Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 09:43
Beste mede-Tweakers gebruikers,

Tijdje geleden heb ik een offerte geaccepteerd bij Coolblue om zonnepanelen te laten installeren.
Het gaat hier om het volgende:

14x REC 360AA zonnepanelen
1x Huawei SUN2000-4KTL-M0

Nu krijg ik van Coolblue een telefoontje dat de Huawei omvormer door leveringsprobleem mijn datum van 27-01-2021 niet gaat redden, dus hebben ze mij geadviseerd om een Growatt min 4200 tl-xe omvormer te nemen wat ook tevens €100,- goedkoper is.
Dat Growatt €100,- goedkoper is vind ik niet perse zo interessant.

En nu komt mijn vraag richting jullie:

Ik vraag me eerder af of Growatt een goed merk is?
En is een Growatt omvormer te vergelijken met een Huawei omvormer qua kwaliteit en functionaliteit?

Merk en model nummers van de omvormers;
Growatt min 4200 tl-xe
Huawei SUN2000-4KTL-M0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@zazadanger68
12x REC 360AA zonnepanelen, oei, dat was even zoeken naar dat type.
maar heb hem gevonden.
een paneel met 37Vmpp en 44Voc.

maar die omvormers, dat is wel een heel groot verschil.
1 fase en 3 fase.

ehh, appart paneel en appare omvormers.
moet ik ook even rustig over na denken en rekenen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://blijmetzonnepanel...awei-sun2000l-4ktl-4000w/
967 euro
https://blijmetzonnepanel...watt-min-4200tl-xe-4200w/
639 euro

Volgens mij moet je iets meer geld terug krijgen.... (3x meer)

Als hun het drastisch gaan wijzigen, kun je de koop ontbinden?
Kijk eens bij winkelman en voor een SMA
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
Paneel is iets langer maar misschien past het.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2021 14:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zazadanger68
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
https://blijmetzonnepanel...awei-sun2000l-4ktl-4000w/
967 euro
https://blijmetzonnepanel...watt-min-4200tl-xe-4200w/
639 euro

Volgens mij moet je iets meer geld terug krijgen.... (3x meer)

Als hun het drastisch gaan wijzigen, kun je de koop ontbinden?
Kijk eens bij winkelman en voor een SMA
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
Paneel is iets langer maar misschien past het.
Dat is wel heel vreemd ja dat ze "maar" €100,- verschil voor rekenen.
Ik wacht even op mijn nieuwe offerte af, anders ga ik de koop wel ontbinden.

En verder kijken naar een ander leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
Inderdaad erg raar dat ze van 3 fase naar 1 fase gaan.
Maar eigenlijk is enkelfase ook wel genoeg voor zo`n kleine opstelling.
Ik heb geen ervaring met Huawei maar ben wel tevreden over Growatt, ze hebben vooral een goede app vind ik.
Nadeel van die Growatt is dat hij maar 550 V DC mag hebben.
https://www.blijmetzonnep...2020/01/Growatt-TL-XE.pdf
Dan moeten ze dus 6+6 aansluiten en is het DC voltage dus juist weer erg laag.
Als alle panelen in dezelfde richting liggen zou ik wat dat betreft liever een ander merk enkelfase omvormer hebben (want zowat alle ander merken mogen 600 V DC en dan kan het lekker in 1 string). Of juist 3 fase.
Wat is de richting en helling precies? Zelfs pal zuid met de ideale helling kan de omvormer eigenlijk nog wel een tandje kleiner. Als bonus kun je de omvormer dan ook nog selectief aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-T4OJ0Grfxsuh7tWsB3xvyCBl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhXgWRnznrqNfiohVkmIaHES.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik dacht 12 panelen. Sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 21-01-2021 11:41 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Ik heb nu een ander offerte ontvangen van Coolblue met een ander omvormer namelijk de "Growatt 5000 TL3-S". En qua prijs blijft het zelfde.

