.
[ Voor 99% gewijzigd door gebruiker1122 op 05-10-2022 20:33 ]
[ Voor 99% gewijzigd door gebruiker1122 op 05-10-2022 20:33 ]
Kort gezegd wel, maar wel met een aantal nuances. Zeker in de IT maakt je diploma iets minder uit dan in andere sectoren vaak het geval is. Maar alsnog zal een wo diploma over het algemeen meer en snellere doorgroeimogelijkheden geven met bijbehorend hoger salaris. Even als aanmerking een lekkere cliché: geld is niet alles.Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?
Dat sowieso, ik vind het verschil tussen hbo en wo aanzienlijk. Meer stof, (veel) sneller tempo, meer zelfstandigheid, moeilijkere stof, etc. Maar het zorgt wel voor meer uitdaging. Als jij het hbo relatief makkelijk haalt en met weinig inspanning hoge cijfers haalt, komt het waarschijnlijk wel goed.Want ik moet namelijk meer moeite doen op het uva dan hbo.
Dan zou ik dus komend jaar voor beide inschrijven en dat stapje extra zetten het eerste half jaar. Je bent ook pas 18 he, zelfs met 5 jaar wo (wo IT master is vgm 2 jaar) ben je 23/24 als je nominaal afstudeert. Hartstikke jong nog.Maar wil niet dat ik later aan de uva ook al is het 1 jaar mijn tijd verspil, ik vind het gewoon zonde.
Dat soort uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ook mensen met 'maar' een mbo, of zelfs geen behaalde vervolgopleiding, die uiteindelijk fantastische banen hebben weten te bereiken. Maar over het algemeen kom je met een wo meer duren binnen dan met alleen een hbo, wanneer je bijvoorbeeld hbo IT met wo IT vergelijkt. Een afgestudeerde die wo kunstgeschiedenis heeft gedaan zal minder verdienen dan iemand met hbo IT, wat niet verwonderlijk is.Ik heb namelijk gehoord van vrienden dat ze minder gestudeerd hebben (HBO) maar het beter hebben dan de mensen uit de universiteit.
[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 20-01-2021 14:03 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]
Ik denk dat je vraag vooral moet zijn: wat wil je doen?Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?
Want ik moet namelijk meer moeite doen op het uva dan hbo.
En of de beroepen op het UVA meer baankansen geven / zekerheid dan wat ik nu studeer 'business it en management'
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
[ Voor 10% gewijzigd door banaliteit op 20-01-2021 14:36 ]
Hoogopgeleid dunkt mij maar volgens de algemene definitie is iemand met een afgeronde hbo-opleiding ook hoogopgeleidbanaliteit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:35:
De universiteit leert je een manier van denken aan waar je later profijt van kan hebben. Zie het als een andere bril om de wereld vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Andere perks:
- Je bent hooggeleid
Kort gezegd wel, maar wel met een aantal nuances. Zeker in de IT maakt je diploma iets minder uit dan in andere sectoren vaak het geval is. Maar alsnog zal een wo diploma over het algemeen meer en snellere doorgroeimogelijkheden geven met bijbehorend hoger salaris. Even als aanmerking een lekkere cliché: geld is niet alles.Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?
Dat sowieso, ik vind het verschil tussen hbo en wo aanzienlijk. Meer stof, (veel) sneller tempo, meer zelfstandigheid, moeilijkere stof, etc. Maar het zorgt wel voor meer uitdaging. Als jij het hbo relatief makkelijk haalt en met weinig inspanning hoge cijfers haalt, komt het waarschijnlijk wel goed.Want ik moet namelijk meer moeite doen op het uva dan hbo.
Dan zou ik dus komend jaar voor beide inschrijven en dat stapje extra zetten het eerste half jaar. Je bent ook pas 18 he, zelfs met 5 jaar wo (wo IT master is vgm 2 jaar) ben je 23/24 als je nominaal afstudeert. Hartstikke jong nog.Maar wil niet dat ik later aan de uva ook al is het 1 jaar mijn tijd verspil, ik vind het gewoon zonde.
Dat soort uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ook mensen met 'maar' een mbo, of zelfs geen behaalde vervolgopleiding, die uiteindelijk fantastische banen hebben weten te bereiken. Maar over het algemeen kom je met een wo meer duren binnen dan met alleen een hbo, wanneer je bijvoorbeeld hbo IT met wo IT vergelijkt. Een afgestudeerde die wo kunstgeschiedenis heeft gedaan zal minder verdienen dan iemand met hbo IT, wat niet verwonderlijk is.Ik heb namelijk gehoord van vrienden dat ze minder gestudeerd hebben (HBO) maar het beter hebben dan de mensen uit de universiteit.
