[Pi?] Stabiele low power oplossing voor servlet proxy @home

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:02
Hai tweakerts

Wegens omstandigheden moet ik een deel van mijn cloud toepassingen even tijdelijk thuis draaien. Ik maak gebruik van Java en Tomcat.

Op dit moment draai ik op verschillende HP Gen8 machines met ESXi Ubuntu installaties met daarop Tomcat die dingen uitrekent. Als proxy, draai ik een aparte ESXi ubuntu machine met daarop Tomcat die als doel heeft alles door te sturen.

Echter, als de HP machine zou crashen, zou deze gelijk de proxy meenemen, niet echt handig dus. Is veiliger als de proxy apart ergens draait en deze dan jobs naar andere machines kan sturen die wel up zijn.

Als oplossing had ik het volgende bedacht:

Een Raspberry Pi 400 met daarop Tomcat en de proxy software.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xthVboz4kLneQIhw1RnaWiMLeek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ax4A1ICe9EJsK6ySRBCHEkLm.png?f=fotoalbum_large

Momenteel draai ik de servers + fiber modem en fritzbox achter een UPS. Zou de voeding van de Pi ook op de UPS kunnen aansluiten.

Hoe lijkt dit, iemand nog verbeteringen/aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Dus je vervangt een single point of failure met...een single point of failure. Kan je het niet redundant oplossen over de verschillende HP machines?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
En als het ESXi is, waarom dan niet meerdere VMs in een HA paar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
lier schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:00:
Dus je vervangt een single point of failure met...een single point of failure. Kan je het niet redundant oplossen over de verschillende HP machines?
Das een goed punt. Alleen heeft de Raspberry Pi wel hogere overlevingskans bij een crash/power outage. De Gen8 ESXi machine waarop het nu draait heeft veel meer dingen draaien, die zie ik veel eerder crashen.

Redundant oplossen over de verschillende HP machines... Dat zou mooi zijn maar ik moet ergens een entry point hebben waar alles wordt verdeeld. Ik kan bij de port forwarding op de router niet een range van IPs doorgeven. Dus het zal altijd naar 1 proxy gaan. En die proxy bepaalt dan welke machine gaat crunchen.
Dr Pro schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:03:
En als het ESXi is, waarom dan niet meerdere VMs in een HA paar?
Zie bovenstaande, ik gok dat een HA paar een soort van redundante VM oplossing is? Dat klinkt wel beter maar ik moet me nu beperken met oplossingen die ik zelf makkelijk kan beheren. Het moet wel beetje binnen mijn comfrot zone zitten zeg maar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Red devil schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Das een goed punt. Alleen heeft de Raspberry Pi wel hogere lagere overlevingskans bij een crash/power outage.
Ik moet even je tekst corrigeren.

Een raspberry pi draait op een sd kaart, deze zijn meestal niet gemaakt om veelvuldig te worden beschreven, ook zit er geen backup op als de stroom eraf gaat. De kans dat de sd kaart na een power outage of door het veelvuldige gebruik kapot gaat is veel groter dan een server die ervoor gemaakt is om een hoge load te hebben en mogelijk ook beveiligingen heeft in het geval dat de stroom uitvalt oid.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
DutchKel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik moet even je tekst corrigeren.

Een raspberry pi draait op een sd kaart, deze zijn meestal niet gemaakt om veelvuldig te worden beschreven, ook zit er geen backup op als de stroom eraf gaat. De kans dat de sd kaart na een power outage of door het veelvuldige gebruik kapot gaat is veel groter dan een server die ervoor gemaakt is om een hoge load te hebben en mogelijk ook beveiligingen heeft in het geval dat de stroom uitvalt oid.
Goed punt. Maar mijn servers hebben geen extra beveiligingen m.b.t. stroomuitval. Echter, de Raspberry Pi + Gen8 machines zitten beide achter een Cyberpower CP1500EPFCLCD

En als ik bijv een grote microSD kaart neem, dan is de kans dat dezelfde blocks worden herschreven een stuk kleiner. Plus daarbij komt dat ik geen I/O intensieve toepassingen doe op dat ding. Als er een request binnenkomt bij Tomcat, dan gaat het gelijk door naar achterliggende servers.

[edit]
Ik zou ook nog een USB disc kunnen gebruiken ipv microSD, bijv Corsair Flash Voyager GTX 128GB.

[ Voor 8% gewijzigd door Red devil op 20-01-2021 12:43 ]

Pagina: 1