Stop gloeiend heet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:52
Hoi,
Gisteren had ik drie elektrische kachels van elk 2 kW plus een paar computers en lampen op één huisgroep staan. En pats boem, stop doorgeslagen.
Dus ik vervang die stop. Maar kon hem niet beetpakken want was kokend heet. Zelfs de schelp behuizing eromheen was gloeiend. Is die dan niet veels te laat gesprongen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G40nQXzsrKBIQLlG9b6b9ePrlyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85ol5EMg7keb7TK975xAqy2P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door kitao op 20-01-2021 03:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 01:23
Om daar iets zinnigs over te zeggen zullen we moeten weten welke zekering erin zat (type/eigenschappen).
Dat hij heet geworden is, is niet zo vreemd met zoveel vermogen erdoorheen.

Sowieso niet zo handig om zoveel verbruikers op 1 groep te zetten, maar daar was je zelf ook al achter gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
remsie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:15:
Om daar iets zinnigs over te zeggen zullen we moeten weten welke zekering erin zat (type/eigenschappen).
Dat hij heet geworden is, is niet zo vreemd met zoveel vermogen erdoorheen.

Sowieso niet zo handig om zoveel verbruikers op 1 groep te zetten, maar daar was je zelf ook al achter gekomen ;)
In mijn achteraf toegevoegde plaatje gaat het om 16A 500V zekeringen. De doorgebrande ligt in de vuilnisbak dus weet niet precies meer de eigenschappen of het een snelle of trage was. Wat ik wel weet is dat ik af en toe eerder een geklapte heb meegemaakt maar nog nooit zo'n gloeiende kokende.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• remsie
Reken maar uit, met 2 pc's a 300 watt (+- voorzichtige schatting) per stuk, en die 3 kachels alleen zit je op 6600 watt.

En dat door een zekering die max 3680 watt kan hebben. Dan is het niet zo gek dat ie heet word voordat ie kapot gaat ;).

[ Voor 4% gewijzigd door remsie op 20-01-2021 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
remsie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:43:
Reken maar uit, met 2 pc's a 300 watt (+- voorzichtige schatting) per stuk, en die 3 kachels alleen zit je op 6600 watt.

En dat door een zekering die max 3680 watt kan hebben. Dan is het niet zo gek dat ie heet word voordat ie kapot gaat ;).
16 A x 500 V is toch 8.000 Watt.
Oké, er stond ook nog een tv aan maar 3 kachels x 2 kW + 4 lampen x 40 W + 1 tv onbekend + 2 laptops x 300W haal je toch nog geen 8 kW mee ?
Anyway, ik maak me zorgen, dit huis wordt ouder, vandaag of morgen moet heel de bedrading vervangen worden als het zooitje sowieso niet vantevoren al zelf besluit om af te gaan branden :|

Dus als het kan, graag een advies om dit te voorkomen. Alvast bedankt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• remsie
De zekering is inderdaad geschikt tot 500 volt, maar er staat 230v op het net, dus 16 x 230 = max 3680 watt.

Voortaan proberen alles te verdelen over meerdere groepen, of iig onder de 3680 watt per groep houden.
Dan krijg je ook geen probleem met je bedrading (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
remsie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 04:01:
De zekering is inderdaad geschikt tot 500 volt, maar er staat 230v op het net, dus 16 x 230 = max 3680 watt.

Voortaan proberen alles te verdelen over meerdere groepen, of iig onder de 3680 watt per groep houden.
Dan krijg je ook geen probleem met je bedrading (y)
Tnx Remsie, je hebt zeker gelijk en vanwege eerdere problemen weet ik precies waar de ene groep ophoudt en de andere begint en heb de toestel amperes nu verdeeld. Maar toch, waarom had ik voorheen geen kokend hete doorgebrande stop en nu wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:43

rdejongjr

Gnome

Omdat een stop bij sluiting meteen springt warmt hij amper op.
Hoge belasting houdt het ding langer uit zeker met afwisselende last van de kachels.

Bij twijfel over de installatie, neus en ogen er langs, slechte contacten vonken, daar krijg je zo'n ozon luchtje van en eventueel aangevreten contacten.
Groepen uitzetten, kap er af en alle verbindingen nalopen, losse schroefverbindingen leveren aardig wat warmte op.

Bij twijfel over eigen kunnen gewoon een elektricien inschakelen, 230v jeukt nogal!

Zo lang er 2,5mm2 koper vde wordt gebruikt zal de bedrading niet perse het probleem zijn eerder losse connecties. (en sowieso teveel vermogen erdoor jagen)

[ Voor 13% gewijzigd door rdejongjr op 20-01-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar wonen en verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:16
kitao schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 03:56:
[...]
Gewoon de verwarming vanuit de CV aan ipv elektrische kachels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:09
kitao schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 04:04:
[...]

Tnx Remsie, je hebt zeker gelijk en vanwege eerdere problemen weet ik precies waar de ene groep ophoudt en de andere begint en heb de toestel amperes nu verdeeld. Maar toch, waarom had ik voorheen geen kokend hete doorgebrande stop en nu wel?
Het heeft er mee te maken dat een smeltpatroon bij zijn maximale belasting een X tijd in stand blijft. Hoe hoger de stroom, hoe korter de tijd. Bij een sluiting is de stroom maximaal en zal dus in korte tijd doorsmelten (Bij automaten aangegeven met Ik en 6kA is geen rare waarde en om deze exact te weten zou je deze per ader en lengte kunnen berekenen). Wanneer de stroom verdubbeld, houdt de zekering dat ook nog wel een tijdje vol totdat deze van binnen te warm wordt en door smelt ( hoe hoger de stroom, hoe minder tijd de zekering heeft gehad de warmte door te geven naar buiten). Hoe lang dit duurt staat beschreven in de documentatie van de zekering.

Misschien geeft dit filmpje wat duidelijkheid https://www.youtube.com/watch?v=yGAJDhl11ZE&t=5m50s

[ Voor 5% gewijzigd door raze88 op 20-01-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:54
Een 500 volt stop hoort niet in een standaard huis groepenkast toch? Er is nergens ter wereld standaard 500 volt bij mijn weten. Dit zal een industriële stop zijn.
Niet gek dat het gloeiend heet wordt.. ik zou sowieso alle leidingen van die groep eens nakijken of er niks is gesmolten...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:01:
Een 500 volt stop hoort niet in een standaard huis groepenkast toch?
Ze kunnen tót 500V. 230 kan dus prima... Het is de maximale stroomsterkte die bepaald of een zekering springt, niet het maximale voltage. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Anyway, ik maak me zorgen, dit huis wordt ouder, vandaag of morgen moet heel de bedrading vervangen worden als het zooitje sowieso niet vantevoren al zelf besluit om af te gaan branden :|

Volgens mij geef je jezelf al het juiste advies in de zin ervoor?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Harrie_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Volgens mij geef je jezelf al het juiste advies in de zin ervoor?
Inderdaad of bedrading vervangen, of gewoon niet drie kachels tegelijkertijd aan?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

16 A x 500 V is toch 8.000 Watt.
Oké, er stond ook nog een tv aan maar 3 kachels x 2 kW + 4 lampen x 40 W + 1 tv onbekend + 2 laptops x 300W haal je toch nog geen 8 kW mee ?

Ik zou me vooral zorgen maken om die electrische kacheltjes. Kan dat niet anders?

Desnoods zet je er een gaskachel met gasfles neer, als je een beetje ventileert moet dat geen probleem zijn (gas heeft een hele schone verbranding)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij een smeltveiligheid (en ook bij een automaat) gaat het enkel en alleen om de stroom. Er wordt niet beveiligd op spanning of vermogen. Dit omdat in elektrische leidingen de stroom bepalend is voor hoe groot de verliezen in die lijding zijn en hoe warm deze dus wordt.

Voor elke veiligheid kan je bij de fabrikant een curve opvragen. Deze geeft aan hoe lang een zekering welke hoeveelheid van de nominale stroom deze kan verdragen. Hieronder zie je zo een voorbeeld van een curve die ik snel even online heb opgeraapt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3XxbBxO8VQQYktdNhzQ2CKPkUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OQW91xID3vOdr9Qfmt8MkYS4.png?f=user_large

Op het moment dat 2 kachels tesamen staan te verwarmen trek je iets meer dan 4kW, en dat kan die veiligheid nog net aan (of net niet, al zal de doorsmelttijd een stuk langer zijn dan), al wordt die er zeer warm van (maar je bekabeling zal ook wel warm beginnen worden en dat is niet goed). Als ze alle 3 tesamen opspringen wordt de stroom zo groot dat de smeltveiligheid op enkele seconden doorbrandt.

