Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker1122
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-10-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door gebruiker1122 op 05-10-2022 20:33 ]

Beste antwoord (via gebruiker1122 op 21-01-2021 21:05)

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
Ik heb toevallig ook hbo BIM gedaan, maar dan ruim twee jaar. Heb deze zomer er wo Rechten bij gepakt en die keuze bevalt tot nu toe erg goed. Reden voor mij was dat ik BIM zelf niet heel leuk vond, ik blijf de IT leuk vinden maar niet wat ik op de opleiding geleerd kreeg, zoals service management/beheer en het uitdenken van IT-processen. Ik heb het afgelopen half jaar aangekeken en aangezien Rechten tot nu toe erg goed gaat wil ik mij daar volledig op focussen en ga ik BIM laten vallen.

Je kan sowieso voor beide inschrijven en dan hoef je maar voor 1 studie te betalen. Als je daar meer over wil weten, zie: Bewijs Betaald Collegegeld. Dit heb ik ook afgelopen half jaar gedaan zodat ik geen vertraging zou hebben voor hbo, mocht Rechten niks worden. Ik was zelf afgelopen 2,5 jaar maar zo'n 15 uurtjes kwijt per week aan BIM dus dat was/is wel goed te doen. Aangezien ik komend half jaar stage zou moeten lopen voor BIM ga ik met het hbo stoppen aangezien een 40-urige stageweek niet te combineren is.

In jouw geval zou ik dan gewoon starten in het tweede jaar van BIM en daarnaast je wo studie doen. Kost uiteraard wel meer moeite maar gezien jouw post lijkt het dat jij ook relatief weinig tijd kwijt bent aan je hbo. Op die manier kan je na een half jaar de knoop doorhakken en mocht het wo niks worden, verdergaan met het hbo zonder studievertraging.
Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?
Kort gezegd wel, maar wel met een aantal nuances. Zeker in de IT maakt je diploma iets minder uit dan in andere sectoren vaak het geval is. Maar alsnog zal een wo diploma over het algemeen meer en snellere doorgroeimogelijkheden geven met bijbehorend hoger salaris. Even als aanmerking een lekkere cliché: geld is niet alles.

Tuurlijk is een goedbetaalde baan lekker meegenomen en is geld een mooi middel (want dat is het uiteindelijk) om bepaalde dingen in je leven te kunnen doen. Echter, is het niet alles in het leven. Kijk vooral goed naar wat die extra studie voor jou oplevert. Als jij voldoening haalt uit het presteren op hoog niveau en graag uitgedaagd wil worden, is dat al een (imo) betere reden om die overstap te maken.
Want ik moet namelijk meer moeite doen op het uva dan hbo.
Dat sowieso, ik vind het verschil tussen hbo en wo aanzienlijk. Meer stof, (veel) sneller tempo, meer zelfstandigheid, moeilijkere stof, etc. Maar het zorgt wel voor meer uitdaging. Als jij het hbo relatief makkelijk haalt en met weinig inspanning hoge cijfers haalt, komt het waarschijnlijk wel goed.
Maar wil niet dat ik later aan de uva ook al is het 1 jaar mijn tijd verspil, ik vind het gewoon zonde.
Dan zou ik dus komend jaar voor beide inschrijven en dat stapje extra zetten het eerste half jaar. Je bent ook pas 18 he, zelfs met 5 jaar wo (wo IT master is vgm 2 jaar) ben je 23/24 als je nominaal afstudeert. Hartstikke jong nog.
Ik heb namelijk gehoord van vrienden dat ze minder gestudeerd hebben (HBO) maar het beter hebben dan de mensen uit de universiteit.
Dat soort uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ook mensen met 'maar' een mbo, of zelfs geen behaalde vervolgopleiding, die uiteindelijk fantastische banen hebben weten te bereiken. Maar over het algemeen kom je met een wo meer duren binnen dan met alleen een hbo, wanneer je bijvoorbeeld hbo IT met wo IT vergelijkt. Een afgestudeerde die wo kunstgeschiedenis heeft gedaan zal minder verdienen dan iemand met hbo IT, wat niet verwonderlijk is.

