Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen oost-west dak schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-11 23:51
Dag tweakers,

Na veel meelezen op dit forum ontvang ik graag advies voor een zonnepanelen installatie op het dak van mijn schuur.

Hieronder wat gegevens van het dak en overige relevante informatie:
- Het dak staat net niet oost-west: ten opzichte van zuid ligt het oost-dak op -70 graden en het west-dak op 110 graden (dus 20 graden voorbij zuid). Dit betekent dat het oost-dak wat meer richting het zuiden ligt dan het west-dak en meer zon krijgt.
- De dakhoek is zo'n 23 graden.
- Het dak bestaat uit nieuwe golfplaten. Het zijn twee identieke dakvlakken met golfplaten van 3,05m lang.
- De totale afmetingen zijn 3,10 x 8,38 m (hoogte x breedte).
- Er zit een krachtstroomaansluiting in de schuur, aangesloten op een aparte 3x 16A groep in de meterkast. De kabel die naar de schuur loopt is 4x 4 mm² en ongeveer 40m lang. Dit is een ongeveer een half jaar geleden aangelegd, dus ik ga er vanuit dat ik hierop de omvormer kan aansluiten. De installateur gaf destijds aan dat dat zou kunnen met een onderverdeler (ik wil namelijk de krachtstroomstekker ook behouden).
- De huisaansluiting is 3x 25A.
- Het jaarlijks verbruik ligt nu rond de 3000 kWh. Dit is van een eenpersoonshuishouden. Ik rijd een e-Golf die ik ook in de schuur oplaad. Momenteel rijd ik (mede door corona) niet veel, waardoor ik ook weinig verbruik heb. Ik verwacht dus dat het verbruik nog zal stijgen. Mogelijk zal er in de toekomst (wat langere termijn) een verbouwing van het huis plaatsvinden waarbij ik denk aan vloerverwarming en een warmtepomp, die ook het nodige zal verbruiken.
- De installatie zal ik zelf gaan uitvoeren.
- Aan de oostzijde van de schuur staat een notenboom die nog hoger zal worden. Deze zal blijven staan, en werpt in de winter schaduw op de oostzijde. In het voorjaar en de zomer is hiervan alleen sprake in de vroege ochtend. Het huis staat aan de zuidzijde van de schuur en werpt in de winter schaduw. In het voorjaar, najaar en de zomer draait de zon over het huis en is er geen schaduw. De westzijde van het dak ligt eigenlijk nooit in de schaduw.

Gezien het bovenstaande kwam ik zelf uit op het volleggen van beide dakvlakken. De meest optimale configuratie lijkt mij 2x 15 panelen (totaal 30 stuks), waarbij de panelen dan in landscape liggen (5 naast elkaar en 3 boven elkaar). Je komt dan automatisch uit op wat kleinere panelen: ca. 1,68m lang en ca. 1,00 m breed. Iets breder zou mogen, maar het gaat dan om een paar centimeter per paneel omdat de hoogte 3,10m is.
30 panelen lijkt mij voor eerst ruim voldoende. Gezien de ervaringen met het terugvragen van BTW van grote installaties (>10kWp) heb ik het idee om onder de 10kWp te blijven. Met 30 panelen van 330Wp blijf ik net onder de 10kWp en is het BTW terugvragen eenvoudig. Mochten jullie dit anders zien, hoor ik het natuurlijk graag ;)

Het paneel wat ik op het oog heb, is deze. Deze voldoet qua afmetingen eigenlijk perfect.

Ook heb ik het één en ander gemodelleerd met Sunny Webdesign. Hier kwamen 30 panelen uit met een 8kW omvormer als optimale opstelling. Ik heb wel een ander paneel gepakt omdat het paneel waar ik hierboven naar link, niet te vinden is in de tool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tapKDVt5oscHBxDy7uDpyONFCow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STLNdWy6MQIzIFoMnSVkYQLh.png?f=fotoalbum_large
Hierboven het resultaat van Sunny Webdesign met een 6kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXCcfZMTYSIxYK445E1ErABFh5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zEZEqkKwJbp9167LCZnoeJP.png?f=fotoalbum_large
Hierboven het resultaat van Sunny Webdesign met een 8kW omvormer.
Eigenlijk maar een klein verschil...

Qua omvormerfabrikant heb ik niet echt een voorkeur, behalve dat het goed spul moet zijn (uiteraard) en ik vind het wel leuk om de omvormer te kunnen uitlezen. Dat laatste pleit wat meer voor SMA, maar ik sta open voor alternatieven.

Het montagemateriaal zou ik gewoon willen bestellen bij Winkelman Zonnepanelen. Zij zitten bij me in de buurt en hebben scherpe prijzen. Voorheen hadden ze complete montagesystemen voor golfplatendaken op hun site staan, maar tegenwoordig alleen losse onderdelen. :? Zal daar eens navraag doen wat ik nodig heb. De dakconstructie bestaat uit: een muurplaat beneden, halverwege een gording en aan de bovenkant een nokgording (ieder dakvlak heeft een eigen nokgording). Montagerails zouden dus op drie plekken vastgezet kunnen worden. Het beoogde montagemateriaal is Clickfit EVO.

Hieronder nog wat extra foto's van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yWhTKQZvrNNo2RehI2hOEV3ugs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/makhsrymai60TZAYtOosRURA.png?f=fotoalbum_large
Voorzijde dak (kijkend richting noord). Het metselwerk wordt hier nog hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoOdwaVtGPEQZIcw2slemQ53DK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1A8MieDUOx7WTOkr4UttU7qo.png?f=fotoalbum_large
Oostzijde dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tckdtxFbhF4QckFVUJa8ovhbxy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmv5S5Lz63FY1cGsBKr8IFPr.png?f=fotoalbum_large
Westzijde dak (hier komt nog een dakgoot aan).

