• CWiltjer993
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-11-2024
Afgelopen zaterdag last gehad van een stroomstoring terwijl me PC aanstond.

Sinds dien krijg ik op verschillende momenten een bluescreen en start me pc opnieuw op en gaat meteen naar de bios en moet ik de pc eerst van het stroom halen voor dat die weer door gaat naar windows.

Als ik bluescreenview gebruik komt er niks te staan.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:23
Kan zijn dat je biosinstellingen zoek zijn waardoor hij standaard je CPU/geheugen overklokt. Zou dan opgelost worden als je alle 'auto' overklokinstellingen uitzet in de bios.

• CWiltjer993
Heb de bios al gereset en zelfs de laatste bios versie geïnstalleerd

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-11 23:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Meer info over de bluescreen is gewenst om wat met je vraag te kunnen.

Alles kan stuk.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:23
CWiltjer993 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:27:
Heb de bios al gereset en zelfs de laatste bios versie geïnstalleerd
Dat zou juist het probleem zijn. Met name gamemoederborden zoals de RoG serie hebben standaard overklokfunctionaliteit aanstaan.

• CWiltjer993
Dat is het probleem bluescreen is 2 seconden in beeld en dan start die alweer opnieuw op en bluescreenview laat geen 1 bluescreen zien

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:45
Wat zegt Windows logboek over de BSOD?

• CWiltjer993
Uszka schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:32:
Wat zegt Windows logboek over de BSOD?
Alleen kernel Power komt er te staan van het moment dat de bluescreen is gebeurd

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

CWiltjer993 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:31:
Dat is het probleem bluescreen is 2 seconden in beeld en dan start die alweer opnieuw op en bluescreenview laat geen 1 bluescreen zien
Uitschakelen dat hij gelijk restart na een bsod.

Cunning linguist.

• CWiltjer993
Bart ® schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Uitschakelen dat hij gelijk restart na een bsod.
Waar kan je dat instellen?

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ergens in Windows. Google is je vriend.

Cunning linguist.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-11 23:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@CWiltjer993
Really?
https://www.google.com/se...restart+uitschakelen+bsod

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 20-01-2021 20:40 ]

Alles kan stuk.

• CWiltjer993
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y36dPcakP6dVFo-SHeQUxlqsC6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADFs94oMMmolpMTooZZU5dAK.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de code die ik krijg

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32

Zorian

What the fox?

(jarig!)
Die WHEA melding komt doorgaans door defecte hardware. Wat er defect is kan ik echter op basis van de gegeven info niet zo 123 vertellen. Kan bijvoorbeeld de RAM zijn, moederbord, een schijf etc.

In sommige gevallen kan een corrupte driver dit ook veroorzaken.

Probeer eens op te starten met een Ubuntu Live CD vanaf een USB stickje en kijk of die hem ook flipt. Dan kan je misschien wat uitsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Zorian op 20-01-2021 22:24 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
CWiltjer993 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:22:
Afgelopen zaterdag last gehad van een stroomstoring terwijl me PC aanstond.

Sinds dien krijg ik op verschillende momenten een bluescreen en start me pc opnieuw op en gaat meteen naar de bios en moet ik de pc eerst van het stroom halen voor dat die weer door gaat naar windows.

Als ik bluescreenview gebruik komt er niks te staan.
Wat voor soort stroomstoring is het geweest?

• CWiltjer993
bierschuit schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Wat voor soort stroomstoring is het geweest?
Stroomuitval, geen kortsluiting want de stoppen in de meterkast waren er niet uit gesprongen.
De stroomuitval duurde ongeveer 30 minuten

[ Voor 7% gewijzigd door CWiltjer993 op 21-01-2021 14:51 ]

• CWiltjer993
Zorian schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Die WHEA melding komt doorgaans door defecte hardware. Wat er defect is kan ik echter op basis van de gegeven info niet zo 123 vertellen. Kan bijvoorbeeld de RAM zijn, moederbord, een schijf etc.

In sommige gevallen kan een corrupte driver dit ook veroorzaken.

Probeer eens op te starten met een Ubuntu Live CD vanaf een USB stickje en kijk of die hem ook flipt. Dan kan je misschien wat uitsluiten.
gedaan en er gebeurde helemaal niks.

Ben op dit moment MemTest86 aan het uitvoeren en zit op Pass 3 van de 4 met 0 errors

• Zorian

Zorian

What the fox?

(jarig!)
CWiltjer993 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:50:
[...]

gedaan en er gebeurde helemaal niks.

Ben op dit moment MemTest86 aan het uitvoeren en zit op Pass 3 van de 4 met 0 errors
Helaas test Memtest enkel het geheugen en zal een defect moederbord hier waarschijnlijk niet mee opgespoord worden.
Indien mogelijk zou je kunnen overwegen om de huidige schijf met Windows er tijdelijk uit te halen en Windows op een andere schijf te installeren om te zien of dat wat oplost. Zo ja, dan is je huidige Windows installatie corrupt. Als die ook crashed, dan ben ik bang dat je in de hoek van het moederbord of de voeding moet gaan denken.
In mijn eigen ervaring is de volgorde van stuk gaan doorgaans: Moederbord -> voeding -> RAM -> SSD/HDD -> GPU -> iets anders.
Een snelle test zou zijn om een voeding van iemand anders te lenen en daarmee te testen. Als je voeding instabiel is komt dat dan ook snel aan het licht.

