Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffert12
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-06-2022
Goededag allemaal,

Ik ben nog niet zo lang hier dus stel me even voor. Ik ben jeffrey en werk in een staalkabelbedrijf. Ik heb alleen een vraagje. Ik ben eerst een jaar of 2 als oproepcontract in dienst geweest en nu heb ik in november een 3 maanden contract aangeboden gekregen. Nu heb ik wel twijfels over of deze verlengt gaat worden en ben bang van niet. Deze loopt volgende week einde van de week af. Wat zijn mijn opties en hoe ga ik er in een gesprek met mijn werkgever mee om? Heeft iemand tips voor me? Hoop van wel😂

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:34
Hoi Jeffert, groeten is niet nodig maar waarom ook niet! Welkom :)

Waarom denk je dat je contract niet verlengd wordt?
Dat zou best kunnen hoor, vooral als ze nu nog niet aangegeven hebben dat ze je willen houden, maar heb je ook een concrete aanwijzing hiervoor?

Bij een dienstverband waarbij je eerst via detachering, uitzendbureau, of oproepbasis in dienst bent geweest zijn er situaties waarbij je al een vast contract hebt zonder het misschien te weten.
Er zijn verschillende soorten oproepcontracten waarbij er soms tussendoor ook nieuwe tijdelijke contracten zijn afgesloten.
Dat kan invloed hebben op wel of niet overgaan in een contract voor onbepaalde tijd.

Een vast contract (onbepaalde tijd) is in principe aan de orde bij een dienstverband van langer dan 3 jaar of bij:
- Meer dan 3 tijdelijke contracten bij dezelfde werkgever, of;
- Meer dan 3 tijdelijke contracten voor hetzelfde soort werk bij opvolgende werkgevers, of;
- De pauze tussen contracten maximaal 6 maanden is.
(Voor tijdelijk terugkerend werk gelden iets andere regels)
Het 3e contract van de werknemer eindigt op of na 1 januari 2020,

Hierbij kan de CAO afwijken van deze bepalingen, val je onder een CAO?

Het lijkt er op dat je op 1 januari 2020 nog geen 2 jaar in dienst was, dus waarschijnlijk heb je nog geen vast contract heb, tenzij je veel tijdelijke contracten hebt gehad.

Dan het einde contract:
Bij een contract van 6 maanden of meer moet de werkgever minimaal 1 maand voor einde contract aangeven dat hij niet wil verlengen. Doet hij dat niet dan is hij meestal een vergoeding verschuldigd.
Bij contracten korter dan 6 maanden geldt geen aanzegtermijn.
Dus dan zou je denken dat de werkgever je niet hoeft te informeren over zijn intentie je contract niet te verlengen.
MAAR, je bent al langer dan 6 maanden in dienst. Ik moet toegeven dat ik voor deze situatie niet zeker weet of een aanzegtermijn aangehouden moet worden.
Ik zou denken van wel, maar dat kan ook weer afhankelijk zijn van de precieze bewoordingen in het contract.
Soms staat namelijk in het ondertekende contract al dat het dienstverband op die en die datum af zal lopen en dat kan als aanzegging gelden als dat expliciet zo benoemd is.
Jeffert12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:40:
Wat zijn mijn opties en hoe ga ik er in een gesprek met mijn werkgever mee om? Heeft iemand tips voor me? Hoop van wel😂
Optie 1 is niets doen en gewoon op je werk blijven komen.
Is je contract afgelopen maar kom je op je werk en ga je gewoon aan het werk zonder weggestuurd te worden dan is er meestal sprake van een stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden.

Optie 2 is in gesprek gaan. Lijkt mij de meest logische keuze. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Wel vreemd dat er na 2 jaar een tijdelijk contract van 3 maanden is afgesloten zonder plan voor daarna, maar zo gaat dat.