Vragen:
- Ben ik nog iets vergeten?
- Zijn er nog andere zonnepanelen aan te raden naast degene die ik linkte? Het gaat er vooral om dat het qua afmetingen allemaal past.
- Zijn er nog andere aan te raden omvormers behalve SMA 6 of 8kW?
- Is het terugvragen van BTW op grote installaties (>10kWp) echt zoveel moeilijker dan op kleine installaties? Destijds heb ik bij m'n ouders ook de BTW teruggevraagd en dat was een fluitje van een cent.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Goed plan volgens mij!
Kwa legplan is is het wel heel strak aan de randen of lukt zelfs net niet. 3.04 m hoog en 8.5m breed kom je op uit volgens mij en dat wordt toch wel krap. Portret 8 naast elkaar en 4 landscape daaronder heb je meer marge en zit je op 12 panelen per dakvlak.

Dat zijn enorm mooie panelen! Ik heb er ook 30 stuks van op mijn ZO dak liggen op een 8kw omvormer en ze doen het goed en zien er heel mooi en "all black" uit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• MartijnLoarne
@Gerco-M bedankt voor je reactie! Het legplan is inderdaad erg strak aan de randen. Als je tussen de panelen 1 cm vrije ruimte aanhoudt krijg je: 166,5 * 5 + 4 = 836,5 cm. Dat zou net moeten passen. Het idee is om met verticale montagerails te werken, die zitten per twee stuks onder de panelen. Ze zitten dus idealiter op 1/4 en 3/4 van de breedte van een paneel en niet aan de zijkanten. In dat opzicht zouden de panelen ook nog iets aan de zijkant over de golfplaat mogen oversteken (esthetisch gezien, ik weet niet of het technisch gezien verstandig is, iemand advies hierover?)

Qua hoogte blijft net 6 tot 8 cm over zoals het er nu naar uit ziet. We zullen proberen de panelen zo hoog mogelijk, dus zo dicht mogelijk tegen de nok, te leggen. Dit zodat er onderaan nog wat ruimte overblijft en regenwater rustig de dakgoot in kan lopen.

Goed om te horen dat het mooie panelen zijn! Mooi all-black komt goed tot z'n recht hier. Zijn ze ook redelijk uniform van kleur of zit er kleurverschil tussen de panelen onderling?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Praktisch gezien zou het dan misschien net passen, maar er wordt wel altijd wat meer marge aangeraden, en installateurs hanteren ook minimaal 20-30cm tot alle randen vanwege windbelasting (over de nok) en ook vanwege regenwater inderdaad. Als je het zelf aanlegt heb je wat meer vrijheid natuurlijk, maar ik heb geen idee hoe het dan verzekeringstechnisch zit, als dat eventueel een punt kan zijn. Of dat bij een flinke storm je hele dak inclusief panelen, of alleen de panelen opeens een eind verderop te vinden is ;)

De panelen zijn eigenlijk perfect uniform. Bij mij kwamen de panelen volgens de installateur van een pallet van 30 stuks en ik zie ook geen enkel verschil eigenlijk. Ik heb ook zwart montage materiaal dus dan is het een groot mooi geheel. Ondanks dat ik enigzins een "tetris" legplan heb om mijn dak oppervlak te maximaliseren, met dak rand marge nog steeds gerespecteerd.

Voor je andere vragen of BTW en omvormer hoop ik dat een tweaker met meer PV kennis je daarmee kan helpen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
Ik vind het legplan erg mooi vol en wordt een mooi dak als het lukt. Zeker als je het zelf aanlegt kun je er denk ik wel een mouw aan passen om het passend te krijgen. Misschien kun je bijvoorbeeld aan de bovenkant geen eindklem gebruiken maar het paneel daar vastbouten oid.
Maar vergeet niet dat je ook nog eindklemmen kwijt moet en die zijn best groot.

Als je het iets minder spannend wilt kun je er 8 van deze portrait zetten.
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
8*1029+7*10+2*39=8380 mm (op die manier kom je nog weg als je eindklemmen hebt van 39 mm)

En 4 er boven in landscape.
Heb je toch nog 12x380 Wp per kant. Maar is helaas wel wat meer Tetris dan je huidige legplan.

edit: ik weet niet of je bij bijvoorbeeld Clickfit de eindkap weg kunt laten. Lijkt me wel nodig met jouw legplan.
https://www.estg.eu/en/cl...nting-rail-end-cap-black/

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 19-01-2021 22:46 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe oud is het dak? Wellicht nu een mooie gelegenheid om dat dan gelijk mee te pakken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je extra centjes hebt liggen zouden Panasonic 250 watt panelen in 5*3 landscape heel mooi passen op een 3 fasen omvormer.

Je hebt bijna net zoveel power met 8*460 watt Ja Solar of longi . Is de helft goedkoper maar dan wil je 1 fasen omvormer omdat je rond de 300 volt per string zit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MartijnLoarne
nice, oost west. en goed bezig.
dit is goed plan. ;)

mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

reken ik van uit mijn set uit, met de andere dak hoek.
en met 2x15x330Wp.
dan kom ik op een 7,5kW omvormer uit, zonder ook maar iets te aftoppen.

maar panelen leveren een STC(Wp) waarde, maar ook een noct waarde.
en die is ongeveer 30% lager.
en als ik daar mee reken is een 5kW omvormer al genoeg.

een omvormer van tussen de 5 tot 7,5kW is dus al voldoende.
(een beetje persoonlijk wat je bloeddruk aan kan, kun je dus kiezen.
een te "kleine" omvormer geeft zo weinig verlies dat het echt alleen om de bloedruk gaat van de gebruiker.
zie ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
(ik zelf zou een 6 tot 7kW kiezen, vind aftoppen niet leuk, maar een heel klein beetje is niet erg.))

@Lardman
sorrie, normaal ben ik het wel met je eens meestal.
maar deze slaat de bal toch erg mis ben ik bang.
maak je niet ergens een kapitale fout. :?

