Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 strengen op 1 omvormer? of Solaredge met optimizers?

Pagina: 1
Acties:

• redmerdijkstra
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05-2021
Hallo mede-tweakers!

Ik heb jullie advies nodig betreft zonnepanelen en omvormers.

Voor het volledige beeld; Wij krijgen op ons nieuwbouw woning bij oplevering 6 panelen, van het merk JA solar met een wp van 320, op het dak. Ze wekken per jaar zo'n 1920 kwh op. Graag wil ik bij het betrekken van de woning het het dak vol laten leggen, met oog op het verbruik van de warmtepomp en het opladen van de auto. Het idee is dat er nog 16 panelen bij op passen. Graag wil ik dat bestaande panelen en de nieuwe panelen op 1 omvormer aansluiten. Het dak is gunstig georiënteerd namelijk, op het zuidzuidoost en is schaduwvrij.

Door het opvragen van offertes en zelf wat speur werk, is het een hele klus om hetzelfde type panelen met dezelfde Wp te vinden, de conclusie die ik steeds trek dat de panelen die nu op de markt zijn een hogere Wp hebben, bijvoorbeeld JA solar 325 Wp of Ullica 355 Wp. Op zich vind ik dat niet erg, maar het werpt wel een een paar drempels op namelijk, het Wp verschil in panelen, het kleur verschil, het verschil in formaat van de panelen. De laatste 2 is voor mij een mindere zorg, maar de eerste vind ik zonde omdat je dan Wp's verliest en ik kan alle het stroom wel gebruiken!

Een paar offertes verder en gesproken te hebben met verschillende installateurs, worden er verschillende opties geadviseerd.

1. Solaredge omvormer met optimizers. Mooi systeem maar opzicht beetje over de top en duur, maar doet wel wat ik wil, namelijk het Wp verschil oplossen.

2. Een Fronius Symo 6.0-3-M (3~) omvormer plaatsen met 2 MMP trackers. Klinkt ook erg logische en kan volgens de fabrikant ook. Alleen lees ik ergens anders dat het verdelen van de panelen hier belangrijk is, dus op elke MMP tracker even veel panelen. Want ik begrijp, dat het anders voor problemen kan zorgen wanneer het verschil in wattage te groot wordt. Of dat je toch Wp's verliest in deze configuratie. (Ik weet niet of dit klopt hoor) Ik wil namelijk de 6 bestaande panelen op MMP tracker 1 en de nieuwe 16 panelen op de MMP tracker 2.

3. 2 omvormers. Het bestaande systeem ongewijzigd laten hangen en daarbij een nieuwe omvormer bij te plaatsen waar de 16 nieuwe panelen aangesloten worden. (heeft niet helemaal mijn voorkeur) Alleen hoor ik dat een 1fase en 3fase op de meter kast voor problemen kan zorgen.

Een dilemma! Dus ik hoor graag wat jullie advies hierin is. Deel ook zeker je ervaring, als je in zo'n zelfde situatie hebt gezeten en wat je keuze op dat moment was.

Groet Redmer

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan gewoon een string omvormer 3-fase nemen met 16 op de ene en 6 op de andere mppt ingang.
Neem een SMA die lees je makkelijk uit (maar fronius kan ook via modbus tcp/ip en in HA)

<even plaatjes samengevoegd met volgende post>

Sunnydesignweb (kies nieuw project - intekenen niet nodig, kies handmatig)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2021 21:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• redmerdijkstra
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05-2021
Ziet er mooi uit! @AUijtdehaag

Jij hebt zelfs 3 strengen zie ik. Ook verschillende soorten panelen?

[ Voor 8% gewijzigd door redmerdijkstra op 20-01-2021 20:36 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb 3x 1-fase SMA met 1 mppt
Zuid onder (7x Panasonic hit kuro 325 WP)
zuid boven (7x Panasonic hit kuro 325 Wp)
en noord (SF-170s, 2550 Wp)
https://snapshot.raintank...kqOcj9rTZIjYGvwk8?orgId=2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEFIDD2hmwB-9HLghI52FR3-IQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2021 21:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek