Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem, namelijk dat elke game die ik speel crasht na een aantal minuten. Als voorbeeld: PUBG crasht soms elke 2 minuten, soms elke 20 minuten, en soms maar 1x per uur. Maar crashen doet ie sowieso. En dit geld voor alle games die ik speel, waarbij het spel crasht naar het bureaublad. Kan iemand mij helpen bij het zoeken naar de onderzoek?

Mijn build
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 242,11€ 242,11
1MoederbordenGigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 173,59€ 173,59
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 499,-€ 499,-
3Interne harde schijvenToshiba X300 (retail), 5TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define C€ 74,90€ 74,90
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 526,10€ 526,10
1ToetsenbordenMotospeed Inflictor CK104€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 78,65€ 78,65
1Gaming headsetsLogitech G933 Zwart€ 270,35€ 270,35
1VoedingenCorsair CX550M€ 71,75€ 71,75
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 62,84€ 62,84
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 250GB€ 129,23€ 129,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.128,52

Wat ik al geprobeerd heb:
- De BIOS switch op mijn GPU veranderen van OC naar Silent
- DDU, alle GPU drivers verwijdert en opnieuw geinstalleerd (zowel handmatig als automatisch door Windows update)
- HDR uitschakelen, op lagere resoluties spelen, RAM underclocken (staat nu op 3200mhz), CPU underclocken, GPU idem dito
- Spellen opnieuw installeren
- Achtergrond applicaties sluiten

In feite alles geprobeerd behalve dump files uitlezen en Windows opnieuw installeren.

Ik ben nu ten einde raad en sta bijna op het punt Windows te herinstalleren tenzij iemand mij kan helpen!
Iemand? Bijv. iemand die dump files kan uitlezen van PUBG of Windows?
Ligt het misschien aan mijn voeding?

UE4 dump (PUBG): https://drive.google.com/...oVwd8NdI/view?usp=sharing

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turie
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 11:20
Het ligt hooguit aan de drivers van je gpu. Ik heb ook de 5700xt gehad en kreeg constant crashes.

Wat je kan doen is de gpu undervolten of verkopen. Je kan nu wel een goede prijs krijgen voor je kaart, omdat alle prijzen van gpu's zijn gestegen en een 3060ti kopen(of een betere kaart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Met alles wat je al geprobeerd hebt zou ik het inderdaad eens richting de voeding zoeken. Heb je toevallig nog een voeding liggen of ken je iemand waarvan je er 1 tijdelijk zou kunnen lenen? Een nieuwe voeding proberen is een paar minuten werk (niet inbouwen zo lang je nog aan het testen ben) en kan mogelijk snel uitsluitsel geven of het daar wel / niet in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:44
Download OCCT: https://www.ocbase.com/

Doe een Power test (max stroomverbruik)
Doe een GPU memory test
Doe een GPU test
Doe een System Memory Test
Doe een CPU test

Kijk eens of 1 van die je systeem laat crashen of errors geeft.

Kijk ook eens wat je Reliability Monitor en Event Viewer in Windows laten zien qua (critical) errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Kleine update:
Build voorzien van een nieuwe voeding (750W) en ben ik momenteel aan het testen met OCCT!

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
MailMan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:29:
Download OCCT: https://www.ocbase.com/

Doe een Power test (max stroomverbruik)
Doe een GPU memory test
Doe een GPU test
Doe een System Memory Test
Doe een CPU test

Kijk eens of 1 van die je systeem laat crashen of errors geeft.

Kijk ook eens wat je Reliability Monitor en Event Viewer in Windows laten zien qua (critical) errors.
Bij de eerste 2 runs van OCCT crashte de applicatie bij de power test. Eerste crash was een applicatie-crash, de 2e crash gaf me een zwart scherm. Hierop checkte ik de Event Viewer en hieruit kwam naar voren dat een "clr.dll" module (onderdeel van Microsoft.NET Framework) voor de 2 crashes zorgde. Hierop heb ik alle Microsoft Framework-gerelateerde applicaties verwijdert en OCCT weer opgestart.
Dit is allemaal gedaan met de nieuwe voeding trouwens.