Als laatste: ga onmiddellijk kijken naar de toelatingseisen. Ik zie bijvoorbeeld dat je voor Informatiekunde aan de UvA, wiskunde A of B op vwo niveau nodig hebt, een zogenoemd deelcertificaat. Het zou kunnen dat je te laat hiermee bent en dat je het dit studiejaar niet meer gaat kunnen halen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 16:10
Andersom hebben anderen die WO hebben gestudeerd het weer beter dan HBO'ers.

Doorgaans verdien je als WO'er meer dan als HBO'er. Als je WO wil doen kan ik je aanraden om dit gelijk te doen.

Bron: heb zelf eerst HBO afgerond en daarna WO gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Nofi, maar met die mindset gaat het geen verschil maken wat je doet. Je opleiding zorgt ervoor dat je bepaalde kansen wel of niet hebt, maar als jij het liefst zo min mogelijk doet, gaat dat je salaris ook niet ten goede komen. Als je een betere mindset had, kan je best met MBO of whatever zeer hoog komen, maar dan ben je in principe hard aan jezelf aan het werken. Als je mindset kut is kan je nog zo makkelijk door een universitaire opleiding gefietst zijn, dan ga je daar in de echte wereld niet mee vooruit komen.

Het idee achter een studie is dat je wat leert, en dat het dus moeilijk is. Anders had je die studie namelijk niet nodig. Als je dan niet van het tijdverspillen bent en geen studie wilt doen die moeite kost, zou ik HBO ook overslaan en direct op zoek gaan naar een baan. Ten overvloede, als het sarcasme niet duidelijk was: dat raad ik je dus niet aan. Alleen als je goed en gedisciplineerd bent in zelfstudie kan je dit doen, en dan moet je een goed CV meenemen.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 20-01-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat je er met een dergelijke motivatie beter niet aan kunt beginnen om over te stappen van de hbo naar de uni.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topic titel aangepast: caps-lock hoeft niet, dat is zo schreeuwerig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Je moet denk ik vooral kijken naar wat je het leukst vind om te doen. Hoeveel geld je er mee verdient en hoeveel moeite het kost is een tweede. Cliché maar waar.

Hoe hebben de mensen die minder gestudeerd hebben het beter? Wat betekent beter voor jou?
Ik krijg vooral de indruk dat jij zo min mogelijk moeite wilt doen. Ik denk niet dat dat de juiste instelling is om naar een universiteit te gaan. Überhaupt geen fijne instelling om straks de arbeidsmarkt mee op te gaan. Je doet er denk ik goed aan doet jezelf af te vragen wat jij straks uit je werk wilt gaan halen. Is het gewoon een middel om je geld te verdienen? Of wil je er je ei in kwijt? Geen van deze twee is fout. Van je hobby je werk maken is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Mocht werk dan voornamelijk het doel hebben je van inkomsten te voorzien, zorg er dan voor dat je iets gaat doen waar je in ieder geval een groot deel van je tijd plezier hebt.

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?
En of de beroepen op het UVA meer baankansen geven / zekerheid dan wat ik nu studeer 'business it en management'
Ik denk dat je vraag vooral moet zijn: wat wil je doen?

Wil je IT projectmanager worden, IT analist, developer (daar is ook een HBO opleiding van overigens), wil je specifiek dingen met AI gaan doen?

Ik zou op basis van die voorkeur je opleiding bepalen. Wat vind je leuk, wat is tof om te doen?

