Perilex wisselstroom naar gelijkstroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:44
Beste medetweakers,

Ik heb via marktplaats een nieuwer model ventilatiebox gekocht. De huidige was van het oude wisselstroom type en ruim 20 jaar oud. Nu een nieuwe Itho CVE van ca 5 jaar oud binnen gekregen. Ook met een perilex stekker. In de badkamer zit een 3 standen schakelaar. Nu heb ik de nieuwe aangesloten maar doet hij niks. Nu kan het natuurlijk zijn dat ik een defect exemplaar opgestuurd heb gekregen maar ik bedacht me het kan ook zijn dat hij niet werkt omdat de nieuwe box gelijkstroom is.. Nu heb ik zelf geen kaas gegeten van dit soort dingen, wat is het makkelijkst om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:39
De nieuwe box heeft weliswaar een gelijkstroommotor maar moet nog steeds op je wisselstroom stopcontact aangesloten worden.

Zoek de handleiding er eens bij, want je kunt er ook een normale 2 polige stekker aanmaken. Dan kun je op een normaal stopcontact in ieder geval even proberen of die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topic verplaatst naar 'Wonen & Verbouwen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pinout kan verschillen tussen verschillende merken. Op alle standen van je 3-standen schakelaar doet het ding het niet?

Ik zou nameten op de contacten in de box zelf. Maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Hij doet het op geeneen stand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:09
Fase en nul zit waarschijnlijk niet goed.
Even een foto posten van de binnenkant oude en binnenkant nieuwe perilex stekker.
Of een vakman inschakelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:59
Op eigen risico, als je het precieze type box post is het nog beter te checken, maar in principe:

https://www.ventilatielan...chanische-ventilatie.html

Je moet die meest linker hebben.

Heb je de box met RFT (draadloze schakelaars?)

Voor maximale verwarring, betekent L1, L2 en L3 in dit geval niet dat het om verschillende fasen gaat - als je dat zou doen, blaas je op zijn minst die box naar de eeuwige jachtvelden. Gelukkig had je al een oude box die de perilex met 230V gebruikt, maar met de draden anders aangesloten.

Op de middelste moet de aarde (groen/geel), linksboven de nul (blauw), en de andere 3 (zwarte?) draden voor stand 1/2/3. Echter, als je de doos met RFT ondersteuning hebt, zou ik de vaak bijzonder lelijke oude driestandenschakelaar gewoon lekker wegslopen, alle fasedraden daarvan aan elkaar lassen met een nette lasklem (zodat effectief rechtsboven, rechtsonder, linkonder op dezelfde bruine draad zitten die altijd spanning levert), en schakel je met de afstandsbedieningen. Deze kun je trouwens ook bijkopen, maar dan moet de box wel de RFT ontvanger hebben. Als je een foto plaats met de kap er af zijn er vast mensen hier die je vertellen of dat zo is. Of het typenummer even post.

Het zou ook kunnen dat het goed genoeg is als er altijd spanning staat op L3, dat weet ik zo niet meer.

Pro-tip: druk NOOIT, maar dan ook NOOIT, zomaar een perilex-stekker in een perilex-contactdoos, zonder beide open te hebben gehad en te hebben gemeten wat de ene voor spanningen levert, en de andere voor spanningen verwacht (door het aansluitschema op te zoeken in de handleiding), en als dat moeilijk klinkt, er een electricien voor te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Wilke schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:05:
Op eigen risico, als je het precieze type box post is het nog beter te checken, maar in principe:

https://www.ventilatielan...chanische-ventilatie.html

Je moet die meest linker hebben.

Heb je de box met RFT (draadloze schakelaars?)

Voor maximale verwarring, betekent L1, L2 en L3 in dit geval niet dat het om verschillende fasen gaat - als je dat zou doen, blaas je op zijn minst die box naar de eeuwige jachtvelden. Gelukkig had je al een oude box die de perilex met 230V gebruikt, maar met de draden anders aangesloten.

