Aardlek eruit. Wellicht buitenlamp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 09:02
In 3 weken tijd 3 keer de aarlek eruit en gisteren 1 groep. Na van alles uit te sluiten wellicht vermoeden van de buitenlamp.

Buitenlamp deed het af en toe al niet dus ging die eens beter bekijken

Dit is de wandcontactdoos buiten. Aardedraad ziet er raar uit zo open en bloot maar ook die andere draad met isolatie erom is vreemd toch? Horen toch losse draden te zijn? En ook is de buitenlamp niet geaard door die rare lus. Jullie ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR_SOAGbg_BdBFsbFuPR8q8W4Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbSRIrDavCUnCbULhN7Ng2eb.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ook niet weten waar die geisoleerde kabel heengaat....

[ Voor 3% gewijzigd door wimpie007 op 20-01-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met groep er uit is het L-N of L-PE sluiting, bij enkel de aardlek zou het ook nog N-PE kunnen zijn.

Dat blote deel is normaal, al wordt het meestal wel afgetaped; dat is namelijk van een grondkabel.

Heeft je buitenlamp een metalen armatuur? Dan de kroonsteen vervangen door een Wago 221-304 en die wel aansluiten.

Zo te zien huist er ook een of ander insect in die doos. Die willen ook nog wel eens allerlei semi-geleidende rommel achterlaten.

Vocht is ook een issue. Als het probleem permanent geworden is kun je dat ook gewoon nameten door met een installatietester / isolatieweerstandstester de weerstand tussen de verschillende draden te testen met 500-1000V DC.

Ik zou hier beginnen met de stofzuiger er door te halen. En zorgen dat bij opnieuw monteren van een lamp de bedrading uit de buizen in de doos eerst iets naar beneden gaat zodat vocht niet terug de leiding inloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:47
Als blauw met per ongeluk met aarde verbindt (meer dan 30mA lekstroom), klapt de aardlek eruit. Zorg dat het geheel dus goed droog blijft.

[ Voor 28% gewijzigd door Meester_J op 20-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Ik zal eens gaan meten idd. Die geisoleerde kabel en kale aardedraad gaan overigens naar de schuur ben ik nu achter. Het kan idd dat dat spul van die spin ervoor zorgt dat blauw die kale aardedraad raakte idd het zat namelijk nog voller. Die zwarte is trouwens een schakeldraad van de lamp maar op blauw staat denk ik permanent stroom anders had ik in de schuur geen spanning gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Meester_J schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:20:
Als blauw met per ongeluk met aarde verbindt (meer dan 30mA lekstroom), klapt de aardlek eruit. Zorg dat het geheel dus goed droog blijft.
Ja, maar met N-PE sluiting wordt het wel heel lastig de installatieautomaat te trippen, dus zal er hier ook wel sprake zijn van een mooie overslag L-PE (of L-N).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waarmee? Isolatieweerstand testen kan niet een normale multimeter he. Geen doorgang op de testspanning van een MM zegt niks over doorgang op netspanning.
wimpie007 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:40:
Die geisoleerde kabel en kale aardedraad gaan overigens naar de schuur ben ik nu achter.
Dat zal gewoon een grondkabel zijn. Opbouw zoals dit;
Afbeeldingslocatie: https://www.multimate.nl/sites/multimate/files/images/productafbeeldingen/g/GrondkabelXMVK-AS2X25100m-297501678.jpg

In jouw geval zie je de buitenste laag kunststof en het aardscherm niet; die zijn al verder weggestript/geknipt. Maar je ziet wel de binnenste kunststof mantel en de aardlitze.
wimpie007 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:40:
Het kan idd dat dat spul van die spin ervoor zorgt dat blauw die kale aardedraad raakte idd het zat namelijk nog voller. Die zwarte is trouwens een schakeldraad van de lamp maar op blauw staat denk ik permanent stroom anders had ik in de schuur geen spanning gehad
Spanning staat, stroom loopt, maar goed, de nul zal niet geschakeld zijn nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:05
Als de kabel door gaat naar de schuur: heb je al gekeken of er in de schuur iets kortsluiting maakt (of aardlek veroorzaakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
wat je daar op de aarde draad aangesloten hebt is geen aarde, maar beschermingsmantel. ik zou dat in iedergeval rechtrekken.
zoals anderen mij er al op wezen zat ik mis. echter lees ik dat het niet aangeraden wordt om het met een kroonsteentje aan te sluiten. hoe het dan wel moet is me dan weer niet duidelijk. https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/

[ Voor 50% gewijzigd door dezejongeman op 20-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

dezejongeman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:44:
wat je daar op de aarde draad aangesloten hebt is geen aarde, maar beschermingsmantel. ik zou dat in iedergeval rechtrekken.
Nee, dat is de litze die onder de mantel van een grondkabel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar is niks recht te trekken, dat hoort zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Dank allen voor de suggesties, is idd een grondkabel kennelijk die naar de schuur loopt. Daarop zitten een combi magnetron en 2 koel/vrieskasten. Het zou kunnen dat een van die de boosdoener zijn of het verlengsnoer, heb voor nu in ieder geval die allemaal uit het stopcontact gehaald en so far so good. Maar het ging wel vaker 2 weken goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wimpie007 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:24:
Dank allen voor de suggesties, is idd een grondkabel kennelijk die naar de schuur loopt. Daarop zitten een combi magnetron en 2 koel/vrieskasten. Het zou kunnen dat een van die de boosdoener zijn of het verlengsnoer, heb voor nu in ieder geval die allemaal uit het stopcontact gehaald en so far so good. Maar het ging wel vaker 2 weken goed....
Ja, dat is kenmerkend voor door vocht aangetaste isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan tijden goed gaan.. of je hebt op den duur het geluk dat je om 3u snachts kan gaan zoeken omdat je aardlek er niet meer op wil :o
en dat je dan dus wel kan achterhalen waar exact het probleem zit ;)

