Wemos D1 Mini Pro + WS2812b + WLED werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 13:39
Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met een nieuw bureau, waar ik LED-strips wilde toepassen. Uiteindelijk een combinatie gevonden van het volgende:

- Wemos D1 Mini Pro
- WS2812b LED-strip. 5 meter, 60 LED/meter.
- DC 5v 20A adapter voor extra voeding.

Mijn vraag

Eerst begonnen met solderen en aansluiten. Kon netjes WLED installeren via esptool.py en leek alles goed te kunnen instellen. Helaas geen resultaat, verwachtte dat ik de Wemos om zeep geholpen had, dus voor paar euro een nieuwe besteld. Opzich krijg ik nu resultaat, maar niet wat ik wil. Ik zie de resultaten van WLED wel, maar dit alleen op de LED op het printplaatje zelf. De LED strip blijft volledig uit.

Gezien ik de strip toch wilde opdelen en weer solderen (vanwege hoeken die ik moet maken), een situatie gemaakt waarbij ik puur de Wemos aangesloten had en een groffe 55 cm aan LED (mocht het iets met stroomtoevoer zijn). Zonder DC adapter dus.

Hetzelfde resultaat alleen. Via de App of webpagina aanzetten/uitzetten resulteert in een effect op het lampje van de Wemos, nog steeds niks op de strip zelf.

Zie hier mijn setupje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9s8JMCq/Whats-App-Image-2021-01-19-at-20-59-01.jpg

Ik heb vanuit de wiki van WLED gecontroleerd dat ik de D4 pin voor data dien te gebruiken, dus die is daar ook op aangesloten (https://github.com/Aircoookie/WLED/wiki)

Iemand een idee waarom de verkeerde LED aangestuurd wordt?

edit: linkje naar wiki

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
Is een wemos d1 niet alleen 3.3v, vgm heb je dan een logic level shifter nodig, tevens heb je echt altijd een 5v voeding nodig voor die ledstrip, dat gaat je usb poort kan dat soort stromen echt niet leveren (en gaat dan ook echt defect bij goedkopere computers).

edit: https://hackaday.com/2017...-to-use-a-3-3v-data-line/ hier is een snelle hack

[ Voor 34% gewijzigd door sjaakwortel op 19-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Paar vragen:
a) Weet je zeker dat je WS2812b hebt?
b) Staan er pijlen op de stip? Zo ja, wijst deze weg van de WeMos? Zou niet de eerste keer zijn dat een Chinees de connectors verkeerd om doet.
c) Eigenlijk zelfde voor alle verbindingen zelf, staat er 5V op de Vcc lijn? En GND op de GND lijn van de strip?
d) Was dit dezelfde strip / begin die je aan de gesloopte WeMos had hangen? Zo ja, zou ik eens een enkel ledje, anders dan de eerste nu, pakken.
e) Sowieso eens proberen met gewoon één of twee ledjes geconfigureerd (led count) in WLED ook al sluit je er meer aan om power issue uit te sluiten. Want 55 is op vol wit toch al 3,3A!
f) Neem aan dat je gewoon WLED_0.11.1_ESP8266.bin hebt geflasht? Dat zou idd op een WeMos D4 moeten geven.

Voor de bouw:
Power injectie is zeker nodig. Zelf zou ik zeggen dat 1,5mm2 elke 1 meter en dan in een ring (aka, na laatste injectie weer terug naar de voeding) minimaal is.

@sjaakwortel Ja, ESP is 3v3 maar als de eerste led dicht bij de ESP zit werkt het prima. Ook testen met enkele ledjes kan prima van USB. Maar volle 55 is wel te veel.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-01-2021 21:38 . Reden: Na e komt f... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
sjaakwortel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:28:
Is een wemos d1 niet alleen 3.3v, vgm heb je dan een logic level shifter nodig, tevens heb je echt altijd een 5v voeding nodig voor die ledstrip, dat gaat je usb poort kan dat soort stromen echt niet leveren (en gaat dan ook echt defect bij goedkopere computers).

edit: https://hackaday.com/2017...-to-use-a-3-3v-data-line/ hier is een snelle hack
Wemos is inderdaad 3.3.. Had het afgekeken van een aantal voorbeelden, maar die strip was geen 5 meter. Hoopte het met een kleine strip toch wel te fixen, maar heb dus nu gewoon DC erbij aangezet.