Resultaat:
Alle tests succesvol doorlopen (elke test 15 minuten gedraaid).

Was het dan al die tijd een corrupt bestandje??
Of combinatie voeding en bestand? (voeding aan lage kant)

Tot slot: ik ga nu PUBG testen en een aantal andere games.

Update: crash in OCCT GPU test na 20 minuten:
https://i.imgur.com/69WNOV0.png

[ Voor 3% gewijzigd door ComputerHoed op 20-01-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Die OCCT GPU test crash was na het vervangen van de voeding en het verwijderen van MS Framework?

Ik zou eigenlijk niet verwachten dat OCCT GPU crashed door een defecte GPU. Je zou dan eigenlijk errors verwachten in OCCT. Of het crashen van de GPU drivers.

Weet ook niet wat de relatie is tussen OCCT en clr.dll. Of een corrupte clr.dll voor crashes in OCCT kan zorgen b.v. Zie je clr.dll ook terug bij eerdere crashes in games?

Het kan zijn dat er corrupte bestanden op je HD staan door b.v. memory errors/crashes. Heb je al een System File Check gedaan? (command prompt openen als Admin en uitvoeren: sfc /scannow)

Als je voeding vervangen is zou ik het meer in de hoek van het geheugen of CPU zoeken. Een memtest moet soms best lang draaien om alles te doorlopen. Memtest86 kan echt uren duren b.v.

Ik zou eest die System File Check doen en dan een geheugentest. Als je ander geheugen hebt liggen kan je die even uitwisselen of eens kijken wat er gebeurt als je een stick van 8GB gebruikt en die na een eventuele crash omwisselt met de andere stick van 8GB. Zou niet verwachten dat ze beide tegelijk kapot zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 20-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
MailMan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:20:
Die OCCT GPU test crash was na het vervangen van de voeding en het verwijderen van MS Framework?

Ik zou eigenlijk niet verwachten dat OCCT GPU crashed door een defecte GPU. Je zou dan eigenlijk errors verwachten in OCCT. Of het crashen van de GPU drivers.

Weet ook niet wat de relatie is tussen OCCT en clr.dll. Of een corrupte clr.dll voor crashes in OCCT kan zorgen b.v. Zie je clr.dll ook terug bij eerdere crashes in games?

Het kan zijn dat er corrupte bestanden op je HD staan door b.v. memory errors/crashes. Heb je al een System File Check gedaan? (command prompt openen als Admin en uitvoeren: sfc /scannow)

Als je voeding vervangen is zou ik het meer in de hoek van het geheugen of CPU zoeken. Een memtest moet soms best lang draaien om alles te doorlopen. Memtest86 kan echt uren duren b.v.

Ik zou eest die System File Check doen en dan een geheugentest. Als je ander geheugen hebt liggen kan je die even uitwisselen of eens kijken wat er gebeurt als je een stick van 8GB gebruikt en die na een eventuele crash omwisselt met de andere stick van 8GB. Zou niet verwachten dat ze beide tegelijk kapot zijn.
Die crash was idd na het vervangen van de voeding en het verwijderen van MS Framework. Vervolgens de laatste MS Framework gedownload en geinstalleerd en toen de test gedaan.

Ik zie clr.dll niet terug in games in Reliability Monitor; daar zie ik bij Fault Module Name meerdere keren "StackHash***" terugkomen.

System file check heb ik zojuist gedaan en is succesvol doorlopen.

Aan m'n RAM kan het niet liggen, dat weet ik zeker. Deze was voorheen defect en heb ik toen onder garantie laten vervangen. Na vervanging heb ik dit grondig getest met Memtest (24+ uur).

Dus, ja... :?

