Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Ik heb me voorgenomen dat ik graag gezellige beelden wil maken van koken en dineetjes; zoals bijv in dit filmpje. Ik vraag me af wat voor gear ik daarvoor nodig heb.

Het valt mij op dat dat soort filmpjes vaak een kleine scherptediepte hebben, dus ik dacht een DSLR nodig te hebben. Verder heb je dan natuurlijk een goeie flexibele camera standaard nodig, en een microfoon waarmee de gezelligheid goed te vatten is.

Hebben jullie advies?

Ik zat als budget aan zo'n €1000 te denken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het hele filmpje is inderdaad met een opvallend krappe scherptediepte geschoten. Das een stijl keuze (en waarschijnlijk omdat het kan). Dit kun je faken maar het beste resultaat krijg je toch met een snelle lens. De video an sich is niet zo uitdagend qua beweging of dynamisch bereik dus de meeste camera's zullen wel volstaan. En dan zou ik voor een systeem camera gaan. Enige punt van aandacht is autofocus voor video. Panasonic maakt prima video camera's maar de AF wiebelt en das niet handig. Als je toch alles met de hand focust, is er niks aan de hand natuurlijk.

Maar wat je vooral nodig hebt is kennis/kunde. Zo'n filmpje maken klinkt misschien goed te doen maar het is een kunst apart. Dus vooral veel oefenen en kijken naar anderen.

Wat me trouwens ook opvalt aan de video is dat alles statisch is gefilmd. Plemp je cam op een tripod en draaien maar. Wat beweging in je shots geeft een dynamischer geheel. Daar kun je een slider voor gebruiken maar op 4K schieten en inzoomen of pannen in post is stuk makkelijker en goedkoper en al stuk beter dan alles stilstaand.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Thanks! Nu al twee dingen geleerd die ik nog niet wist. Wat een systeemcamera is en dat er zoiets bestaat als een snelle lens. Ik vind het alsnog vrij lastig kiezen. Wat vind je bijv. van een Canon EOS M50 met een 50mm f/1.8 lens?

Ik zie dat het een relatief goedkope lens is, maar ik kan er niet zo goed achter komen wat er het nadeel van is. Overigens staat zo'n dikke camera met meerdere lenzen me wel wat tegen. Is het nog denkbaar om zulke beelden te schieten met een goeie compactcamera, of kan ik dat vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik denk dat je met een Sony RX100 ook al een heel eind komt. Ligt er een beetje aan welk "niveau" je ambieert. Als je zulke video's nog nooit eerder gemaakt/gemonteerd hebt zou ik de focus niet op de apparatuur leggen in het begin. Pak je telefoon, probeer het "storytelling" en monteren eens uit.

Ik rommel zelf tegenwoordig met video's, zoals je in m'n signature kan zien heb ik mooie apparatuur. Maar video's doe ik lekker op m'n telefoon (Galaxy S10+). Wanneer ik beter word met editting zal ik m'n Canon vaker gaan pakken.
Video is best "een ding" wat dat betreft. Je moet van tevoren veel meer nadenken over wat je wilt filmen, hoe je je verhaal opbouwt, hoe je door het frame loopt, welke framerate je gebruikt, hoe je je focuspunt legt. Voordeel met je smartphone is dat de scherpte-diepte zo groot is dat ik me niet zo druk hoef te maken over waar ik de focus leg.

De video die je als voorbeeld post ziet er erg cool uit in ieder geval! Vanuit een film-perspectief zie ik in de intro al dat er een cameraman/vrouw achter de hoofdpersoon aanloopt. Verkeerd onthouden :P Het is simpelweg erg veel statiefwerk zo te zien!
Er staat vervolgens steeds een camera boven de pan gericht, daar zal je een overhead statief voor nodig hebben. Al met al is het opzetten/afbreken van heel je apparatuur best een klus!