Ik heb nu geen kabeltjes nog (onderweg) om een bypass te proberen, maar met de DC verbonden krijg ik exact hetzelfde effect. Had de stekker via adapter in stopcontact, niet via USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 17:36
Je probleem is denk ik 2 delig. Je voedt de led strip met 3.3 volt (denk ik). Al zou je de led strip met 5v voeden via je usb, dan zal die alsnog te weinig kunnen leveren. Je zult dus echt gebruik moeten maken van een externe power supply. Dan moet je de ledstrip nog gaan aansturen, je zult de ledjes dus moeten gaan vertellen wanneer die aan moet. Dat moet dus ook op 5v. Echter diet je wemos dat op 3.3v, dat is dus te weinig. Je hebt dus een logic level shifter nodig. Die zet het 3.3v signaal van de wemos om in een 5v signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
Marco1994 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:54:
Je probleem is denk ik 2 delig. Je voedt de led strip met 3.3 volt (denk ik). Al zou je de led strip met 5v voeden via je usb, dan zal die alsnog te weinig kunnen leveren. Je zult dus echt gebruik moeten maken van een externe power supply. Dan moet je de ledstrip nog gaan aansturen, je zult de ledjes dus moeten gaan vertellen wanneer die aan moet. Dat moet dus ook op 5v. Echter diet je wemos dat op 3.3v, dat is dus te weinig. Je hebt dus een logic level shifter nodig. Die zet het 3.3v signaal van de wemos om in een 5v signaal.
De 5v output van de wemos is gewoon doorverbonden met de input van de usb iirc, maar dat werkt niet als je meer dan een paar leds aangesloten hebt (en dus de stroom te hoog is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
Septillion schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:37:
Paar vragen:
a) Weet je zeker dat je WS2812b hebt?
Anders klopt de beschrijving op Amazon niet. Weet niet hoe ik dat met 100% zekerheid kan zeggen, maar alles duidt er totnutoe op dat het een WS2812b heb.
b) Staan er pijlen op de stip? Zo ja, wijst deze weg van de WeMos? Zou niet de eerste keer zijn dat een Chinees de connectors verkeerd om doet.
Staan goed, dus lijkt me geen problemen geven
c) Eigenlijk zelfde voor alle verbindingen zelf, staat er 5V op de Vcc lijn? En GND op de GND lijn van de strip?
Aangesloten zoals zichtbaar op platje. Ground > Ground, 5V > 5v. Ik heb wel de DC stroomvoorziening op de twee extra kabeltjes aangesloten (wit op -V, rood op +V). Is dat goed?
d) Was dit dezelfde strip / begin die je aan de gesloopte WeMos had hangen? Zo ja, zou ik eens een enkel ledje, anders dan de eerste nu, pakken.
Ik mis kabeltjes om echt los eraan te gaan solderen Heb nu de jumper aansluiting aan de Wemos zitten. Die moet dan los ook? Ik weet niet of de oude Wemos gesloopt is, maar had het idee dat mijn soldeerbout een verkeerd plekje had geraakt bij de pins, dus heb niet meer dan een vermoeden
e) Sowieso eens proberen met gewoon één of twee ledjes geconfigureerd (led count) in WLED ook al sluit je er meer aan om power issue uit te sluiten. Want 55 is op vol wit toch al 3,3A!
Met DC hetzelfde probleem, Heb 2 LED's geconfigureerd staan, max 850 mA en color type was standaard GRB
f) Neem aan dat je gewoon WLED_0.11.1_ESP8266.bin hebt geflasht? Dat zou idd op een WeMos D4 moeten geven.
Si
Voor de bouw:
Power injectie is zeker nodig. Zelf zou ik zeggen dat 1,5mm2 elke 1 meter en dan in een ring (aka, na laatste injectie weer terug naar de voeding) minimaal is.
Oh dat is wel een goede. Daar ga ik even naar kijken als de boel werkt. Dank!
Marco1994 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:54:
Lees hierboven, had het ook met een adapter (5v, 20A) geprobeerd, maar zelfde resultaat. Zo'n logic shifter is dan wellicht het probleem. Betekend dit dan dat hij basicly het signaal de LED-strip niet in krijgt vanwege een gebrek aan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48
PRoCx schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:07:
[...]

