Vloerverwarming laten controleren/spoelen/vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste Mede-Tweakers,

Mijn vriendin en ik hebben vorige maand ons eerste huis gekocht. 25 Mei a.s. krijgen we de sleutel en kunnen we aan de slag. Het voornemen is om de huidige vloer er uit te halen en daar een wel bekend PVC visgraat vloer in te laten leggen.

Ik zal voor de beeldvorming even beschrijven wat de situatie nu is en waarom ik advies wil hebben met betrekking tot de titel van dit topic: "Vloerverwarming laten controleren/spoelen/vervangen?"

Het huis is gebouwd in 1994 en is toen opgeleverd met vloerverwarming (zwarte leidingen). In 2018 is door de huidige bewoners een uitbouw gedaan en is deze ook voorzien van vloerverwarming (nieuwe type leidingen). Het nieuwe gedeelte is bij de oorspronkelijke verdeler aangesloten. Echter lees ik op internet verschillende verhalen wat betreft de zwarte leidingen en corrosie/dicht slibben er van.

Zoals ik al zei willen we de huidige vloer laten vervangen en willen we een PVC vloer laten plaatsen. Echter is er bij mij een vraag opgekomen. Aangezien we de huidige vloer er uit gaan halen, is het dan verstandig om de oude vloerverwarming leidingen te laten vervangen? Of zijn de huidige leidingen te behandelen en kunnen ze nog wel een tiental jaren mee. Ik zou het namelijk zonde vinden om nu een mooie PVC vloer te laten plaatsen en dan er achter komen dat over 3 jaar (ik noem maar iets), de vloer er uit moet omdat er iets mis is met de oude zwarte leidingen.

Ik heb natuurlijk zelf al wat gezocht op internet maar daar kon ik geen duidelijk antwoord vinden (ik begrijp dat elke situatie anders is natuurlijk). Ik lees namelijk dat het sowieso slim is om de vloerverwarming te laten reinigen en eventueel te laten behandelen.

Dus bij deze mijn vraag voor advies wat betreft de leidingen van het oude vloerverwarming systeem. En wat jullie ervaringen zijn?

Mochten er nog vragen zijn of onduidelijkheden, laat het mij weten dan probeer ik ze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie tijd,

Luuk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 18:55
om het even makelijk te maken ik ga ik beide opties. met elkaar vergelijken.

a de zooi eruit slopen en vervangen voor pex (zuurstuf difusie dicht) henco of uppunor (de laatste 2 zijn het beste) dan ben je zuurstof gezeur af je hebt veel minder onderhoud nodig.
(je zal de boel heus weleens een keertje moeten spoelen dat hoort er een beetje bij)
en misschien kan je kan de isolatie van je vloer verbeteren. scheelt weer in stokkosten.

b de boel laten zitten en er een platen wiselaar tussen bouwen. en elke 5 jaar je verdeler vervangen. en groep voor groep doorspoelen en je moet 2 kanten op spoelen. met normale waterleiding druk. 1 slang in de wc en de ander aan de kraan. en dat klusje elke 5 jaar ongeveer. deze zwarte slangen zijn tyleen slangen en laten zuurstof door dit zorgt voor roest in je cv instalaiatie. dus een platenwisselaar is verplicht.
(als deze er nog niet tussenzit.) en wat is de huidige isolatie ? ook dat is van belang,

zoals je zit is advies b wat meer onderhoud intensief je moet de boel eens in de 5 jaar reiningen.
en je verdeler blijft naar de knoppen gaan. volgens mijn is er wel wat om de slangen weer dicht te krijgen. maar of dat ook werkt bij tyleen ? geen idee van. en de isolatie blijft bij optie b hetzelfde.

als je voor een neiwe vloer gaat denk dan wel goed na over de isolatie. en de opbouw.
10 cm isolatie 10 cm beton netten vloerververwarming 7 cm zandcement. (duurt langer)
10 cm isolatie 10 cm beton isolatie matje vloerverwarming en zandcement.(is wat sneller)
broodjes vloer https://www.bouwbestel.nl/blog/broodjesvloer-afwerken.html

edit oftwel trek die oude vloer er aub uit. scheelt je een hoop ellende en vooral in de toekomst.
en breng randstroken aan. om het uitzetten van je vloer optevangen anders is strak je huis ontzet.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 22-01-2021 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
miciel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:45:
om het even makelijk te maken ik ga ik beide opties. met elkaar vergelijken.

a de zooi eruit slopen en vervangen voor pex (zuurstuf difusie dicht) henco of uppunor (de laatste 2 zijn het beste) dan ben je zuurstof gezeur af je hebt veel minder onderhoud nodig.
(je zal de boel heus weleens een keertje moeten spoelen dat hoort er een beetje bij)
en misschien kan je kan de isolatie van je vloer verbeteren. scheelt weer in stokkosten.

b de boel laten zitten en er een platen wiselaar tussen bouwen. en elke 5 jaar je verdeler vervangen. en groep voor groep doorspoelen en je moet 2 kanten op spoelen. met normale waterleiding druk. 1 slang in de wc en de ander aan de kraan. en dat klusje elke 5 jaar ongeveer. deze zwarte slangen zijn tyleen slangen en laten zuurstof door dit zorgt voor roest in je cv instalaiatie. dus een platenwisselaar is verplicht.
(als deze er nog niet tussenzit.) en wat is de huidige isolatie ? ook dat is van belang,

zoals je zit is advies b wat meer onderhoud intensief je moet de boel eens in de 5 jaar reiningen.
en je verdeler blijft naar de knoppen gaan. volgens mijn is er wel wat om de slangen weer dicht te krijgen. maar of dat ook werkt bij tyleen ? geen idee van. en de isolatie blijft bij optie b hetzelfde.

als je voor een neiwe vloer gaat denk dan wel goed na over de isolatie. en de opbouw.
10 cm isolatie 10 cm beton netten vloerververwarming 7 cm zandcement. (duurt langer)
10 cm isolatie 10 cm beton isolatie matje vloerverwarming en zandcement.(is wat sneller)
broodjes vloer https://www.bouwbestel.nl/blog/broodjesvloer-afwerken.html

edit oftwel trek die oude vloer er aub uit. scheelt je een hoop ellende en vooral in de toekomst.
en breng randstroken aan. om het uitzetten van je vloer optevangen anders is strak je huis ontzet.
Bedankt voor je advies, dit neem ik zeker mee in de overweging!