4K content kijken via de PC werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste allen,

Ik heb een PC en via de PC wil ik 4K content kijken op mn tv.

Nu probeerde ik gisteren iets af te spelen via VLC player, alleen ik kreeg wel beeld, maar geen bewegend beeld, maar de player ging wel door. Tevens ging mn CPU in eens flink omhoog.
1080 kon ik wel gewoon afspelen.

Ik weet niet precies de specificaties, maar dit is wat er ongeveer in zit:
AMD A10
GPU amd radeon hd 7800 series 2gb gddr5
24 gb RAM (2x 4gb en 2x 8 gb)
500 gb SSd

De pc is van 2013.

Nu weet ik dat ik niet hoger krijg dan 4k in 30hz met de huidige videokaart, maar dat lukte zelfs niet.
Ik heb de nieuwste drivers geïnstalleerd en nieuwe (bewezen) ultra high speed hdmi kabel.

Welke factoren kunnen hier een spelende rol hebben?

Tevens werkte de content wel op mn NUC7i7

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je gpu en apu kunnen de codec van het filmpje waarschijnlijk niet aan. Het wordt door beiden niet hardwarematig ondersteund en de cpu is te traag om het op cpu-power af te kunnen spelen.

Wikipedia: Video Coding Engine

De 7850 heeft VCE 1.0 en pas bij 3.0 zat er ondersteuning in voor h265, de meest gebruikte codec op 4K.

Die NUC7i7 heeft wel ondersteuning en speelt dit dus af met 2 vingers in de neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Exact wat @White Feather al aan geeft, je hardware ondersteund de veel gebruikte codecs niet om deze hardwarematig te decoderen.
Een andere grafische kaart zou wellicht een oplossing moeten kunnen zijn. Dat hoeft volgens mij ook niet eens een high end te zijn, maar wel nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Ahh z'n vermoeden had ik dus al, dan maar kijken voor een andere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC voldoet al meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
De gedachten dat ik van een kaart met 2gb gddr5 ga naar een 2gb gddr5 is mezelf lastig te verantwoorden :+
Is natuurlijk heel kort door de bocht, maar dan ga ik liever voor een wat hogere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Als het puur is om de video's af te spelen in 4K, waarom dan meer investeren? Het lijkt me niet dat je ook andere componenten gaat upgraden om enige vorm van gaming mogelijk te maken. Je CPU zal dan zeer snel de bottleneck worden. Heb recent mijn eigen mediacenter PC die ondertussen toch ook al wat jaartjes onder de TV stond vervangen door een NUC, al moet je voor dat doel wel even de coolingsinstellingen in het bios aanpassen, anders staat er heel de tijd een storende ventilator mee te draaien :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Blokker_1999 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:51:
Als het puur is om de video's af te spelen in 4K, waarom dan meer investeren? Het lijkt me niet dat je ook andere componenten gaat upgraden om enige vorm van gaming mogelijk te maken. Je CPU zal dan zeer snel de bottleneck worden. Heb recent mijn eigen mediacenter PC die ondertussen toch ook al wat jaartjes onder de TV stond vervangen door een NUC, al moet je voor dat doel wel even de coolingsinstellingen in het bios aanpassen, anders staat er heel de tijd een storende ventilator mee te draaien :+
Ik heb mn Nuc bij de TV staan, maar voor video werkt die niet meer. Video's zijn heel schokkend en als ik bv google chrome gebruik voor youtube of netflix, dan valt het beeld soms op groen en staat de gpu op 100%.

Vaak genoeg opnieuw geïnstalleerd en drivers vervangen, maar dat mocht niet baten. Ik denk dat die oververhit is geweest en de hardware beschadigd is. Ik kan ineens ook geen 1000mb halen uit de netwerkuitgang, die kan alleen nog maar 10 en 100 mb, als ik hem handmatig op 1000mb zet dan valt meteen de verbinding weg.

Ik dacht dus mn oude HTPC te gebruiken (verhaal boven)

Ik heb nog een NUC6i3 liggen, kijken of ik daar wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Als een nuc7i7 niet snel genoeg is, dan redt je dat zeker niet met een nuc6i3

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
DBC87 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:48:
[...]