Zo'n logic shifter is dan wellicht het probleem. Betekend dit dan dat hij basicly het signaal de LED-strip niet in krijgt vanwege een gebrek aan stroom?
Nee, niet vanwege een gebrek aan stroom. Het gaat om de spanning. De output van pin D4 is 3.3V; terwijl de WS2812 minstens 3.5V aan signaal nodig heeft om gegarandeerd te werken. 3.3V is dus nét onder spec en dat werkt dus soms wel, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

PRoCx schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:07:
Aangesloten zoals zichtbaar op platje. Ground > Ground, 5V > 5v. Ik heb wel de DC stroomvoorziening op de twee extra kabeltjes aangesloten (wit op -V, rood op +V). Is dat goed?
Opzich wel, maar meten is weten. Zal echt niet de eerste keer zijn dat ze in China een draad verdraaien. Dus met je multimeter op de strip meten. Even doorpiepen van Wemos 5V naar een 5V punt op de strip. Zelfde voor GND.
Ik mis kabeltjes om echt los eraan te gaan solderen Heb nu de jumper aansluiting aan de Wemos zitten. Die moet dan los ook? Ik weet niet of de oude Wemos gesloopt is, maar had het idee dat mijn soldeerbout een verkeerd plekje had geraakt bij de pins, dus heb niet meer dan een vermoeden
Ja, dus gewoon even naar een vers ledje, één of twee ofzo. Niet ergens in huis iets waar je wat draadjes uit kunt slopen? Ethernet kabeltje ofzo?
Met DC hetzelfde probleem, Heb 2 LED's geconfigureerd staan, max 850 mA en color type was standaard GRB
Zou toch eerst even klein beginnen om zo veel mogelijk uit te sluiten. Als GRB niet goed is zal het wel werken maar zij alleen de kleuren verwisselt.
Zo'n logic shifter is dan wellicht het probleem.
Zou kunnen, maar mijn ervaring (en die van Aircookie) is dat het meestal geen probleem is als het eerste ledje maar dicht bij de ESP zit. Zou je dus kunnen rekken door iets minder dan 5V aan te bieden. Als je voeding een stelschroefje heeft zou je de strip (lees: enkel ledje ter test ;)) eens uit die voeding kunnen voeden en hem op 4,5V te zetten. Niet vergeten de GND ook aan de WeMos te hangen.
Betekend dit dan dat hij basicly het signaal de LED-strip niet in krijgt vanwege een gebrek aan stroom spanning?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
Septillion schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:25:
[...]

Opzich wel, maar meten is weten. Zal echt niet de eerste keer zijn dat ze in China een draad verdraaien. Dus met je multimeter op de strip meten. Even doorpiepen van Wemos 5V naar een 5V punt op de strip. Zelfde voor GND.

[...]

Ja, dus gewoon even naar een vers ledje, één of twee ofzo. Niet ergens in huis iets waar je wat draadjes uit kunt slopen? Ethernet kabeltje ofzo?

[...]

Zou toch eerst even klein beginnen om zo veel mogelijk uit te sluiten. Als GRB niet goed is zal het wel werken maar zij alleen de kleuren verwisselt.

[...]

Zou kunnen, maar mijn ervaring (en die van Aircookie) is dat het meestal geen probleem is als het eerste ledje maar dicht bij de ESP zit. Zou je dus kunnen rekken door iets minder dan 5V aan te bieden. Als je voeding een stelschroefje heeft zou je de strip (lees: enkel ledje ter test ;)) eens uit die voeding kunnen voeden en hem op 4,5V te zetten. Niet vergeten de GND ook aan de WeMos te hangen.

[...]

;)
Allereerst begrijp ik dat ik dus die kleine kabeltjes uit een ethernetkabel kan gebruiken? Dat is mooi, heb ik zat van :-)

Verder ben ik even kwijt wat je bedoelt.

Als ik je goed begrijp moet ik 1 losse led aansluiten op zowel de Wemos als DC? Dus gewoon alle 5 kabeltjes als nu (2 (5v, GND) naar adapter, 3 (5v, GND, Data) naar de Wemos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voor testen zijn dunne draadjes geen probleem. Je kan daarmee geen hele strip voeden maar enkele (<20-ish) kan prima. En straks in de bouw is het ook prima voor het data signaal. Vcc en GND moeten dan natuurlijk dik zoals ik al aan gaf.