• bierschuit
  • Niet online
@CWiltjer993
Welke processor en moederbord heb je eigenlijk?
Als je moederbord het heeft zou je je Vcore voltage eens met adaptief of offset kunnen verhogen met +25mV (0,025V)
En anders eens manueel de Vcore vastzetten, maar dan moet het wel bekend zijn welke hardware je erin hebt zitten.
Kan je in je BIOS ook je voltages zien? Wat geeft hij bijvoorbeeld aan bij de 12V en 5V?

• CWiltjer993
Zorian schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Helaas test Memtest enkel het geheugen en zal een defect moederbord hier waarschijnlijk niet mee opgespoord worden.
Indien mogelijk zou je kunnen overwegen om de huidige schijf met Windows er tijdelijk uit te halen en Windows op een andere schijf te installeren om te zien of dat wat oplost. Zo ja, dan is je huidige Windows installatie corrupt. Als die ook crashed, dan ben ik bang dat je in de hoek van het moederbord of de voeding moet gaan denken.
In mijn eigen ervaring is de volgorde van stuk gaan doorgaans: Moederbord -> voeding -> RAM -> SSD/HDD -> GPU -> iets anders.
Een snelle test zou zijn om een voeding van iemand anders te lenen en daarmee te testen. Als je voeding instabiel is komt dat dan ook snel aan het licht.
De Memtest is volledig Pass.
Ben nu bezig met een mijn GPU(GTX 970) te stresstesten want dat is de oudste onderdeel in me pc.
Ik heb zelf nog wel een voeding liggen van 750Watt vam me oude pc die sluit ik straks wel aan.

• CWiltjer993
bierschuit schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:10:
@CWiltjer993
Welke processor en moederbord heb je eigenlijk?
Als je moederbord het heeft zou je je Vcore voltage eens met adaptief of offset kunnen verhogen met +25mV (0,025V)
En anders eens manueel de Vcore vastzetten, maar dan moet het wel bekend zijn welke hardware je erin hebt zitten.
Kan je in je BIOS ook je voltages zien? Wat geeft hij bijvoorbeeld aan bij de 12V en 5V?
AMD Ryzen 5 3600
MSI B550-A-PRO
Heb alles wat met voltage te maken hebben op Auto staan
12V - 12.096
5V - 5.040

• CWiltjer993
CPU - AMD Ryzen 5 3600
MOBO - MSI B550-A-PRO
RAM - Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 CL16
GPU - EVGA GTX 970 Superclocked acx 2.0
PSU - Cooler Master MWE Gold 550 Watt
Opslag - Gigabyte 512GB NVME M.2 SSD, Crucial MX100 512BG, Seagate 1TB HDD

• CWiltjer993
Ik heb een andere voeding gebruikt en krijg nog steeds bluescreen

• bierschuit
  • Niet online
CWiltjer993 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:36:
Ik heb een andere voeding gebruikt en krijg nog steeds bluescreen
Haal de processor er eens uit en kijk of er verkleuring zit aan één v/d pinnetjes en ruik er eens aan of je een brandlucht ruikt, ook de socket even checken.

Als er niets te zien/ruiken valt dan eens je Vcore wat omhoog schroeven, kijken of dat werkt. Misschien heeft een spanningspiek wel voor een defect gezorgd aan jouw moederbord of is je processor beschadigd geraakt.

Ik zou een Vcore +offset doen van 0.025V ~ 0.050V
SoC voltage 1.05 / 1.10V

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Chkdisk of scandisk eens draaien? Kan best zijn dat er wat data een oplawaai heeft gehad.

• CWiltjer993
Arunia schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:12:
Chkdisk of scandisk eens draaien? Kan best zijn dat er wat data een oplawaai heeft gehad.
gedaan en heeft geen problemen gevonden

• CWiltjer993
bierschuit schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:09:
[...]

Haal de processor er eens uit en kijk of er verkleuring zit aan één v/d pinnetjes en ruik er eens aan of je een brandlucht ruikt, ook de socket even checken.

Als er niets te zien/ruiken valt dan eens je Vcore wat omhoog schroeven, kijken of dat werkt. Misschien heeft een spanningspiek wel voor een defect gezorgd aan jouw moederbord of is je processor beschadigd geraakt.

SoC voltage 1.05 / 1.10V
Ga later vandaag of morgen de cpu er uit halen als ik de koelpasta heb ontvangen

• CWiltjer993
bierschuit schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:09:
[...]

SoC voltage 1.05 / 1.10V
Ik heb de CPU er uit gehaald en er is geen verkleuring en brandlucht.

• Zorian

Zorian

What the fox?

(jarig!)
Afgaande op dat je geen kernel panic kreeg met de live cd kan je een verse installatie van Windows proberen, desnoods haal je de huidige schijven even los.

• CWiltjer993
Zorian schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:14:
Afgaande op dat je geen kernel panic kreeg met de live cd kan je een verse installatie van Windows proberen, desnoods haal je de huidige schijven even los.
Vanmorgen pc opnieuw geïnstalleerd en de hele dag geen bluescreen gehad het lijkt te hebben gewerkt, het is toch vreemd dat je een melding krijgt van een hardware fout en dat het uiteindelijk toch software is.

• Zorian

Zorian

What the fox?

(jarig!)
CWiltjer993 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:29:
[...]

Vanmorgen pc opnieuw geïnstalleerd en de hele dag geen bluescreen gehad het lijkt te hebben gewerkt, het is toch vreemd dat je een melding krijgt van een hardware fout en dat het uiteindelijk toch software is.
Tja, drivers (software) sturen de hardware aan. Als daar hem iets flipt dan kan dat de meest gekke dingen veroorzaken. Dus het is in principe wel mogelijk. Goed om te horen dat het probleem weg lijkt te zijn.
Pagina: 1