Op alles hierboven geldt: ik ben geen jurist, dit is geen juridisch advies, IANAL enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffert12
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-06-2022
Erg bedankt alvast. Ik twijfel erg omdat het momenteel erg rustig is. Ook is er een klein voorgevalletje geweest met mijn vakantie waardoor ik best wel een dingetje had met de directeur. Daarom twijfel ik ook. Cao is metaalbewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Jeffert12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:40: Heeft iemand tips voor me? Hoop van wel😂
Alvast op zoek gaan naar nieuw werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Jeffert12 ik zou ook gewoon nu al ( eigenlijk zou ik dat al een tijdje geleden gedaan hebben ) vragen aan jouw leidinggevende wat hun bedoeling is met de contractverlenging. Hoe eerder je weet of er wel/niet verlengd is, hoe eerder je ook op zoek kunt gaan naar een nieuwe baan. Tevens zit je dan niet meer in onzekerheid.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:55
aangezien het een tijdelijk contract is (ongeacht de voorgeschiedenis) kun je altijd vragen hoe het precies zit na je contract aangezien je behoefte hebt aan wat meer duidelijkheid? Zeker wanneer je een prima arbeidsrelatie hebt met je leidinggevende

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:12

John Doos

ClaudZaque

[b]Jeffert12 in "Twijfels contractverlenging"Deze loopt volgende week einde van de week af.
Volgens mij weet je hiermee al genoeg, voor zover mij bekend, moet de werkgever jou minimaal 1 maand van tevoren aangeven dat hij je niet wilt verlengen. Doet hij dit niet dan MOET je contract verplicht verlengd worden voor dezelfde duur. (dus weer 3 maanden) Tenzij je tijdens het tekenen van dat 3 maanden contract expliciteit ergens een regel bent tegen gekomen over tijdelijk contract, met sws geen verlenging oid.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

John Doos schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Volgens mij weet je hiermee al genoeg, voor zover mij bekend, moet de werkgever jou minimaal 1 maand van tevoren aangeven dat hij je niet wilt verlengen. Doet hij dit niet dan MOET je contract verplicht verlengd worden voor dezelfde duur. (dus weer 3 maanden) Tenzij je tijdens het tekenen van dat 3 maanden contract expliciteit ergens een regel bent tegen gekomen over tijdelijk contract, met sws geen verlenging oid.
Dit dus: kijk inderdaad je contract even goed na wat er staat over verlenging van het contract.
En ga het gesprek aan met je leidinggevende. Het kan best zijn dat hij denkt dat Personeelszaken dit geregeld heeft (geen idee hoe groot het bedrijf is waar je werkt), maar het kan ook aan zijn aandacht ontsnapt zijn. En met een gesprek weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

John Doos schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Als je advies geeft is het handig bronnen erbij te zetten. Hoe kom je hierbij? Je gooit behoorlijk wat zaken door elkaar en, voor zover mij bekend, klopt er niks van. De aanzegtermijn heeft niks te maken met verlenging van je contract.
https://www.rijksoverheid...an-de-aanzegtermijn-houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:12

John Doos

ClaudZaque

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Als je advies geeft is het handig bronnen erbij te zetten. Hoe kom je hierbij? Je gooit behoorlijk wat zaken door elkaar en, voor zover mij bekend, klopt er niks van. De aanzegtermijn heeft niks te maken met verlenging van je contract.
https://www.rijksoverheid...an-de-aanzegtermijn-houdt
Vandaar dat ik begin met volgens mij :+
Dit was zo in al mijn contracten. (Ik werkte over het algemeen met korte tijdelijke contracten, voor detacheerders en uitzendbureaus)

Aanvulling:
Volgens de link van bovenstaande quote:
Gaat de hele "aanzegtermijn" niet op, omdat TS een contract heeft gekregen van 3maanden, en er pas sprake is van een aanzegtermijn die eventueel geschonden/niet gehongerd wordt, als je een contract van 6maanden of langer hebt aangeboden gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door John Doos op 20-01-2021 15:00 ]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 10:13

pietje63

RTFM

Wat wil je zelf?

