Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

windows vista met een ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb nu een Acer 5315 met Windows Vista hier zit een 7200rpm hdd in heb ik veel winst met een Kingston ssd in combinatie met Windows Vista? en hoe kan ik dan trim gebruiken? ik weet dat het verschil met een hdd en ssd bij windows 7 heel groot is maar bij Vista heb ik daar geen ervaring mee. Ik heb windows 7 geprobeerd maar met een celeron m 530 en 2gb geheugen is dit zeer traag .
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...een acer 5315 met windows vista

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...dat intel een toolbox heeft voor trim maar volgens mij zijn intel ssd,s niet meer te koop

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-01-2021 08:23)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
- Kijk eerst even in Apparaatbeheer welk type harddisk erin zit, google dat en kijk of dit een SATA-harddisk is.
Als dat zo is, kan je de harddisk vervangen door een 2,5" SATA SSD, bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB, 500 GB voor 63 Euro.
Maar een 120 GB type zou ook al kunnen als je je data opslaat in de cloud: pricewatch: Crucial BX500 120GB 120 GB, 25 Euro.
- dan haal je de harddisk eruit en bouw je de SSD in in het harddisk frame (een paar schroefjes).
- daarna installeer je Windows opnieuw (wellicht kan je nog steeds gratis upgraden naar Windows 10, dat is nog niet geblokkeerd), of je cloned je harddisk gratis naar de SSD met de clonesoftware van de SSD-fabrikant (met de harddisk in een SATA-USB adapter of dock).
- ook Windows 10 vers installeren op de SSD kan, een legale licentie heb je voor 13 Euro. Google wel vooraf of er voldoende drivers zijn voor Windows 10 voor jouw type laptop/moederbord.
- als je een SATA-harddisk hebt, werkt een SSD ook en een héél stuk sneller. Of je de optimale snelheid haalt hangt er een beetje vanaf (van de kwaliteit van het moederbord), maar het zal in elk geval heel snel aanvoelen, veel sneller zelfs dan toen je de laptop kocht. Je kunt vooraf eens rondneuzen in je BIOS of je moederbord al AHCI aan heeft staan: met AHCI aan haal je de optimale snelheid.
- als je eenmaal Windows 10 hebt, lost Windows 10 het Trim probleem voor je op: dat zit er standaard in. Als je blijft hangen op Windows 7 zou ik me geen zorgen maken over Trim: zonder gaat het ook.

Alle reacties

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
https://tweakers.net/soli...qzo6PucuTms76Czld7w9Ra-wI Intel is nog prima te koop. Maar Samsung heeft ook Magican als software en die heeft ook stukje software die dit trimmen een beetje doet.

Verwijderd

Topicstarter
heeft kingston daar ook software voor?

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf een samsung ssd maar deze is gtp en vista werkt daar niet op weet jij iets dat ik dit kan omzetten naar nfts ik heb ook op google gekeken maar daar staan geen programma,s die bootable en gratis zijn

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:57:
ik heb zelf een samsung ssd maar deze is gtp en vista werkt daar niet op weet jij iets dat ik dit kan omzetten naar nfts ik heb ook op google gekeken maar daar staan geen programma,s die bootable en gratis zijn
Gewoon opnieuw partitioneren.
Zelfs de Windows partitiemanager moet dat kunnen uit mijn hoofd.

Voor Vista op een 2GB systeem... Probeer eens Windows 10. Ja dat is iets zwaarder maar ik merk dat dat eigenlijk sneller is dan Vista en 7. En tussen Vista en 7 zou ik 7 verkiezen.

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe doe ik dat als windows nog niet is geinstalleerd?

Acties:
  • Beste antwoord

• Renault
- Kijk eerst even in Apparaatbeheer welk type harddisk erin zit, google dat en kijk of dit een SATA-harddisk is.
Als dat zo is, kan je de harddisk vervangen door een 2,5" SATA SSD, bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB, 500 GB voor 63 Euro.
Maar een 120 GB type zou ook al kunnen als je je data opslaat in de cloud: pricewatch: Crucial BX500 120GB 120 GB, 25 Euro.
- dan haal je de harddisk eruit en bouw je de SSD in in het harddisk frame (een paar schroefjes).
- daarna installeer je Windows opnieuw (wellicht kan je nog steeds gratis upgraden naar Windows 10, dat is nog niet geblokkeerd), of je cloned je harddisk gratis naar de SSD met de clonesoftware van de SSD-fabrikant (met de harddisk in een SATA-USB adapter of dock).
- ook Windows 10 vers installeren op de SSD kan, een legale licentie heb je voor 13 Euro. Google wel vooraf of er voldoende drivers zijn voor Windows 10 voor jouw type laptop/moederbord.
- als je een SATA-harddisk hebt, werkt een SSD ook en een héél stuk sneller. Of je de optimale snelheid haalt hangt er een beetje vanaf (van de kwaliteit van het moederbord), maar het zal in elk geval heel snel aanvoelen, veel sneller zelfs dan toen je de laptop kocht. Je kunt vooraf eens rondneuzen in je BIOS of je moederbord al AHCI aan heeft staan: met AHCI aan haal je de optimale snelheid.
- als je eenmaal Windows 10 hebt, lost Windows 10 het Trim probleem voor je op: dat zit er standaard in. Als je blijft hangen op Windows 7 zou ik me geen zorgen maken over Trim: zonder gaat het ook.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt. Heeft iemand ook ervaring met kingston ssd,s? uit een test van hardware info scoren ze in ieder geval wel redelijk maar omdat het sata 150 is heeft het waarschijnlijk geen zin om een snellere te kopen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn huidige samsung 860 evo overgezet naar mbr en daar vista opgezet het is dus opgelost!
dankjewel renault en cave-boy!!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2021 16:46 ]

• Renault
Fijn dat het weer loopt, en waarschijnlijk een stuk sneller dan eerst!

Verwijderd

Topicstarter
klopt,nogmaals bedankt!
Pagina: 1