Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PicturePerfect
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-02-2021
Hi!

Ik heb 4 vragen:

- Ik ben fotograaf, ik werk vanuit huis en ik heb een Synology DS218+ met 2 schijven (gespiegeld) van ieder 8TB waar al mijn werk op staat. Ik wil nu een extra NAS neerzetten bij mijn ouders thuis, zodat ik een backup heb als er met de mijne iets gebeurd. Ik wil dat de backup automatisch gemaakt wordt naar de NAS toe bij mijn ouders thuis. Het mag gewoon een simpel ding zijn, zolang hij maar goed synchroniseert met de mijne. Ik zit te kijken naar de Synology DS120j wat vinden jullie van deze?

- Is het te doen om het hele backup 'system' zelf "op te zetten", of raden jullie aan om hier iemand voor te laten komen?

- Ik heb mijn 'kantoor' hier thuis vlakbij de meterkast. Ik huur deze woning en mag niet zomaar gaan boren. Om vast internet aan mijn iMac in kantoor te krijgen wil ik gewoon een vaste kabel vanuit het modem (heeft 4 lan poorten) in de meterkast naar mn iMac hangen, en als ik klaar ben rol ik m weer netjes op. (Ik heb geen geaarde stopcontacten vandaar dat ik niet heb gekozen voor een powerline adapter bijv ivm verlies snelheid). Maar, ik heb natuurlijk niet altijd die kabel door de gang heen aan mn iMac zitten. Is het te doen om die backups over wifi te maken? Als ik bijvoorbeeld zou instellen dat mijn NAS snachts gaat backuppen naar de NAS bij mijn ouders, en ik die utp kabel dan opgeruimd heb natuurlijk en niet in mn mac zit.

- Wat raden jullie voor ethernet kabel aan tussen mijn modem en imac? Ik less verschillende soorten CAT enzo? Is er nog meer? Maakt het veel uit?

Heel erg bedankt!

Groetjes Odile

Beste antwoord (via PicturePerfect op 22-01-2021 21:12)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DS120 is een prima budget NAS en voor deze taak een logische keuze.

In principe kan je dit gewoon helemaal zelf regelen, kwestie van installeren en configureren, wel ben ik even benieuwd hoeveel je van die 8TB daadwerkelijk gebruikt en hoeveel daarvan ook echt dierbaar is.

Heb zelf namelijk gekozen voor een CloudBackup van Synology i.p.v. een 2de op een externe locatie.
Afhankelijk van hoeveel data je wilt opslaan zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

https://c2.synology.com/nl-nl/storage#plan

De eerste backup duurt altijd het langst ( want veel data, misschien wel een paar TB) dus daar zou ik zeker bedraad voor willen adviseren (Cat5e of 6 is prima) en hou er rekening mee dat dit wel een paar dagen kan duren.

Daarna maakt eigenlijk niet meer uit, de backups zijn dan alleen steeds van de wijzigingen en dat kan prima over Wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 20-01-2021 19:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

In principe kan je dit gewoon helemaal zelf regelen, kwestie van installeren en configureren, wel ben ik even benieuwd hoeveel je van die 8TB daadwerkelijk gebruikt en hoeveel daarvan ook echt dierbaar is.

Heb zelf namelijk gekozen voor een CloudBackup van Synology i.p.v. een 2de op een externe locatie.
Afhankelijk van hoeveel data je wilt opslaan zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

De eerste backup duurt altijd het langst ( want veel data, misschien wel een paar TB) dus daar zou ik zeker bedraad voor willen adviseren (Cat5e of 6 is prima) en hou er rekening mee dat dit wel een paar dagen kan duren.

Daarna maakt eigenlijk niet meer uit, de backups zijn dan alleen steeds van de wijzigingen en dat kan prima over Wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 20-01-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23
Prima plan, maar zorg je aanvullend wel voor goede bescherming van je primaire opslag?
Als die namelijk wordt ge-encrypt na een besmetting, wordt iedere online bereikbare backupmogelijkheid metéén mee ge-encrypt!
Zorg dus als basis voor goede beveiliging van je NAS en een goede antivirus-bescherming op je iMac.
Op een iMac is het in de regel voldoende om regelmatig Malwarebytes Free te draaien (of het permanent aan te zetten in de betaalde versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Renault schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:29:

Op een iMac is het in de regel voldoende om regelmatig Malwarebytes Free te draaien (of het permanent aan te zetten in de betaalde versie).
Wat bedoel je met in de regel?

Dit is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Backup over wifi? Kan prima. Hier draait Time Machine al jaren op mijn Synology NAS. Ik merk er niks van wanneer die z'n ronde weer doet om het een en ander te uploaden. Uiteraard moet je wel kijken naar de snelheden en bereik van je wifi, dat heeft veel invloed op de gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PicturePerfect
Greatsword schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:29:

Ik heb inderdaad veel data waar echt een backup van moet zijn, en heb uitgerekend dat dit dan binnen een jaar eigenlijk al goedkoper is. Super bedankt voor je nauwkeurige reactie! Ik heb 'm nou ook besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PicturePerfect
Prima plan, maar zorg je aanvullend wel voor goede bescherming van je primaire opslag?
Als die namelijk wordt ge-encrypt na een besmetting, wordt iedere online bereikbare backupmogelijkheid metéén mee ge-encrypt!
Ik ben hier nog een beetje leek in, maar misschien domme vraag; is een ijzersterk wachtwoord niet "gewoon" voldoende? Ik weet nog niet precies hoe dit werkt! Wil me hier wel zsm in verder verdiepen. Heb jij zelf ook een nas? Hoe heb je die beveiligd? Of hoe zou je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:15
Als je computer besmet raakt met ransomware, dan heeft deze al toegang omdat jij zelf al toegang hebt zeg maar. Dan maakt dat al niet meer uit.
Je backup is beter zodra daar ook versies op zijn en je dus verder in het verleden data terug kunt halen.
Maar dan loopt ook je backup verder op.
Ik heb dit zelf in de Cloud bij Crashplan/Code42 bijvoorbeeld. Dan kan ik naar vorig jaar om nog bestanden terug te halen ook al zou de encrypted data al de backup in zijn gesmeten.
Maar nogmaals, dat kost ook extra ruimte in de Cloud waar je dan voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:08
Zorg dus als basis voor goede beveiliging van je NAS en een goede antivirus-bescherming op je iMac.
Eh, nee. Als het goed is zijn je backups incrementeel (anders is het geen backup, maar een sync). Dus je kan altijd terug naar je laatste niet encrypte versie.
Synology heeft Hyper backup, die doet precies dat.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1