En ik omschreef meerdere testen eigenlijk. Maar begin eens met één of twee ledjes aan te sluiten. En dan vooral dat het eerste ledje een ander is dan je nu gebruikt om uit de sluiten dat de eerste stuk is (door een foutje ofzo). Eerst kan je die eens gewoon met 5V van de WeMos (=USB) proberen (aan PC zou dan geen probleem moeten zijn).

Werkt dat niet zouden je een beetje "vals" kunnen spelen met het voltage om te kijken of de ledjes de 3v3 van de ESP te laag vinden. Dit door dan die één of twee ledjes te voeden uit je voeding, dus 5V niet meer aan je ESP maar naar de voeding. GND van de ledjes natuurlijk aan zowel de ESP als de voeding. Voeding draai je vervolgens omlaag naar <4,5V. Op die manier blijft het data signaal 3v3 maar zak de threshold van de led om deze in te lezen, deze is namelijk relatief aan de spanning die de ledjes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:05:
Voor testen zijn dunne draadjes geen probleem. Je kan daarmee geen hele strip voeden maar enkele (<20-ish) kan prima. En straks in de bouw is het ook prima voor het data signaal. Vcc en GND moeten dan natuurlijk dik zoals ik al aan gaf.

En ik omschreef meerdere testen eigenlijk. Maar begin eens met één of twee ledjes aan te sluiten. En dan vooral dat het eerste ledje een ander is dan je nu gebruikt om uit de sluiten dat de eerste stuk is (door een foutje ofzo). Eerst kan je die eens gewoon met 5V van de WeMos (=USB) proberen (aan PC zou dan geen probleem moeten zijn).

Werkt dat niet zouden je een beetje "vals" kunnen spelen met het voltage om te kijken of de ledjes de 3v3 van de ESP te laag vinden. Dit door dan die één of twee ledjes te voeden uit je voeding, dus 5V niet meer aan je ESP maar naar de voeding. GND van de ledjes natuurlijk aan zowel de ESP als de voeding. Voeding draai je vervolgens omlaag naar <4,5V. Op die manier blijft het data signaal 3v3 maar zak de threshold van de led om deze in te lezen, deze is namelijk relatief aan de spanning die de ledjes krijgen.
Ah top. Dan ga ik dit vanavond even proberen. Mijn voeding is volgens mij power supply is niet configurabel voor zover mij bekend is. Ik ga een poging wagen wat dingen te testen en kom hierop terug. Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PRoCx Wat voor voeding is het? Bij 20A denk ik vaak al snel aan van die kooi-voedingen en die hebben meestal een trim potmeter erop. Anders, heb je een diode liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:50:
@PRoCx Wat voor voeding is het? Bij 20A denk ik vaak al snel aan van die kooi-voedingen en die hebben meestal een trim potmeter erop. Anders, heb je een diode liggen?
Het is inderdaad zo'n kooi achtig ding. Ik verwacht dat je hetzelfde bedoelt als ik hier heb liggen. Mijn kennis van elektronica is richting beginnend, dus veel is nieuw. Hoe ik deze moet veranderen naar 4.5V is mij (nog) niet bekend :)

Dit is de setup met power supply eraan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/p1cMGKM/IMG-20210120-WA0000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PRoCx Denk dat precies onder de stekker van de ledstrip een potmetertje zit ;)

Btw, als je het zo hebt aangesloten is het beter om USB niet in te pluggen als je 5V-voeding lager dan 5V staat. Het is dus niet de testopstelling die ik bedoelde. Voor test 1 de voeding helemaal niet gebruiken, voor test twee de Vcc (rode draad) voor de strip alleen van de voeding halen, niet van de ESP. ESP voedt je los. GND natuurlijk wel aan zowel voeding als ESP verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:08:
@PRoCx Denk dat precies onder de stekker van de ledstrip een potmetertje zit ;)

Btw, als je het zo hebt aangesloten is het beter om USB niet in te pluggen als je 5V-voeding lager dan 5V staat. Het is dus niet de testopstelling die ik bedoelde. Voor test 1 de voeding helemaal niet gebruiken, voor test twee de Vcc (rode draad) voor de strip alleen van de voeding halen, niet van de ESP. ESP voedt je los. GND natuurlijk wel aan zowel voeding als ESP verbinden.
+V ADJ zit daar inderdaad. Klinkt als aanpasbaar :D . Ik ga eens kijken hoe ik die gebruik en je testen vanavond uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
@Septillion

De test is succesvol. Via ethernet kabeltjes 2 LEDs aan de wemos gesoldeerd en die werken perfect! Was het eerste lampje inderdaad brak.