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 20-01-2021 11:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@migjes ik ben verre van perfect, hoor graag waar mijn kapitale denkfout zit, want ik zie hem even niet? 3600 watt oost/west gaat prima op 4200 watt 1 fase omvormer.
2*15*250 watt Panasonic is geweldig voor 3 fasen wegens 660 volt per string.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• MartijnLoarne
Gerco-M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:05:
Praktisch gezien zou het dan misschien net passen, maar er wordt wel altijd wat meer marge aangeraden, en installateurs hanteren ook minimaal 20-30cm tot alle randen vanwege windbelasting (over de nok) en ook vanwege regenwater inderdaad. Als je het zelf aanlegt heb je wat meer vrijheid natuurlijk, maar ik heb geen idee hoe het dan verzekeringstechnisch zit, als dat eventueel een punt kan zijn. Of dat bij een flinke storm je hele dak inclusief panelen, of alleen de panelen opeens een eind verderop te vinden is ;)

De panelen zijn eigenlijk perfect uniform. Bij mij kwamen de panelen volgens de installateur van een pallet van 30 stuks en ik zie ook geen enkel verschil eigenlijk. Ik heb ook zwart montage materiaal dus dan is het een groot mooi geheel. Ondanks dat ik enigzins een "tetris" legplan heb om mijn dak oppervlak te maximaliseren, met dak rand marge nog steeds gerespecteerd.

Voor je andere vragen of BTW en omvormer hoop ik dat een tweaker met meer PV kennis je daarmee kan helpen.
Bedankt voor je reactie @Gerco-M . Het heeft denk ik wel m'n voorkeur om de panelen zo dicht mogelijk langs de randen van het dak te leggen, om het dakoppervlak zoveel mogelijk te benutten. :)
Verzekeringstechnisch kan het een ding zijn inderdaad, maar zolang je het goed vastzet en de wind er niet echt onder kan komen verwacht ik niet dat een storm veel schade kan aanrichten. Je ziet de panelen wel vaker dicht langs de randen liggen.
busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:40:
Ik vind het legplan erg mooi vol en wordt een mooi dak als het lukt. Zeker als je het zelf aanlegt kun je er denk ik wel een mouw aan passen om het passend te krijgen. Misschien kun je bijvoorbeeld aan de bovenkant geen eindklem gebruiken maar het paneel daar vastbouten oid.
Maar vergeet niet dat je ook nog eindklemmen kwijt moet en die zijn best groot.

Als je het iets minder spannend wilt kun je er 8 van deze portrait zetten.
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
8*1029+7*10+2*39=8380 mm (op die manier kom je nog weg als je eindklemmen hebt van 39 mm)

En 4 er boven in landscape.
Heb je toch nog 12x380 Wp per kant. Maar is helaas wel wat meer Tetris dan je huidige legplan.

edit: ik weet niet of je bij bijvoorbeeld Clickfit de eindkap weg kunt laten. Lijkt me wel nodig met jouw legplan.
https://www.estg.eu/en/cl...nting-rail-end-cap-black/
Bedankt voor je reactie @busscherski. Ik heb de handleiding van Esdec gevonden voor dit systeem. Ze adviseren om een eindkap met klem te gebruiken als de ruimte beperkt is. Er moet dan nog 20 tot 35mm aan rail lengte voorbij het paneel steken. Heb je enig idee hoe breed zo'n montageklem is? Dus hoeveel ruimte er tussen twee panelen zit wanneer je ze in landscape boven elkaar legt, met een montageklem ertussen in? Mijn gok is dat dit tussen de 1 en 2 centimeter is, maar zou het wel exact willen weten :)
Het mooist is om gebruik te kunnen maken van de standaard montagerail van 3080mm lang (3,08m), dat past qua lengte mooi. Mocht dit allemaal niet lukken kan ik me nog oriënteren op andere panelen in een andere layout (iets meer Tetris zoals je zelf al aangeeft).
Erasmo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:36:
Hoe oud is het dak? Wellicht nu een mooie gelegenheid om dat dan gelijk mee te pakken.
Bedankt voor je reactie @Erasmo. De golfplaten op het dak zijn gloednieuw. Dat moest ook wel, want voorheen lagen er asbestplaten op. Die zijn onlangs gesaneerd (mede) omdat ik zonnepanelen wil leggen.
Lardman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:55:
Als je extra centjes hebt liggen zouden Panasonic 250 watt panelen in 5*3 landscape heel mooi passen op een 3 fasen omvormer.

Je hebt bijna net zoveel power met 8*460 watt Ja Solar of longi . Is de helft goedkoper maar dan wil je 1 fasen omvormer omdat je rond de 300 volt per string zit.
Bedankt voor je reactie @Lardman. Het dak volleggen met zoveel mogelijk Wp voor zo min mogelijk geld heeft de voorkeur. Daarnaast ben ik gebonden aan een 3-fase omvormer met dit aantal panelen. De bekabeling daarvoor is al voorbereid in de schuur. Voorlopig lijkt het me handiger om vast te houden aan de reguliere panelen van ~330Wp. Ik denk ook dat @migjes hierop doelt.
migjes schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:56:
@MartijnLoarne
nice, oost west. en goed bezig.
dit is goed plan. ;)

mijn set:
[Afbeelding]

reken ik van uit mijn set uit, met de andere dak hoek.
en met 2x15x330Wp.
dan kom ik op een 7,5kW omvormer uit, zonder ook maar iets te aftoppen.

maar panelen leveren een STC(Wp) waarde, maar ook een noct waarde.
en die is ongeveer 30% lager.
en als ik daar mee reken is een 5kW omvormer al genoeg.

een omvormer van tussen de 5 tot 7,5kW is dus al voldoende.
(een beetje persoonlijk wat je bloeddruk aan kan, kun je dus kiezen.
een te "kleine" omvormer geeft zo weinig verlies dat het echt alleen om de bloedruk gaat van de gebruiker.
zie ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
(ik zelf zou een 6 tot 7kW kiezen, vind aftoppen niet leuk, maar een heel klein beetje is niet erg.))

