Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonnick
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik wil dit acces point graag kopen (UniFi AP AC PRO) alleen de kabel waar het acces point aan komt is een cat5 UTP Patch kabel. Aangezien deze kabel ook al wat ouder is (werkt overigens wel) vroeg ik me af of deze kabel een groot verschil is met wat nieuwere kabels (Cat5e/Cat6). Graag zou ik willen weten of ik deze kabel moet vervangen of dat een acces point alsnog goed op deze kabel zou werken.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
Als het gewoon goede kwaliteit kabel is zal Gigabit normaal gesproken wel werken over Cat5 als de afstand nieg al te groot is, en hebben Cat5e of Cat6 weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:21
Cat5e kan 1Gbps snelheid (1000Mbps) tot 100m.
Cat5 (zonder de e) is een oudere standaard die eigenlijk maar tot 100Mbps kan.

Lukt 1 Gbps (1000Mbps) in de praktijk op Cat5 bekabeling. Ja meestal wel.
Afhankelijk van de afstand kan je wel storing krijgen.

Cat6 kabel kan tot 10Gbps maar voor meer dan 55m afstand moet je Cat6a hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 02:53

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Theoretisch is Cat5 100Mbit/s en Cat5e 1Gbit/s, dus dat wordt 12,5 MB/s vs 125 MB/s. Die snelheden zijn tot 100 meter, maar op kort stukje kan een Cat5 gewoon functioneren. Ik zou zeggen probeer het eens uit met een speedtest.

[ Voor 78% gewijzigd door zekerpixels op 20-01-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonnick
Ik heb net even een speedtest gedaan. Ik haalde 250 mbits download snelheid. Wij hebben een ziggo abonnement van 500 mbits. Ik weet alleen niet of een cat5e/cat6 een hogere snelheid zou halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:17
Het enige verschil tussen cat5 en cat5e is dat de laatste meer getwist is waardoor minder overspraak optreed.
Overspraak is rechtevenredig met de lengte van de kabel.

Kortom cat5 patchkabels zullen zelden tot nooit enig probleem geven als ze maar niet te lang zijn.
En per definitie is een patchkabel nooit lang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:25
gewoonnick schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:06:
Ik heb net even een speedtest gedaan. Ik haalde 250 mbits download snelheid. Wij hebben een ziggo abonnement van 500 mbits. Ik weet alleen niet of een cat5e/cat6 een hogere snelheid zou halen?
Een Ziggo-abonnement van 500Mbit/s zal in de praktijk ook een downloadsnelheid van 500Mbit/s laten zien - ook met cat5e kabels. Dus met 250Mbit/s lijkt er iets mis te zijn.

Hoe heb je gemeten: bedraad of draadloos? Bij draadloos zou dit volgens mij nog best kunnen. Bedraad 250Mbit/s klopt niet, dan moet je hoger kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonnick
Ik heb bedraad op die cat5 kabel me laptop aangesloten. Ik vermoed dat deze cat5 kabel dus niet beter vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

gewoonnick schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:54:
Ik heb bedraad op die cat5 kabel me laptop aangesloten. Ik vermoed dat deze cat5 kabel dus niet beter vervangen kan worden.
250 Mbps is hoger dan 100Mbps, oftewel je laptop is op Gigabit verbonden.
Je zou kunnen kijken of er errors/retries zijn op je nic van je laptop als je met draad verbonden bent. Dit kan je vaak vinden bij de status van je nic.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonnick
lier schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:58:
[...]

250 Mbps is hoger dan 100Mbps, oftewel je laptop is op Gigabit verbonden.
Je zou kunnen kijken of er errors/retries zijn op je nic van je laptop als je met draad verbonden bent. Dit kan je vaak vinden bij de status van je nic.
Excuus ik had blijkbaar wel een abonnement van 250 mbits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

gewoonnick schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:06:
Excuus ik had blijkbaar wel een abonnement van 250 mbits.
Daar hoef je je excuses niet voor aan te bieden O-)
Conclusie is dat het (dus) goed werkt.

Toch nog een vraag, waarom de Pro (en niet de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite of de pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack))?

[ Voor 45% gewijzigd door lier op 21-01-2021 10:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonnick
dank jullie wel voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonnick
lier schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:08:
[...]

Daar hoef je je excuses niet voor aan te bieden O-)
Conclusie is dat het (dus) goed werkt.

Toch nog een vraag, waarom de Pro (en niet de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite of de pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack))?
Ja goeie vraag het liefst had ik ook voor de nanohd gewild alleen eigenlijk was deze pro ook al boven het budget. Om nou nog een duurdere te nemen vond ik ook weer overdreven. Eigenlijk denk ik dat deze UniFi pro ook al wat aan de overdreven kant is.
Pagina: 1