Ik ga nu de boel op maat knippen, zodat ik als de kabeltjes binnen zijn ik kan gaan solderen.

Je noemde eerder nog iets over power injectie. Ik wil in principe een vierkant maken achter een wandpaneel (ca. 180x40cm qua latjes waar ze op komen, solderen in de hoekjes).

Moet ik dan na elke led strip een splitsing maken? Dus dat elke strip aan het begin verbonden is met de vorige EN de voeding?
Of begrijp ik je nu niet goed en kan ik gewoon de strips aan elkaar maken en het einde alleen richting de voeding het rondje compleet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Je moet gewoon zorgen dat de strips elke < 1 meter gevoed wordt, dus zowel 5V en GND. De signaal splitst niet en gaat gewoon van 1 naar 2 naar 3 etc.

Door steeds stukjes van < 1 m in een ring te doen (dus 5V aan één uiteinde en de GND aan de andere kant) spreidt je de warmteontwikkeling over de gehele lengte van de strip omdat de stroomsterkte door elk stukje hetzelfde is. Over elke LED staat dan ook dezelfde spanning. Als je een stukje van 1 m voedt vanuit dezelfde zijde staat er 5V over het eerste ledje en < 5V over de laatste door de weerstand van de strip. De laatste LED brandt daardoor minder fel en is mogelijk ook een iets andere kleur. Voor kortere stukjes is dit minder belangrijk.

Hoe ik het hier zou doen is de strip in 4 stukjes knippen (2x ~40 cm en 2x ~180 cm). De 40 cm stukjes kun je prima vanuit één en dezelfde kant voeden. De 180 cm stukjes zou ik van beide kanten voeden en nog één in het midden erbij (dus zowel 5V als ground). Bij die in het midden kun je de kabels gewoon op de vlakjes solderen, je hoeft ze hier niet voor af te knippen. De acht 5V draadjes (plus nog één voor de ESP8266) soldeer je aan een kort dik stukje draad en gaat naar de voeding. Hetzelfde voor de GND. De signaal verbindt je onderling met korte stukjes. Let wel op de richting van de LEDs. Op deze manier loopt door elk stukje strip maximaal de stroom voor de volgende 40 of 45 cm. Dat is voldoende.

Hier heb je dus in totaal ~10 m rood draad en ~10 m zwart (of hier al wit) draad voor nodig. Zorg dat dit dik genoeg draad is.

[ Voor 3% gewijzigd door iDaniel op 21-01-2021 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 01:50
Nog een tip. In de Wemos D1 Mini zit nog een beveiliging op de USB input. Als je een oud microUSB kabeltje over hebt, kun je vanuit de USB aansluiting de Wemos voeden. (via de ingebouwde DC-DC convertor dus). Dit dus in plaats van de GND en 5V pinnen dus

[ Voor 10% gewijzigd door Animal op 21-01-2021 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
iDaniel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 02:25:
Je moet gewoon zorgen dat de strips elke < 1 meter gevoed wordt, dus zowel 5V en GND. De signaal splitst niet en gaat gewoon van 1 naar 2 naar 3 etc.

Door steeds stukjes van < 1 m in een ring te doen (dus 5V aan één uiteinde en de GND aan de andere kant) spreidt je de warmteontwikkeling over de gehele lengte van de strip omdat de stroomsterkte door elk stukje hetzelfde is. Over elke LED staat dan ook dezelfde spanning. Als je een stukje van 1 m voedt vanuit dezelfde zijde staat er 5V over het eerste ledje en < 5V over de laatste door de weerstand van de strip. De laatste LED brandt daardoor minder fel en is mogelijk ook een iets andere kleur. Voor kortere stukjes is dit minder belangrijk.

