Hoe warmte houtkachel verspreiden door huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 18:24
In mijn woning heb ik een HR houtkachel (Heta Scanline 1000 speksteen) staan die de woonkamer prima verwarmd. De deur tussen de woonkamer en de eetkamer staat bijna altjd open, maar het duurt altijd wel een hele tijd voordat de houtkachel ook de eetkamer redelijk op temperatuur heeft. Dit is dan uiteindelijk ook altijd nog een graad of 2 kouder dan de woonkamer. De keuken (deur tussen keuken en woonkamer is verwijderd) is dan nog weer wat koeler, maar de eetkamer en keuken trekken we aan elkaar in het voorjaar dus dat wordt één ruimte.
Daarnaast is de hal ook altijd minder warm, als we de deur open zetten dan wordt deze naar verloop van tijd natuurljk ook een stuk warmer. Maar de deur wil ik niet constant open hebben staan.
Zie onderstaand een plattegrond (houtkachel staat overigens rechts in het midden van de woonkamer ingetekend).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORA1UnXaH3ipLvNfpox5haPxKpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zHeZCV8d8TCuMS9LHUOev69y.jpg?f=user_large

Mijn houtkachel kan tussen de 4-14KW leveren, maar meestal stook ik hem nominaal, omdat het anders te warm wordt in de woonkamer. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk gas verstoken, dus de warmte van de houtkachel zo goed mogelijk gebruiken. Ik heb ook zo'n Idesign smartfan kachelventilator, maar die verspreid de warmte wat te beperkt.
Op Internet heb ik een aantal systemen gezien om de te realiseren. Van het inbouwen van een centraal luchtventilatiesysteem, tot een inbouwventilator naar de aangrenzende ruimtes, en gewoon roosters op plafondhoogte.

Ik ben benieuwd hoe andere tweakers dit hebben opgelost en wat de ervaringen zijn voordat ik aan het klussen ga.

[ Voor 3% gewijzigd door VivaAtloni op 20-01-2021 20:26 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Hier een combinatie van Caframo Ecofan, 80mm PCfan op 12 volt trafo voeding in de muur met een rooster er voor. De trafo kan naar 10,5 9 en 7,5 volt teruggeschakeld voor minder lawaai. Gaat an sich redelijk. Als je het hele huis wilt verwarmen kun je er voor kiezen om bovenlangs ventilatiemogelijkheid te maken en dan de koele lucht het verst weg van de kachel juist richting de kachel blazen. Koude lucht is zwaarder en zal er voor zorgen dat de warme lucht weer de andere kant uit komt. Verwacht er al met al geen wonderen van, maar het is wat ik weet van verwarmen met een houtkachel. Je zult nou eenmaal een hete kant en een koudere kant in het huis hebben. Er zijn veel amerikanen op youtube met goede suggesties.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05

Gerco-M

mijn tornado res.

Heb je enige methode om warmte te ontrekken aan de kachel of kachelpijp om deze te verspreiden door het huis? Als dat mogelijk is kan dat heel goed werken.

Ik had hier een openhaard en heb in dezelfde plek een "allesbrander" gebouwd met dubbele wand en lucht verwarming systeem waarmee het halve huis warm kan worden, vrijstaande villa. Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4Yg-i8sOqpnMYxYH9YfMFaTAWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA1bKK3zqdnP9NwcJ6CBI4MQ.jpg?f=fotoalbum_large
De pijp rechts gaat naar de bovenverdieping en kan ik aansluiten als daar warmte gewenst is. Via een T stuk of kleppen kan dit ook natuurlijk.

Als je warme lucht direct van de haard of kachelpijp kan verspreiden werkt het het beste. Als je de lucht in de ruimte zelf verplaatst werkt het ook wel een beetje, maar omdat de temperatuur een stuk lager is is het een heel stuk minder effectief en gaat al snel meer op tocht lijken dan op verwarming.

