Troubleshoot nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younglink
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-12-2024
Dag iedereen,

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe PC in elkaar gestoken voor mijn broer maar ik krijg helemaal geen signaal door op het scherm. Ik heb nog niet zoveel ervaring met PC-building en is nu de eerste keer dat ik een probleem ervaar bij de first boot.

De onderdelen zijn als volgt:

Gigabyte B550 Gaming X V2 moederbord
Corsair Vengeance LPX 2X8 GB 3200 MHz
AMD Ryzen 5 5600x CPU
MSI RTX 3060Ti
Samsung SSD 860 EVO 1 TB
Corsair RM 650x PSU

Als de PC wordt aangezet beginnen alle fans (case, GPU en CPU) te draaien, alsook die van de PSU die vervolgens na een tiental seconden stilvalt (lijkt me normaal aangezien er geen hoog wattage zal verbruikt worden in het begin)

Stappen die ik al ondernomen heb:

Alle RAM slots checken; geen resultaat.
RAM latjes uit mijn PC gehaald en geprobeerd op MOBO; geen resultaat. Zijn RAM werkt wel perfect in mijn systeem dus daar zie ik al geen probleem meer.
GPU uit mijn PC gehaald en geprobeerd op MOBO; geen resultaat. Zijn GPU in mijn PC werkt vervolgens perfect dus ook daar geen probleem imo.

Ik zie op dit moment nog 3 opties:

CPU onderling switchen (iets dat ik liever vermijd om niet met die koelpasta te moeten beginnen klooien)
MOBO onderling switchen (mijn MOBO is een ASUS STRIX B350-F Gaming gecombineerd met een AMD Ryzen 5 1600x)
alle nieuwe onderdelen koppelen aan mijn PSU om te zien dat er eventueel een slechte kabel tussen zit ( we hebben exact dezelfde PSU, mijne is alleen 3 jaar ouder)

Is het mogelijk dat onze CPU onderling kan switchen op elkaars moederbord? Zou dit een conflict geven ivm BIOS?
Zijn er dingen die ik eventueel nog kan proberen?
Mijn gevoel zegt mij dat het aan het moederbord gaat liggen

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Beste antwoord (via younglink op 21-01-2021 13:51)

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 15:40

Anno

Griefmaker#2862

Als ik op de site van Gigabyte kijk dan zie ik dat het moederbord de CPU pas ondersteund vanaf bios versie F10. Dus het kan zijn dat je de bios moet updaten.

https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

Dit moederbord ondersteund Q-Flash plus. Dus je kan de bios update zonder dat er een CPU is geïnstalleerd. Hoe dat werkt weet ik niet. Dat zou je via de handleiding, Google of YouTube wel moeten kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Als ik op de site van Gigabyte kijk dan zie ik dat het moederbord de CPU pas ondersteund vanaf bios versie F10. Dus het kan zijn dat je de bios moet updaten.

https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

Dit moederbord ondersteund Q-Flash plus. Dus je kan de bios update zonder dat er een CPU is geïnstalleerd. Hoe dat werkt weet ik niet. Dat zou je via de handleiding, Google of YouTube wel moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younglink
Damn, dat ik daar niet aan gedacht heb :p

Updating BIOS atm, laten we hopen dat dat het probleem was.

Update naar BIOS F11 is gebeurd maar heeft niet geholpen. Ik kreeg wel opnieuw een viertal 'kliks' te horen bij power-on, net zoals bij allereerste boot van dit systeem. Is dat een indicatie van iets?

[ Voor 49% gewijzigd door younglink op 21-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younglink
Ondertussen een volgende stap geprobeerd:

De kabel van voeding naar CPU gewisseld met die uit mijn Pc en ik zit nu in de BIOS 😊
Nu eens checken of ik de fout kan herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younglink
Lol, als ik de 'defecte' kabel in mijn systeem gebruik, start ie gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Dat is gek. Maar wel mooi dat je inmiddels in de bios komt. Werkt alles nu verder goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younglink
Ondertussen de 'defecte' kabel terug op het nieuwe systeem aangesloten en nu start ie wel probleemloos op. Het zal dan toch aan die BIOS-update gelegen hebben zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

younglink schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:47:
Ondertussen de 'defecte' kabel terug op het nieuwe systeem aangesloten en nu start ie wel probleemloos op. Het zal dan toch aan die BIOS-update gelegen hebben zeker?
Ja dat denk ik dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younglink
Super, bedankt om me erop te wijzen. Weer iets bijgeleerd _/-\o_

Nu eerst iets eten vooraleer ik alles in de case ga monteren, heb er honger van gekregen :P

Thx!!
Pagina: 1