Hoe ik het hier zou doen is de strip in 4 stukjes knippen (2x ~40 cm en 2x ~180 cm). De 40 cm stukjes kun je prima vanuit één en dezelfde kant voeden. De 180 cm stukjes zou ik van beide kanten voeden en nog één in het midden erbij (dus zowel 5V als ground). Bij die in het midden kun je de kabels gewoon op de vlakjes solderen, je hoeft ze hier niet voor af te knippen. De acht 5V draadjes (plus nog één voor de ESP8266) soldeer je aan een kort dik stukje draad en gaat naar de voeding. Hetzelfde voor de GND. De signaal verbindt je onderling met korte stukjes. Let wel op de richting van de LEDs. Op deze manier loopt door elk stukje strip maximaal de stroom voor de volgende 40 of 45 cm. Dat is voldoende.

Hier heb je dus in totaal ~10 m rood draad en ~10 m zwart (of hier al wit) draad voor nodig. Zorg dat dit dik genoeg draad is.
Ah op die manier. Ik denk dat ik je begrijp.

Dus ik maak mijn lus gewoon rondom (5v, GND en Data lopen van de ene naar de andere), begin en einde hebben een GND en 5v die naar de voeding gaan. Dan voor de 1,8m strip soldeer ik om de 45 cm (op 3 plekken dus) een extra kabeltje eraan voor 5v en GND die teruglopen naar de voeding. Daar soldeer ik deze aan elkaar tot 2 bundeltjes per kabeltype (heb een dubbele +V en -V op voeding. Een voor bovenlangs en 1 voor onderlangs leek me wel zo mooi) en die gaan door een extra dikke (pak denk ik gewoon stukje stroomkabel) richting de voedingsaansluitingen.

(Excuus als het wat dubbelop voelt, ben een echte beginner met elektronica en denk dat ik het op deze manier best goed begin te begrijpen)
Animal schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 02:55:
Nog een tip. In de Wemos D1 Mini zit nog een beveiliging op de USB input. Als je een oud microUSB kabeltje over hebt, kun je vanuit de USB aansluiting de Wemos voeden. (via de ingebouwde DC-DC convertor dus). Dit dus in plaats van de GND en 5V pinnen dus
Ik had eerder inderdaad zonder USB de Wemos gevoed. Dan heb ik dus de keuze om alleen een voeding te gebruiken (en dus 3 pins te solderen) of alleen de Data te solderen en een usb-kabeltje aan de Wemos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

PRoCx schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:43:
@Septillion

De test is succesvol. Via ethernet kabeltjes 2 LEDs aan de wemos gesoldeerd en die werken perfect! Was het eerste lampje inderdaad brak.
Top!
Je noemde eerder nog iets over power injectie. Ik wil in principe een vierkant maken achter een wandpaneel (ca. 180x40cm qua latjes waar ze op komen, solderen in de hoekjes).

Moet ik dan na elke led strip een splitsing maken? Dus dat elke strip aan het begin verbonden is met de vorige EN de voeding?
Of begrijp ik je nu niet goed en kan ik gewoon de strips aan elkaar maken en het einde alleen richting de voeding het rondje compleet maken?
Data sluit je maar op één plek aan en lus je door naar het einde. Maar elke <1m wil je nog extra voeding toevoegen. Dus ja, daar heb je zowel verbinding met vorige strip als de power supply. Dit mag je doen door na elke meter weer een kabel (met GND en 5V) te solderen en deze terug te doen naar de voeding. Maar makkelijker is vaak om een ring te maken. Je legt dus de volle lengte van je strip een kabel (met GND en 5V, >= 1,5mm2) parallel aan je strip. Zowel het begin als het uiteinde van deze kabel gaan naar je voeding. Naast dat je dus gewoon de strip doorverbind (of verbonden laat) soldeer je ook deze parallelle kabel aan de strip (met een korte jumper bijvoorbeeld). In jou opselling zou ik deze "injectie" dus gewoon op alle 4 de hoeken doen en dan nog een keer in het midden van de 180cm zijden. Totale draadlengte: 4,4m + 2x lengte naar de voeding.