@Lardman
sorrie, normaal ben ik het wel met je eens meestal.
maar deze slaat de bal toch erg mis ben ik bang.
maak je niet ergens een kapitale fout. :?
Bedankt voor je reactie @migjes. Ik heb inderdaad dat plaatje al regelmatig voorbij zien komen ;) Volgens mij is jouw dakhoek groter (richting de 45 graden toch?), dus dan heb je volgens mij een wat minder hoog piekvermogen dan bij een oost-west dak met een lagere hoek (zoals mijn dak van 23 graden).
Volgens Sunny Webdesign topt een 6kW omvormer maar 0,9% af ten opzichte van een 8kW omvormer. Dat vind ik vrij weinig en het prijsverschil t.o.v. een 8kW variant eigenlijk niet echt waard. Waarschijnlijk is 7kW de optimale grootte voor een omvormer, maar SMA heeft alleen 6 en 8kW.
Heb je misschien nog tips voor een ander merk? Growatt bijvoorbeeld? Hoe gaan dergelijke omvormers met schaduw om? En zijn die een beetje eenvoudig uit te lezen?
Ken je ook nog andere types panelen die qua afmetingen vrijwel overeenkomen met het Munchen Solar paneel waar ik naar linkte? Deze vragen stel ik meer in het algemeen en niet alleen aan migjes :)

Alvast bedankt allen!

• busscherski
Bedankt voor je reactie @busscherski. Ik heb de handleiding van Esdec gevonden voor dit systeem. Ze adviseren om een eindkap met klem te gebruiken als de ruimte beperkt is. Er moet dan nog 20 tot 35mm aan rail lengte voorbij het paneel steken. Heb je enig idee hoe breed zo'n montageklem is? Dus hoeveel ruimte er tussen twee panelen zit wanneer je ze in landscape boven elkaar legt, met een montageklem ertussen in? Mijn gok is dat dit tussen de 1 en 2 centimeter is, maar zou het wel exact willen weten :)
Het mooist is om gebruik te kunnen maken van de standaard montagerail van 3080mm lang (3,08m), dat past qua lengte mooi. Mocht dit allemaal niet lukken kan ik me nog oriënteren op andere panelen in een andere layout (iets meer Tetris zoals je zelf al aangeeft).
Omdat je het vroeg ben ik even gaan zoeken in mijn PV restjes doos.
Ik dacht dat ik nog een Clickfit paneelklem had liggen, maar tot mijn verbazing heb ik daarnaast ook nog een Clickfit eindkap.
De paneelklem neemt 12 mm tussen de panelen in.
Een eindklem neemt in totaal 40 mm in.
Dus in totaal ben je hier 40+12+12+40 mm aan kwijt.
Vandaar dat ik vroeg of je kans ziet om bijvoorbeeld bovenaan het paneel gewoon aan de rail te schroeven ofzo.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Heb je misschien nog tips voor een ander merk? Growatt bijvoorbeeld? Hoe gaan dergelijke omvormers met schaduw om? En zijn die een beetje eenvoudig uit te lezen?
Volgens mij is je schaduw niet significant, dus maak je daar maar niet druk over.
Ik heb 2 Growatts hangen, ze doen het goed. Maar vooral de app vind ik mooi. Als je de opbrengst lokaal zelf wilt loggen schijnt SMA een stuk gemakkelijker te zijn.

• migjes
@MartijnLoarne
sorry, ik had met 28graden dak hoek gerekend, maar 23graden is zo een klein verschil dat ik de berekening niet eens op nieuw doe. ;)
ik blijf hangen op mijn 5kW tot 7,5kW omvormer als punt.

mijn dak is 2x45graden, jep.
maar op oost heb ik (2x parallel op 1 mpp) ook nog 15 graden liggen.
en dat geeft dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
(oost is dus meer Wp als west, maar lagere W door verschillende hoeken.
wel is oost een groter oppervlak(dus kWh) als west. ;) )

dit is een eerdere set die ik had met wel 2x45 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
en dat geeft een iets ander beeld. ;)

maar belangrijker is:
een paneel van 330Wp levert iets tussen de 0W en de 345W.
ja iets meer als zijn STC(Wp) waarde, maar ook 0W.
het zit er tussen in na maten de intensiteit die de zon geeft en de hoek die hij er op schijnt.
dit is ook gewoon zo op oost of op west!
het is niet dat die 20% lagere W geven dus dat wil je wel dat de omvormer aan kan,
wel voor 20% minder tijd dat ze leveren (door schaduw van eigen dak), dus 20% minder kWh.
(dit klinkt als mieren seksueel mishandelen(mierenneuker), maar belangrijk als je een set samenstelt. ;) )

belangrijk is ook kijken naar de NOCT van een paneel.
die is 30% lager als zijn STC.
deze waarde haal je vaker, er boven komen doe je alleen een paar uur in de lente.
dit is belangrijker als het oost-west verhaal. ;)

dan heb je ook nog het oost-west met STC/NOCT.
dan krijg je geen parabool opbrengst zo als bij zuid, maar meer een tiet vorm.
als je dan de tepel er af knipt (bedoel niks vrouw onvriendelijk's) dan is dat maar een klein puntje van de opbrengst.
dus met 2x15x330Wp = 5kW omvormer al nog genoeg.
(even veel Wp als je per kant legt.)
maar om in het voorjaar toch wat piekjes mee te pikken, neem een 6kW en je zit oke.
(het prijs verschil tussen 5 en 6kW is ook laag, dus het kan.)