Dus mijn advies:
- Als je net begint: probeer het uit met je smartphone. Zelfs in dit scenario kan je nog extra apparatuur gebruiken zoals videolicht, statieven (voor op de grond en overhead).
- Vind je lenzen wisselen niks: pak zo'n 1" compactcamera zoals de Sony RX100, probeer er eentje te hebben met fasedetectie autofocus (die zijn prijziger) en niet met contrastdetectie.
- Will je all-out gaan: pak een Sony A6600 (die heeft IBIS) en de volgende drie Sigma primes: 16mm f1.4, 32mm f1.4 en 56mm f1.4.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:17
De Canon EOS M50 wordt vaak gebruikt als vlogcamera, let wel op dat deze in 4K wat beperkingen kent (beeld wordt gecropped en de dual pixel AF werkt niet). In Full HD is hij volgens mij prima bruikbaar. Ik denk dat een statief sowieso een must is voor strakke schokvrije beelden. Daarnaast wellicht zoals ook genoemd wat aandacht vor de belichting, dit doet veel voor de sfeer.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Oke top! Ik heb een Sony RX100 op de kop getikt.
Wat vinden jullie van dit statief?
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/F5QAAOSwyo5f6zVL/$_86.JPG

Gaat dat sowieso passen, of zijn er bij de bevestigingen ook nog verschillen in merken? Er zit zo'n female schroefdraad in de camera:
Afbeeldingslocatie: http://www.waloszek.de/rx100m4_m1/L1004386as_900.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door aufbakanleitung op 20-01-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 14:41
Normaalgesproken is de schroefdraad op alle camera’s hetzelfde. Enige is dat niet alle plaatjes op alle statieven passen. Hierdoor zou ik je aanraden een arca Swiss compatible te kopen, wat degene die je linkt ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:00
Dat statief kun je goedkoper zelf uit China halen: https://www.aliexpress.co...20111747&SearchText=Q999H
Kwaliteit valt niks over te zeggen. De manier waarop de middenkolom vast geklemd wordt ziet er wel vreemd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
wappiewappie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:28:
Dat statief kun je goedkoper zelf uit China halen: https://www.aliexpress.co...20111747&SearchText=Q999H
Kwaliteit valt niks over te zeggen. De manier waarop de middenkolom vast geklemd wordt ziet er wel vreemd uit.
Ik had het gezien idd, maar dat duurt altijd enorm lang en daar heb ik het geduld niet voor. Dus ik de Mantona Scout Max Set gekocht, die krijg ik als het goed is maandag binnen.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81mL3r9WlQL._AC_SL1500_.jpg

Ik wilde toch alvast even proberen iets te schieten met de camera, maar zonder statief heb je altijd maar 1 hand vrij en wordt het wel erg instabiel. Dus het resultaat is echt lachwekkend slecht:
YouTube: Chocolate chip cookies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

En los van een statief, kun je ook nog wel wat lampen gebruiken. Licht kan wel iets flatteuzer en wat minder (lees: geen) schaduwen.

Ik zei toch al dat het een kunst was. Maar het begin is er :Y)

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@aufbakanleitung Die constructies met een statief en daar zijdelings een camera aanhangen die naar beneden koekeloert: zorg er wel voor dat je statief stabiel staat en/of verzwaar je middenkolom (gewicht eraan hangen).

Anders zou je camera zo maar eens een duik in de pan kunnen nemen... :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergis je niet in de hoeveelheid montagewerk die er in deze vlog zit, denk dat hij behoorlijk wat verlichting in zijn keuken heeft. Wat belangrijk is dat je vooraf al een idee van welke beelden wil je laten zien, welke shots wil ik hebben etc. Zou mij ook niets verbazen als hij bepaalde shots hergebruikt. Kortom je doet dit niet even met wat apparatuur en klaar. De factor tijd wordt heel vaak vergeten en hoe korter het filmpje hoe meer tijd de nabewerking heeft gekost.
Ik zou willen zeggen begin met een telefoon en laat iemand anders filmen en maak er een montage van. Dan kom je waarschijnlijk vanzelf al je pijnpunten tegen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Kijk hier eens, dit is precies een antwoord op jouw vraag.
Niet 'welke camera voor €1000' maar 'hoe start ik een Youtubekanaal met camera, lens, microfoon en statief voor $1000'.

https://www.dpreview.com/...r-you-need-to-get-started

Het leuke aan het filmpje is dat ze dus niet de zoveelste camera reviewen maar kijken hoe ze dat doel bereiken binnen dat budget. Daarom kijken ze rond de 700 voor een camera+lens omdat je ook nog andere dingen nodig hebt; en ze kijken meteen naar wat handige eigenschappen voor die camera zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Tarquin op 25-01-2021 17:31 ]

Pagina: 1