Misschien meekijken via Teamviewer o.i.d.? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
ComputerHoed schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Die crash was idd na het vervangen van de voeding en het verwijderen van MS Framework. Vervolgens de laatste MS Framework gedownload en geinstalleerd en toen de test gedaan.

Ik zie clr.dll niet terug in games in Reliability Monitor; daar zie ik bij Fault Module Name meerdere keren "StackHash***" terugkomen.

System file check heb ik zojuist gedaan en is succesvol doorlopen.

Aan m'n RAM kan het niet liggen, dat weet ik zeker. Deze was voorheen defect en heb ik toen onder garantie laten vervangen. Na vervanging heb ik dit grondig getest met Memtest (24+ uur).

Dus, ja... :?

Misschien meekijken via Teamviewer o.i.d.? :)
Ik denk niet dat meekijken door mij je veel gaat helpen. Ben geen expert op het gebied van error-codes etc, dat Google ik dan ook vaak maar :)

Maar als het het geheugen en de voeding niet kan zijn dan gaat het toch de kant van CPU of GPU op. Die Power Test in OCCT belast volgens mij CPU en GPU maximaal en logisch dat die dan een crash veroorzaakt, alleen weet je dan nog niet welke van de twee dat doet.

Je overclockt je CPU of GPU niet?
Bios reset gedaan?

Niet toevallig nog een GPU liggen om uit te wisselen?

Een formatje van Windows is ook altijd wel lekker, zeker omdat de errors die je tot nu toe noemt niet echt gelinkt lijken aan GPU drivers. Het enige wat ik terug zag komen bij Googlen van die StackHash en clr.dll was Windows Data Execution Prevention (DEP).

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 20-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Ik bedenk me nog iets. Zen+ (Ryzen 2x00) ondersteunt volgens mij geheugensnelheden tot ~2933mhz (stock).

Waar staat je geheugen nu op? Je zei dat je underclocked had naar 3200, maar dat is mogelijk nog steeds aan de hoge kant voor Zen+. Het kan misschien wel op 3200 of hoger, maar dan moet je wel DRAM voltage omhoog schroeven b.v.

Als je hem op 3200 hebt staan, heb je dat dan via DOCP/XMP profiel gedaan, of handmatig alleen de snelheid naar 3200Mhz gezet? Dat laatste zorgt niet voor een stabiel systeem zonder ook voltages omhoog te schroeven.

Als je dat niet gedaan hebt zou ik eens testen met DOCP/XMP uit. Dan draait hij waarschijnlijk op 2133mhz.

Memory modules ook in de juiste slotjes van je moederbord gezet?

[ Voor 235% gewijzigd door MailMan op 20-01-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
MailMan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Ik denk niet dat meekijken door mij je veel gaat helpen. Ben geen expert op het gebied van error-codes etc, dat Google ik dan ook vaak maar :)

Maar als het het geheugen en de voeding niet kan zijn dan gaat het toch de kant van CPU of GPU op. Die Power Test in OCCT belast volgens mij CPU en GPU maximaal en logisch dat die dan een crash veroorzaakt, alleen weet je dan nog niet welke van de twee dat doet.

Je overclockt je CPU of GPU niet?
Bios reset gedaan?

Niet toevallig nog een GPU liggen om uit te wisselen?

Een formatje van Windows is ook altijd wel lekker, zeker omdat de errors die je tot nu toe noemt niet echt gelinkt lijken aan GPU drivers. Het enige wat ik terug zag komen bij Googlen van die StackHash en clr.dll was Windows Data Execution Prevention (DEP).
Overclock van CPU en GPU heb ik beide weggehaald. BIOS reset idem dito.
Een format van Windows blijf ik liever nog even bij weg, gezien de tijd die dit kost om alle applications weer te herinstalleren.