@busscherski gaf je al de tussen matten van de klemmen. d:)b
40+12+12+40 (is ook nog 45+8+8+45 van te maken met ander merk).
met een 100,2cm paneel heb je dan 311cm.
maar de eind klemmen kunnen iets over het dak zitten en in de dakgoot hangen.
en dan red je het misschien.
dit soort panelen ook wel?
https://www.winkelman-zon...de08m08ii-370wp-zwar.html
die zijn 104cm ?
(moet je even precies uit rekenen.)
dit zelf ook in de breedte, je hebt 169cm of 176cm panelen.
maar ook 200cm en 210cm.

voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html
dit past misschien wel leuk?
in een 3x4 opstelling.
3x99 = oke dat red je is ruim onder de 310cm.
4x201= 804cm en ook geen probleem.
heb je maar 12 panelen nodig voor ongeveer 5000Wp.
(en dus ook maar voor 12 panelen bevestiging spul nodig per kant. ;) )

zo kun je nog even puzzelen, wat het leukste uit komt.
het gaat dan om de laatste cm (soms mm).
kunnen wij wel proberen maar dan zitten we er snel naast, we zien de situatie niet ter plekken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Lardman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:50:
@migjes ik ben verre van perfect, hoor graag waar mijn kapitale denkfout zit, want ik zie hem even niet? 3600 watt oost/west gaat prima op 4200 watt 1 fase omvormer.
2*15*250 watt Panasonic is geweldig voor 3 fasen wegens 660 volt per string.
hij kan ook 2x12x410Wp doen.
heeft hij 2x5000Wp op een +/-6kW 3fase omvormer.
(sluit beter aan op de installatie die er al is in de schuur als bonus.)
dit is flink meer kWh voor de grofweg zelfde prijs.
dit maak je niet goed met beter Vmpp en panasonic voordeel.;)

maar misschien kan hij ook de iets kekere moderne half cell panelen gebruiken.
dan heeft hij 2x15x370Wp of 2x12x470Wp en dan een 7 of 8kW omvormer.
en dit hoeft niet meer te kosten als panasonic (dat blijft duur)

@MartijnLoarne
even panasonic.
dat is gaaf spul, maar duur. (niet te duur hoor, valt heel erg mee.)
dat heb ik nu ook (op oost heb ik 2x7x245Wp panasonic, en 10x300Wp LG, beginnen nu ouderwetse panelen te worden hangt ook al een aantal jaar op dak, volgende zomer is alles al weer terug verdiend. ;) ).

hier mijn opbrengst van de afgelopen jaren:
(dag opbrengst delen door aantal Wp zodat verschillende hoeveel heden Wp uit gefactord worden.
en dan 365 dagen bij elkaar opgeteld zodat zomer en winter uit gefactord worden.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large

dan zie je goed wanneer ik problemen had met een paar panelen.
en wanneer ik heb vervangen voor panasonic.
en ja het levert dus aardig wat meer kWh op per Wp.
maar dit wel tegen een prijs. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 21-01-2021 10:41 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39

timovd

Voorsprong door techniek

@Grolsch wil je vast wel helpen ;-)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Grolsch
  • Laatst online: 21:53
Waarmee?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MartijnLoarne
busscherski schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Omdat je het vroeg ben ik even gaan zoeken in mijn PV restjes doos.
Ik dacht dat ik nog een Clickfit paneelklem had liggen, maar tot mijn verbazing heb ik daarnaast ook nog een Clickfit eindkap.
De paneelklem neemt 12 mm tussen de panelen in.
Een eindklem neemt in totaal 40 mm in.
Dus in totaal ben je hier 40+12+12+40 mm aan kwijt.
Vandaar dat ik vroeg of je kans ziet om bijvoorbeeld bovenaan het paneel gewoon aan de rail te schroeven ofzo.
Bedankt voor je reactie @busscherski! Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb even de handleiding van Esdec erbij gepakt. Daarin staat het onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1WWM38nEgx2R4SSGI-Kq9D2atk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxmDETHXQiPRD7gQGu70qdkS.png?f=user_large
Er vanuit gaande dat ik een standaard montagerail van 3080mm kies, kom je dan op het volgende uit:
3x 1002mm panelen + 2x 12 mm paneelklemmen = 3030mm. Dat betekent dat er 2,5 cm boven en onder overblijft. Dat zou genoeg moeten zijn voor de montage van een volledige eindkap.
Overigens is het zo dat de 3,10m lengte vrij conservatief gerekend is, dus dit kan eventueel nog meer worden. De praktische oplossing is om een montagerail van 3500mm te kiezen en die op maat te zagen.
Het lijkt me dus wel goed te gaan op deze manier, en zou dus ook onder en boven een volledige eindkap toe kunnen passen.
busscherski schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Volgens mij is je schaduw niet significant, dus maak je daar maar niet druk over.
Ik heb 2 Growatts hangen, ze doen het goed. Maar vooral de app vind ik mooi. Als je de opbrengst lokaal zelf wilt loggen schijnt SMA een stuk gemakkelijker te zijn.
De schaduw lijkt mij ook niet significant, gezien die vooral optreedt in de winter. Dan is de opwek toch al laag. @AUijtdehaag heb je misschien nog advies omtrent de keuze voor een omvormer?
migjes schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:22:
@MartijnLoarne
sorry, ik had met 28graden dak hoek gerekend, maar 23graden is zo een klein verschil dat ik de berekening niet eens op nieuw doe. ;)
ik blijf hangen op mijn 5kW tot 7,5kW omvormer als punt.