Om de lucht van de ene naar de andere ruimte te verspreiden kan je in elk geval een plafond ventilator proberen. Of een kleine ventilator in de deur opening.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-06 10:41
Gerco-M schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:51:
Heb je enige methode om warmte te ontrekken aan de kachel of kachelpijp om deze te verspreiden door het huis? Als dat mogelijk is kan dat heel goed werken.

Ik had hier een openhaard en heb in dezelfde plek een "allesbrander" gebouwd met dubbele wand en lucht verwarming systeem waarmee het halve huis warm kan worden, vrijstaande villa. Zie foto [Afbeelding]
De pijp rechts gaat naar de bovenverdieping en kan ik aansluiten als daar warmte gewenst is. Via een T stuk of kleppen kan dit ook natuurlijk.

Als je warme lucht direct van de haard of kachelpijp kan verspreiden werkt het het beste. Als je de lucht in de ruimte zelf verplaatst werkt het ook wel een beetje, maar omdat de temperatuur een stuk lager is is het een heel stuk minder effectief en gaat al snel meer op tocht lijken dan op verwarming.

Om de lucht van de ene naar de andere ruimte te verspreiden kan je in elk geval een plafond ventilator proberen. Of een kleine ventilator in de deur opening.
Een vernuftig en effectief systeem heb je gemaakt. Al zou ikzelf met de looks niet tevreden zijn. Dit zou ik dan toch mooi weggewerkt willen hebben.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik had hier een openhaard en heb in dezelfde plek een "allesbrander" gebouwd met dubbele wand en lucht verwarming systeem waarmee het halve huis warm kan worden, vrijstaande villa. Zie foto [Afbeelding]

Het werkt vast uitstekend maar dit wil je toch niet in je huiskamer hebben...? :'(

Daar moet wat aan getweaked (weggewerkt) worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:10
VivaAtloni schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:24:
Ik wil natuurlijk zo min mogelijk gas verstoken, dus de warmte van de houtkachel zo goed mogelijk gebruiken.
Maar je hebt dus ook gas?
Is dat een gas kachel of cv met radiatoren?

Wat is overigens de rede dat je liever houd dan gas verstookt, in de woonkamer is het prettig, maar dat voordeel verdwijnt juist als je andere ruimte ermee verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 23:13

tijmeng

Panasonic 7J

Ik zit met hetzelfde. Woonkamer met hr houtkachel en eetkamer (12m2) die kouder is. Heb wat metingen gedaan en boven in de woonkamer (20m2) is het op 3m hoogte tegen het plafond 28 graden als de kachel aan staat (21 graden op 1,5m. In de eetkamer is het 18 graden. Ben nu van plan op plafondhoogte twee roosters te maken met kanalen erachter. Deze lopen 2 meter tussen balken van de gang naar de eetkamer, daar een inblaasrooster. In de kanalen komen fans welke gestuurd worden door een arduino schakeling (of iets wat standaard beschikbaar is:

indien temperatuur op hoogte in woonkamer >22 graden en verschil tussen eetkamer en woonkamer is >3 dan gaan de fans aan en verplaatsen ze warme lucht. Kom met twee stille fans van 140mm op een debiet van 200m3/h.

Moet nog wel even rekenen of dat iets van zoden aan de dijk gaat zetten of dat dit te weinig is voor luchtverwarming. Als ik de eetkamer een graad of 2 warmer kan hebben dan is dat voldoende voor mij.

Nog wat inspiratie: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=4078

[ Voor 3% gewijzigd door tijmeng op 21-01-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Je kan misschien het zelf JAGA DBE topic checken voor stille 120mm fans.
Sommige hebben een soort zoemgeluid op lage toerentallen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 16:45
Ik stook ook graag de houtkachel op, maar doe dat wel in combinatie met de warmtepomp. De warmtepomp gaat dan automatisch ongeveer 500 watt (afgifte) lager draaien dan het warmteverlies van de woning, zodra de woonkamer te warm is.

Als ik dat niet doe is de warmtebalans in huis volledig zoek. Oftewel, het wordt overal koud in huis behalve in de woonkamer.