Als je die drie kachels nodig hebt dan moet je ze op verschillende kringen zetten, liefst alle drie op elks een andere kring, en geen verlengkabels gebruiken, die kunnen bij zulke vermogens ook al wel eens brandstarters worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Simpel dus: De stroomvreters verdelen over meerdere groepen (en fases). Dat is iets dat je altijd dient te doen.

Stap 2: Die stokoude groepenkast vervangen door een moderne kast :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Jeroenneman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:21:
[...]

Inderdaad of bedrading vervangen, of gewoon niet drie kachels tegelijkertijd aan?
Nou @kitao geeft aan dat de boel ouder begint te worden en dat hij zich zorgen maakt; vanaf hier is het natuurlijk moeilijk te beoordelen wat er daar aan bedrading in de muur zit (groen/rood?). We zien wel op de foto dat er nog een ouderwets kastje hangt met smeltpatronen, als blijkt dat er (te) weinig groepen in huis zitten of ontzettend veel WCD's aangesloten op 1 groep dan is het natuurlijk altijd het overwegen waard om dat eens te gaan vervangen, wat in 1960 de 'standaard' was is het vaak nu niet meer, bovendien heb je nu vaak ook meer gebruikers in huis dan 60 jaar geleden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Het is een SMELTzekering. Voor smelten is warmte nodig.

Bij een volle kortsluiting smelt de zekering zo snel door dat de behuizing ervan nauwelijks opwarmt.

Bij een zware belasting tussen 1 en 2 keer het maximum van wat de zekering aan kan, zal alles langzaam opwarmen tot 'gloeiend heet', voordat het draadje in de zekering de temperatuur heeft bereikt waarop hij smelt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
Weet niet wat je plannen zijn en of het een koopwoning is.
Die oude stoppenkast heeft ook zijn tijd gehad en een groepenkast zou een mooie upgrade zijn. Ook vanwege de veiligheid. Uit de tijd dat die stoppenkast nog hip was, waren die aardlekschakelaars ook nog niet zo goed.

Of dat je wasmachinegroep voor de aardlek zit omdat die machines vroeger de aardlek af lieten gaan. Ik kwam er op een harde manier achter toen ik met de kniptang door de kabels heen ging.

Als je nog plannen hebt om inductie, zonnepanelen, laadpaal te plaatsen is het ook handig om meteen te gaan voor 3x25A.
Een 3 fasen groepenkast is marginaal duurder dan een enkele fase.

Misschien handig om hier over na te denken

Je bent hier ongeveer 500-600(en nog ~180 euro aan de netbeheerder voor 3 fasen) euro aan kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 20-01-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:01:
Een 500 volt stop hoort niet in een standaard huis groepenkast toch? Er is nergens ter wereld standaard 500 volt bij mijn weten. Dit zal een industriële stop zijn.
Niet gek dat het gloeiend heet wordt.. ik zou sowieso alle leidingen van die groep eens nakijken of er niks is gesmolten...
Al zou het een industriële stop zijn, waarom zou het dan niet gek zijn dat deze gloeiend heet wordt? :?

En fyi: smeltpatronen voor thuisgebruik zijn doorgaans geschikt tot 500V.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart ® op 20-01-2021 09:44 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

https://www.sandervunderi...elaar-4-p-40a-vkg44l.html
Ik zou 'm gewoon vervangen. Kost geen drol en je slaapt er een stuk rustiger van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 23:01

Theo

moederbord

Firestorm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:51:
Ik zou 'm gewoon vervangen. Kost geen drol en je slaapt er een stuk rustiger van.
Inc installatie ga je zomaar over de 600 euro heen. Als de meterkast nog niet vervangen is dan is dat vaak met een reden; het is een huurwoning of met een koopwoning is er nog geen tijd/prio/geld voor. Wat je dan beter kan doen in zo'n situatie is de smeltzekeringen eruit draaien en vervangen voor onderstaande zekeringen; dat is een zekeringautomaat in de vorm van een smeltzekering. Deze kan je dus zelf vervangen en kost je voor je gehele meterkast enkele tientjes.

Afbeeldingslocatie: https://www.brattinga.nl/image/cache/catalog/p/655/6550_0-228x228.jpg
https://www.hoza-apeldoorn.nl/Zekeringen?product_id=7028

Nu is de meterkast geheel vervangen uiteraard wel het beste wat je kan doen (en dan eigelijk ook inc de bedrading in huis), maar als dit geen optie is dan zijn bovenstaande zekeringen al een hele upgrade. Dingen worden niet warm en schakelen gewoon uit bij overbelasting. Met een druk op de knop zet je ze weer aan.

"Nadeel" van deze automaten is dat je niet 6kW achter een 16A zekeringautomaat kan plaatsen zoals dat wel kan bij een smeltzekering; een smeltzekering kan gewoon veel meer hebben voordat deze stuk gaat en tolereert veel meer overbelasting. Maar dit kan ook een voordeel zijn gezien overbelasting en brand samen in één bed slapen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Firestorm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:51:
Dan heb je een nieuwe kast maar zit heel je huis nog vol oude bedrading. Zo een vervanging doe je best bij een volledige renovatie van je elektriciteitsnet in huis en dan spreken we niet meer over enkele honderden euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Question Mark schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:05:
[...]

Ze kunnen tót 500V. 230 kan dus prima... Het is de maximale stroomsterkte die bepaald of een zekering springt, niet het maximale voltage. :)
Dat zal allemaal wel... Maar alsnog hoort een dergelijke stop volgens mij niet in een normale thuisgroep.
Blijkbaar bij TS dus niet adequaat afgeschakeld...Ruim 6kw op 1 (normale)thuisgroep... Ging blijkbaar lang goed. Tot gisteren/vandaag.
Ik heb vergelijkbaar geintje in een studenthuis meegemaakt.
Regelmatig stroomuitval. Tot ineens het lang goed ging...
Toen opeens de hoofdzekerimg eruit... De PVC leidingen waren allemaal gleoeind heet. Bleek dat ze de stoppen voor het gemak.maar hadden vervangen met veel zwaardere smeltzekerimgen... Nog net geen koperdraad zegmaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:48
@Theo,

Dit is zo'n beetje het domste wat je kan doen. Ga maar eens op zoek naar ervaringen met deze zekeringen en je zult zien waarom. Erg onbetrouwbaar en vaak zelfs de reden van brand. Een ouderwetse smeltpatroon is zeker niet ideaal maar in de praktijk veiliger dan jou oplossing.

@TS,

Het beste wat je kan doen is (mits het je eigen woning is) de hele installatie vervangen. Dat is wel een ingrijpende klus en helaas niet goedkoop maar dat is wel de meest veilige oplossing. Tot die tijd je doorgebrande smeltpatroon vervangen door eenzelfde smeltpatroon en de belasting op je groepen onder de 16 Ampere houden.
Theo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:10:
[...]

Inc installatie ga je zomaar over de 600 euro heen. Als de meterkast nog niet vervangen is dan is dat vaak met een reden; het is een huurwoning of met een koopwoning is er nog geen tijd/prio/geld voor. Wat je dan beter kan doen in zo'n situatie is de smeltzekeringen eruit draaien en vervangen voor onderstaande zekeringen; dat is een zekeringautomaat in de vorm van een smeltzekering. Deze kan je dus zelf vervangen en kost je voor je gehele meterkast enkele tientjes.

[Afbeelding]

Nu is de meterkast geheel vervangen uiteraard wel het beste wat je kan doen (en dan eigelijk ook inc de bedrading in huis), maar als dit geen optie is dan zijn bovenstaande zekeringen al een hele upgrade. Dingen worden niet warm en schakelen gewoon uit bij overbelasting. Met een druk op de knop zet je ze weer aan.