RAM staan trouwens ingesteld via XMP en heb ik zowel met als zonder XMP tests mee gedaan. En ook in de juiste slotjes ;)

Morgen, vrijdag, ga ik een flinke gamesessie houden om het weer te testen. Mocht ik dan weer crashes hebben, zal ik overgaan tot een Windows format..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Zojuist getest, wederom crashes in games. Fresh install incoming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Oke, tests gedaan.
Het bleek m'n RAM te zijn.
Met XMP op 3200Mhz was die instabiel. Nu handmatig op 2933Mhz gezet en m'n PC draait stabiel!

Thx voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:49
ComputerHoed schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:24:
Oke, tests gedaan.
Het bleek m'n RAM te zijn.
Met XMP op 3200Mhz was die instabiel. Nu handmatig op 2933Mhz gezet en m'n PC draait stabiel!

Thx voor alle hulp!
Hoe ben je er nu achter gekomen? Na een Windows install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
kerath schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Hoe ben je er nu achter gekomen? Na een Windows install?
Eerst een Window reinstall gedaan en toen had ik nog steeds het probleem. Daarop volgend Memtest gedaan en in de eerste test gelijk errors. Daarna afzonderlijk elke module getest en dat gaf geen errors (ik heb normaliter 4 modules in gebruik). Dus toen dacht ik: het moet eraan liggen dat het XMP-profiel in quad-channel niet lekker draait, dus toen heb ik hem een lagere overclock gegeven & dat werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
ComputerHoed schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:41:
Dus toen dacht ik: het moet eraan liggen dat het XMP-profiel in quad-channel niet lekker draait, dus toen heb ik hem een lagere overclock gegeven & dat werkte!
Quad channel is onmogelijk want wordt niet door AM4 ondersteunt. 4 modules in dual channel kan wel.
Dat je 4 modules gebruikt is een grote misser in de informatie. Had je dat in je topicstart al gezegd dan had je daar vast en zeker reacties op gehad. Het is algemeen bekend dat Zen+ moeite heeft met het stabiel laten draaien van 4 modules op >2666 MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Xmp is een probleem.

Ik heb zelf een asus mobo en krijg ook constant crashes als ik docp aan doe dus xmp van asus zelf.

B550-F Gaming mobo en G.Skill tridentZ Royal 32gb rams, had ook crashes met mijn oude corsairs met xmp aan dus daardoor nieuwe ram aangeschaft en xmp crasht nogsteeds.

[ Voor 41% gewijzigd door Canelo op 25-01-2021 01:24 ]

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XMP verhoogd volgens mij niet het soc voltage. Dat is o.a. het voltage van de memory controller. Die zal je op Zen en Zen+ eerder wat moeten verhogen. Verhoog dat eens in stappen van 0.01 volt. Als je daar een offset kan gebruiken dan is dat helemaal mooi.

Problemen met geheugen en Ryzen zijn lastiger vast te stellen met tools zoals Memtest x86+, die kan prima een nacht draaien zonder tegen iets aan te lopen. Een tool die wel goed werkt is Testmem5 (en dan de Anta777 config gebruiken).
Uszka schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Quad channel is onmogelijk want wordt niet door AM4 ondersteunt. 4 modules in dual channel kan wel.
Dat je 4 modules gebruikt is een grote misser in de informatie. Had je dat in je topicstart al gezegd dan had je daar vast en zeker reacties op gehad. Het is algemeen bekend dat Zen+ moeite heeft met het stabiel laten draaien van 4 modules op >2666 MT/s.
Hangt van de cpu en moederbord af. Ik heb op een 1700x en Asus Crosshair v6 destijds 4x 8GB 3200 C14 gedraait en kon met wat moeite op 3466 draaien. De TS moet waarschijnlijk gewoon wat meer volt op zijn soc gooien :P. Op hetzelfde bord en geheugen draai ik nu 3600 c15 met een 3950x.

Het is voor Ryzen ook een idee om de Ryzen DRam calculator te gebruiken, die raad ook geschikte voltages aan en timings aan. XMP veranderd alleen maar de primaire timings.
Pagina: 1