Ryzen 9 5950X op 100% CPU totdat ik taskmanager open.

Pagina: 1
Acties:

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-11 11:17
Hallo,

Ik heb onlangs weer eens een eigen build gedaan en gekozen voor een AMD Ryzen 9 5950X. Na wat issues opgelost te hebben met mijn Gigabyte Aorus B550M PRO-P mobo (bios update) werkte alles naar behoren, dacht ik...

Ik vond de fans ook in idle nogal hard blazen dus HW monitor geïnstalleerd en Core Temp, en daar bleek dat mijn CPU op 100% draaide. Toen ben ik in het energieschema van windows wat zaken gaan aanpassen om de boel wat koeler te krijgen. Maar nu komt het gekke, als ik taskmanager opstart in windows, dan dalen de CPU usage en de temps direct. Dus lijkt het mij dat er iets in de taskmanager van windows. Is er iemand die weet hoe dit op te lossen?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Marcus

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13

charrel

Cortisol4life..

Verse windows install? Alle drivers al geupdate?

[ Voor 37% gewijzigd door charrel op 20-01-2021 09:16 ]

• cobalt60
Klopt, alles geupdate, zo ook de bios van het moederbord. Bij apparaatbeheer zie ik ook niks staan dat onjuist werkt. Als ik dus taskmanager als eerste open zodra de pc opnieuw is opgestart gaat de CPU niet naar 100%. Als ik dat niet doe, en bijvoorbeeld eerst HW monitor opstart, dan blijft hij hangen op 100% CPU totdat ik dus taskmanager open. En dan daalt de CPU en de temp ook direct.

• cobalt60
Het ziet er naar uit dat ik het heb gefikst. Na malwarebytes geïnstalleerd te hebben vond deze een trojan in het geheugen draaien. Deze in quarantaine geplaatst en na opstarten zie ik nu geen 100% CPU load meer voordat ik taskmanager open. Als dat het is geweest dan kan ik wel een behoorlijke facepalm maken naar mijzelf...

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:36
cobalt60 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:18:
Het ziet er naar uit dat ik het heb gefikst. Na malwarebytes geïnstalleerd te hebben vond deze een trojan in het geheugen draaien. Deze in quarantaine geplaatst en na opstarten zie ik nu geen 100% CPU load meer voordat ik taskmanager open. Als dat het is geweest dan kan ik wel een behoorlijke facepalm maken naar mijzelf...
Ach ja, bekijk het positief; die trojan is mooi opgeruimd en je bent weer wat wijzer geworden. Al doende leert men. Als je de computer ook voor bankzaken e.d. gebruikt zou ik hem wel opnieuw installeren, gewoon om er zeker van te zijn dat je niets gemist hebt met opschonen.

Idempotent.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-10 11:36

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Toch vreemd dat je een trojan hebt bij een verse install? Waar heb je je windows image vandaan?
Pagina: 1