"Nadeel" van deze automaten is dat je niet 6kW achter een 16A zekeringautomaat kan plaatsen zoals dat wel kan bij een smeltzekering; een smeltzekering kan gewoon veel meer hebben voordat deze stuk gaat en tolereert veel meer overbelasting. Maar dit kan ook een voordeel zijn gezien overbelasting en brand samen in één bed slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:24

itsalwaysme

Graast voor DB

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Dat zal allemaal wel... Maar alsnog hoort een dergelijke stop volgens mij niet in een normale thuisgroep.
Blijkbaar bij TS dus niet adequaat afgeschakeld...Ruim 6kw op 1 (normale)thuisgroep... Ging blijkbaar lang goed. Tot gisteren/vandaag.
Toen opeens de hoofdzekerimg eruit... De PVC leidingen waren allemaal gleoeind heet. Bleek dat ze de stoppen voor het gemak.maar hadden vervangen met veel zwaardere smeltzekerimgen... Nog net geen koperdraad zegmaar.
Elke standaard stop/smeltzekering voor thuis gebruik is goedgekeurd tot 500V. Zoek maar eens op internet.

Industriele smeltzekeringen gaan vaak tot veel hogere waardes. Maar die zijn ook voor industrieel gebruikt.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oh leuk, antieke kast uit het tijdperk van 3x230 met fasespanning van 127V. Aardlekbeveiliging zeker ook niet aanwezig? Aarding zal ook wel niet meer voldoen. Saneren die hap!

Het doorgebrande exemplaar was bij de hand op de foto? Dan was degene er boven ook heet, neem ik aan?
Theo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

Die dingen niet kopen en bij aanwezigheid direct verwijderen, vernietigen en verplaatsen naar de juiste afvalstroom.

Ze hebben niet voor niets geen enkel keurmerk he...

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 15:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:22
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Die dingen niet kopen en bij aanwezigheid direct verplaatsen naar de juiste afvalstroom.

Ze hebben niet voor niets geen enkel keurmerk...
Ze geven de naam 'smeltzekering' wel weer een nieuwe dimensie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Klinkt mij in de oren alsof je niet echt weet waar je het over hebt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 11:54
De gelinkte "automatische zekering" zou ik toch nooit plaatsen in mijn huis.
Het enige "CE" keurmerk erop is chinese export....

[ Voor 57% gewijzigd door SjorsC op 20-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 09:51
[...]

Omdat dit nog wel een keer herhaald mag worden: Het advies is om niet 2x zoveel vermogen als voorgeschreven over een groep trekken. Nu smelt gelukkig je stop en springt hij. In een erger geval word je bedrading of koppelingen in je muur/dak warm, en dat laat soms niet een stop springen voor het in de fik vliegt.

Moderne groepen zijn berekend op een constante belasting van 240V*16A=3840W. En dat is dan (volgens mij) standaard met 2,5mm koperdraad.
Als jij net zoals je zegt al een een wat ouder huis woont met misschien dunnere draden, aluminium ipv koper of misschien nog met katoenen mantel dan zou ik daar niet heel gerust van worden om daar de volledige belasting overheen te trekken over een langere tijd, laat staan het dubbele.

Ga gewoon verwarmen met je CV, dat is goedkoper voor je portemonnee dan elektrisch verwarmen ook nog en dan hoef je ook niet meer je groepen te overbelasten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 21:07
[...]

Van "aparte" zekeringen is ook een lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHAfMl4HhUw0rC4fCm8JPyddIwY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cesoad6zja02MNcRx1SPG9em.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

com2,1ghz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:28:
.....
Je bent hier ongeveer 500-600(en nog ~180 euro aan de netbeheerder voor 3 fasen) euro aan kwijt.
Bij Liander nu al € 324,97 ipv €180.

Als je ook nog de hoofdzekeringen door automaten laat vervangen dan ongeveer 3x dit bedrag.
Prijzen zijn de afgelopen 2 jaar ongeveer verdubbeld helaas. Mooie melkkoe geworden nu zoveel mensen een laadpaal of warmte pomp willen hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Ik speel niet graag op de man, maar met zo een reactie zou ik toch graag eens weten welke opleiding je genoten hebt en wat je affiniteit met elektriciteit in het algemeen is.

De stop die erin steekt is doodnormaal. Voor elke vorm van veiligheid (of het nu een smeltveiligheid is danwel een automaat) is de stroom van belang. Niet de spanning. De spanning die erop staat is de spanning waarmee deze nog veilig kan gebruikt worden zonder risico op doorslag. Waarom mogen deze stoppen 500V~ hebben? Omdat we een elektriciteitsnet hebben van 3x400V+N. En om mensen niet te verwarren wanneer ze in huis zowel stopcontacten hebben op 230V~ en 400V~ worden in huis alleen zekeringen geplaatst die minsten die 400V~ kunnen verdragen. Voor de werking maakt het nu eenmaal niet uit. Ga maar eens in je eigen kast kijken.

Ik zie hier mensen spreken over vermogen, maar daar gaat het dus net niet om bij deze veiligheden. Het gaat puur om stroom. Niet meer en niet minder. En als je 3 kachels van elk 2kW hebt, dan bestaat inderdaad een kans dat je op een gegeven moment 6kW trekt, maar ook dat zal slechts zelden voorkomen omdat die kachels niet continue 2kW aan het trekken zijn (vermoedelijk iets van een 9A). En daarbij telt dus dat bij het overschrijden van de nominale stroom van een veiligheid het een tijd kan duren voor deze uitschakeld. Zeker bij smeltveiligheden zal het nog langer duren dan bij automaten. Bij een korstluitintg, waarbij de stroom in essentie oneindig hoog is (ik weet het, oneindig kan niet) loopt de temperatuur zeer snel zo hoog op dat een smeltveiligheid er op miliseconden doorheen smelt. Maar met een beperkte overstroom van nog geen 2x de nominale waarde kan dat enige tijd duren en dat is dan ook wat hier gebeurd is.

Ja, TS heeft geluk gehad dat het enkel de stop is die vervangen moest worden. En ja, dat is in principe adequaat genoeg, zolang hij maar stopt met het opzoeken van de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Blokker_1999 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Ik speel niet graag op de man, maar met zo een reactie zou ik toch graag eens weten welke opleiding je genoten hebt en wat je affiniteit met elektriciteit in het algemeen is.

De stop die erin steekt is doodnormaal. Voor elke vorm van veiligheid (of het nu een smeltveiligheid is danwel een automaat) is de stroom van belang. Niet de spanning. De spanning die erop staat is de spanning waarmee deze nog veilig kan gebruikt worden zonder risico op doorslag. Waarom mogen deze stoppen 500V~ hebben? Omdat we een elektriciteitsnet hebben van 3x400V+N. En om mensen niet te verwarren wanneer ze in huis zowel stopcontacten hebben op 230V~ en 400V~ worden in huis alleen zekeringen geplaatst die minsten die 400V~ kunnen verdragen. Voor de werking maakt het nu eenmaal niet uit. Ga maar eens in je eigen kast kijken.

Ik zie hier mensen spreken over vermogen, maar daar gaat het dus net niet om bij deze veiligheden. Het gaat puur om stroom. Niet meer en niet minder. En als je 3 kachels van elk 2kW hebt, dan bestaat inderdaad een kans dat je op een gegeven moment 6kW trekt, maar ook dat zal slechts zelden voorkomen omdat die kachels niet continue 3kW aan het trekken zijn. En daarbij telt dus dat bij het overschrijden van de nominale stroom van een veiligheid het een tijd kan duren voor deze uitschakeld. Zeker bij smeltveiligheden zal het nog langer duren dan bij automaten. Bij een korstluitintg, waarbij de stroom in essentie oneindig hoog is (ik weet het, oneindig kan niet) loopt de temperatuur zeer snel zo hoog op dat een smeltveiligheid er op miliseconden doorheen smelt. Maar met een beperkte overstroom van nog geen 2x de nominale waarde kan dat enige tijd duren en dat is dan ook wat hier gebeurd is.

Ja, TS heeft geluk gehad dat het enkel de stop is die vervangen moest worden. En ja, dat is in principe adequaat genoeg, zolang hij maar stopt met het opzoeken van de grens.
Dit en hopelijk ter overvloeden @kitao
- Dat die zekering/stop zo heet wordt is in z'n overbelastings situatie normaal
- Koop alsjeblieft _NIET_ z'n 'automatische stop' die troep is onveilige bende en zou niet verkocht moeten worden
- dit voorkomen is mogelijk en nodig door de kacheltjes over meerdere groepen te verplaatsen
- denk eens na over je electrische installatie upgraden, de staat van de bekabeling hoort daar waarschijnlijk ook bij. Je installatie is waarschijnlijk wel veilig maar volgens de standaarden van de jaren 50-60 wat echt andere koek is dan vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Bart ® schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Klinkt mij in de oren alsof je niet echt weet waar je het over hebt.
Niet helemaal misschien, ben geen electricien inderdaad... maar wel net goed genoeg om te weten dat 8kw op 1 stop/groep A) niet de bedoeling is, B ) er iets goed mis is als de boel gloeiend heet is in een thuis voorziening. Dat zou bij mijn weten zelfs met gefaseerd inschakelen fout moeten gaan, maargoed. Wie ben ik inderdaad. Ik zou als gezegd al m'n leidingen (van die groep) nalopen met een dergelijk akkefietjes thuis. Maar als je denkt dat dit onzin is, laat je dat toch gewoon?
Je wilt niet weten wat er soms geknutseld wordt. Zie mijn ervaring.