De gedachten dat ik van een kaart met 2gb gddr5 ga naar een 2gb gddr5 is mezelf lastig te verantwoorden :+
Is natuurlijk heel kort door de bocht, maar dan ga ik liever voor een wat hogere kaart.
Dan pak je een 1050 Ti of 1650 GDDR6. Zijn twee keer zo duur en voegen niets toe voor jouw doel behalve als je naar 3 schermen toe wilt. 2GB is genoeg voor 4K films kijken op 2 schermen tegelijkertijd. Het vram gebruik is dan 1,7GB.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 23-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Murcielago schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:50:
Als een nuc7i7 niet snel genoeg is, dan redt je dat zeker niet met een nuc6i3
Een 7i7 kan prima HEVC 4K films afspelen. Uit het verhaal van TS blijkt al dat de Nuc makken heeft en waarschijnlijk naar zijn grootje is.

Een 6i3 (Skylake) kan 8 bit HEVC films decoderen, een 7i7 (Kaby Lake) 10 bit en de 7i7 kan ook VP9 decoderen, maar die zie je nauwelijks (maar misschien op YouTube of zo want het is een Google formaat).
Uszka schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Dan pak je een 1050 Ti of 1650 GDDR6. Zijn twee keer zo duur en voegen niets toe voor jouw doel behalve als je naar 3 schermen toe wilt. 2GB is genoeg voor 4K films kijken op 2 schermen tegelijkertijd. Het vram gebruik is dan 1,7GB.
Je kunt op een 1030 geen Netflix 4K kijken, op een 1050 Ti/1650 wel.
De 1030 heeft maar 2 GB VRAM en dat is voor Netflix niet genoeg, die heeft 3 GB nodig. (Slecht geschreven programma)

https://nl.hardware.info/...d-op-de-pc-de-speelregels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:19:

Je kunt op een 1030 geen Netflix 4K kijken, op een 1050 Ti/1650 wel.
De 1030 heeft maar 2 GB VRAM en dat is voor Netflix niet genoeg, die heeft 3 GB nodig. (Slecht geschreven programma)

https://nl.hardware.info/...d-op-de-pc-de-speelregels
Weet ik maar er wordt hier VLC genoemd en daar geldt dat niet voor. Youtube precies eender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Uszka schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Weet ik maar er wordt hier VLC genoemd en daar geldt dat niet voor. Youtube precies eender.
Netflix op 4K was dan ook het enige voordeel (dat er eventueel nog zou kunnen zijn) :) (behalve gamen natuurlijk).

Het was dan ook geen kritiek, puur een aanvulling.
Beetje lullig als je net die kaart gekocht hebt en je denkt nu eindelijk over te kunnen naar 4K Netflix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Een 7i7 kan prima HEVC 4K films afspelen. Uit het verhaal van TS blijkt al dat de Nuc makken heeft en waarschijnlijk naar zijn grootje is.

Een 6i3 (Skylake) kan 8 bit HEVC films decoderen, een 7i7 (Kaby Lake) 10 bit en de 7i7 kan ook VP9 decoderen, maar die zie je nauwelijks (maar misschien op YouTube of zo want het is een Google formaat).
Je hebt gelijk hoor, maar ik doelde meer op TS die die redenatie maakte. Ik heb zelf een nuc8i5 en daar werkt alles probleemloos op.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
Murcielago schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:43:
[...]

Je hebt gelijk hoor, maar ik doelde meer op TS die die redenatie maakte. Ik heb zelf een nuc8i5 en daar werkt alles probleemloos op.
Ik had de Nuc6i3 gebruikt om te kijken hoe die bepaald content afspeelt. 1080 ging vloeiend, terwijl de Nuc7i7 dat deed met veel stotteringen en alles maxed out.
Ik heb zaterdag een andere Nuc binnen gekregen, een Nuc8i5beh en daar draait alles prima op. Ik dacht alleen om de componenten een op een over te plaatsen van de i7 naar de i5, daar gooide bitlocker roet in het eten.
Pagina: 1