Hoi Jeffert, groeten is niet nodig maar waarom ook niet! Welkom
Waarom denk je dat je contract niet verlengd wordt?
Dat zou best kunnen hoor, vooral als ze nu nog niet aangegeven hebben dat ze je willen houden, maar heb je ook een concrete aanwijzing hiervoor?
Bij een dienstverband waarbij je eerst via detachering, uitzendbureau, of oproepbasis in dienst bent geweest zijn er situaties waarbij je al een vast contract hebt zonder het misschien te weten.
Er zijn verschillende soorten
oproepcontracten waarbij er soms tussendoor ook nieuwe tijdelijke contracten zijn afgesloten.
Dat kan invloed hebben op wel of niet overgaan in een contract voor onbepaalde tijd.
Een vast contract (
onbepaalde tijd) is in principe aan de orde bij een dienstverband van langer dan 3 jaar of bij:
- Meer dan 3 tijdelijke contracten bij dezelfde werkgever, of;
- Meer dan 3 tijdelijke contracten voor hetzelfde soort werk bij opvolgende werkgevers, of;
- De pauze tussen contracten maximaal 6 maanden is.
(Voor tijdelijk terugkerend werk gelden iets andere regels)
Het 3e contract van de werknemer eindigt op of na 1 januari 2020,
Hierbij kan de CAO afwijken van deze bepalingen, val je onder een CAO?
Het lijkt er op dat je op 1 januari 2020 nog geen 2 jaar in dienst was, dus waarschijnlijk heb je nog geen vast contract heb, tenzij je veel tijdelijke contracten hebt gehad.
Dan het einde contract:
Bij een contract van 6 maanden of meer moet de werkgever minimaal 1 maand voor einde contract aangeven dat hij niet wil verlengen. Doet hij dat niet dan is hij meestal een vergoeding verschuldigd.
Bij contracten korter dan 6 maanden geldt geen
aanzegtermijn.
Dus dan zou je denken dat de werkgever je niet hoeft te informeren over zijn intentie je contract niet te verlengen.
MAAR, je bent al langer dan 6 maanden in dienst. Ik moet toegeven dat ik voor deze situatie niet zeker weet of een aanzegtermijn aangehouden moet worden.
Ik zou denken van wel, maar dat kan ook weer afhankelijk zijn van de precieze bewoordingen in het contract.
Soms staat namelijk in het ondertekende contract al dat het dienstverband op die en die datum af zal lopen en dat kan als aanzegging gelden als dat expliciet zo benoemd is.
Optie 1 is niets doen en gewoon op je werk blijven komen.
Is je contract afgelopen maar kom je op je werk en ga je gewoon aan het werk zonder weggestuurd te worden dan is er meestal sprake van een stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden.
Optie 2 is in gesprek gaan. Lijkt mij de meest logische keuze. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Wel vreemd dat er na 2 jaar een tijdelijk contract van 3 maanden is afgesloten zonder plan voor daarna, maar zo gaat dat.
Op alles hierboven geldt: ik ben geen jurist, dit is geen juridisch advies, IANAL enzo.