Er zijn zoveel soorten smeltzekeringen, hier thuis ook tot 500 volt ja. Maar die klappen er gelukkig wel direct uit als ik 8kw op die leiding zet. :)

Edit @Blokker_1999 . De straalkachels die ik heb (bouwspul) trekken continu ca. 2000w. Maar daar zal ook wel verschil in zijn ja. Bij 2 van die kachels op 1 groep, tegelijk ingeschakeld is het hier gelijk donker. Niet vandaag getest, maar wel ervaring mee.
Zelfs met de grill en vaatwasser aan ging het hier laatst mis. Net aan 3.6kW zou dat geweest zijn op de max...Mijn fout, maar stelde me wel gerust.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeEs op 20-01-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:14:
Er zijn zoveel soorten smeltzekeringen, hier thuis ook tot 500 volt ja. Maar die klappen er gelukkig wel direct uit als ik 8kw op die leiding zet. :)
With all due respect maar je strooit echt een hoop onkunde en verwarring in dit topic en dat is niet heel handig. Ook wat je hier zegt klopt gewoon niet. Kijk dit filmpje eens (vergeet die 'smart plug', boeie, het gaat om die grafiek en hoe je die moet lezen en het concept dat je prima een hele poos boven het rated vermogen door een zekering kunt laten gaan).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
RobIII schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:26:
[...]

With all due respect maar je strooit echt een hoop onkunde en verwarring in dit topic en dat is niet heel handig. Ook wat je hier zegt klopt gewoon niet. Kijk dit filmpje eens (vergeet die 'smart plug', boeie, het gaat om die grafiek en hoe je die moet lezen en het concept dat je prima een hele poos boven het rated vermogen door een zekering kunt laten gaan).
Duidelijk. Ik zal mijn thuisvoorziening eens laten controleren dan. Hier gaat het bij 8kW dus gegarandeerd fout. Blijkbaar zou dat makkelijk moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:31:
Blijkbaar zou dat makkelijk moeten kunnen?
Een zekering brandt niet altijd, in alle gevallen, metéén ("instantaan") door als je boven het rated vermogen komt. Het is niet zwart-wit en dus is er ook geen zwart-wit antwoord op "moet makkelijk kunnen". Voor een bepaalde tijd X kan, afhankelijk van de uitschakelkarakteristieken van de smeltpatroon (A, B, C of D), dat best even werken ja. Voor verschillende definities van werken. Daarom moet je zo'n karakteristiek grafiek leren lezen zoals die in Blokker_1999 in "Stop gloeiend heet." bijvoorbeeld aangehaald wordt. In die specifieke grafiek zie je bijvoorbeeld dat je 6.000 tot 10.000 seconden bijna anderhalf keer de rated nominale stroom kunt trekken. En dan wordt 'ie heet/heter ja :)

Ik ben overigens ook geen elektriciën dus ik hanteer vast niet helemaal de correcte termen (volgens mij heet zo'n grafiek een selectiviteitsdiagram ofzo en weet ik niet wat de juiste term is voor "grenswaarde smeltzekering" :P )

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 20-01-2021 13:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
RobIII schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Dat filmpje is echt verplicht kijkvoer in het domotica topic. Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan dat dit zo gevaarlijk kan zijn.
Ik heb 2 terrasheaters van totaal 4000watt waarvan ik nog dacht om iets van domotica te doen. Heb uiteindelijk maar een draaischakelaar geplaats van 80 euro.
Ik vond het al vreemd dat die Ikea schakelaar(voor mijn veranda lampen) volgens mij 16A kon schakelen. Dit filmpje legt uit waarom dit zeker geen goed idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:53
De stop springt alleen direct bij kortsluiting. Bij hoge vermogens warmt hij op tot smelten aan toe, de behuizing wordt dan ook warm. Dat is volledig normaal.

De totale belasting op de groep met de kachels en computers is misschien max. 8 KW maar dit wordt niet tegelijk gebruikt. De kachels gaan niet allemaal tegelijk aan of uit, daarnaast zijn het vaak de inschakelpieken waar de stop niet tegenkan, de duur verbruikers wel. Voordeel van de oude stoppen boven automaten is dat ze een zekere overbelasting prima vinden maar toch afschakelen als het nodig is.

De automaten springen vaak te snel al eruit. Ik zou er niet te moeilijk over doen, nieuwe smeltzekering erin en de belasting meer proberen te spreiden over de groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Dat weet ik, ik ben nu dan ook wel benieuwd hoeveel kW er wel zou moeten kunnen lopen... maar als ik -bij ons- thuis, 8kW, gefaseerd, of tegelijk aanschakel. Is het gewoon klik/uit.
Bij minder ook al. Een trage zekering schakelde vrijwel net zo snel af destijds.
Duurde geen halve seconde. En de leidingen waren niet heet. Zelfs niet lauwtjes. En nee, was geen kortsluiting.

Dit heb ik dus wel in dat studenten huis gehad. Echt alles gloeiend heet. De electra is daar destijds compleet vervangen. Isolatie gesmolten op diverse plekken, je rook de plastics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:45:
Dat weet ik, ik ben nu dan ook wel benieuwd hoeveel kW er wel zou moeten kunnen lopen...
Je luistert niet: er is geen "de" -hier houdt 't op- waarde voor een smeltpatroon. Als het kort genoeg is kun je "meer kW" door een smeltpatroon trekken dan wanneer je dat langere tijd doet. Die dingen hebben geen harde grens, het is niet zwart-wit. Er is een heel gebied grijs. Misschien dat dit wat voor je verduidelijkt. Daarbij legt Bvanham in "Stop gloeiend heet." heel mooi uit dat het totaal -potentieel- vermogen voor TS wellicht 8kW is / was maar dat zal in de praktijk niet gauw ook de 8kW gehaald hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 20-01-2021 13:52 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GoldenSample schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:59:
- denk eens na over je electrische installatie upgraden, de staat van de bekabeling hoort daar waarschijnlijk ook bij. Je installatie is waarschijnlijk wel veilig maar volgens de standaarden van de jaren 50-60 wat echt andere koek is dan vandaag de dag.
Veel van die installaties zijn nu ook niet meer norm-conform aan de norm van destijds gezien de aardpen grotendeels is weggerot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Duidelijk. Ik zal mijn thuisvoorziening eens laten controleren dan. Hier gaat het bij 8kW dus gegarandeerd fout. Blijkbaar zou dat makkelijk moeten kunnen?
Veel apparaten hebben een hogere startstroom. Ook dingen als halogeenlampen.

Bij B16 en 230V hoor je met 8 kW nog niet de magnetische beveiliging aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Wij hebben een trage en een paar snelle zekeringen thuis, zoals ik al aangaf (en ik zal me indekken) Bij ons thuis.... In onze installatie ..... God knows wie dat destijds heeft geplaatst, oude meuk, vergelijkbaar met TS. zijn deze beide niet bestand tegen 8kW.
Of ik nou al m'n apparaten gefaseerd inschakel, of tegelijk... Boven de 4 kW op een groep gaat het vrij snel mis. Is mijn ervaring. In ieder geval zo snel dat de leidingen en stop niet heet is. Ja, dit probeerde ik tijdens de verbouwing meerdere keren, want... moest meer vermogen... En geen plek ergens anders in huis om aan te sluiten toen nog.
Ik maak uit jullie relaas nu op dat dit niet keihard is, mijn ervaring is dus anders. Ik merkte zelfs dus weinig verschil met trage en snelle zekeringen. Ingeschakelde lasten waren inderdaad ook straalkachels en enkele power tools.