Op de middelste moet de aarde (groen/geel), linksboven de nul (blauw), en de andere 3 (zwarte?) draden voor stand 1/2/3. Echter, als je de doos met RFT ondersteuning hebt, zou ik de vaak bijzonder lelijke oude driestandenschakelaar gewoon lekker wegslopen, alle fasedraden daarvan aan elkaar lassen met een nette lasklem (zodat effectief rechtsboven, rechtsonder, linkonder op dezelfde bruine draad zitten die altijd spanning levert), en schakel je met de afstandsbedieningen. Deze kun je trouwens ook bijkopen, maar dan moet de box wel de RFT ontvanger hebben. Als je een foto plaats met de kap er af zijn er vast mensen hier die je vertellen of dat zo is. Of het typenummer even post.

Het zou ook kunnen dat het goed genoeg is als er altijd spanning staat op L3, dat weet ik zo niet meer.

Pro-tip: druk NOOIT, maar dan ook NOOIT, zomaar een perilex-stekker in een perilex-contactdoos, zonder beide open te hebben gehad en te hebben gemeten wat de ene voor spanningen levert, en de andere voor spanningen verwacht (door het aansluitschema op te zoeken in de handleiding), en als dat moeilijk klinkt, er een electricien voor te bellen.
Ik zal morgen even foto's posten van beide perilex stekkers. Ik wist niet dat verschillende merken boxen verschillende perilex stekkers hadden.. Ik hoop niet dat ik hem nu gesloopt heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:59
Dat zal wel niet hoor, met grote kans stond er gewoon geen spanning over de juiste aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Dit zijn oude en nieuwe stekker. L1, L2, L3 en N lijken op dezelfde plek te zitten... Zie ook niet zo hoe ik ze open kan maken..

Ook foto bijgevoegd van binnenkant van de box..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6CjjBeavzkAdK0lPY7HyI2RAaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c15qrS4iRzHZbZMhHmZkKzq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHUjSvvFYKCQBJ75P_EF-zSbV0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7GmGPLaaKW9TV3LlpZEnNej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InhznWabANBsPfO_TBkXWZ7sXCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyD3PVZoaFjL6vFEea6BaaDx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Tevens het aansluitschema van de nieuwe links en de oude rechts...

Moet ik het stopcontact aan de muur ombouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4miHQ5wBkzI8-DOA_EU6gFgUts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Le7KMToTcvyCV3tq1Y3CeYv2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe schakelt de 3 standen schakelaar van L1, naar L2, naar L3 voor stand 1, 2, en 3.

Alleen, verschillende fabrikanten houden niet per se die volgorde aan: Bij sommige fabrikanten is L1 laag en bij sommige is L3 laag. Je zal dus je perilex stopcontact open moeten schroeven en de L 1 en 3 draden moeten wisselen.

Wellicht helpt dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/files/perilex-aansluitschema-ventilatieland_15670010083326.jpg
Heb je een multimeter? Meet sws even het stopcontact door, en wellicht ook de schakelaar.
Schroef die anders eens open, en post fotos... :Y

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 11:07 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:39
Het aansluitschema van je oude box verschilt inderdaad van je nieuwe.

De Itho wil een vaste spanning hebben op L1, terwijl de oude dat wil op L3.

Als je die 2 omdraait in de perilex aansluiting op de wand dan zou het moeten werken.

[ Voor 23% gewijzigd door S-te-fan op 23-01-2021 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbzfan
Bovenstaande tips hebben geholpen, bruin en zwart gewisseld en nu werken alle standen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dbzfan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:20:
Bovenstaande tips hebben geholpen, bruin en zwart gewisseld en nu werken alle standen :)
Goed bezig!! d:)b

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
dbzfan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:20:
Nice. Dan nu nog even de stift pakken en op de kap van de Perilex wcd noteren wat wat is, dat maakt het makkelijker voor de volgende keer / bewoner.
Pagina: 1