welke combinaties) heb ik zoal geprobeerd:
  1. PIN 1 + PIN 6 van de main bios kortsluiten (activeert het terugzetten van de backupbios naar mainbios [dit werkte tot voorkort probleemloos (twee maal in totaal)].
  2. een CMOS-reset via jumper moederbord (en/of) batterij verwijderd
  3. de stroomkabel losgekoppeld en de reststroom laten weglekken door de powerknop langdurig ingedrukt te houden.
  4. Power en Resetknop 10 seconden lang ingedrukt houden (wat volgens internetfora hetzelfde bewerkstelligd als punt 1).
  5. alle SATA-schijven losgekoppeld (en/of) alle schijven losgekoppeld met uitzondering van de opstartschijf
  6. alleen toetsenbord (USB) en muis (USB) aangesloten overige apparaten losgekoppeld
  7. geheugenmodules verwijderd m.u.v. 1 (geplaatst in slot 1)
  8. een nacht laten staan zonder stroomkabel en CMOS-batterij
  9. grafische kaart XFX HD7790 verwijderd en teruggevallen op igpu Intel
Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

Aanvullingen:
@Luchtbakker BIOS raakte corrupt na een BSOD; Ik vermoed - maar weet het niet zeker - dat er rond dat moment een stroomstoring is geweest want ik moest een wekkerradio opnieuw instellen.
Ik heb ook twee keer een automatische Windows Update teruggedraaid na een BSOD. De problemen zijn na deze update ontstaan. En ik heb bij een derde keer een Windows-scherm langs zien komen met de melding dat er een "problematische update" voor mijn configuratie was vastgesteld en dat deze werd teruggedraaid.
En daarna heeft het systeem weer een week of twee zonder problemen gefunctioneerd.
@Luchtbakker Ik deel je conclusie, aangezien ik zo ongeveer elke mogelijke oplossing heb geprobeerd.
Vandaag maar even de knoop doorhakken of ik ga upgraden naar een nieuw MB, CPU, koeler, RAM en voeding. De rest kan overgezet worden. Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 16% gewijzigd door ariekanari op 21-01-2021 11:02 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 16:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Even wat voor informatie; hoe raakte des tijds je bios corrupt? Heb je een update gedaan dat toen mislukte? Of dit vanzelf gegaan?

Als het het 2e is, dan heb ik slechte hoop dat je het nog kan herstellen. Er zit geen noodmodus op om je bios te kunnen herstellen. Die noodmodus is immers je 2e bios. Als je daar niet meer in komt is het einde verhaal vrees ik.

• Luchtbakker
  • Laatst online: 29-10 16:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik denk dat de update indirect niet veel te maken heeft gehad met de bios, maar dat het wel het laatste tikje was wat de bios deed overlijden. Zonder bios werkt windows ook niet, dus dat zal ook de BSOD zijn geweest.

Dure oplossingen zijn er door je bios chip te laten vervangen, goedkoper is door een zelfde socket moederbord te gaan zoeken. Ik vrees dat je hier niks meer mee kan.

• popie
  • Laatst online: 23:16
Nou vraag ik mij af of er niet meer aan mankeert, Waarom raakt de bios corrupt... nieuwe bios erop flashen is niet zo probleem. Maar de vraag is of het ook blijft werken.