Er is mij gevraagd om een OPC server op te zetten om data van een Siemens PLC te verwerken in een stukje achterliggende software die ik zelf schrijf. Ik heb geen enkele ervaring met OPC dus ik probeer me een beetje in te lezen over de werking en bedoeling ervan. Als ik het goed heb begrepen wordt er door de PLC data weggeschreven in iets wat Data Bouwstenen (DB's) wordt genoemd. Die DB's kan ik met een OPC client vervolgens weer uitlezen.
Nu ziet het er naar uit dat ik twee opties heb.
Ik lees ook dat er twee types OPC zijn, namelijk DA en UA en dat UA de nieuwere vorm is. Zitten daar nog haken en ogen aan of maakt het voor de PLC niet uit welk type er gebruikt wordt?
Nu ziet het er naar uit dat ik twee opties heb.
- Ik koop bestaande volledig functionerende OPC server software die ik op een daarvoor bestemde PC installeer en ik gebruik een SDK of bestaande library om een OPC client in mijn software te bouwen.
- Ik gebruik een SDK of bestaande library waarmee ik zelf een OPC server op kan zetten in mijn eigen software.
Ik lees ook dat er twee types OPC zijn, namelijk DA en UA en dat UA de nieuwere vorm is. Zitten daar nog haken en ogen aan of maakt het voor de PLC niet uit welk type er gebruikt wordt?