Nu heb ik luchtverwarming, waardoor de woning snel opwarmt en ook snel een goede balans is in alle ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

EdwinC schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:04:
[...]

Een vernuftig en effectief systeem heb je gemaakt. Al zou ikzelf met de looks niet tevreden zijn. Dit zou ik dan toch mooi weggewerkt willen hebben.
Ja ik had daar inderdaad plannen voor, maar om in heel veel muren gaten van 160mm te boren en vloeren open te halen om een buizensysteem aan te leggen is toch wel een flinke klus eigenlijk. Dus ik was er nog niet over uit hoe ik dat fraai en redelijk goed zou kunnen doen en op het moment "stoken" we vooral met de L/L WP units dus de openhaard wordt zowiezo al niet meer veel gebruikt en denk ik niet meer dat hier nog veel werk van ga maken. En staat het nu niet eens zo heel lelijk in onze jaren 70 woning nu. ;) Het heeft ook wel wat Tweakerigs!!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wellicht een ebm papst ventilator in de bovenhoek van de deuropening hangen tot je wel toe bent aan grote gaten boren. . . .

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Ik schat de WAF erg laag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Haha!! Dat is niet een geheel verkeerde inschatting echter ze waardeerd de warmte die dit brengt richting haar slecht geisoleerde meestal koude kantoor en vind soms 27 graden helemaal geen probleem. En ze waardeerd mijn creativiteit! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank voor alle antwoorden. Interessante suggesties.

@Gerco-M slim bedacht systeem, maar dit krijg ik er inderdaad thuis niet door. Wat zeker een interessante opmerking is dat je de warmte zo dicht mogelijk bij de kachel moet gaan wegtrekken.
Wellicht is dit zelf nog wel een goed systeem, maar ik vraag me af hoeveel warmte dit uit de schoorsteenpijp ontrekt en of de trek nog wel voldoende blijft. In mijn geval zal ik dit dus pas aan kunnen zetten als de schoorsteen op temp is.
Afbeeldingslocatie: https://www.poujoulat.nl/uploads/media/confort%20plus%20insert.jpg

De verschillende personen die ventilatoren boven in de muur aanraden vind ik ook een goed idee. Vooral met een regelbare snelheid en dan met een sensor automatisch aan/uit.
Ik ben vooral benieuwd naar de effectiviteit, want in principe kan ik 1 gat maken van de hal naar de woonkamer en 2 uitgangen maken, 1 naar de hal en 1 naar de woonkamer. Met daarin een ventilator die in de hal hangt, zodat ik het in de woonkamer niet hoor.
Op zich is dit een makkelijk uitvoerbaar concept. De vraag is dan in hoeverre het gaat tochten. De opening onder de deur van de woonkamer naar de hal is 15mm (dit geldt ook voor de deur van de woonkamer naar de eetkamer, maar die staat praktisch altijd open).
Een andere opties is dan ook nog om het wat extremer aan te pakken en een bv een tweedhands Itho ventilatiebox te kopen

@canonball ik heb ook gas icm een nefit ecomline excellent ketel. Ik woon buitenaf en heb voldoende gratis hout om te stoken uit eigen bos. Dus wil ik graag zo veel mogelijk gebruik maken van deze gratis brandstof.
In woonkamer heb ik vloerverwarming, maar die heb ik praktisch nooit aan ivm de houtkachel. De rest in de woning heeft radiatoren, maar de eetkamer+keuken wil ik van het voorjaar verbouwen en daar leg ik dan ook vloerverwarming. Een volgende stap is dan een L-L warmtepomp.
Het gaat me er nu vooral om dat ik een forse kachel heb in de woonkamer, die op de max 14kw kan geven. Dit doe ik alleen 's ochtends bij de eerste stook om de woonkamer op 20/21 graden te krijgen. Daarna stook ik op 40% lucht wat neerkomt op zo'n 7kw. Hiermee krijg ik de eetkamer ook op 18/19 graden. In de praktijk gebruik ik dan bij de huidige temperaturen van ongeveer 3/4 graden overdag nauwelijks gas.

@tijmeng Wil je dan in de muur roosters maken of in het plafond? Dit is namelijk we een mooi afgewerkt idee. De vraag is inderdaad of er voldoende luchtwarmte naar de ruimte stroomt om de andere kamer ongeveer op gelijke temperatuur te krijgen als de woonkamer.
Interessante url die je gedeeld hebt! Dit is eigenlijk hetzelfde systeem als ik bovenin dit bericht heb neergezet. Een warmtewisselaar op de kachelpijp. Bij mij staat de kachel in een grote schouw, dus op zich kan ik dit wel ontzichtbaar plaatsen.

@Ep Woody Heb jij dit dus gedaan met een LL warmtepomp? Ik snap nog niet goed hoe jouw systeem precies werkt. Kun je dit nog wat verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
CV-houtkachel met grote buffer en zoneregeling voor de indirect te verwarmen ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:01:
CV-houtkachel met grote buffer en zoneregeling voor de indirect te verwarmen ruimtes.
Heb deze kachel net een paar weken, dus een nieuwe is geen optie. Cv kachel was geen optie ivm verplichte waterleiding op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 16:45
Ik verwarm met een lucht/water warmtepomp, en als ik de watertemperatuur verlaag krijg ik minder warmte geleverd. Daardoor kun je goed sturen op vraag en dus ook corrigeren voor een extra warmtebron, zoals een houtkachel.

Doordat de afgifte in de kamer met de houtkachel nog eens lager is dan in de andere kamers werkt dat er goed, ook met radiatoren.

Met een CV ketel werkt dit ook wel, maar minder goed doordat de CV ketel vaak met een modulerende regeling werkt op basis van de kamertemperatuur en niet op basis van buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Een systeem via de kachelpijp kan zeker ook goed werken en is absoluut een stuk subtieler dan mijn systeem ;)
Om dit goed te laten werken moet de lucht wel voldoende lengte langs de kachelpijp lopen, in je voorbeeld heb je de aan en afvoer naast elkaar maar ik neem aan dat die naar boven gaat en dan weer naar beneden of een andere vorm van een lange weg creeren. Via koelvinnen kan je ook extra warmte aftgifte creeren, maar als je de ruimte hebt voor een langere buis is dat de makkelijkere optie dan koelvinnen er aan lassen.

De afname van trek kan iets het geval zijn, maar ik denk dat dit mee gaat vallen. Om dit te compenseren kan je altijd nog de schoorsteen gewoon verlengen als dit op het dak mogelijk is. Dan heb je het zelfde effect denk ik. Ook helpt het als je de schoorsteen waar je niet de warmte uit haalt zoveel mogelijk isoleert zodat daar de warmte in de lucht blijft en helpt voor de trek.

Je moet een beetje testen met hoeveel lucht flow nodig is voor een fijne verwarming, bij ons werkt het heel fijn als de lucht die er uit komt tussen 60 en 90 graden is. Vanwege de hoge flow lijkt het onder de 60 al snel op "wind" en daarboven is het wel erg heet. Maar een goed gedimensioneerde fan is wel fijn, en die kan je altijd een tikje lager zetten als je een goede regeling hebt. Grotere fans en grotere buizen is ook efficienter en stiller. Ik heb zelf hier 160 mm buizen. Voor jouw systeem kan 150 ook wel denk ik, maar 125 kan te krap zijn. Maar ligt ook een beetje aan de ruimte groottes en maatte van isolatie en hoeveel warmte en flow nodig is.

Ja het duurd hier ook altijd even voor dat de massa op temperatuur is en we het systeem aan kunnen zetten. En dan de temperatuur wat verder opvoeren en na een tijd kunnen we hier met relatief weinig hout en wat lagere flow al de temperatuur aardig stabiel houden. Succes met het systeem!

Pagina: 1