Niet op basis van 'baankansen' (dat is voor zoals het er nu uit ziet, in alle gevallen wel goed) of 'salaris' (dat is in alle gevallen eigenlijk wel bovenmodaal en daarnaast nog steeds te weinig om een huis te kopen en/of je studieschuld af te lossen :+). Als HBO'er kan je ook qua salaris redelijk doorstromen, wel kan je als WO'er wellicht sneller stappen zetten en zit je eerder hoger.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:57
De universiteit leert je een manier van denken aan waar je later profijt van kan hebben. Zie het als een andere bril om de wereld vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Andere perks:
- Er gaan bepaalde deuren open. Denk aan multinationals, loonschalen etc, uni alumni groepen
- Grotere kans op hoger inkomen
- De titel
- Je bent hooggeleid

Ik heb zelf HBO + 1 jarige master gedaan voor het papiertje. Nooit spijt van gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door banaliteit op 20-01-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
banaliteit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:35:
De universiteit leert je een manier van denken aan waar je later profijt van kan hebben. Zie het als een andere bril om de wereld vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Andere perks:
- Je bent hooggeleid
Hoogopgeleid dunkt mij maar volgens de algemene definitie is iemand met een afgeronde hbo-opleiding ook hoogopgeleid

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Ik heb toevallig ook hbo BIM gedaan, maar dan ruim twee jaar. Heb deze zomer er wo Rechten bij gepakt en die keuze bevalt tot nu toe erg goed. Reden voor mij was dat ik BIM zelf niet heel leuk vond, ik blijf de IT leuk vinden maar niet wat ik op de opleiding geleerd kreeg, zoals service management/beheer en het uitdenken van IT-processen. Ik heb het afgelopen half jaar aangekeken en aangezien Rechten tot nu toe erg goed gaat wil ik mij daar volledig op focussen en ga ik BIM laten vallen.

Je kan sowieso voor beide inschrijven en dan hoef je maar voor 1 studie te betalen. Als je daar meer over wil weten, zie: Bewijs Betaald Collegegeld. Dit heb ik ook afgelopen half jaar gedaan zodat ik geen vertraging zou hebben voor hbo, mocht Rechten niks worden. Ik was zelf afgelopen 2,5 jaar maar zo'n 15 uurtjes kwijt per week aan BIM dus dat was/is wel goed te doen. Aangezien ik komend half jaar stage zou moeten lopen voor BIM ga ik met het hbo stoppen aangezien een 40-urige stageweek niet te combineren is.

In jouw geval zou ik dan gewoon starten in het tweede jaar van BIM en daarnaast je wo studie doen. Kost uiteraard wel meer moeite maar gezien jouw post lijkt het dat jij ook relatief weinig tijd kwijt bent aan je hbo. Op die manier kan je na een half jaar de knoop doorhakken en mocht het wo niks worden, verdergaan met het hbo zonder studievertraging.
Kort gezegd wel, maar wel met een aantal nuances. Zeker in de IT maakt je diploma iets minder uit dan in andere sectoren vaak het geval is. Maar alsnog zal een wo diploma over het algemeen meer en snellere doorgroeimogelijkheden geven met bijbehorend hoger salaris. Even als aanmerking een lekkere cliché: geld is niet alles.

Tuurlijk is een goedbetaalde baan lekker meegenomen en is geld een mooi middel (want dat is het uiteindelijk) om bepaalde dingen in je leven te kunnen doen. Echter, is het niet alles in het leven. Kijk vooral goed naar wat die extra studie voor jou oplevert. Als jij voldoening haalt uit het presteren op hoog niveau en graag uitgedaagd wil worden, is dat al een (imo) betere reden om die overstap te maken.
Dat sowieso, ik vind het verschil tussen hbo en wo aanzienlijk. Meer stof, (veel) sneller tempo, meer zelfstandigheid, moeilijkere stof, etc. Maar het zorgt wel voor meer uitdaging. Als jij het hbo relatief makkelijk haalt en met weinig inspanning hoge cijfers haalt, komt het waarschijnlijk wel goed.
Maar wil niet dat ik later aan de uva ook al is het 1 jaar mijn tijd verspil, ik vind het gewoon zonde.
Dan zou ik dus komend jaar voor beide inschrijven en dat stapje extra zetten het eerste half jaar. Je bent ook pas 18 he, zelfs met 5 jaar wo (wo IT master is vgm 2 jaar) ben je 23/24 als je nominaal afstudeert. Hartstikke jong nog.
Ik heb namelijk gehoord van vrienden dat ze minder gestudeerd hebben (HBO) maar het beter hebben dan de mensen uit de universiteit.
Dat soort uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ook mensen met 'maar' een mbo, of zelfs geen behaalde vervolgopleiding, die uiteindelijk fantastische banen hebben weten te bereiken. Maar over het algemeen kom je met een wo meer duren binnen dan met alleen een hbo, wanneer je bijvoorbeeld hbo IT met wo IT vergelijkt. Een afgestudeerde die wo kunstgeschiedenis heeft gedaan zal minder verdienen dan iemand met hbo IT, wat niet verwonderlijk is.

