Welke Versterker/Speaker voor mijn platenspeler?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-02-2022
Hallo iedereen!

Ik ben een beginnende 'platendraaier' en heb voor het eerst in mijn leven een platenspeler gekocht, ik heb destijds van een kennis een versterker met speaker gekregen, ik zou nu graag willen upgraden en mijn budget ligt tussen de 200 - 400 euro (als dit realistisch is).
Heeft een van jullie ervaring hiermee en kan mij hierbij helpen?

Alvast mijn excuus, ik heb er 0 verstand van maar wil er wel verder in duiken wat ik met mijn budget kan.

Misschien klinkt het raar, maar het is ook wel weer logisch, mijn wensen (als mogelijk) zijn een goede kwaliteit, dat hij redelijk hard gezet kan worden met eventuele aansluiting van mijn mobiel via bluetooth (voorkeur) en/of AUX.

Alvast bedankt voor jullie tijd en een fijne dag toegewenst.

Misschien handig om te weten; ik heb een SoundLAB G056C.
Mochten jullie meer informatie nodig hebben, stel gerust de vraag.

Mvg, Dennis. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: ik weet niet welke platen je hebt en of je er zuinig op bent, maar dit is nou niet een platenspeler waar ik veel platen op zou draaien als ik ze heel zou willen houden.

Als ik even google op de specs heeft het ding geen voorversterker aan boord. Je zult dus een voorversterker nodig hebben, of een platenspeler met ingebouwde voroversterker. Op dit ding zou ik zelf een losse phone preamp van Conrad zetten, kost je een paar tientjes en dan kun je iedere willekeurige versterker plus speakers kopen.
Dat laatste is een kwestie van smaak in geluid.

Welke speakers heb je nu, en is je budget voor alleen een versterker of voor versterker plus speakers? Indien het laatste: zou je tweedehands overwegen?

Last: als je BT wilt zou ik naar een home cinema receiver kijken. De recente modellen hebben dat vrijwel standaard aan boord.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Dennismusic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:23:
...ik heb destijds van een kennis een versterker met speaker gekregen.
Wat heb je nu staan? Merk en type van versterker en speakers?
...zou nu graag willen upgraden..
Vanwaar die wens? Wat mis je? Of wat denk je te behalen met een nieuwe set?
...en mijn budget ligt tussen de 200 - 400 euro (als dit realistisch is).
200-400 euro moet lukken maar 2000-4000 euro ook. In de audio kan je zo veel geld kwijt zijn als je wilt.
Alvast mijn excuus, ik heb er 0 verstand van maar wil er wel verder in duiken wat ik met mijn budget kan.
Dat zal ook moeten gebeuren aangezien GoT geen forum is waar het antwoord zo kant en klaar gegeven zal worden. Sterker, op deze vraag is dat antwoord er ook niet. Audio is niet meetbaar, wat voor de één goed is kan voor de ander slecht zijn. Maar een lijst met punten waar je op kan letten of zoektermen is altijd een duw in de goede richting.

Persoonlijk zou ik kijken naar een setje actieve speakers. Scheelt een losse versterker en actieve speakers tegenwoordig heb je ook met Bluetooth connectie. Scheelt dat de platenspeler een ingebouwde Phono Amp heeft dus elke ingang zou moeten werken. Dat is wel puur kijkende naar de wens hoe deze hier staat. Als je in de toekomst bijvoorbeeld meer bronnen aan wilt sluiten kan een andere oplossing beter zijn. Voor meer bronnen zou ik ook kijken naar een receiver met losse speakers. Dat moet nog steeds lukken voor het budget maar het wordt al krapper.

Maar, wat heb je nu staan en moet het vervangen worden (lees: moet het weg?)? Als de versterker die je nu hebt staan afdoende is ga je veel meer kwaliteit in huis halen door voor dit budget alleen de speakers te vervangen. Even de kwaliteit van de platenspeler buiten beschouwing gelaten. Ik heb daar niet de kennis van maar kijkende naar de functies (USB en ingebouwde Phono Amp) in lijn met de prijs verwacht ik daar niet veel van.
The Eagle schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:32:
Als ik even google op de specs heeft het ding geen voorversterker aan boord.
Als ik Google heeft de SoundLAB G056C dat wel. Schakelbaar zelfs dus de keuze of je de platenspeler op Phono IN of Line IN in moet sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 20-01-2021 19:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
FeaR schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Wat heb je nu staan?

[...]

Vanwaar die wens? Wat mis je?

[...]

200-400 euro moet lukken maar 2000-4000 euro ook. In de audio kan je zo veel geld kwijt zijn.

[...]

Dat zal ook moeten gebeuren aangezien GoT geen forum is waar het antwoord zo kant en klaar gegeven zal worden. Sterker, op deze vraag is dat antwoord er ook niet.

Persoonlijk zou ik kijken naar een setje actieve speakers. Scheelt een losse versterker en actieve speakers tegenwoordig heb je ook met Bluetooth connectie. Scheelt dat de platenspeler een ingebouwde Phono Amp heeft dus elke ingang zou moeten werken. Maar, wat heb je nu staan en moet het vervangen worden (lees: moet het weg?)? Als de versterker die je nu hebt staan afdoende is ga je veel meer kwaliteit in huis halen door alleen de speakers te vervangen.

[...]

Als ik Google heeft de SoundLAB G056C dat wel. Schakelbaar zelfs dus de keuze of je de platenspeler op Phono IN of Line IN in moet sluiten.
Eens, deze Soundlab heeft een ingebouwde phono voorversterker, zie https://www.manualslib.co...G056c.html?page=11#manual

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 20-01-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Bedankt voor de reactie's, ik waardeer het enorm.

Dus even een snelle conclusie voor mij:

- Mijn platenspeler is een redelijk goedkopere variant waardoor de LP's snel gaan beschadigen
Om antwoord te geven op de eerste vraag, mijn LP's die ik heb gekocht zijn verkrijgbaar vanaf 30,- en kunnen oplopen tot 100,- dus ik wil ze ZEKER niet beschadigen op geen enkele manier, nu is er wat verwarring bij mij... dit gebeurd zeker met mijn platenspeler als ik een aantal uren ga luisteren?

- Het beste wat ik kan doen is voor een setje speakers kijken en niet zo zeer naar een nieuwe versterker? Dit betekend dus losse speakers komen en geen nieuwe versterker kopen erbij?

Nogmaals bedankt voor jullie tijd, als ik wat onnozele vragen stel, excuse me. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Dennismusic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:19:
Dit betekend dus losse speakers komen en geen nieuwe versterker kopen erbij?
Dat hangt van je wensen af en wat je nu hebt staan. Neem mijn post eens door en check de vragen die daar in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Ik wil het eigenlijk zo strak mogelijk hebben, als ik speakers heb, en ik speel mijn platen daar op af, en naast de platen afspelen ik muziek er op kan aansluiten vind ik het prima zat, dus losse speakers in prima?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
^ zonder dat mijn platen beschadigd worden.

en ik mijn muziek (via telefoon) kan verbinden via bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
NoFi, je wilt hulp maar geeft geen antwoord op de gestelde vragen. Zo werkt het niet. Tevens is je wedervraag daardoor ook niet te beantwoorden. Wat bedoel je met "losse speakers"? Losse passieve speakers voor de huidige versterker of actieve speakers en dan het huidige er uit?

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 20-01-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Wat heb je nu staan? Merk en type van versterker en speakers?
Ik heb nu oude Sony speakers die vroeger goed waren, nu zijn ze gewoon defect.
Ik heb hier een Akai mode Am-u2 staan, weet niet in hoeverre die het doet om heel eerlijk te zijn, omdat de boxjes erg slecht zijn.

Vanwaar die wens? Wat mis je? Of wat denk je te behalen met een nieuwe set?
- Ze doen het niet goed, geluid is aan de ene kant van de box zachter dan de ander, kwaliteit erg slecht (van de speakers) en zijn ooit gekomen van een kringloop, dus mijn wens is om een platenspeler te hebben die er strak uit ziet in design, niet te veel draden met een mooie speaker erbij.
Dus mis kwaliteit van de muziek omdat de boxjes het nu niet goed doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Dennismusic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:04:
Ik heb hier een Akai mode Am-u2 staan, weet niet in hoeverre die het doet om heel eerlijk te zijn, omdat de boxjes erg slecht zijn.
Die zou je kunnen behouden. Echter moet je dan nog wel een device hebben voor de wens om Bluetooth.
- Ze doen het niet goed, geluid is aan de ene kant van de box zachter dan de ander, kwaliteit erg slecht (van de speakers)
Heb je de speakers wel eens gewisseld? Om te controleren of het probleem in de speaker ligt en toch niet in de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Kan ik niet gewoon een speaker kopen zonder versterker en die aansluiting op mijn platenspeler? Daar ligt namelijk mijn voorkeur op.

Ja gewisseld, doen het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Die platenspeler is niet perse rampzalig, hij lijkt op het eerste gezicht erg op de Dual die Techmoan hier bespreekt

dit soort draaitafels wordt in China gemaakt en hier onder allerlei merken verkocht.

Je hebt nu een aantal mogelijkheden
  • Een versterker met een aux ingang, een Bluetooth ontvanger en twee passieve speakers met eventueel een subwoofer. Bij je Akai zou je eerst een paar speakers kunnen kopen voor +/- 200 euro Pricewatch kun je als startpunt gebruiken, als deze het doen dan koop je zoals @FeaR zegt een losse Bluetooth receiver - de bekende webwarenhuizen bieden deze voor een paar tientjes aan. Als de Akai ook kapot is kun je een versterker met Bluetooth kopen, een goedkope optie is bijvoorbeeld de SMSL AD18
  • Twee actieve speakers met een ingebouwde Bluetooth ontvanger. Dit wordt lastig binnen je budget - voorbeelden die ik in deze categorie ken zijn Klipsch R-51PM en Kef LSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
martyw schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:11:
- Twee actieve speakers met een ingebouwde Bluetooth ontvanger. Dit wordt lastig binnen je budget
https://www.hifiklubben.n...t-bluetooth/argfortea4wh/ is ook nog een leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Conclusie wat ik kan kopen om het compleet te maken:

Optie 1:
- versterker, bluetooth ontvanger met twee speakers (met subwoofer als nodig)

Optie 2:
2 actieve speakers kopen.
En mijn vraag daarbij is ook nog, zijn deze er niet goedkoper? Rond de 200,- bijvoorbeeld? heb er niet zoveel verstand van hoor.

Als ik het verkeerd begrijp sorry, vind het soms lastig om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Ik heb net een Thonet & vander Grund verkocht. Dat was eigenlijk wat je nodig had. Je kunt nu kijken naar een Teufel cinedeck oid.

[ Voor 21% gewijzigd door Sandwalker op 20-01-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Oké, en wat vind je daarvan @Sandwalker ?
Is dit zowel geschikt voor mijn platenspeler als voor bluetooth (mobiel), heb je hierbij ook een versterker nodig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
@Sandwalker noemt een paar soundbars. Deze zijn bedoeld om het meestal matige geluid van TV's te verbeteren, en ze spelen desgewenst ook muziek - maar hebben daarvoor hun beperkingen, met name door hun omvang. Losse speakers zet je - afhankelijk van je kamer - een paar meter uit elkaar, zodat je een stereobeeld krijgt, voor muziek is dat de 'way to go'

Omdat je niets over een TV schrijft zijn deze apparaten niet de eerste keus naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Ah oké, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een bluetooth speaker waarbij ik mijn platenspeler kan gebruiken en mijn mobiele muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Kijk dan naar Bluetooth speakers met een Aux ingang, bijvoorbeeld de JBL PartyBox 100 of iets stijlvoller de Audio Pro Addon C5 Zwart, of de Teufel Boomster

[ Voor 43% gewijzigd door martyw op 20-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Ga dan toch wel liever voor twee speakers (voorkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Interieur, strak en modern zoek ik naar momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennismusic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
martyw schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:55:
@Sandwalker noemt een paar soundbars. Deze zijn bedoeld om het meestal matige geluid van TV's te verbeteren, en ze spelen desgewenst ook muziek - maar hebben daarvoor hun beperkingen, met name door hun omvang. Losse speakers zet je - afhankelijk van je kamer - een paar meter uit elkaar, zodat je een stereobeeld krijgt, voor muziek is dat de 'way to go'

Omdat je niets over een TV schrijft zijn deze apparaten niet de eerste keus naar mijn mening.
Een Soundplate, geen soundbar. Die apparaten geven echt heel behoorlijk geluid. Google maar eens een review. Het zijn geen twee volledige vloerstaanders maar het viel mij absoluut niet tegen. De KEF’s die ik nu heb zijn veel beter, maar dat scheelt ook wat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Weinig op aan te merken er vanuit gaande dat je een Android telefoon hebt. Deze speakers hebben AptX, maar daar doet Apple niet aan mee, dus dan die je de audio op SBC en dat geeft kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Goed dat je het zegt, nee ik heb een iPhone, dus moet eigenlijk een vinden met welke beschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dennismusic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:40:
Goed dat je het zegt, nee ik heb een iPhone, dus moet eigenlijk een vinden met welke beschrijving?
Airplay, maar een Android telefoon op WiFi is goedkoper......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Daar kan ik helaas niks aan doen, had al een iPhone. @martyw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Iemand ervaring met bluetooth speakers voor mijn platenspeler met Airplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Graag je post wijzigen als je binnen 24 uur iets nieuws toe wilt voegen aan een topic. Nu ben je het topic telkens omhoog aan het kicken wat niet toe is gestaan.

Andere huishoudelijke mededeling: het topic is nu naar Consumentenelektronica Aankoopadvies verplaatst. Het begint nu concreet aankoopadvies te worden namelijk :)
Het kan maar het zou mijn voorkeur niet hebben. Dit ligt toch ook (ruim) buiten budget? Je zit nu naar speakers te kijken met een (geheel) andere markt/doelgroep.

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor actieve monitoren. Dan maar geen AptX over Bluetooth. Het is niet zo dat een iOS device helemaal geen verbinding kan maken indien Airplay niet ondersteunt is.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 21-01-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Oké, ik heb echter echt weinig verstand er van, heb een paar dingen wat ik graag erop wil en voor de rest is het onbekend terrein voor mij, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Maar je zegt een andere markt/doelgroep, maar uiteindelijk heeft het toch dezelfde functie als mijn wensen: bluetooth verbinding maken met mijn iPhone waardoor ik er muziek op kan afspelen en ook dat het connect kan raken met mijn platenspeler?

Sorry, voor het omhoog boosten van mijn post, niet mijn bedoeling, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dennismusic schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:56:
Maar je zegt een andere markt/doelgroep, maar uiteindelijk heeft het toch dezelfde functie als mijn wensen: bluetooth verbinding maken met mijn iPhone waardoor ik er muziek op kan afspelen en ook dat het connect kan raken met mijn platenspeler?

Sorry, voor het omhoog boosten van mijn post, niet mijn bedoeling, bedankt!
De Bose speakers die je linkt zijn smart speakers, vooral bedoeld om een helder stem geluid weer te geven, maar niet zozeer om serieus muziek naar te luisteren - daar zijn bijvoorbeeld de Argon speakers die @FeaR eerder linkte voor gemaakt, die zorgen dat alle frequenties er goed uitkomen.
Deze Kef's zijn passieve speakers, daar heb je dan nog een versterker zoals de SMSL die ik eerder linkte bij nodig.

Volgens mij wordt het tijd dat je gaat bedenken hoeveel geld je wilt uitgeven, met deze KEF's en een versterker kom je op ruim 700 euro, dat is twee a drie keer het budget waar je mee begon. Alle mogelijkheden zijn inmiddels wel genoemd, en je kunt alles tussen de 300 euro en 400.000 euro eraan uitgeven ...... Bij je Soundlab platenspeler zou ik eerder de ondergrens dan de bovengrens van deze range opzoeken :)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 21-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
https://www.hifiklubben.n...t-bluetooth/argfortea4bk/

Deze speakers met eventueel nog een verbeterde platenspeler is dus een mooi begin?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Ik zat te denken, maar maximaal bedrag voor mij is 700,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Dennismusic schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:53:
https://www.hifiklubben.n...t-bluetooth/argfortea4bk/

Deze speakers met eventueel nog een verbeterde platenspeler is dus een mooi begin?!
Ja, en dan zou ik eerst eens kijken of je Soundlab voldoet. Een flink betere platenspeler kost rond de 250 - 300 euro, als je niet tevreden bent over het geluid van de Soundlab kun je tegen die tijd weer een topic openen daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismusic
Oké, bedankt voor alle advies heren en dames.

Geluid is op het moment even uittesten inderdaad, maar wil niet dat mijn platen zullen beschadigen door mijn platenspeler....

Ga ik kijken wat de kwaliteit is.... en in het ergste geval dat mijn platen beschadigen of dit voorkomen door een andere platenspeler te kopen.. :o
Pagina: 1