Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdewoeste
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-01-2021
Voor mijn studie architectuur ben ik op zoek naar een goede mid-range laptop.

Ik maak al een paar jaar gebruik van de lenovo ideapad 310 met intel i5 processor. De meeste 3D tekenprogramma's kan ik zonder moeite op mijn laptop draaien, alleen lumion werkt niet

Nu ben ik op zoek naar een vervanger en krijg op veel sites het advies een laptop te kiezen met een externe videokaart. Mijn budget is maximaal 800 euro, maar de laptops met aparte videokaarten beginnen pas rond de 850.

Is het nu verstandiger om een 'dure' laptop met geïntegreerde videokaart of een 'instapmodel' externe videokaart te nemen? Ik zag bijvoorbeeld dat deze https://tweakers.net/pric...81ym0094mh/specificaties/ laptop een geïntegreerde AMD Ryzen 7 of Radeon Graphics videokaart heeft, die al 2.5x betere prestaties heeft als mijn huidige laptop.

ik gebruik de volgende programma's:

Adobe CC:
- photoshop
- illustrator
- indesign

Modelleren:
- sketchup
- archicad
- revit
- autocad

Renderen (niet dagelijks en geen 4K):
- lumion
- vray

Tips zijn welkom! :)

[ Voor 3% gewijzigd door jasperdewoeste op 19-01-2021 20:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
externe of dedicated?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Of een adapter, zodat je een gewone videokaart kan aansluiten op je laptop..
YouTube: Put a Desktop GPU in a LAPTOP… The CHEAP WAY!

Maar of dat goedkoper is? Een instap videokaart doet 200,=. Dan nog een voeding en twee tientjes voor zo'n adapter.. wel leuk knutselen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat het om een dedicated videokaart gaat. :P
Voor 800euro is vast wel wat te vinden. Echter ga je dan wel wat concessies doen (op bouwkwaliteit of geluid wellicht).
Je lijstje met eisen geven wel aan dat je baat hebt aan een laptop met een losse gpu. Je zou kunnen uitzoeken welke gpu het beste voor die applicaties zal zijn.

Edit:
Ik pak er eentje uit. Lumion. Als aanbevolen geeft ie het volgende aan:
A GPU scoring a G3DMark of 14,000 or higher with up-to-date drivers. Such as the Nvidia GeForce RTX 2070, AMD Radeon RX 5700XT or better.

[ Voor 25% gewijzigd door fm77 op 19-01-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 17:56
Voor die specifieke taken en dat budget zou ik op zoek gaan naar een tweedehands zakelijk model, zoals een Dell XPS/Precision of HP ZBook.
Zoiets bijvoorbeeld: V&A aangeboden: HP ZBook Studio G3 - i7 6700HQ 32GB RAM 256GB SSD