Als laatste: ga onmiddellijk kijken naar de toelatingseisen. Ik zie bijvoorbeeld dat je voor Informatiekunde aan de UvA, wiskunde A of B op vwo niveau nodig hebt, een zogenoemd deelcertificaat. Het zou kunnen dat je te laat hiermee bent en dat je het dit studiejaar niet meer gaat kunnen halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Opleiding == kansen

mentaliteit, ambitie, inzet, juiste keuzes == salarisgroei

Tenminste op de lange termijn en ik vind dat het los van elkaar staat.

Verklaart ook waarom sommige HBO'ers het 'beter hebben' in jou ogen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Furion2000 op 20-01-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:00
Kort samengevat wil je je baankansen en toekomstige salaris maximaliseren en je inzet minimaliseren.

In dat geval zou ik HBO blijven doen. Artificial Intelligence is echt wel weer wat anders dan BIM. Ik zou verwachten dat je primaire overweging om dat te kiezen is dat je het heel gaaf lijkt.

Voor je baankansen an sich hoef je geen WO te doen in dit vakgebied. Echter zijn er wel specifieke banen en sectoren die niet / minder bereikbaar zijn met HBO. Laat dit nou net de banen zijn die wel echt meer verdienen en waar je sneller in groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
HBO'er hier die in deeltijd (oh, the horror) WO heeft gedaan en nu alleen nog 12 studiepuntjes voor de scriptie binnen moet tikken - overigens lijken die laatste 12 het zwaarst terwijl de belasting relatief minder is, anyway...

Bedrijfseconomie overigens. Het verschil is immens. Ik kan je echt 200% aanbevelen om nu al over te stappen op het WO, dan word je vanaf het begin goed gekneed. Voor mij was het namelijk best pittig om een pre-master en aansluitend Master te doen, ook al omdat ik medio 20 was en een bepaalde denk/leerwijze had.

Qua baankansen ga je het beste van het beste kunnen krijgen: begeerde banen waar je lekker kunt verdienen zijn meestal de banen waar een WO titel gevraagd wordt.

Desondanks: ook zonder WO kun je er komen, je moet het dan alleen wat slimmer spelen en soms wat harder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

gebruiker1122 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:57:

Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?\
een universiteit leidt je in eerste instantie op tot wetenschapper.
dus het bedenken van *nieuwe* dingen. En dat is geen standaard beroep zoals in het bedrijfsleven en het is ook geen beroepsonderwijs

Betekent natuurlijk niet dat je per se wetenschapper moet worden.

Uit jouw post blijkt niet de motivatie dat je AI/de wetenschap ook echt interessant vindt. Het gaat je om baankansen en geld. Dat is ook prima en met een WO opleiding zit dat ook goed,

Als je een warm gevoel krijgt van 'IT project manager' of Java programmeur of webdeveloper, heeft de universiteit geen enkele meerwaarde. Als je nu bezig wil zijn met de technieken waar het bedrijfsleven over 10 jaar mee aan de slag gaat, is de universiteit wel interessant.

Alleen zonder motivatie (echt oprechte interesse in het vakgebied) gaat het een zware tijd worden, en kun je beter HBO doen met twee vingers in je neus en daarna ook geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Aan TS: naar WO gaan, maar wel met een gemotiveerde instelling. De stof is moeilijker en gaat vooraal extreem veel sneller. De denkwijze die je op het hbo leert is leuk, maar haal je als WO'er makkelijk in. WO leert je zoveel anders denken en geeft je niet alleen op professionele wijze een andere blik, maar ook privé op alle vlakken. Het maakt je een ander mens.