[ Voor 23% gewijzigd door SMSfreakie op 20-01-2021 19:39 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Het rare is wel dat het eerst 2 keer de aardlek was die 3 groepen beveiligde en de laatste keer 1 groep en de aardlek zelf niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wimpie007 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:46:
Het rare is wel dat het eerst 2 keer de aardlek was die 3 groepen beveiligde en de laatste keer 1 groep en de aardlek zelf niet
Dan was het de laatste keer L-N ipv L-PE. Of L-PE en dan heel hard en een wat plakkende aardlekschakelaar. Weet je de circuitweerstanden L-N en L-PE? Ik weet bijvoorbeeld dat de potentiële kortsluitstromen bij m'n broer in de keuken 650A (L-N) en 450A (L-PE) zijn. Maar ook dat bij sommige andere familieleden thuis een aardfout nooit tot het trippen van een B16 zal leiden..

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-01-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Dan was het de laatste keer L-N ipv L-PE. Of L-PE en dan heel hard en een wat plakkende aardlekschakelaar. Weet je de circuitweerstanden L-N en L-PE? Ik weet bijvoorbeeld dat de potentiële kortsluitstromen bij m'n broer in de keuken 650A (L-N) en 450A (L-PE) zijn. Maar ook dat bij sommige andere familieleden thuis een aardfout nooit tot het trippen van een B16 zal leiden..
Haha en nu in jip en janneke taal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/296O7kZFDPH5W0Jmw1go9H8V7Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yv5ZLdjWpqz6BggsDCVVsmxj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door wimpie007 op 20-01-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je aardlekschakelaar reageert op een verschil in stroom tussen fase en nul. Ofwel; er gaat meer heen dan er terugkomt (of er komt meer terug, maar dat is vaak wat lastiger :+ ). Het verschil waar die op reageert is hooguit 30 mA.

Je groepautomaat reageert op een teveel aan stroom door de fase, maar pas bij gedurende lange tijd meer dan 16A of direct bij meer dan ca. 48A a 80A

De maximale stroom die kan lopen (bij kortsluiting) tussen fase en nul is bij de meeste huisinstallaties in Nederland groter dan de maximale stroom die kan lopen bij sluiting tussen fase en aarde.

Daarom dus mijn vermoeden dat als je installatieautomaat uitschakeld er sluiting fase-nul is. Of fase-aarde, maar dan moet het direct heel hoop opgelopen zijn en moet de groepsautomaat sneller zijn geweest dan de aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Hmz ok. Nou vannacht klapte de aardlek er weer uit... alle groepen nog aan. Zo raar. Wel meer apparaten uitgesloten nu doordat ik alles de schuur uit stopcontact had maar hoe kom ik er ooit achter waar het lek zit ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:05
Zit de buitenlamp op een eigen groep, of zit er nog meer op dei groep erbij (behalve dan de schuur)?
Als het alleen de buitenlamp en schuur is zou je de groep kunnen uitzetten. Alternatief is ddoorlus naar de schuur los halen om dat uit te sluiten.

Je zult dus langzaam deel voor deel moeten gaan wegstrepen. Wellicht handig om goed uit te schrijven wat je allemaal hebt (per groep) zodat je voor jezelf een overzicht hebt wat je allemaal getest/uitgesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wimpie007 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:47:
Hmz ok. Nou vannacht klapte de aardlek er weer uit... alle groepen nog aan. Zo raar. Wel meer apparaten uitgesloten nu doordat ik alles de schuur uit stopcontact had maar hoe kom ik er ooit achter waar het lek zit ....
Met de isolatieweerstandstester of blijven zoeken naar iets wat direct duidelijk het probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

(jarig!)
zoals anderen mij er al op wezen zat ik mis. echter lees ik dat het niet aangeraden wordt om het met een kroonsteentje aan te sluiten. hoe het dan wel moet is me dan weer niet duidelijk. https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/
Flexibele lasdop.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Nog steeds niks verder al is de frequentie wel vaker nu..... weer de aardlek eruit en toen ik die aandeed groep 1 en 3 eruit. Dus heb nu gehad:

2 keer Aardlek van groep 1 tm 3 eruit maar alle groepen aan en na aardlek aan bleven de groepen aan.

1 keer groep 1 eruit maar aardlek nog aan.

Nog 2 keer aardlek van 1 tm 3 uit en na aardlek aan deed alles het weer.

Maar zojuist aardlek 1tm3 eruit maar na aanzetten aardlek klapten groep 1 en 3 uit...

Schiet mij maar lek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Groepen die direct na inschakelen uitvallen maar bij direct weer inschakelen wel in blijven hebben vaak gewoon een te grote stapeling van allerlei voedingen met hoge inschakelstroom.
Liever iemand anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:35:
Dat zal gewoon een grondkabel zijn. Opbouw zoals dit;
[IMG]https://www.multimate.nl/sites/multimate/files/images/productafbeeldingen/g/GrondkabelXMVK-AS2X25100m-297501678.jpg[/quote]
[img][/quote] ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ooh, ja, ik had de IMG tag gesloten met een /quote, en dat werkt natuurlijk niet. Staat er nu wel goed.
Pagina: 1