mijn dak is 2x45graden, jep.
maar op oost heb ik (2x parallel op 1 mpp) ook nog 15 graden liggen.
en dat geeft dit:
[Afbeelding]
(oost is dus meer Wp als west, maar lagere W door verschillende hoeken.
wel is oost een groter oppervlak(dus kWh) als west. ;) )

dit is een eerdere set die ik had met wel 2x45 graden.
[Afbeelding]
en dat geeft een iets ander beeld. ;)

maar belangrijker is:
een paneel van 330Wp levert iets tussen de 0W en de 345W.
ja iets meer als zijn STC(Wp) waarde, maar ook 0W.
het zit er tussen in na maten de intensiteit die de zon geeft en de hoek die hij er op schijnt.
dit is ook gewoon zo op oost of op west!
het is niet dat die 20% lagere W geven dus dat wil je wel dat de omvormer aan kan,
wel voor 20% minder tijd dat ze leveren (door schaduw van eigen dak), dus 20% minder kWh.
(dit klinkt als mieren seksueel mishandelen(mierenneuker), maar belangrijk als je een set samenstelt. ;) )

belangrijk is ook kijken naar de NOCT van een paneel.
die is 30% lager als zijn STC.
deze waarde haal je vaker, er boven komen doe je alleen een paar uur in de lente.
dit is belangrijker als het oost-west verhaal. ;)

dan heb je ook nog het oost-west met STC/NOCT.
dan krijg je geen parabool opbrengst zo als bij zuid, maar meer een tiet vorm.
als je dan de tepel er af knipt (bedoel niks vrouw onvriendelijk's) dan is dat maar een klein puntje van de opbrengst.
dus met 2x15x330Wp = 5kW omvormer al nog genoeg.
(even veel Wp als je per kant legt.)
maar om in het voorjaar toch wat piekjes mee te pikken, neem een 6kW en je zit oke.
(het prijs verschil tussen 5 en 6kW is ook laag, dus het kan.)

@busscherski gaf je al de tussen matten van de klemmen. d:)b
40+12+12+40 (is ook nog 45+8+8+45 van te maken met ander merk).
met een 100,2cm paneel heb je dan 311cm.
maar de eind klemmen kunnen iets over het dak zitten en in de dakgoot hangen.
en dan red je het misschien.
dit soort panelen ook wel?
https://www.winkelman-zon...de08m08ii-370wp-zwar.html
die zijn 104cm ?
(moet je even precies uit rekenen.)
dit zelf ook in de breedte, je hebt 169cm of 176cm panelen.
maar ook 200cm en 210cm.

voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html
dit past misschien wel leuk?
in een 3x4 opstelling.
3x99 = oke dat red je is ruim onder de 310cm.
4x201= 804cm en ook geen probleem.
heb je maar 12 panelen nodig voor ongeveer 5000Wp.
(en dus ook maar voor 12 panelen bevestiging spul nodig per kant. ;) )

zo kun je nog even puzzelen, wat het leukste uit komt.
het gaat dan om de laatste cm (soms mm).
kunnen wij wel proberen maar dan zitten we er snel naast, we zien de situatie niet ter plekken.
Bedankt voor je reactie @migjes. Mooie uiteenzetting van een oost-west systeem. Het lijkt me nu wel duidelijk dat een 6kW omvormer genoeg zal zijn.
De andere panelen zien er wat minder mooi uit (het liefst heb ik compleet zwarte panelen), en ook de maatvoering is wat afwijkend/anders. Mocht het oorspronkelijke plan niet werken, kom ik hier wel op terug.
migjes schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:33:
[...]

hij kan ook 2x12x410Wp doen.
heeft hij 2x5000Wp op een +/-6kW 3fase omvormer.
(sluit beter aan op de installatie die er al is in de schuur als bonus.)
dit is flink meer kWh voor de grofweg zelfde prijs.
dit maak je niet goed met beter Vmpp en panasonic voordeel.;)

maar misschien kan hij ook de iets kekere moderne half cell panelen gebruiken.
dan heeft hij 2x15x370Wp of 2x12x470Wp en dan een 7 of 8kW omvormer.
en dit hoeft niet meer te kosten als panasonic (dat blijft duur)

@MartijnLoarne
even panasonic.
dat is gaaf spul, maar duur. (niet te duur hoor, valt heel erg mee.)
dat heb ik nu ook (op oost heb ik 2x7x245Wp panasonic, en 10x300Wp LG, beginnen nu ouderwetse panelen te worden hangt ook al een aantal jaar op dak, volgende zomer is alles al weer terug verdiend. ;) ).

hier mijn opbrengst van de afgelopen jaren:
(dag opbrengst delen door aantal Wp zodat verschillende hoeveel heden Wp uit gefactord worden.
en dan 365 dagen bij elkaar opgeteld zodat zomer en winter uit gefactord worden.)
[Afbeelding]

dan zie je goed wanneer ik problemen had met een paar panelen.
en wanneer ik heb vervangen voor panasonic.
en ja het levert dus aardig wat meer kWh op per Wp.
maar dit wel tegen een prijs. ;)
Bedankt voor je uiteenzetting. Ziet er ook wel goed uit, maar hier heb ik eigenlijk hetzelfde idee bij als hierboven: dit zijn minder mooie panelen en ze passen ook minder mooi. Als ik echt los wil gaan, heb ik ook nog een carport-dak van 2,20x8,38m (hoogte x breedte), ook op oost. Daar zouden ook nog tien panelen op passen. Maar dat kost ook weer navenant meer en ik heb al genoeg opbrengst met 30 panelen...
Maar zeg nooit nooit :9~
Haha, een paar potjes Grolsch wil @Grolsch vast wel met me drinken gezien onze gemeenschappelijke avatar 8)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39

timovd

Voorsprong door techniek

Let er wel op dat je een "secure" Torx30 bit nodig hebt voor Clickfit (Evo).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@AUijtdehaag heb je misschien nog advies omtrent de keuze voor een omvormer?
Gewoon een SMA tripower 6 kW nemen?
Alleen al voor het zelf uit te kunnen lezen.
https://snapshot.raintank...kqOcj9rTZIjYGvwk8?orgId=2

Ik heb ervaring met het bevestigingsmateriaal (hartman rails)van sun-solar Oss.
Eindklem neemt (minimaal 25 mm, liever wat meer) in beslag
Tussenklem neemt 8 mm in beslag.

Ik maak me echter wel ongerust over "maar" 3 bevestigingspunten met stokschroeven per rail.
Een damwand profiel had meer stevigheid geboden. (op een damwand)

Veel keus is er niet maar: https://www.sun-solar.nl/.../zonnepanelen/amerisolar/ is ook nog een optie.