Verder komt het natuurlijk vrijwel nooit voor dat we met enkel huishoudelijk spul boven de 2kW komen, ik weet zo snel even geen spul thuis dat op zichzelf al meer trekt dan dat. Hooguit de wasmachine en droger misschien als die dus eens tegelijk aanstaan, maar dat gaat tot nu toe altijd gewoon goed.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeEs op 20-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:08:
Wij hebben een trage en een paar snelle zekeringen thuis, zoals ik al aangaf (en ik zal me indekken) Bij ons thuis.... In onze installatie ..... God knows wie dat destijds heeft geplaatst, oude meuk, vergelijkbaar met TS. zijn deze beide niet bestand tegen 8kW.
Of ik nou al m'n apparaten gefaseerd inschakel, of tegelijk... Boven de 4 kW op een groep gaat het vrij snel mis. Is mijn ervaring. In ieder geval zo snel dat de leidingen en stop niet heet is. Ja, dit probeerde ik tijdens de verbouwing meerdere keren, want... moest meer vermogen... En geen plek ergens anders in huis om aan te sluiten toen nog.
Ik maak uit jullie relaas nu op dat dit niet keihard is, mijn ervaring is dus anders. Ik merkte zelfs dus weinig verschil met trage en snelle zekeringen. Ingeschakelde lasten waren inderdaad ook straalkachels en enkele power tools.

Verder komt het natuurlijk vrijwel nooit voor dat we met enkel huishoudelijk spul boven de 2kW komen, ik weet zo snel even geen spul thuis dat op zichzelf al meer trekt dan dat. Hooguit de wasmachine en droger misschien als die dus eens tegelijk aanstaan, maar dat gaat tot nu toe altijd gewoon goed.
Die oude installaties hadden oorspronkelijk 10A zekeringen. Die vertrekken wat sneller.

Dat de hele zekeringhouder heet wordt is niet ongebruikelijk, maar het is ook een optelsom van de weerstand in de zekering zelf en van de overgangsweerstanden. Zijn de overgangsweerstanden ook verhoogd, dan wordt de stop daardoor ook al heter en is het eerder afgelopen. Zijn de overgangsweerstanden nog hoger... dan begint het te fikken voordat de stop door is.

In de in TS getoonde kast zitten een dubbele rij zekeringen, dat stamt uit de tijd van 230 verkregen door aansluiting tussen twee fasen (127V fasespanning). Als de netzijde al is omgebouwd en die zekeringen nog steeds er in zitten heeft hij dus ook een gezekerde nul. Van dezelfde groep zou de andere zekeringhouder dan ook heet moeten zijn. Is eentje significant heter dan is er sprake van verhoogde overgangsweerstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:07

DataGhost

iPL dev

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:08:

Kan je alsjeblieft ophouden met kW en gewoon in A blijven praten zolang we het over zekeringen hebben? Veel logischer. En het is niet keihard, bij jou was het anders, dat wil niet zeggen dat het overal zo is als bij jou. Jij gebruikt vast andere zekeringen met andere karakteristieken en andere apparatuur die op een andere manier gebruikt wordt. Er kunnen tig factoren zijn die ermee te maken gehad hebben. Feit is dat TS richting de 30A piek (waarschijnlijk het grootste deel van de tijd minder) door een 16A zekering heeft getrokken, dat kan gewoon een bepaalde tijd lang en daarna is de boel heet en smelt het patroon door. Dat het bij jou niet kan, tsja, dat is dan prima toch?

Als die kachels een thermostaat hebben kan het best zijn dat er steeds maximaal twee tegelijk aan staan (max 20A) en dat het toeval wilde dat na X tijd de derde erbij schakelde waarna het heel snel of zelfs direct misging, zoals "bij jou gebeurt". De bedoeling van een smeltpatroon van 16A is dat er niet gek veel meer dan 16A voor lange tijd doorheen gaat, maar wel dat 16A continu mogelijk moet zijn. Dan wil je dus wel dat 'ie zo snel mogelijk doorsmelt als je daarboven komt, en daarvoor moet dat ding opwarmen. Dat gebeurt dus ook al op 16A, alleen kan de zekering dan nog genoeg warmte kwijt aan de omgeving om niet te heet te worden, maar deze warmt zeker op! Om zo snel mogelijk boven de 16A door te smelten moet dat ding op maximale belasting dus eigenlijk ook al "gloeiend heet" worden, maar dan net binnen de grenzen blijven. Volkomen normaal dus dat zo'n ding loeiheet is als daar een half uur of langer boven het maximum belast is.
Je kan eens proberen om zware verbruikers lange tijd aan te hebben en dan te voelen of dat ding warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Wij hebben 16A en 25A zekeringen er in.
Het fase verhaal zal ik hier thuis ook eens checken. Zou zomaar kunnen... Doordat ik hier ben gaan reageren blijkt er nogal wat te kunnen verschillen, waardoor de ervaringen nogal fors uiteenlopen zo blijkt.
Bij ons klapt de aardlek er uit bij kortsluiting. Dit vond ik altijd ietwat opmerkelijk, maar nooit aandacht aan geschonken. Gebeurt gelukkig bijna nooit... En spul werkt.... hier lees ik dat de stop er dan uit moet klappen, wat is het nu? Een aardlek moet iets doen bij lekspanning (naar de aarde) heb ik altijd begrepen. Dus als retour niet hetzelfde als ingang is..
Of zit er dus ook wat fout in onze kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 11:54
Of de aardlek uitvalt of de zekering smelt ligt aan het "type fout".

Kort samengevat is elektro meer dan P=U*I ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:32:
wat is het nu
[...]
Open dan even je eigen topic ;)

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:48
Het grote nadeel van smeltpatronen is de fabricage onnauwkeurigheid. Vandaar dat er ook een groot grijs gebied is in de afschakeldiagram. Bij een automaat is er nog steeds een bandbreedte opgegeven maar die zijn al een stuk krapper dan bij een smeltpatroon. Voor in een huisinstallatie is er een goede reden voor waarom er geen nieuwe installaties opgeleverd worden met smeltpatronen. Een automaat is wat nauwkeuriger en beschermd je bedrading beter tegen te hoge stromen met het daarbij horende risico op brand.
Bij industriële installaties is het een ander verhaal en wil je soms juist een smeltpatroon blijven gebruiken, maar dat is verder niet relevant voor deze discussie.

@GeeEs Een 25A zekering is mogelijk maar eigenlijk hoor je dan ook dikkere draden te hebben. In een huisinstallatie is 25A erg ongebruikelijk en normaal gesproken ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25

henri8096

BIM is not a software!

[...]

Ik zal een lang verhaal kort proberen te maken.
De stroom die je in huis hebt is wisselstroom. Anders dan een batterij met gelijkstroom die een continue spanning afgeeft (min of meer, als de batterij leger wordt dan zakt de spanning iets in), wisselt de stroom in je huis in een zuivere sinusvorm 50 keer per seconde van fase (plus word min en vice versa).
Nu is de 230v die jij noemt de nominale (of ook wel RMS) spanning.
Wat simpel uitgelegd, een soort van gemiddelde.
De pieken van de sinus zijn echter 400 volt.
Dan is er nog een kleine bijkomstigheid, die zuivere sinus waar ik over sprak is slechts theorie.
De praktijk is dat die niet zo zuiver meer is en door alle aangesloten apparatuur wat vervuild is.
Ook kunnen er door wisselende belastingen van het net er wat spanningspieken ontstaan.

Al met al als je bovenstaande informatie combineert en je er een beetje veiligheid in stopt dan zit je op die 500V.

(ik weet niet of dit kort was, maar probeer het eens korter zou ik zo zeggen . . . . oftewel: MAND)

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:11
Korter:
Je hebt 500V nodig.

Voor ts: reken altijd met 240V, niet met 500V als je wattage wilt berekenen binnen je huis.
Je kan nu wel het gaan verdelen over 2 groepen, maar dan zit je nog steeds aan het maximum. Heb je geen verwarming / isolatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat moet je met 25A zekeringen in je huisinstallatie? Zeker passchroef uitgebroken en clandestien 25A geplaatst?

:z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
henri8096 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:57:

De pieken van de sinus zijn echter 400 volt.
sqrt(2)*230 = 325 (en -325), niet 400

400 is wat je nominaal tussen de fasen krijgt;
sqrt(3)*230=398

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:26
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Veel van die installaties zijn nu ook niet meer norm-conform aan de norm van destijds gezien de aardpen grotendeels is weggerot.
Hoezo zou die weggerot zijn? Aardpennen worden pas sinds de jaren 80 geplaatst, daarvoor ging alle aarding op de waterleiding. Als die "allemaal" weggerot zouden zijn, dan zit half Nederland zonder aarde, niet alleen de TS.

