capaciteit sata schijven.

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04-2021
ik ben zelf naar sata schijven aan het kijken.
en dat mag 2,5 of 3,5 inch worden.
ik vroeg mij eens af wat is tegenwoordig de maximale capaciteit die ik kan krijgen
met 2,5 of 3,5 inch?.

alvast bedankt.

Beste antwoord (via carcassonne op 20-01-2021 10:46)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Maar waarvoor heb je dan een HDD nodig? 2.5" is voor laptops. 3.5" is voor desktops. In nieuwe behuizingen kom je ook al eens 2.5" voor desktops tegen.

Bij een laptop moet je er op letten dat de schijven tegenwoordig vaak maximaal 7mm hoog mogen zijn. Een paar jaar geleden was 9.5mm ook nog geschikt voor laptops, maar omdat de laptops steeds dunner worden, is er steeds minder ruimte. Bij een laptop moet je er ook zeker van zijn dat er ruimte is voor een 2.5" schijf. Steeds vaker is er geen ruimte meer voor 2.5" en wordt er gebruik gemaakt van m.2.

Als je een desktop hebt, moet je er ook eerst zeker van zijn dat je voldoende ruimte hebt. Zeker bij een PC die je niet zelf gebouwd hebt, heb je nog al eens minder ruimte voor HDD's.

Als leek is het dus niet verstandig om zomaar een HDD te kopen. Er komt nog wel het één en ander bij kijken als je een geschikte HDD wilt vinden.

[ Voor 108% gewijzigd door hoi1234 op 20-01-2021 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Even zoeken in de pricewatch en sorteren op grootte? Zo moeilijk is het niet...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
Ben je al bekend met de Tweakers Pricewatch?

2,5" schijven (5TB)
3,5" schijven (18TB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
mechanische schijven?

3,5" maximaal iets van 16TB, wellicht al 18TB of 20TB.
2,5" maximaal iets van 2TB, wellicht al 4TB.

Bij 2,5" heb je de normale schijven van 9mm (voor laptops) maar ook iets dikkere met meer capaciteit (maar die passen dan niet in een laptop)

[ Voor 36% gewijzigd door GarBaGe op 20-01-2021 10:04 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Ik kom hier omdat ik niet zoveel verstand heb van computers. Om vragen te stellen waar ik zelf het antwoord niet op weet.
Dus als ik elke keer het antwoord krijg van kijk op google of kijk zelf op tweakers.
Vraag ik mij af waar dit dan voor bedoeld is.
Als jullie een computerzaak beginnen. Zeggen jullie dan ook aan de gemiddelde klant van kijk eens op google voor de antwoorden op je vragen.
Ik vraag gewoon iets.
En daarom vind ik garbage wel fijn.
Omdat die gewoon antwoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Antwoord op garbage.
Gewoon sata schijven.
Voor een all in one van dell.
En niet voor een laptop.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klikklak5576
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 19:23
Zelfs 8TB 2,5" , pricewatch: Samsung 870 QVO 8TB

[ Voor 4% gewijzigd door Klikklak5576 op 20-01-2021 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
carcassonne schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:09:
Ik kom hier omdat ik niet zoveel verstand heb van computers. Om vragen te stellen waar ik zelf het antwoord niet op weet.
Dus als ik elke keer het antwoord krijg van kijk op google of kijk zelf op tweakers.
Als jullie een computerzaak beginnen. Zeggen jullie dan ook aan de gemiddelde klant van kijk eens op google voor de antwoorden op je vragen.
Ik vraag gewoon iets.
Geen verstand hebben van computers is natuurlijk helemaal niet erg. Iedereen is ergens begonnen.
Maar dit is wel een vraag waarvoor het makkelijk is als je het gewoon zelf gaat uitzoeken, dan bouw je kennis op en die kan je in het vervolg weer gebruiken.

De mensen hier zijn natuurlijk geen computerzaak, een computerzaak wil je helpen omdat ze er geld aan verdienen en de gebruikers hier hebben dit als hobby en verwachten daarom enige inzet van de andere gebruikers.

Dat gezegd hebbende:
Als je op deze pagina kijkt, https://tweakers.net/interne-harde-schijven/vergelijken/, zie je vrijwel alle harde schijven die op dit moment ergens te koop zijn. Links kan je dan filteren op bijvoorbeeld 3,5" of 2,5" schijven en je kan ook met een schuifje aangeven welke groottes je wil zien. Je ziet dan meteen de prijzen en waar ze het goedkoopst zijn momenteel. Erg handig dus. Daar zie je dus dat de grootste momenteel 18TB zijn. Maar het kan misschien gunstiger zijn om meerdere kleinere schijven te kopen, afhankelijk van hoe je ze wil gebruiken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
8tb dat zijn grote schijven in 2,5 inch
Maar nog wel dure schijven.
Dus ik kijk nog wel naar 4 of 5 tb.
Maar ik kan het al krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Nauw ozzie dat ze erop verdienen vind ik niet zo erg ze geven teminste antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
carcassonne schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:23:
Nauw ozzie dat ze erop verdienen vind ik niet zo erg ze geven teminste antwoord op je vraag.
Prima, dan in het vervolg graag naar een computerzaak ipv hier op deze manier. Zie ook in je post geschiedenis dat je nogal veel van zulke topic heb geopend waarin je verwacht dat iedereen naar jouw pijpen danst.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
En de vraag is nu wel beantwoord hoor ozzie.
Maar als de vraag zo simpel is dan kunnen de mensen hier toch ook gewoon antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
carcassonne schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:09:
Ik vraag gewoon iets.
Niet om flauw te doen, maar het staat duidelijk in CAA beleid puntje 3 dat je zelf onderzoek moet doen voordat je een topic opent. Anders wordt Tweakers overspoeld met (makkelijke) vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Nauw nee niet persee.
Ik werwacht alleen antwoord op mijn vragen.
Als ik moest weten hoe google werkt op tweakers had ik dat wel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Dat heb ik ook wel gedaan.
Maar ik heb gewoon niet het gevoel gehad de vraag die ik had volledig beantwoord te krijgen door mij zelf.
En daarom dacht ik kan iemand met wel verstand van computers mij helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Maar waarvoor heb je dan een HDD nodig? 2.5" is voor laptops. 3.5" is voor desktops. In nieuwe behuizingen kom je ook al eens 2.5" voor desktops tegen.

Bij een laptop moet je er op letten dat de schijven tegenwoordig vaak maximaal 7mm hoog mogen zijn. Een paar jaar geleden was 9.5mm ook nog geschikt voor laptops, maar omdat de laptops steeds dunner worden, is er steeds minder ruimte. Bij een laptop moet je er ook zeker van zijn dat er ruimte is voor een 2.5" schijf. Steeds vaker is er geen ruimte meer voor 2.5" en wordt er gebruik gemaakt van m.2.

Als je een desktop hebt, moet je er ook eerst zeker van zijn dat je voldoende ruimte hebt. Zeker bij een PC die je niet zelf gebouwd hebt, heb je nog al eens minder ruimte voor HDD's.

Als leek is het dus niet verstandig om zomaar een HDD te kopen. Er komt nog wel het één en ander bij kijken als je een geschikte HDD wilt vinden.

[ Voor 108% gewijzigd door hoi1234 op 20-01-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Hoi1234.
Omdat ik een workstation van dell heb waar 2,5 inch schijven in passen 2x.
En nu ben ik aan het kijken naar een all in one van dell. En met wat er aan schijven in passen.
Want als er 3,5 inch in passen set ik die erin.
Anders gewoon 2,5 inch. Met minimaal 4tb aan grote.
Ook omdat ik die dan kan gebruiken in mijn workstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
carcassonne schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:43:
Hoi1234.
Omdat ik een workstation van dell heb waar 2,5 inch schijven in passen 2x.
En nu ben ik aan het kijken naar een all in one van dell. En met wat er aan schijven in passen.
Want als er 3,5 inch in passen set ik die erin.
Anders gewoon 2,5 inch. Met minimaal 4tb aan grote.
Ook omdat ik die dan kan gebruiken in mijn workstation.
Dan moet ik je teleurstellen. In een all-in-one heb je vaak niet zoveel ruimte voor meerdere HDD's. Je kunt even in de specsheet kijken wat voor HDD's er in die all-in-one passen. Dat staat er overigens niet altijd even goed in. Dan zou ik Dell gewoon even contacteren.

De enige all-in-ones die ik ken zijn iMac's. Bij deze computers moet het LCD er af om een HDD te vervangen. Dat is dus wat lastiger dan bij een tower. Daar zou ik dus ook rekening mee houden.

Wat ik nog vergeten was te vragen: welke specificaties moeten de HDD's hebben? Fabrikanten hebben verschillende lijnen HDD's, die ieder voor een ander doel geschikt zijn. Als het je allemaal niks interesseert, kun je de goedkoopste HDD pakken, maar je hebt ook HDD's die meer op performance of 24/7 gebruik gericht zijn en zo heb je nog wel meer specicaties.

Je kunt natuurlijk zelf uitzoeken welke HDD je nodig hebt. Maar als je je vraag wat scherper formuleert, dan kunnen andere je ook helpen. In sommige gevallen zijn SSD's trouwens ook interessant. Deze zijn alleen significant duurder dan HDD's. Deze zijn echter wel een factor 4-5 sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
hoi1234 we zullen het zien wat er wel en niet in past.
ja snelheid is ook belangrijk maar ik dacht er een ssd en sata schijf in te bouwen.
ook gewoon voor de hoeveelheid opslag voor de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
carcassonne schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:25:
En de vraag is nu wel beantwoord hoor ozzie.
Maar als de vraag zo simpel is dan kunnen de mensen hier toch ook gewoon antwoorden.
Nou, we hebben jou als modjes ook voldoende aanwijzingen gegeven dat wat eigen inzet toch echt wel verplicht is. Je hoeft echt niet alles te weten maar alleen je topictitel invoeren in Google geeft je al hele goede leads naar het antwoord. Als je er dan nog niet uitkomt kan je een topic openen waarin je aangeeft wat je zelf gevonden hebt en waarom dat onduidelijk is. Dan kunnen we je daar specifiek mee helpen :).

Ik zal dit topic op slot gooien om verdere usermods tegen te gaan. Volgende keer gewoon even een topicreport aanmaken mensen, dan kijkt een modje of het desbetreffende topic onder de maat is. Dank voor iedereen die wél een topicreport heeft aangemaakt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.