Het lijkt erop dat dit ook een 3-fase omvormer is.
Na een zoektocht via Google naar forums en ervaringen lijkt Growatt toch wel een goed merk te zijn.
Dus ik denk dat ik dan toch maar voor de Growatt ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In mijn laatste bericht staat een vraagteken

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
busscherski schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:08:
In mijn laatste bericht staat een vraagteken
Excuses, ik ben tussen mijn werkdoor even aan het kijken hoe ik jou vraag kan beantwoorden, maar kan niet echt een antwoord vinden.
Ik woon ook pas 2weken hier en heb nog niet gekeken vanuit welke kant de zon op komt 8)7
Maar ik heb even een screenshot gemaakt van mijn offerte, misschien zou je daar wat meer info uit kunnen halenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJAeHQE2XnojD-s0vsuuN0OGorg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ztFPTm2qx17L2seeYmW0YImf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Een 5kW omvormer op een installatie van 5kWp. Dat is handig als je op noordwest ook panelen gaat leggen. Wanneer gaan ze dat installeren?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja hier zie ik wel voldoende in.
Als het qua kosten toch niet uitmaakt is die laatste 3 fase Growatt de beste keuze. Met 5 kW zwaarder dan nodig maar dat kan geen kwaad.
Het voordeel is dat je later ook nog 12 panelen op je andere dak kunt leggen en aansluiten op deze omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb recent een installatie van Coolblue gekregen met een Huawei SUN2000 8KTL-M0 omvormer en de monitoring omgeving die is op het moment "niet optimaal" om het even netjes te zeggen en dit is misschien een factor waarom ze je een andere omvormer aanbieden.
Ik heb geen enkele ervaring met de Growatt omvormers, maar wel met de Huawei en ik kan me voorstellen dat er niet veel voor nodig is dat de Growatt beter werkt.

Voor de duidelijkheid, de Huawei doet perfect zijn werk op zich, alleen de online monitoring via hun app en cloud is vaak niet goed bereikbaar en loopt vaak achter. Daar wordt aan gewerkt heb ik gehoord. Zou spoedig beter zijn...

Verder wel erg tevreden met de installatie door Coolblue hoor!

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 21-01-2021 14:05 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
timovd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:28:
Een 5kW omvormer op een installatie van 5kWp. Dat is handig als je op noordwest ook panelen gaat leggen. Wanneer gaan ze dat installeren?
Eind januari komen ze het monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
busscherski schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:40:
Ja hier zie ik wel voldoende in.
Als het qua kosten toch niet uitmaakt is die laatste 3 fase Growatt de beste keuze. Met 5 kW zwaarder dan nodig maar dat kan geen kwaad.
Het voordeel is dat je later ook nog 12 panelen op je andere dak kunt leggen en aansluiten op deze omvormer.
Klinkt veel belovend :-)
Misschien dat ik later nog wat panelen bij laat plaatsen. Maar voor nu lijkt mij 14panelen meer dan genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Gerco-M schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:48:
Ik heb recent een installatie van Coolblue gekregen met een Huawei SUN2000 8KTL-M0 omvormer en de monitoring omgeving die is op het moment "niet optimaal" om het even netjes te zeggen en dit is misschien een factor waarom ze je een andere omvormer aanbieden.
Ik heb geen enkele ervaring met de Growatt omvormers, maar wel met de Huawei en ik kan me voorstellen dat er niet veel voor nodig is dat de Growatt beter werkt.

Voor de duidelijkheid, de Huawei doet perfect zijn werk op zich, alleen de online monitoring via hun app en cloud is vaak niet goed bereikbaar en loopt vaak achter. Daar wordt aan gewerkt heb ik gehoord. Zou spoedig beter zijn...

Verder wel erg tevreden met de installatie door Coolblue hoor!
Bedankt voor het delen van je Huawei ervaring.
Ik heb de offerte bevestigd en ze komen eind januari de 14 REC panelen en Growatt omvormer plaatsen
Pagina: 1