Smeltzekeringen zijn nog prima toegestaan volgens de huidige normen, ze zijn niet bijzonder exact, maar exact genoeg om brand te voorkomen. En dat is bij TS toch ook goed gegaan? Er is niets in de fik gevlogen, en alle bedrading is nog heel. Een moderne B16 automaat wordt ook flink warm als je er 10 minuten lang 20Amp doorheen trekt, maar dan hoeft ie ook nog niet af te schakelen.

Bedrading in Nederland is al een eeuwigheid PVC 2.5mm2, geen reden om dat preventief te vervangen als het allemaal nog netjes zit. Goede reden om het te vervangen kan zijn als je overal geaarde stopcontacten wilt aanleggen. Een combi van oude en nieuwe kleuren is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
RobIII schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Open dan even je eigen topic ;)
Je hebt gelijk.. Wellicht doe ik dat nog wel ja. Vooral het 25A zekering dingetje baart me zorgen... Al is het nog niet foutgegaan.

@ de rest hierboven... Ik weet nog net het verschil tussen wissel en gelijkstroom hoor.... :P...

Verder weet ik niet beter dan dat 1 groep zo pakweg rond de 3500 watt belast mag worden. Dat is dus idd -normaliter- afgezekerd met 16A (bij 230 Volt). Hoe en waarom er bij ons een 25A zekering inzit, geen idee. Zelf ook niet aangelegd. Tuurlijk heb je (start) pieken van sommige hoog inductieve lasten die hoger liggen, daar moet een zekering niet meteen van uitklappen. Daarvoor heb je ook trage en snelle zekeringen, is mij verteld...pfff ik durf bijna niks meer te zeggen.. ;) Maar...

Wat ik bedoelde en er misschien wat onhandig uitkwam, is dat het in feite nogal vreemd is dat het zo lang goed ging bij TS. Zou volgens mij nooit mogen gebeuren. Hij sluit ruim 2x de last aan, waarop 1 groep normaalgesproken is afgezekerd/zou moeten zijn. Zeker als dan ook nog alles gloeiend heet is zoals wordt beschreven na (vele uren/dagen?)

Zelfs een relatief korte piek van 8kW ok...ok.. ok... pakm beet 32A, moet elke zekering van 16A toch wel relatief snel doen smelten. Anders is er echt iets niet ok met die zekering. Een continu belasting van 32A op een 16A zekering, zoals TS als ik het goed begrijp dus?!?
Ja... Je hebt mensen die dus een kapotte zekering hergebruiken met folie er in of omheen.... Je weet het niet...

Dat mooie plaatje kwam hier ook voorbij net... :o

Bedankt ook voor alle scherpe reacties hoor. Ik weet zeker niet alles en electra is zeker geen speelgoed. Heel goed! Maar iedereen die beweert dat het redelijk normaal is dat een stop of leiding in een huisinstallatie gloeiend heet is nadat je die ene groep uren of dagenlang?! met 8kW hebt belast. Ik ga er verder niet meer op reageren, maar dat neem ik dan weer niet serieus. Niet omdat ik dat zozeer allemaal zou weten, maar omdat ik het heb geleerd uit ervaring, en er flink van geschrokken ben destijds toen de brandweer alles platgooide in m'n studentenhuis. Alle electra moest eruit, veel was letterlijk gesmolten. Een wonder dat er geen brand is gekomen toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:33
GeeEs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:31:
Verder weet ik niet beter dan dat 1 groep zo pakweg rond de 3500 watt belast mag worden. Dat is dus idd -normaliter- afgezekerd met 16A (bij 230 Volt). Hoe en waarom er bij ons een 25A zekering inzit, geen idee.
Weet je zeker dat die 25A zekering een groep zekering is?
De gemeentezekering (tussen de meter en de aardlek-schakelaars) zijn bij een huishouden standaard wel 25A (deze kunnen 35A zijn)

In het geval van de TS zouden alle apparaten op hun max vermogen wellicht die 32A trekken, maar met een lager vermogen waarschijnlijk dicht/net over de 16A.
Maximaal vermogen != vermogen dat continue gebruikt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 20-01-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Wij hebben idd 1 groep waar een 25A smeltzekering ingedraaid zit. Dit vond ik al opmerkelijk, maar verder nooit echt bij stilgestaan. Spul doet watt moet doen he...
Eigenlijk door de reacties hier in dit topic, al is het zijdelings... toch maar eens uitzoeken, want idd niet standaard zo blijkt.

Ik las dat TS, 3 straalkachels van 2kW elk + nog 2 pc's van 300watt en nog wat los spul op 1 groep had.
Al het losse spul en de PCs zijn inderdaad nooit continu vermogen, maar 3 straalkachels van 2kW zijn vaak of vol aan, of niet. Althans die van mij wel. Misschien dat TS een model heeft dat dan 1kW doet op half vermogen oid, dan zou ik het nog soort snappen. Maar goed, alles is wel gezegd. 3 apparaten van 2kW op 1 groep is niet wat normaliter aanbevolen wordt. Laten we het daar maar op houden.

Edit: De gemeente zekering kan ik volgens mij niet zomaar zelf bij zonder zegels te verbreken, dus dat is hem niet vermoed ik.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeEs op 20-01-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hobbit13 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Hoezo zou die weggerot zijn?
Alles vergaat :)
Aardpennen worden pas sinds de jaren 80 geplaatst, daarvoor ging alle aarding op de waterleiding. Als die "allemaal" weggerot zouden zijn, dan zit half Nederland zonder aarde, niet alleen de TS.
Hogere weerstand is wat anders dan helemaal niks. Dat daarvoor illegaal op de waterleiding geaard werd is wat anders natuurlijk.

Linksom of rechtsom (weggerotte pen of geen pen); veel van die installaties halen de benodigde aardfoutstroom niet meer om zonder aardlekbeveiliging te mogen.
Smeltzekeringen zijn nog prima toegestaan volgens de huidige normen, ze zijn niet bijzonder exact, maar exact genoeg om brand te voorkomen. En dat is bij TS toch ook goed gegaan? Er is niets in de fik gevlogen, en alle bedrading is nog heel. Een moderne B16 automaat wordt ook flink warm als je er 10 minuten lang 20Amp doorheen trekt, maar dan hoeft ie ook nog niet af te schakelen.
Ik heb het specifiek over de aardlekbeveiliging.
Bedrading in Nederland is al een eeuwigheid PVC 2.5mm2, geen reden om dat preventief te vervangen als het allemaal nog netjes zit. Goede reden om het te vervangen kan zijn als je overal geaarde stopcontacten wilt aanleggen. Een combi van oude en nieuwe kleuren is niet aan te raden.
Dat is geen reactie op mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25

henri8096

BIM is not a software!

kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:19:
[...]

sqrt(2)*230 = 325 (en -325), niet 400

400 is wat je nominaal tussen de fasen krijgt;
sqrt(3)*230=398
Je hebt gelijk, na 20 jaar is die informatie wat roestig aan het worden in mijn hoofd blijkbaar.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
25A in een eindgroep met gewone stopcontacten is vragen om bezoek van de heren en dames van de brandweer terwijl zij hun functie uitoefenen.

Ofwel: Zo snel mogelijk iets aan doen, er is nu een brandgevaarlijke situatie. Als je een beetje geluk hebt, is de bedrading dikker uitgevoerd (4mm² ipv 2,5mm²) met bijbehorende geschikte lasklemmen/lasdoppen. Maar wanneer beun de haas een 25A stop (en pasmoer) op een eindgroep gezet heeft, zou ik er niet op vertrouwen dat het onzichtbare deel van de infrastructuur daadwerkelijk geschikt is voor 25A.

Als die 25A zekering een hoofdzekering is, dan is er uiteraard wat dat betreft niets aan de hand. Hoofdzekeringen in een woonhuis zijn veelal nog uitgevoerd met smeltzekeringen van 25A of 35A.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:52:
Hogere weerstand is wat anders dan helemaal niks. Dat daarvoor illegaal op de waterleiding geaard werd is wat anders natuurlijk.

