Data storage uitbreiden maar heb geen extra SATA connecties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-12-2025

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

Topicstarter
Hallo iedereen.

Ik heb een wat oudere moederbord, MSI B85-G41 PC Mate waarvan ik alle 4 SATA all gebruik voor verschillende SSD's en een HDD.

Nu ben ik ook zoek naar meer connecties voor een extra SSD (1TB NVME) of meerdere SSDs (NVME en/of SATA).

Ik begrijp dat er PCIe adapters zijn om meerdere SSDs aan te sluiten? Kan iemand mij in de goede richting sturen naar wat mijn opties zijn vooral met betrekking to mijn moederbord.

Als ik het goed begrijp van de fabriek specificatie (https://www.msi.com/Mothe...G41-PC-Mate/Specification) heb ik 2 PCI-e x16 slots:

- 1 PCIe 3.0 x16 (zit mijn GeForce GTX 1660 Super in)
- 1 PCIe 2.0 x16

Verder zitten er nog 2x PCIe 2.0 x1 en 2x PCI slots in.

Ik neem aan dat ik alleen de PCIe 2.0 x16 kan gebruiken? En maakt het uit dat het 'maar' een PCIe 2.0 is en geen PCIe 3.0?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Alle reacties

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-12-2025

1Kb

Kun je ook iets toelichten over welk probleem je probeert op te lossen? Ssd schijven kopen is leuk maar ga je er ook gebruik van maken?

• quartex

quartex

Topicstarter
1Kb schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:55:
Kun je ook iets toelichten over welk probleem je probeert op te lossen? Ssd schijven kopen is leuk maar ga je er ook gebruik van maken?
Ja, de nieuwe ssd is vooral voor games en voor het bewerken van photos/videos. De reden waarom ik vroeg of er een optie is voor meerdere drives is vooral een beetje future-proof voor het geval ik snel een extra SSD moet toevoegen.

Al de andere SSDs/HDDs zijn voornamelijk voor media opslag (28TB intern en extern) en natuurlijk 1 voor OS en programmas.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-12-2025

1Kb

Ok, dan is het volgende waar je “tegen aan gaat lopen”. Het verschil tussen pcie 3 en 2 is vooral bandbreedte. Maar daar loop je alleen tegenaan als je nvme’s (meervoud) gaat plaatsen. De vraag is dan of je die extra snelheid merkt omdat nvme vooral bij grote bestanden of intensieve io verschil gaat maken. Naar wat jij beschrijft zou je alleen bij grote foto’s verschil kunnen merken met het inladen.
Er zijn pcie kaarten waar 1 nvme en een paar sata poorten op zitten. Dat zou in jouw geval een oplossing kunnen zijn.
Echter zou ik weg blijven bij raid kaarten omdat je dan met een extra chip te maken krijgt. Ook heb ik een kaart/moederbord combi gehad die de insteek kaart met nvme bij een soft reboot niet meer zag. Je kunt dus onverwachte situaties tegenkomen waar je rekening mee moet houden.
Terugkomend op band breedte, zoek op wat de maximale bandbreedte is van pcie en kijk wat nvme schijven zouden verbruiken.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
quartex schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:10:
...waarvan ik alle 4 SATA all gebruik voor verschillende SSD's en een HDD...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yfeFbmD.png
Ik tel er zes...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gpFqOeL.png

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-01 14:17
SATA-300 zal wel nog een slagje trager zijn.

• quartex

quartex

Topicstarter
Groentjuh schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Ja precies, ik dacht namelijk dat sata-300 langzamer is dan 600. Nu kan ik natuurlijk 1 HDD omzetten naar sata-300 en dan die overgebleven sata-600 gebruiken voor een normal sata SSD.

Maar dan zit ik toch met de gedachte dat NVMe toch iets sneller is voor games en het laden/schrijven van grote media bestanden (wat vaak gebeurt) tov SSD.

Maar ook ik heb de Linus video gezien en weet dat her waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:34
quartex schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Ja precies, ik dacht namelijk dat sata-300 langzamer is dan 600. Nu kan ik natuurlijk 1 HDD omzetten naar sata-300 en dan die overgebleven sata-600 gebruiken voor een normal sata SSD.

Maar dan zit ik toch met de gedachte dat NVMe toch iets sneller is voor games en het laden/schrijven van grote media bestanden (wat vaak gebeurt) tov SSD.

Maar ook ik heb de Linus video gezien en weet dat her waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt.
Je gaat aan de HDD niet merken of die aan een SATA300 of SATA600 poort hangt.

En zoals je zelf zegt, het verschil tussen een NVMe en SATA SSD merk je in de meeste gevallen niet. Als NVMe drives toch een keer volledig benut zouden worden in games, kun je dan altijd nog een insteekkaart kopen en een NVMe SSD, maar dat kan nog een tijdje duren en wie weet heb je dan je systeem toch al geüpgraded naar een moederbord met M.2 slot. De consoles doen nu heel groot over hun snelle SSD's, maar of die PCIe 4.0 bandbreedte dan echt wel gebruikt wordt is mij niet duideiljk, en zij vergelijken met HDD's natuurlijk, dan is het verschil sowieso enorm.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Groentjuh schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Snelste HDD in de pricewatch haalt amper de sata-300 snelheid en dat is bij sequentieel read. In praktijd/random access is een HDD helemaal kansloos t.o.v. SSD en werkt 't prima op Sata-300

• quartex

quartex

Topicstarter
Ok bedankt allemaal! Ik denk dat ik gewoon 1 storage HDD omzet naar SATA-300 en dan een normale SATA SSD op de SATA-600 zet.

Lijkt mij de meest kostvriendelijke manier totdat ik een nieuw systeem kan veroorloven.

Thanks again!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08-2025
PROnline schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:39:
[...]
[...]
Snelste HDD in de pricewatch haalt amper de sata-300 snelheid en dat is bij sequentieel read. In praktijd/random access is een HDD helemaal kansloos t.o.v. SSD en werkt 't prima op Sata-300
Ja, (bijna) geen enkele HDD haalt SATA-300 snelheden, en de meeste normale komen tot ongeveer 1/3 van die snelheid.
Zelfs met een SSD merk je de snelheidsversschillen vaak niet. Ik heb een SSD via SATA-300 in een oud systeem, en in datzelfde systeem een NMVE drive via een PCIe insteek kaart, die ongeveer 2000 MB/s haalt. In de praktijk merk je zelfs dat vaak nauwelijks, behalve als ik echt grote video bestanden ga inlezen en bewerken.
Pagina: 1