Ik heb na mbo, hbo gedaan en was niet zeker genoeg om met mijn P naar de uni te gaan - uiteindelijk was dat prima geweest. Ik werkte +- 30 uur het eerste 2,5 jaar. Vorig jaar pre-master afgerond en doe nu een double degree master. Netto ga je nu wel op hetzelfde aantal jaren studie uitkomen, dus dat maakt niet meer zoveel uit.
JDFS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:15:
Voor mij was het namelijk best pittig om een pre-master en aansluitend Master te doen, ook al omdat ik medio 20 was en een bepaalde denk/leerwijze had.
Meen je dit JDFS? Dat valt toch ook wel mee. Na wat moeite tijdens het eerste semester pre-master gaat het nu op rolletjes moet ik zeggen (26 jaar, pffff. Het wordt tijd om te werken).

[ Voor 15% gewijzigd door Phyrozi op 20-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Phyrozi wellicht ligt het aan mij :+. Ik werkte in het begin ook 40 uur ernaast, niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
JDFS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:01:
@Phyrozi wellicht ligt het aan mij :+. Ik werkte in het begin ook 40 uur ernaast, niet te doen...
Haha, naast je master of het hbo?
Ik werkte tijdens het hbo rond de 30 uur, maar daar moest ik tijdens de uni echt niet aan denken. 16 uur is wel max momenteel.
Achja, voor iedereen is het ook een ander proces natuurlijk. Niemand is gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Phyrozi HBO deed ik voltijd, maar WO werkte ik 40 uur naast. Toen ik dat niet redde en dus een aantal vakken over moest doen, ben ik naar 32 gegaan en uiteindelijk gesettled op 36 (financiële kwestie). Misschien ook de reden dat ik de pre ben begonnen in 2016 en nog steeds niet klaar ben haha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:48
Ik heb ook HBO gedaan, daarna universiteit. De baankansen zullen in het begin niet zo verschillen, en doorgroeimogelijkheden liggen vooral aan je zelf. In sommige organisaties is een universitaire opleiding een pré, bijvoorbeeld als je ergens onderzoek wilt doen (RIVM, TNO etc.).

Wel heeft HBO als voordeel dat een stage verplicht is, bij veel universitaire studies is die optioneel. Je hebt dus meer werkervaring meteen na afstuderen. Maar dat voordeel is na een paar jaar werkervaring ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
ZXRY schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:39:
Eerlijk gezegd denk ik eerder van niet. TS heeft 1 jaar VWO gedaan, maar havo afgerond. TS is in zijn hele jeugdperiode nooit geprikkeld om zich voor schoolwerk in te gaan zetten en zal het op het WO zeer moeilijk krijgen, hij heeft waarschijnlijk de zelfdiscipline niet om zichzelf een paar uur aan het blokken te zetten.
gebruiker1122 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:57:
Waarom?
Omdat ik HBO makkelijk vindt en vrij weinig hoeft te doen voor een voldoende.
Maar wil niet dat ik later aan de uva ook al is het 1 jaar mijn tijd verspil, ik vind het gewoon zonde. Ik heb namelijk gehoord van vrienden dat ze minder gestudeerd hebben (HBO) maar het beter hebben dan de mensen uit de universiteit.
Waarom zou een jaar over een studie doen en die uiteindelijk niet afmaken een jaar verspillen zijn? Je leert er altijd wat van. Is het niet op werkgerelateerd gebied, dan heb je kans dat je jezelf ontwikkeld op andere vlakken. Je kan een netwerk opdoen. Ik wil je 1 ding op je hart drukken: Geniet van je studietijd. Je moet heel je leven nog werken. Dat ene jaar meer of minder kom je echt wel uit. Hoe graag mensen je ook anders willen doen geloven, LEEF! Het is nu moeilijk met Corona, maar ga je grenzen eens opzoeken. Geniet. Ga de stad in, zak eens een nacht door, doe alsjeblieft andere dingen naast je studie, doe een netwerk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Pizza_Boom schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:38:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik eerder van niet. TS heeft 1 jaar VWO gedaan, maar havo afgerond. TS is in zijn hele jeugdperiode nooit geprikkeld om zich voor schoolwerk in te gaan zetten en zal het op het WO zeer moeilijk krijgen, hij heeft waarschijnlijk de zelfdiscipline niet om zichzelf een paar uur aan het blokken te zetten.
Mijn ervaring leert dat als je echt ergens voor wil gaan, die zelfdiscipline snel gekweekt kan worden. De opmerking ging meer over het feit dat als je achten, negens etc. haalt op het hbo zonder heel veel inspanning, je waarschijnlijk ook wel genoeg capaciteiten hebt voor het wo. Met inderdaad de nadruk op het woordje 'waarschijnlijk', want er zijn ook nog andere factoren van belang. Een wo-studie vraagt uiteraard ook veel zelfdiscipline.

