Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Xalephsis
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-02 11:42
Hoi mede-tweakers!

Ook ik ben ten prooi gevallen aan kapitalisme, marketing en hype en wil dan ook een upgrade doorvoeren voor mijn game-rig. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken geweest en heb besloten toch ook over te stappen naar AMD. Nu hoor ik veel over de verschillen tussen B550 en X570 maar concreet kom ik er niet veel verder mee, het wordt er niet makkelijker op in ieder geval..

Ik zoek een?
Een AMD moederbord die Zen3 ondersteunt, het liefst niet te duur natuurlijk dus ik neig eerder naar een b550 dan een x570 (featurewise) Maar ik zit met vragen over PCI-e lanes

Wat is je budget?
Mijn totaalbudget is niet eens relevant,, maar ik wil gewoon de best bang for the buck dus om het makkelijk te maken; max 200$

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen ik ben niet loyaal, ik heb goeie ervaringen met Gigabyte, Asus en MSI dus bij voorkeur wel een van deze merken maar kom maar op.. :D

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het wordt m'n game rig, maar ik doe ook regelmatig nog wat development werk op een 2e partitie, compiling etc, licht werk overigens en alleen in geval van nood als mijn workstation offline is. Ik denk in eerste instantie aan een AMD 5600x i.c.m. 32GB DDR4 ram ( nog geen definitieve keuze gemaakt), verder wil ik er 2x een m.2 drive in hebben waarvan minimaal 1 op pcie 4.0 kan draaien maar ook met gemak een 2e pcie 3.0 drive kan hebben. Echter, er komt ook een nVidia RTX3080 of 3070 in (afhankelijk van levertijden) dus ik wil wel dat de PCI-e 4.0 geen beperkende factor wordt..

Mijn grote vraag is dan ook, gaan de m.2 drives een probleem worden als ik 1 op pcie 4.0 wil hebben naast een videokaart en daarnaast nog een m.2 drive op pcie3.0 heb draaien?

Alle reacties

De cpu heeft 20 lanes te verdelen. Daarvan gaan er 16 naar het 1e PCI-e slot en 4 naar het 1e M2 slot voor opslag. Overige M2 sloten krijgen zo goed als altijd lanes uit de chipset en zitten dus niet de videokaart en 1e M2 slot in de weg.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:40
Daarnaast zijn CPU lanes altijd te preferen boven chipset lanes. Pas als je 2x PCIe 4.0 x16 videokaart of 2x PCIe 4.0 nvme wil hebben is X570 nodig. Voor de rest is B550 de betere keuze. Nieuwer, betere stroomvoorziening en features voor een lagere prijs. Bovendien geen chipsetfan.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 20-01-2021 10:17]

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:31

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat voor een impact heeft dat op de snelheid van die 2e m.2 drive als deze via de chipset loopt (B550)?

Life is not about specs, it is about joy!

• Xalephsis
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-02 11:42
Ahh top om te horen! Dus het heeft geen impact op de 16 lanes van de videokaart, ik ben overigens van plan slechts 1 videokaart te gebruiken dus dan voorzie ik geen problemen. Dan is een normaal b550 moederbord meer dan genoeg!

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:40
bartvl schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:32:
Wat voor een impact heeft dat op de snelheid van die 2e m.2 drive als deze via de chipset loopt (B550)?
De 2e m.2 drive loopt altijd via chipset lanes bij zowel B550 als X570. Alleen is die bij B550 PCIe 3.0 x4 en bij X570 PCIe 4.0 x4. Er zit een heel klein latency verschil tussen m.2 via CPU lanes en chipset lanes. Bij een benchmark zie je het verschil in prestaties wel, maar bij algemeen gebruik niet.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True