Nog wat plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a-x8A8sRHAjv_kFfSYFtHuacYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK7Swe45USPceQ7UWdq8hki1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT86wVVI1Rs3ROJclL1UiaTlKPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuS7afBg9j0acPC78gjp1vsq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTQDYUGVIu4AMhJ3dQlx5jUavY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi2NyKqyu78NrklRZxCkvM4y.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft een kennis van mij gemaakt (vraag me niet over hoe, want ik weet niet meer dan wat ik zie op de fotos en dat het sunpowers zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2021 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MartijnLoarne
timovd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:55:
Let er wel op dat je een "secure" Torx30 bit nodig hebt voor Clickfit (Evo).
Bedankt voor je tip @timovd. Zal dan zo'n secure Torx regelen.
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Gewoon een SMA tripower 6 kW nemen?
Alleen al voor het zelf uit te kunnen lezen.
https://snapshot.raintank...kqOcj9rTZIjYGvwk8?orgId=2

Ik heb ervaring met het bevestigingsmateriaal (hartman rails)van sun-solar Oss.
Eindklem neemt (minimaal 25 mm, liever wat meer) in beslag
Tussenklem neemt 8 mm in beslag.

Ik maak me echter wel ongerust over "maar" 3 bevestigingspunten met stokschroeven per rail.
Een damwand profiel had meer stevigheid geboden. (op een damwand)

Veel keus is er niet maar: https://www.sun-solar.nl/.../zonnepanelen/amerisolar/ is ook nog een optie.

Nog wat plaatjes:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heeft een kennis van mij gemaakt (vraag me niet over hoe, want ik weet niet meer dan wat ik zie op de fotos en dat het sunpowers zijn)
Bedankt voor je reactie @AUijtdehaag. De grafieken van de omvormer die je deelt zien er goed uit _/-\o_
Zoals ik al schreef is de 3,10m vrij conservatief gerekend. Waarschijnlijk kunnen we met een langere lengte werken, maar ook met 3,10 m lijken we gewoon uit te kunnen komen.

De stokschroeven zijn er inderdaad maar drie per montagerail. Helaas liggen er niet meer gordingen in. Het dak is net nieuw, dus het vervangen voor damwandprofielen zie ik logischerwijs niet zo zitten... Hoewel dat wel een mooie oplossing zou zijn geweest. Echter houd je daar ook maar drie montagepunten als de hoeveelheid gordingen hetzelfde blijft.
Gisteren heb ik nog even contact gehad met een kennis van mij die bij Esdec werkt, de fabrikant van Clickfit. Hij heeft het een en ander gemodelleerd en kwam met het idee om niet twee montagerails onder een rij panelen te leggen, maar drie. Misschien is dat ook nog een optie. Hij gaf me ook als tip mee om even een lokale installateur te benaderen, dat ga ik nog doen.

Overigens is het wel zo dat de nokgordingen aan de binnenzijde van de schuur verbonden zijn met de onderliggende zolder. Dit is in principe gedaan om de doorbuiging van de zolder tegen te gaan (de overspanning is vrij groot), maar deze constructie zorgt er ook voor dat de nokgordingen zouden moeten blijven liggen wanneer er wind onder de panelen komt. Zo'n constructie zouden we ook kunnen toepassen bij de middelste gording. Hieronder staat een plaatje van hoe dat eruit ziet (het gaat om die lichtgele verticale staanders).
Verder zouden er nog windveren toegepast kunnen worden langs de kopse kanten van de schuur, om zo te voorkomen dat de wind vanaf die zijden onder de panelen kan komen. Maar dat zie ik meer als uiterste maatregel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcDO2T-s1ETKrT4moGU8wnS-ZBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jA2O8m4Pkg0niEGrfErNkgEj.png?f=fotoalbum_large

• MartijnLoarne
Nogmaals dank allen voor het reageren en de goede adviezen, in het bijzonder @busscherski, @Gerco-M @migjes en @AUijtdehaag. Hoewel de laatste post in dit topic alweer van een tijdje geleden dateert, heb ik niet stil gezeten. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een SMA Tripower 6.0 omvormer met 30x Munchen Solar 330Wp, het paneel waar ik in de startpost al naar linkte. Het montagesysteem is het Clickfit basic systeem voor golfplaten geworden, dus niet het EVO systeem. Reden daarvan is dat een lokale installateur hier zijn voorkeur had liggen, hij gaf aan dat het niet zo'n probleem was om de panelen tot aan de dakranden te leggen, zolang ik maar stokschroeven gebruikte. Dat zijn in dit geval M10 bouten die in de gordingen zitten, een normale golfplaatbout die gebruikt wordt bij het EVO systeem is M7. Dat zal wellicht een verschil maken.
De montagerails zijn de 3075mm lang, dat bleek net te passen. De panelen liggen tegen de nok aan en tot de dakgoot bij het westelijke dakvlak houd ik zo'n 10 cm over. In de breedte aan beide kanten 11 mm speling :o
Dat paste echt precies. De middelste gording is ook met een paar stevige balken vastgeschroefd aan de onderliggende zolder, zodat die ook niet meer omhoog kan komen tijdens harde wind.
Hieronder wat plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfJfXijxjv6wD9_4acIQ5i_VIik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmGLzpjPqGN1u7Y41c4HujOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZElYXcJzFEWF-T3FJ6w4abOJ3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69dlQUCNHtvxwPT8lrEme014.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtEqppUJz8uTN_dtAaWjPweXOZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEIRJ4940YemML19X35REzGf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcLU2wFNcr3LFIAuaVNucYRsitM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anpUFXc9EVInSDEXB0Zxgq56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr04aieRjYmdcz9rpaBuCZCBD6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2i1MlyY96aOQFOQhBlGjzhG.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen zijn door mijn vader en ik samen gelegd en afgelopen vrijdag heeft de installateur het groepenkastje boven de omvormer geplaatst en verder alles aan AC-zijde aangesloten. De omvormer topt met dit weer soms af, maar dat viel te verwachten met 9900Wp op een 6kW omvormer. Verder gaat het goed, de eerste 120 kWh is alweer binnen.