Linksom of rechtsom (weggerotte pen of geen pen); veel van die installaties halen de benodigde aardfoutstroom niet meer om zonder aardlekbeveiliging te mogen.
Aarden op de waterleiding was niet illegaal. Toen alle leidingen nog van koper waren, werkte het ook perfect. Pas toen kunststof leidingen kwamen, werd het moeizaam.

Maar ik ben het volledig met je eens dat waar mogelijk je altijd alles achter een aardlek moet zetten. Begrijp niet waarom het nog steeds in heel veel situaties toegestaan is om zonder aardlek te werken. Die schakelaars zijn echt enorm effectief in de boel veiliger maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Oke, iedereen hartelijk dank voor de antwoorden en ben er een heel stuk wijzer van geworden. (y)
Ook handig als naslag mochten er weer problemen optreden maar tot nu gaat alles gelukkig nog goed en heb ik geen bijkomende schade kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 21:54
Hobbit13 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Aarden op de waterleiding was niet illegaal. Toen alle leidingen nog van koper waren, werkte het ook perfect. Pas toen kunststof leidingen kwamen, werd het moeizaam.

Maar ik ben het volledig met je eens dat waar mogelijk je altijd alles achter een aardlek moet zetten. Begrijp niet waarom het nog steeds in heel veel situaties toegestaan is om zonder aardlek te werken. Die schakelaars zijn echt enorm effectief in de boel veiliger maken.
Ik ben hier recent mee bezig geweest, en volgens de nen1010 moeten praktisch alle dingen in een woonhuis of situaties waar gewerkt word met stopcontacten achter een aardlek schakelaar zitten tegenwoordig .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Het fase verhaal zal ik hier thuis ook eens checken. Zou zomaar kunnen... Doordat ik hier ben gaan reageren blijkt er nogal wat te kunnen verschillen, waardoor de ervaringen nogal fors uiteenlopen zo blijkt.
Bij ons klapt de aardlek er uit bij kortsluiting. Dit vond ik altijd ietwat opmerkelijk, maar nooit aandacht aan geschonken. Gebeurt gelukkig bijna nooit... En spul werkt.... hier lees ik dat de stop er dan uit moet klappen, wat is het nu? Een aardlek moet iets doen bij lekspanning (naar de aarde) heb ik altijd begrepen. Dus als retour niet hetzelfde als ingang is..
Wanneer er kortsluiting ontstaat kan je op 2 manieren kortsluiting krijgen. Tussen fase en nul of tussen fase en aarding. In het eerste geval hoort in principe de zekering te springen, in het tweede geval kan de aardlek springen. Die hoort sowieso zeer snel te reageren omdat een aardlek de mens moet beschermen tegen "grote" (en langdurige) stromen door het lichaam. En als je nog echt een smeltveiligheid hebt bestaat er wel een kans dat die deels doorsmelt en in de toekomst sneller zal smelten na een klap van de aardlek bij kortsluiting. Ook dat is 1 van de nadelen van smeltveiligheden, die kunnen zichzelf niet herstellen.

En ik hoop uiteraard dat achter die 25A veiligheid een kabel van 4mm² is geplaatst in plaats van 2,5mm². Wordt wel eens gedaan als er bijv. een elektrische kookplaat of oven in het spel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Part schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Bij Liander nu al € 324,97 ipv €180.

Als je ook nog de hoofdzekeringen door automaten laat vervangen dan ongeveer 3x dit bedrag.
Prijzen zijn de afgelopen 2 jaar ongeveer verdubbeld helaas. Mooie melkkoe geworden nu zoveel mensen een laadpaal of warmte pomp willen hebben.
Dat valt wel mee. 2 maanden geleden de smeltzekeringen laten vervangen (door Enexis) voor automaten en was iets van 200 Eu kwijt. (wel zelf aanvragen, niet via installateur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 19:46
Metaal verrot niet (dat doet alleen organisch materiaal), op deze tijdschaal oxideert het louter. Dat zal de weerstand wat verhogen (mogelijk inderdaad tot boven de norm, hoewel ik dat betwijfel), maar het is gewoon incorrect dat de pen is weggerot.

[ Voor 23% gewijzigd door hostname op 21-01-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hostname schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Metaal verrot niet (dat doet alleen organisch materiaal), op deze tijdschaal oxideert het louter. Dat zal de weerstand wat verhogen (mogelijk inderdaad tot boven de norm, hoewel ik dat betwijfel), maar het is gewoon incorrect dat de pen is weggerot.
Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 511810 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Dat valt wel mee. 2 maanden geleden de smeltzekeringen laten vervangen (door Enexis) voor automaten en was iets van 200 Eu kwijt. (wel zelf aanvragen, niet via installateur)
Enexis is wat goedkoper.
€ 261,95 voor het plaatsen van de automaten en € 522,00 voor automaten + omzetten naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Part schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:56:
[...]

Enexis is wat goedkoper.
€ 261,95 voor het plaatsen van de automaten en € 522,00 voor automaten + omzetten naar 3 fase.
Ik wist het niet meer precies,maar je hebt vastgelijk. Eigenlijk is het kostprijs, als je het welbeschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

hostname schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Metaalrot = corrosie, het is alleen een andere benoeming. Of wou je beweren dat een auto ook niet kan rotten (hoe wegroesten wordt genoemd)?

Alles wat afbreekt, rot, niet alleen organisch materiaal, zoek bijvoorbeeld maar een op CD rot.
[...]

Hoezo zou die weggerot zijn? Aardpennen worden pas sinds de jaren 80 geplaatst, daarvoor ging alle aarding op de waterleiding. Als die "allemaal" weggerot zouden zijn, dan zit half Nederland zonder aarde, niet alleen de TS.
Voor zover ik weet zijn in de jaren 70 ook al aardpennen geplaatst. Mijn ouderlijk huis, gebouwd in 1978, heeft in ieder geval aardpennen die bij de bouw zijn aangebracht.

In het geval van de TS, en als het klopt wat @kabeltjekabel zegt dat het nog uit het 2x 127V tijdperk stamt, zou het zomaar nog stofomvlochten bedrading kunnen. In dat geval is het hoe dan ook raadzaam om bedrading te vernieuwen. En stofomvlochten kom je in Nederland nog vol op tegen in panden uit de jaren 60 en ouder (ik weet niet precies waar de grens ligt).
Daarnaast heeft ook PVC een maximale levensduur en geldt bij aanpassen van een installatie van 40 jaar of ouder het advies om te testen of dit nog voldoet.

Een combi van oude en nieuwe kleuren is daarnaast niet alleen niet aan te raden, het is zelfs verboden. NEN1010 (uit m'n hoofd, @kabeltjekabel weet dit beter) schrijft zelfs voor dat wanneer bij een installatie met de oude kleuren modificaties uitgevoerd worden, alle bedrading vervangen moet worden door de moderne bruin, blauw en geel/groene bedrading. Dat is ook zeker wel iets om in het achterhoofd te houden wanneer je een oude zekeringenkast vervangt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Metaal verrot zeker wel, alleen edelmetalen niet maar ik denk niet dat er goud in de stoppenkast zit. Mijn huis is uit '71 en ik heb twee stoppenkasten (een in de garage waar de stroom binnen komt en een in huis in de berging onder de trap). Maar er zitten geen echte stoppen meer in zoals in de TS, dus het zal wel ooit vernieuwd zijn door een van de vorige eigenaren.

Dit jaar is een stekker (en hierdoor het stopcontact waar die in zat) die van de woning naar de garage gaat half afgefikt, dat zal ook corrosie geweest zijn en het is gewoon een droge dubbelsteens half-vrijstaande garage. Onder de 10 graden zal het er niet snel zijn :) Zo veel stroom ging er niet door de stekker, er staat een nieuwe zuinige wasmachine in de garage en we frituren daar zodat het huis niet naar frituur ruikt maar nooit tegelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 23-01-2021 09:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 12:37
Ook vroeger meegemaakt in jaren 60 huurwoning, wou doorgeslagen stop uit draaien en ding was gloeiend heet ik kon hem niet eens beetpakken en moest eerst laten afkoelen, daar zaten 10 ampere stoppen in, gewoon weer nieuwe ingedraaid de volgende keer maar niet tegelijk waterkoker en koffiezet apparaat aanzetten(zat nog wel meer op).

Was ook een meterkast zonder aardlek, het huis staat er nog steeds btw maar ben wel verhuist, was het mijn woning had ik de kast wel vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2021 09:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:54
@kitao
Het is normaal dat zo’n zekering heet wordt als je hem langdurig een “beetje” overbelast. Op 1 a 2x keer de normale Max stroom.

