TV aankoop - twee vragen van een TV leek...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Vraag 1:
Kan ik nog blijven opnemen terwijl ik gelijktijdig naar een andere zender kijk op een nieuwe tv? Ik wil mijn plasma tv (500W) vervangen door een zuiniger exemplaar. De uitgekozen nieuwe tv heeft een enkele tuner. Ik heb ook een humax tv ontvanger t.b.v. mijn huidige tv. Die heeft volgens mij toch een eigen tuner? Dan zou ik, als een nieuwe tv zelf een tuner heeft en zelf kan opnemen, toch gelijktijdig via de hdmi in-aansluiting op de tv op de humax een andere zender moeten kunnen kijken?

Vraag 2: Nieuwe tv's hebben soms twee HDMI aansluitingen. Zou ik een HDMI hub kunnen aansluiten en daarachter dan een PC, laptop, humax, dvd player kunnen aansluiten, Dan kan ik het gewenste input signaal selecteren op die hub (dmv een switch op de hub).

(Oeps) 3 vragen: Kan een tv die je in Duistland koopt (een duurder type met twee tuners is 400-600 Euro goedkoper) in Nederland gewoon functioneren?

Bij voorbaat veel dank!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uitgebreid testen gelezen in consumentengids en de duitse consumentengids, ook op het internet gelezen, filmpjes gekeken en in tweakers.net reviews gelezen, en uiteraard in dit forum gezocht...

[ Voor 6% gewijzigd door flightsimmers op 20-01-2021 09:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
Vraag 1: ja, dat kan! Wat ook kan is een uitgebreidere Humax/Samsung/Cisco op MP of de kringloop voor een paar tientjes kopen. Dan heb je zowel een dubbele tuner en een harde schijf om programma's op te nemen. Ik heb een dure oledtv en doe het ook zo, werkt simpel en het beeld is niks minder dan via de interne tvtuner.

Vraag 2: twee hdmi aansluitingen is gemiddeld weinig voor een moderne tv, de meeste tv's hebben 3 of zelfs 4 aansluitingen. Een hub zal vast ook wel werken.

Vraag 3: of de interne tuner geschikt is voor Ziggo of zo is twijfelachtig. Bij gebruik van een externe tuner (zoals Humax ect) gebruik je de tv in feite als monitor, dan geen probleem. Al komt de tv uit Roemenië... 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt meer onder aankoopadvies, dus ik verplaats je even richting [CEA].

M.b.t. jouw vragen: check altijd de handleiding van jouw specifieke apparatuur. Bij internationale modellen zijn sommige functies soms uitgeschakeld. Je hebt dan bijvoorbeeld geen kant-en-klare Ziggo-instellingen voor het inlezen van de zenderlijst, maar je zult zelf de frequentie/symbolrate etc in moeten stellen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Merci voor de antwoorden! Ik denk dat het me wel duidelijk is. Mijn oude tv had "uberhaupt geen tuner en was daardoor volledig op een Humax 5000 ontvanger aangewezen. Misschien heeft hij een analoge tuner. Dat verklaart waarom met de Humax uit er wel analoog beeld was. Nu blijken die nieuwe tv's een interne digitale tuner te bezitten (waar overigens wel een smartcard van Ziggo in moet). Dit zorgde bij mij voor verwarring.

Met de smartcard in mijn huidige Humax heb ik tuner 1 (b.v. kijkbeeld). De tweede smartcard uit mijn bewaarde (nog oudere) Humax plug ik in de nieuwe TV (dat is dan tuner 2). Dan kan ik op de nieuwe TV opnemen (via tuner 2) terwijl ik iets anders kijk (via tuner 1). Nogmaals dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een kanttekening: ja, je kunt op je tv kijken en op je humax opnemen. Echter: je moet het signaal dan niet doorlussen van humax naar TV, maar VOOR de humax resp tv splitsen. Ik heb dat zelf een tijd gehad en ervaren dat dat kan leiden tot signaalverlies bij beide apparaten. Gevolg is een beeld op zwart of een opname die niet goed is of stopt.
Met een TV met twee tuners heb je daar minder last van, want ongesplitst en dus sterker signaal dat binnenkomt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:19
Ik heb mijn Humax 5050c gewoon doorgelust naar mijn LG CX met CI+ kaart en heb ook een ssd aan de tv hangen. Geen enkel probleem met het signaal en opnames op de Humax en op de ssd zijn beiden prima, ook bij tegelijkertijd opnemen. Sterker nog, ik heb een test gedaan met 3 opnames tegelijk (de Humax heeft 2 tuners) en de tweede tv op de slaapkamer aan. Geen signaalverlies gezien en goede opnames. Heb wel een antenneversterker in de meterkast en goede coax kabels. Dat kan de reden zijn waarom doorlussen bij mij wel goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The Eagle schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:09:
Even een kanttekening: ja, je kunt op je tv kijken en op je humax opnemen. Echter: je moet het signaal dan niet doorlussen van humax naar TV, maar VOOR de humax resp tv splitsen. Ik heb dat zelf een tijd gehad en ervaren dat dat kan leiden tot signaalverlies bij beide apparaten. Gevolg is een beeld op zwart of een opname die niet goed is of stopt.
Met een TV met twee tuners heb je daar minder last van, want ongesplitst en dus sterker signaal dat binnenkomt.
Mogelijk wat te laat als reactie maar wat hierboven staat is niet juist.

Je hoeft het signaal niet te splitsen, het antennesignaal (analoog en digitaal), wordt doorgevoerd naar je TV, daar kun jij er weer mee doen wat je zou willen. Wat @Blurk62 hier eerder al zegt dus.

Testing, one, two ...

Pagina: 1