Wat nog niet goed lukt, is de omvormer zichtbaar te laten worden in de SMA Energy App (Android). Het lukt mij wel om de omvormer lokaal te benaderen via het IP-adres, ook het inloggen in de portal lukt prima en alles is gewoon zichtbaar. Maar ik wil het werkend hebben in de app (of een andere geschikte app), zodat ik ook kan zien wat de opwek is als ik niet thuis ben. Heeft een van jullie hier nog tips voor? Alvast bedankt!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Proficiat!

Ik zou het zekeringkastje aan de andere kant hangen.
Er komt wat warmte van de omvormer af in de zomer.

Lukt het hiermee?
https://www.sunnyportal.com/register

Je kan ook
- via SBFspot uploaden naar pvoutput
- nodered flow gebruiken die via webconnect de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana
- nodered flow gebruiken via modbus tcp/ip en de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana

Ik heb de meeste ervaring met de bovenste 2.
Maar nr 3 kan ook.
Laat maar wat weten via PM als je wat wilt gebruiken van mijn kennis.

Hier nog gebruik van gemaakt?
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Netjes!! :*) (y)

Echt precies strak inderdaad. Wind is altijd een factor, maar als je het zelf monteerd en fatsoenlijk stevig materiaal gebruikt gaat het zeker goed ja, en dan is meer PV toch de betere PV ;)

Als je nog wat meer foto's hebt van hoe strak het precies past en hoe dat gemonteerd is mag dat best, misschien hebben anderen daar nog wat aan.

Gefeliciteerd met de 9900 Wp, dat heb ik hier dus ook op de ZO kant liggen maar dan op een 8k omvormer, maar jij in oost west kan dat inderdaad best op een kleinere omvormer. Rond deze koude zeer zonnige dagen hebben erg veel mensen wel eens wat aftopping dus dat zegt op zich niet alles. Als je een volledige dag grafiek hebt wil ik die wel eens zien, vast een mooie spreiding over de dag denk ik!

• MartijnLoarne
AUijtdehaag schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:59:
Proficiat!

Ik zou het zekeringkastje aan de andere kant hangen.
Er komt wat warmte van de omvormer af in de zomer.

Lukt het hiermee?
https://www.sunnyportal.com/register

Je kan ook
- via SBFspot uploaden naar pvoutput
- nodered flow gebruiken die via webconnect de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana
- nodered flow gebruiken via modbus tcp/ip en de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana

Ik heb de meeste ervaring met de bovenste 2.
Maar nr 3 kan ook.
Laat maar wat weten via PM als je wat wilt gebruiken van mijn kennis.

Hier nog gebruik van gemaakt?
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Bedankt voor je bericht @AUijtdehaag. Het valt me nu nog erg mee hoeveel warmte er van de omvormer af komt, de koelvinnen zijn nog makkelijk aan te pakken met de blote handen. Dat zal in de zomer wel wat anders zijn, maar ik kijk het deze zomer nog wel even aan.

Het is inderdaad gelukt om de omvormer uit te lezen met de /register link die je hebt gepost, bedankt daarvoor! Echter is die app best wel brak, het lijkt erop alsof het actuele vermogen wel goed uitgelezen wordt maar de dagopbrengst loopt uren achter. Ik zal je nog een PB sturen voor het loggen naar PVoutput.

Ook bedankt voor het attenderen op de extra 5 jaar garantie, ik heb m'n e-mail adres achtergelaten en ik krijg bericht zodra ik de extra garantie kan claimen. :*)
Gerco-M schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:26:
Netjes!! :*) (y)

Echt precies strak inderdaad. Wind is altijd een factor, maar als je het zelf monteerd en fatsoenlijk stevig materiaal gebruikt gaat het zeker goed ja, en dan is meer PV toch de betere PV ;)

Als je nog wat meer foto's hebt van hoe strak het precies past en hoe dat gemonteerd is mag dat best, misschien hebben anderen daar nog wat aan.

Gefeliciteerd met de 9900 Wp, dat heb ik hier dus ook op de ZO kant liggen maar dan op een 8k omvormer, maar jij in oost west kan dat inderdaad best op een kleinere omvormer. Rond deze koude zeer zonnige dagen hebben erg veel mensen wel eens wat aftopping dus dat zegt op zich niet alles. Als je een volledige dag grafiek hebt wil ik die wel eens zien, vast een mooie spreiding over de dag denk ik!
Bedankt @Gerco-M! Hieronder een foto van hoe strak het langs de dakrand ligt (11mm binnen de dakrand):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9K7DVBavKTZdXDESSn_p7Xe9oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnUG01OSFXCtNSuOC2yM7aqt.jpg?f=fotoalbum_large

Als je nog meer foto's wilt zien, laat het maar weten :)

Dit was de opbrengst op 27 april j.l., in totaal 49,91 kWh opgewekt die dag (5,04 kWh/kWp). Volgens mij doet het systeem van m'n ouders (alleen op zuidwest, 44 graden dakhoek) in de zomer zo'n 7 kWh/kWp tijdens een topdag, dus ben benieuwd waar ik dan op uit kom. Je ziet nu ook dat de omvormer aftopt tussen 13:00 en 14:00 uur, ik verwacht dat die periode in de zomer wel langer is. Het dipje in de ochtend is te verklaren doordat de zon dan eerst nog achter de walnotenboom staat. Vanaf 08:00 uur komen de panelen dan echt in de zon en schiet de opbrengst omhoog. De westzijde heeft wel vrij uitzicht zonder schaduw, dus daar loopt de grafiek mooi door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjAAZIJIeYcNPW0NpqeDeWmDc-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EmcCfZZ9sm9jwqYyjDqAhi9Y.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1