Ik zeg een beetje omdat een kortsluitstroom waarop de zekering wel meteen smelt enkele duizenden amperes kan zijn.

Smeltzekering zitten daarom van oudsher in porseleinen houders omdat die dingen geen stroom geleiden maar ook omdat die hittebestendig zijn.

Ik lees dus eigenlijk niks vreemds. Smeltzekeringen zijn heel betrouwbaar (als bescherming) , daarom worden ze in de industrie nog heel veel gebruikt voor stroomverdelers.
Waarbij het best normaal is dat zo’n ding heet als deze gesmolten is van overbelasting.
Bij mijn voorlaatste werkgever werd er minimaal een uur gewacht bij het vervangen van een mespatroon/smeltzekering bij overbelasting. Als het niet duidelijk was of het kortsluiting of overbelasting was dan werd de warmtebeeldcamera gehaald voor de veiligheid.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 23-01-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deepbass909 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 02:02:
[...]
Een combi van oude en nieuwe kleuren is daarnaast niet alleen niet aan te raden, het is zelfs verboden. NEN1010 (uit m'n hoofd, @kabeltjekabel weet dit beter) schrijft zelfs voor dat wanneer bij een installatie met de oude kleuren modificaties uitgevoerd worden, alle bedrading vervangen moet worden door de moderne bruin, blauw en geel/groene bedrading. Dat is ook zeker wel iets om in het achterhoofd te houden wanneer je een oude zekeringenkast vervangt.
Naar mijn weten binnen eenzelfde groep alles zelfde kleurenschema houden.

Oude kleuren is <1970

Installaties met stofomwonden aders zijn vaak >1970 al een keer voorzien van nieuwe bedrading.

Oude kleuren maar wel PVC isolatie is maar een beperkte tijd gebruikt. Inderdaad veelal jaren '60. Dat zit vaak nog wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Naar mijn weten binnen eenzelfde groep alles zelfde kleurenschema houden.

Oude kleuren is <1970

Installaties met stofomwonden aders zijn vaak >1970 al een keer voorzien van nieuwe bedrading.

Oude kleuren maar wel PVC isolatie is maar een beperkte tijd gebruikt. Inderdaad veelal jaren '60. Dat zit vaak nog wel zo.
Ik heb een huis uit 1969, dus oude kleuren in het originele deel, en nieuwe kleuren waar ooit wat vervangen is. Waar ik tijdens een verbouwing bezig ben geweest, heb ik alle oude kleuren vervangen, vooral omdat ik er ook aarde bij gelegd heb. Maar ik ga echt niet preventief alles opentrekken puur omdat de kleurtjes niet meer up to date zijn. In veel gevallen zal het niet lukken nieuwe draden te trekken zonder het plafond open te halen, en je maakt ook makkelijk schade in het stukwerk e.d. Ik denk dat vrijwel alle huizen uit de jaren 60 een mix van oud en nieuw hebben.

Een mix binnen één groep is idd niet wenselijk, maar ook dat heb ik wel op een paar plekken. Bv van de gang naar de woonkamer loopt buis die ergens onderweg nog een doos heeft, alleen ik weet niet waar....

Ik voel me er ook totaal niet schuldig over, van mijn meter naar de groepenkast loopt 2x bruin, 1x zwart, 1x rood en 1x grijs.... Ben 1,5 jaar terug van één naar drie fasen gegaan, dus twee draden moesten erbij. Waarom zou je dan de moeite nemen om de andere ook te vervangen, als vooral gekeken wordt naar het aantal minuten dat je bezig bent geweest, en totaal niet naar de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
[...]
Metaal van zichzelf gaat over tijd al achteruit, als daar een (kleine) lekstroom overheen gaat wordt dat proces alleen maar versnelt (mede daarom hang je een boot aan een galvanisch gescheiden walstroom installatie. Anders krijg je in potentie versnelde rot aan de (metalen) kuip.

Overigens hoeft de pen ook niet weg te zijn om een probleem te zijn. Die oude installaties hebben veiligheidsaarde waar moderne installaties hulpaarde hebben. Dat is een belangrijk verschil.

De moderne aarde hoeft alleen goed genoeg te zijn om die 30mA betrouwbaar weg te vloeien (de norm is natuurlijk wat strenger dan dat, maar even voor de beeldvorming). De veiligheidsaarde komt uit de tijd voor aardlekschakelaars. Die moest laagohmig genoeg zijn om de 16A smeltzekering er snel en betrouwbaar doorheen te fikken.

Dat is natuurlijk ordegroottes aan verschil in eisen.

Oude installaties halen vaak zat die strengere eisen niet meer door de jaren aan "rot", veranderende waterpeilen en dergelijke. In zanderige bodems was het toen vaak al nodig om meerdere pennen te slaan om het niveau te halen.

On a sidenote: @Anoniem: 37297

Het waren 3 2kW kachels, maar stonden die ook allemaal op hun maximale stand? Het 2kW ding dat ik heb doet volgens mij 650W op stand 1 (bijvoorbeeld).
Verder kan er nog een hoop meespelen in het uiteindelijk afgenomen vermogen.

2kW kan ook gespect zijn bij 240 of zelfs 250V (voor EU brede implementatie) (en evt nog wat afgerond voor marketing purposes). Dan zou het 8A per kachel zijn, dus 24A maximaal. Uitgaande van 100% duty cycle en dergelijke. Wat inzakkende spanning is zeker niet ondenkbaar (los van het feit dat we 230 hebben). Bij 220 zou dat nog "maar" 7A zijn per kachel dus 21A totaal. Een paar idle PC's hoeven maar heel weinig te gebruiken, net als (bijvoorbeeld) led verlichting. Zeg 25A totaal.

Dan zit je "maar" op 1.5*Inom. Een B-karakteristiek doet er dan gewoon tussen de 40 en 400 seconden over om op thermische overbelasting uit te vallen. En het loopt snel op.
Hobbit13 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:13:
[...]
Ik voel me er ook totaal niet schuldig over, van mijn meter naar de groepenkast loopt 2x bruin, 1x zwart, 1x rood en 1x grijs.... Ben 1,5 jaar terug van één naar drie fasen gegaan, dus twee draden moesten erbij. Waarom zou je dan de moeite nemen om de andere ook te vervangen, als vooral gekeken wordt naar het aantal minuten dat je bezig bent geweest, en totaal niet naar de kwaliteit.
Heb je de groepenkast gewoon boven de meter zitten? Dan snap ik niet zo goed waarom je het oude zou laten zitten. Het is geen werk om het dan gewoon even strak te maken.
Toegegeven, voor de werking kan het prima. Maar het ziet er imo toch wel een beetje uit al prutswerk.

Smalle usecase: Bij een technische keuring tijdens verkoop zou het op mij als koper wel een slechte indruk maken (als dat al te veel moeite is, hoe is de rest er dan aan toe). Maar het is wel een smalle use-case

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 26-01-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timberleek schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:12:
[...]
Heb je de groepenkast gewoon boven de meter zitten? Dan snap ik niet zo goed waarom je het oude zou laten zitten. Het is geen werk om het dan gewoon even strak te maken.
Toegegeven, voor de werking kan het prima. Maar het ziet er imo toch wel een beetje uit al prutswerk.

Smalle usecase: Bij een technische keuring tijdens verkoop zou het op mij als koper wel een slechte indruk maken (als dat al te veel moeite is, hoe is de rest er dan aan toe). Maar het is wel een smalle use-case
Zoiets doe je niet zelf, maar de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:24:
[...]
Zoiets doe je niet zelf, maar de netbeheerder.
Meestal wel inderdaad. Het bericht klonk alsof hij het zelf gedaan had. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
timberleek schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Meestal wel inderdaad. Het bericht klonk alsof hij het zelf gedaan had. Maar ik kan het mis hebben.
Nee, dat heb ik zeker niet zelf gedaan! Ik mag niet aan de meter zitten als thuisklusser. Heb ook geen hoofdschakelaar onder de meter, alleen een verzegelde stoppenkast. Kan de meter dus ook niet spanningsvrij maken.

Ik bedoel er juist mee dat ik me als klusser me wel heel erg netjes aan de regeltjes kan houden, maar als Enixis enzo het niet doen, motiveert dat niet echt.
Pagina: 1