Ik deed zelf 5 VWO maar heb dat niet gehaald omdat ik naast het naar de lessen gaan, helemaal niks deed voor school. Op het hbo heb ik vervolgens soms weken achterelkaar alle lessen geskipt. Nu steek ik bijna meer moeite in de studie voor een blok van 5 weken, dan dat ik voor een vergelijkbaar vak in een semester deed op het hbo. Gezien de historie en het feit dat we allemaal thuiszitten met veel verleidingen gaat het ook tegen mijn eigen verwachtingen in, een stuk beter dan vooraf gehoopt.

Vroeg of laat valt het kwartje vaak wel, zeker bij een intelligenter persoon, als je eenmaal iets studeert dat je leuk vindt en waar je je op je plek voelt. Voor een 'pas' 18-jarige zullen er wellicht wat meer valkuilen zijn dan voor een ouder persoon, maar daar komt hij alleen achter door die sprong in het diepe te nemen. Die figuurlijke sprong kan in principe ook pas na het afronden van de hbo bachelor gemaakt worden door middel van een premaster. De dan oudere leeftijd brengt dan (hopelijk) ook meer verstand met zich mee.

Nadeel is dat zeker tussen vrij technische wo masters en een hbo bachelor, een groot gat zit dat overbrugd moet worden. Bij BIM krijg je ook niet echt veel technische vaardigheden aangeleerd want je wordt als bruggenbouwer opgeleid. Dan is de route via de wo bachelor misschien makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker1122
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-10-2023
ik heb besloten toch naar het wo te gaan. Ik besefte me dat ik blindtypen ook niet voor niks had geleerd, echt 5 jaar geleden, klein voorbeeldje. Het bracht me later minder moeite op

en zo denk ik ook over wo je doet paar jaar je best maar geniet er dan 40 45 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
terabyte schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:26:
Als je een warm gevoel krijgt van 'IT project manager' of Java programmeur of webdeveloper, heeft de universiteit geen enkele meerwaarde.
Als "Java programmeur" ben ik het hier falikant mee oneens. Ik heb zelf HBO informatica en het probleem is dat die opleidingen over de afgelopen 20 jaar enorm uitgehold zijn. Waar vroeger nog behoorlijk de basis CS princiepes onderwezen worden, zijn veel van de 'moeilijke' dingen (discrete wiskunde, vertalerbouw) eruit gehaald, en doet men i.p.v. daar een extra web projectje in de zoveelste programmeertaal.

Ik heb zelf mensen vanuit mijn opleiding gementord en ik vond het schokkend.

Grote enterprise projecten zijn complexe gedistribueerde systemen en met "big data" dat de norm is geworden, zijn ook gewoon de "data structures" en "algorithms" vakken net zo relevant als toen. Als je het je kunt veroorloven zou ik zeker aanraden voor een master te gaan, en ik heb er spijt van dat ik dat niet gedaan heb.

https://niels.nu

Pagina: 1