Werkt dit? TP-link deco m5 met powerline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerben1111
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-07-2022
Heyy

Voordat ik begin: ik heb niet enorm veel verstand van deze dingen, vandaar dat ik het aan jullie vraag!

Hoe het zit: Wij zijn recent verhuist naar een enorm huis (niet om te flexen), maar omdat het huis zo groot is hebben we 3x een TP link deco m5, maar op sommige plekken is het bereik nog steeds slecht. Op dit moment hebben we alles aangesloten zoals in het installatie boekje staat, maar voor mijn gevoel kan het nog beter.

Dit is mijn idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaQzqejdcqv0Va1llsxwdHgmD_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qyjOGGF8fBtIEokFliQkmcHA.png?f=fotoalbum_large
(Bij de meterkast zit tussen de main deco en de powerline en de deco van de woonkamer een switch)

Van de meterkast naar de woonkamer loopt al een kabel, maar van de meterkast naar boven niet. Omdat er geen kabel van beneden naar boven is, wil ik het graag proberen met een powerline adapter.

Mijn 2 vragen:
- Werkt deze constructie
- Wat voor switch kan ik het beste kopen voor in de meterkast?

(misschien handig om te weten? : We zitten bij caiway, glasvezel, 600 MBit/s)

[ Voor 0% gewijzigd door Gerben1111 op 19-01-2021 23:03 . Reden: Typ fout: " veranderd naar : ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt PLC:
Het *kan* werken, het kan ook niet werken. Je weet nooit echt van tevoren hoe PLC gaat zijn. Wel kun je een paar dingen inschatten:
- indien huis van voor 1997 en geen randaarde op stopcontacten - verwacht lage performance en stabiliteit ongeacht adapters.
- indien huis na 1997 met randaarde, en je neemt een high-end PLC adapter met MIMO (alles >="1200Mbps") dan heb je redelijke kans op een snelle en stabiele verbinding, vooral met wave 2 G.hn (Devolo Magic 2).

Maar... een set van twee Magic 2 adapters kost waarschijnlijk meer dan iemand inhuren om die Ethernetkabel te trekken naar boven en netjes af te werken. Komt bij dat zo'n PLC-set na 5 jaar ws achterhaald is (kijk maar hoe vrolijk je nu wordt van sets uit 2015...) terwijl Cat6 Ethernet rustig nog 20 jaar vooruit kan.

En qua switch: wat wil je?

Ik zie niets dat PoE vraagt, dus dat heb je niet nodig. Aantal poorten hangt totaal af van hoeveel dingen je aan wilt sluiten. Tenslotte zou je afhankelijk van provider mogelijk met VLANs en/of IGMP moeten werken voor TV (als je al anno 2021 nog linear TV kijkt). Dan moet je kijken naar een (web) managed switch.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Je kan ook nog met Hirschmann INCA gaan werken indien je een coaxkabel hebt vanuit de meterkast naar boven.