In gesprek gaan met je werkgever? Los van je rechten (die je werkgever wellicht ook niet helemaal paraat heeft!), is het goed om er over te praten (jouw wensen, zijn intenties). Zelfs als je recht hebt op een nieuw contract (al dan niet voor onbepaalde tijd) maar het niet krijgt, heb je niet heel veel aan je rechten (financieel is er dan vast nog wel iets, maar kost je een hoop ellende) en is duidelijkheid meer waard.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15

macnerd

No Apples please :-)

Er kan sprake zijn van een aanzegtermijn, waardoor werkgever een vergoeding kan moeten geven voor te laat melden dat je contract niet verlengd wordt. Of je hebt al een vast contract. Of bij verlenging wordt het een vast contract. Als je wilt blijven, zou ik eerst proberen uit te vogelen waar je nu staat en wat je rechten zijn.

Wat je m.i. niet wilt doen is slapende honden wakker maken. Als je nu meldt dat je contract afloopt, dan kun je wellicht een volgend contract mislopen. Het is jouw verantwoordelijkheid niet om in de gaten te houden of je contract afloopt of niet.

Als je werkgever niet aangeeft dat je contract niet verlengd wordt, en hij stuurt je niet weg als je daarna toch naar je werk komt, dan is je contract automatisch verlengd tegen dezelfde voorwaarden. Afhankelijk van het aantal eerdere contracten, de totale diensttijd etcetera (al eerder genoemd), kan je nieuwe contract tijdelijk of vast dienstverband zijn. Bij een nieuw tijdelijk contract ben je weer 3 maanden onder de panne, want er kan (tenzij vermeld in het contract) niet tussentijds opgezegd worden door werkgever én werknemer.
Bij een vast contract zal de werkgever meer moeite moeten doen om van je af te komen, bijvoorbeeld via de kantonrechter.

Mocht je niet willen blijven, dan kun je gewoon niet op komen dagen. Wordt wellicht niet gewaardeerd door de werkgever, maar het mag dan wel. Omdat je contract dan van rechtswege afloopt heb je gewoon recht op een WW-uitkering.
Ander werk zoeken is makkelijker als je werk hebt (geen gat in je CV), dus ook om die reden kun je - zeker in Corona-tijd - beter nog even blijven.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 21:19
He Frits, mijn contract loopt volgende week af. Ben je het vergeten te verlengen of moet ik op zoek naar ander werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 22:02

lSltAlKeR

Time destroys everything!

jadjong schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:49:
He Frits, mijn contract loopt volgende week af. Ben je het vergeten te verlengen of moet ik op zoek naar ander werk?
Niet echt waardevol advies...

Gewoon stilzwijgend laten verlengen en niets aan je baas laten merken sta je het juridisch sterkt.....

Ze hadden je sowieso al behoren aan te zeggen een maand van te voren dus heb je inderdaad sowieso nog recht op een maand salaris ;)

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 21:19
Prima advies als je wilt weten of je volgende week nog welkom bent. De vergoeding waar je wel/niet recht op hebt wordt toch wel gezeur als ze er nu al een puinhoop van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:57:
[...]

Niet echt waardevol advies...

Gewoon stilzwijgend laten verlengen en niets aan je baas laten merken sta je het juridisch sterkt.....

Ze hadden je sowieso al behoren aan te zeggen een maand van te voren dus heb je inderdaad sowieso nog recht op een maand salaris ;)
Beter dit advies dan compleet fout advies over een aanzegtermijn die helemaal niet van toepassing is. Dat kan je mensen echt op het verkeerde been zetten. Aanzegtermijn is niet van toepassing bij contracten korter dan 6 maanden.
Een goed gesprek met je werkgever en een normale relatie is toch veel fijner? Dat is veel beter advies dan proberen je werkgever via trucjes een poot uit te draaien, zoals jij probeert te sturen.
Ga gewoon even normaal in gesprek en kijk wat ze van plan zijn.

Slave of Thieves

Pagina: 1