[ Voor 19% gewijzigd door Furion2000 op 20-01-2021 14:41 ]
een universiteit leidt je in eerste instantie op tot wetenschapper.gebruiker1122 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:57:
Het enige wat mij tegen houdt is wat de meerwaarde hiervan is. Als ik de studie aan de uva afmaak, stijgen dan mijn baankansen en het geld wat ik ermee verdien?\
Meen je dit JDFS? Dat valt toch ook wel mee. Na wat moeite tijdens het eerste semester pre-master gaat het nu op rolletjes moet ik zeggen (26 jaar, pffff. Het wordt tijd om te werken).JDFS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:15:
Voor mij was het namelijk best pittig om een pre-master en aansluitend Master te doen, ook al omdat ik medio 20 was en een bepaalde denk/leerwijze had.
[ Voor 15% gewijzigd door Phyrozi op 20-01-2021 21:38 ]
Haha, naast je master of het hbo?JDFS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:01:
@Phyrozi wellicht ligt het aan mij. Ik werkte in het begin ook 40 uur ernaast, niet te doen...
Eerlijk gezegd denk ik eerder van niet. TS heeft 1 jaar VWO gedaan, maar havo afgerond. TS is in zijn hele jeugdperiode nooit geprikkeld om zich voor schoolwerk in te gaan zetten en zal het op het WO zeer moeilijk krijgen, hij heeft waarschijnlijk de zelfdiscipline niet om zichzelf een paar uur aan het blokken te zetten.ZXRY schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:39:
Dat sowieso, ik vind het verschil tussen hbo en wo aanzienlijk. Meer stof, (veel) sneller tempo, meer zelfstandigheid, moeilijkere stof, etc. Maar het zorgt wel voor meer uitdaging. Als jij het hbo relatief makkelijk haalt en met weinig inspanning hoge cijfers haalt, komt het waarschijnlijk wel goed.
Waarom zou een jaar over een studie doen en die uiteindelijk niet afmaken een jaar verspillen zijn? Je leert er altijd wat van. Is het niet op werkgerelateerd gebied, dan heb je kans dat je jezelf ontwikkeld op andere vlakken. Je kan een netwerk opdoen. Ik wil je 1 ding op je hart drukken: Geniet van je studietijd. Je moet heel je leven nog werken. Dat ene jaar meer of minder kom je echt wel uit. Hoe graag mensen je ook anders willen doen geloven, LEEF! Het is nu moeilijk met Corona, maar ga je grenzen eens opzoeken. Geniet. Ga de stad in, zak eens een nacht door, doe alsjeblieft andere dingen naast je studie, doe een netwerk op.gebruiker1122 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:57:
Waarom?
Omdat ik HBO makkelijk vindt en vrij weinig hoeft te doen voor een voldoende.
Maar wil niet dat ik later aan de uva ook al is het 1 jaar mijn tijd verspil, ik vind het gewoon zonde. Ik heb namelijk gehoord van vrienden dat ze minder gestudeerd hebben (HBO) maar het beter hebben dan de mensen uit de universiteit.
Mijn ervaring leert dat als je echt ergens voor wil gaan, die zelfdiscipline snel gekweekt kan worden. De opmerking ging meer over het feit dat als je achten, negens etc. haalt op het hbo zonder heel veel inspanning, je waarschijnlijk ook wel genoeg capaciteiten hebt voor het wo. Met inderdaad de nadruk op het woordje 'waarschijnlijk', want er zijn ook nog andere factoren van belang. Een wo-studie vraagt uiteraard ook veel zelfdiscipline.Pizza_Boom schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:38:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik eerder van niet. TS heeft 1 jaar VWO gedaan, maar havo afgerond. TS is in zijn hele jeugdperiode nooit geprikkeld om zich voor schoolwerk in te gaan zetten en zal het op het WO zeer moeilijk krijgen, hij heeft waarschijnlijk de zelfdiscipline niet om zichzelf een paar uur aan het blokken te zetten.
Als "Java programmeur" ben ik het hier falikant mee oneens. Ik heb zelf HBO informatica en het probleem is dat die opleidingen over de afgelopen 20 jaar enorm uitgehold zijn. Waar vroeger nog behoorlijk de basis CS princiepes onderwezen worden, zijn veel van de 'moeilijke' dingen (discrete wiskunde, vertalerbouw) eruit gehaald, en doet men i.p.v. daar een extra web projectje in de zoveelste programmeertaal.terabyte schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:26:
Als je een warm gevoel krijgt van 'IT project manager' of Java programmeur of webdeveloper, heeft de universiteit geen enkele meerwaarde.
https://niels.nu
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq