[BE]Sluimerverbruik 3x400+N meten en opvangen zonnepaneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michfi
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09-2024
Hallo,

de hoofdzekering om mijn meterkast is een 25A, 3 fasen. Ik zou graag een meting willen doen daar waar de kabels die van mijn meterkast komen, mijn zekeringskast binnenkomen. Ik wil daar gaan bepalen wat het minimumverbruik is dat ik permanent heb. Wat is de meest eenvoudige en goedkoopste meter die ik kan gebruiken om gedurende een paar nachten te gaan meter wat het permanent verbruik is op een 3x400V+N kabel?

Het doen is aan de hand van dit verbruik één of een paar zonnepaneeltjes te leggen die niet meer stroom kunnen opwekken dan dit sluimerverbruik. Als ik dit doe dan haal ik, wanneer de zon schijnt een deel van de dag dit sluimerverbruik weg en wek ik anderzijds nooit meer stroom op dan dat ik verbruik.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Wat voor hoofdmeter heb je? Als dit een slimme meter is dan kun je hem door diverse diensten gratis vanaf afstand laten uitlezen. De kleinst mogelijke interval is dan elke 15 min. meen ik. Wil je nog korter (meest recente modellen meter spugen elke seconden het verbruik uit) dan zul je zelf een USB-P1 kabel moeten gebruiken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
michfi schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:26:
Hallo,

de hoofdzekering om mijn meterkast is een 25A, 3 fasen. Ik zou graag een meting willen doen daar waar de kabels die van mijn meterkast komen, mijn zekeringskast binnenkomen. Ik wil daar gaan bepalen wat het minimumverbruik is dat ik permanent heb. Wat is de meest eenvoudige en goedkoopste meter die ik kan gebruiken om gedurende een paar nachten te gaan meter wat het permanent verbruik is op een 3x400V+N kabel?
De meter uitlezen die er al hangt 8)7
michfi schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:26:
Het doen is aan de hand van dit verbruik één of een paar zonnepaneeltjes te leggen die niet meer stroom kunnen opwekken dan dit sluimerverbruik. Als ik dit doe dan haal ik, wanneer de zon schijnt een deel van de dag dit sluimerverbruik weg en wek ik anderzijds nooit meer stroom op dan dat ik verbruik.
's nachts schijnt de zon niet en waarom zou teruglevering een probleem zijn?

Belgistanische toestanden ofzo?

• michfi
Het is nog een gewoon mechanische meter en dus nog geen digitale.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44

Exigence

dnkroz

Dan kun je het ook mechanisch registreren, met een pen en een kladblok bijvoorbeeld ;)

Meterstand opschrijven wanneer je naar bed gaat, en vervolgens nogmaals opschrijven wanneer je opstaat. Dit delen door het aantal uren wat er tussen de standen zit en je weet je sluipverbruik in Kilowatt. Dit even een paar keer doen en je hebt een goede indicatie.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
michfi schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:35:
Het is nog een gewoon mechanische meter en dus nog geen digitale.
Boeiend. Daar kun je ook zo'n sensor opplakken die dat zwarte streepje op de schijf voorbij ziet komen.

• michfi
Ik heb deze morgen, toen iedereen nog sliep de meter al eesn bekeken. De mechanische meter gaat tot 0,1 KWu en dan heb je nog de schijf met de swarte streep die volgens mij 10 toertjes doet vooraleer er na de komma 1 cijfer wordt opgeschoven. Dus bijvoorbeeld 0,3 wordt na 10 toertjes van de schijf 0,4? Dit wil dus zeggen dat 1 toer 0,01 KW is. Ik ga morgenvroeg even de koelkast en verwarmingsketel en vriezer uitschakelen (dit zijn immers geen permanente verbruikers maar schakelen soms aan en soms uit), alle lichten uit en dan meten hoelang het duurt om 1 toertje te doen. Als ik dat doe dan heb ik echt puur het parmanent verbruik : digitale wekkers, modem, digitaal klokje op de microgolf, wifiversterker,...

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
michfi schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:26:,

Hoe zie je dit voor je? Wil je het sluimerverbruik in de winter afdekken of in de zomer?
In de winter( veel panelen nodig) betekent dat je in de zomer veel meer hebt. In de zomer betekent dat je in de winter bijna niets opwekt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-01 07:39
waarom wil je alleen het sluimerverbruik opwekken? Ik gok dat dat ongeveer 200mA is en dus ongeveer 1,1 kWh (een kwartje....) per dag op een totaal van 20 kWh (?) per dag.

• michfi
Ik denk er aan om mij gewoon paneeltje te leggen dat sluimerverbruik verhaald (enkel als de zon schijnt natuurlijk) Ik ga geen zonnepaneelinstallatie leggen (zie Belgische zever rond dit thema en totaal onstandvastig beleid) Bovendien verbruik ik als gezien van 4 personen maar 2800 KWu per jaar, wat een heel stuk onder "het gemiddeld verbruik van een gemiddeld Belgische gezin van 4" is. Men zou in België beter een stabiel beleid bouwen rond waterstof maar goed dat is iets anders en daar gaat het hem niet over :-)

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-01 07:39
een paneeltje levert gelijkstroom, en dat zal wissel moeten worden en dast doet een omvormer, en die heeft moeite met een paar paneeltjes.

dus je zit altijd vast aan een zonnepaneelinstallatie, volgens mij.
Pagina: 1