Want deze strips vragen gewoon enorm veel stroom. De kopersporen in de strip kunnen dit niet transporteren zonder spanningsverlies. Door je dikke kabel parallel te leggen verzeker je dat de spanning overall meer gelijk is.
iDaniel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 02:25:
Door steeds stukjes van < 1 m in een ring te doen (dus 5V aan één uiteinde en de GND aan de andere kant)
Hè, wat? :?
spreidt je de warmteontwikkeling over de gehele lengte van de strip omdat de stroomsterkte door elk stukje hetzelfde is.
Met de warmte ontwikkeling heeft het weinig te maken afgezien van dat je transportverlies wat beperkt. Gaat dus ook niet zo zeer om het spreiden over de strip maar gewoon zorgen dat die 20A werkelijk genoeg koper heeft zodat elk ledje iets ziet dat op 5V lijkt.
Over elke LED staat dan ook dezelfde spanning. Als je een stukje van 1 m voedt vanuit dezelfde zijde staat er 5V over het eerste ledje en < 5V over de laatste door de weerstand van de strip. De laatste LED brandt daardoor minder fel en is mogelijk ook een iets andere kleur. Voor kortere stukjes is dit minder belangrijk.
Maar denk dat je eerdere uitleg niet helemaal over komt want dit is de juiste samenvatting :+
Animal schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 02:55:
De WeMos heeft absoluut geen DCDC ;) Dat is gewoon een lineaire spanningsregelaar. En die kan je ook gewoon prima voeden met de 5V pin. Enige is dat je de 5V pin echt 5V moet geven en niet 4,5V ofzo. Dit heeft te maken met de "automatische voeding overschakeling" in de vorm van een diode. Voor de 5V voeding wil je gewoon boven de USB spanning (- diode spanningsval) blijven. Dus als je het afregelt op 5V kan je daar gewoon op voeden. De PTC in de WeMos heeft in dit geval ook geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
@Septillion

Zo'n parallel ring klinkt als een betere oplossing. Dat ga ik zeker toepassen!

Duidelijk verhaal over je injectie. Ik zal er een kabel langs leggen en dan in principe gewoon bruggetjes maken tussen die kabel en de koperplaatjes af en toe. Krijg morgen als het goed is voldoende kabel (> 1.5mm2) binnen, dus ga dan aan de slag.

Gewoon solderen van de ring aan de koperplaatjes lijkt me voldoende werkend toch? Dan zorg ik gewoon dat ik kleine T-splitsingen maak en die aan het koper soldeer op de led strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PRoCx Ja, gewoon solderen is prima. En daarvoor zou je een slagje dunner kunnen maken, zeker als de kabel er strak langs loopt. Want 1,5mm2 aan de strip is redelijk onmogelijk :p Maar als het maar een 2cm bruggetje is dan is 0,5mm2 ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
Septillion schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:26:
@PRoCx Ja, gewoon solderen is prima. En daarvoor zou je een slagje dunner kunnen maken, zeker als de kabel er strak langs loopt. Want 1,5mm2 aan de strip is redelijk onmogelijk :p Maar als het maar een 2cm bruggetje is dan is 0,5mm2 ook prima.
Super! Dan gebruik ik die in ieder geval voor de bruggetjes.

De kabel in de ring moet dan 1.5mm2 zijn. Noob question, die 1.5mm2 is per kabeltje neem ik aan? Die standaard RGB kabeltjes voldoen dan niet lijkt me, kom ik uit op zoiets wat ik erbij moet halen voor de ring: https://www.bax-shop.nl/l...gb-kabel-1-5mm2-per-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, per ader. En dat is wel stuk dikker dan de standaard kleine kabeltjes. Maar op volle sterkte zal je dan ook tegen de 16A lopen, dat is best wel veel. Vooral omdat je de spanning niet zo veel wilt laten inzakken ondanks die stroom langs de lengte van je strip. Dan heb je oneven licht en nor irritanter, oneven kleuren.

Al naar gelang je toepassing zou je ook gewoon (stijf) installatiedraad bij de bouwmarkt kunnen halen. Andere vaak handige is speakerkabel of ander tweelingsnoer. Zou ik wel weer weg blijven van CCA (Copper Cladded Aluminium) kabels, hebben als nog hogere weerstand en solderen lang niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Septillion schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:44:

[...]

Hè, wat? :?

[...]

Met de warmte ontwikkeling heeft het weinig te maken afgezien van dat je transportverlies wat beperkt. Gaat dus ook niet zo zeer om het spreiden over de strip maar gewoon zorgen dat die 20A werkelijk genoeg koper heeft zodat elk ledje iets ziet dat op 5V lijkt.

[...]

Maar denk dat je eerdere uitleg niet helemaal over komt want dit is de juiste samenvatting :+
Ja, excuus, ik heb het idee van het woord ring gisteravond niet helemaal goed begrepen en in een andere context gebruikt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Pagina: 1