Nieuwe laptop. Windows vs Chromebook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:37
Ik zoek een?
Nieuwe laptop voor ouder persoon, x, totaal niet technisch.
x is na jaren eindelijk gewend om op Windows de basis vaardigheden uit te voeren (Internet, Word, bankieren, streaming video/tv)
x gebruikt nu een 9 jaar oude I3 met 4GB.

Wat is je budget?
Max rond de 600,-. Als het kan minder, maar ik betaal wel liever iets meer voor een fatsoenlijke oplossing.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik ben zelf gewend aan Windows en x ook, echter zie ik dat de Chromebooks wat goedkoper zijn. En de integratie met Google staat mij ook aan. Voor mijn gevoel is een Chromebook ook wat minder complex.

Waar ik naar opzoek ben, is jullie ervaring met mensen op leeftijd en de overstap van Windows naar Chromebook. Hoe makkelijk is dit voor oudere niet technische mensen, en zitten er (grote) nadelen aan?
Of moet ik er wellicht niet aan beginnen en is Windows de beste optie? In dat geval weet ik wel welke laptop ik moet halen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Standaard werkzaamheden van een laptop
- internet
- tekst verwerken
- foto's van telefoon naar laptop zetten en sorteren
- streaming video/TV (x heeft geen tv)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:38

Praetextatus

the dutch_paki

Kun je de oudere laptop niet upgraden? Dus 8 gb erbij prikken (ik denk niet dat dual channel veel uitmaakt op zo een oud systeem) en en ssd erin? Ben je voor minder dan 100 euro klaar.
En anders een zakelijke laptop zoals de Lenovo T series of probooks van HP. Eventueel 2e hands, gaan zeer lang mee, zijn stevig en dus ook niet snel kapot.

Betreft iemand die ouder en a-technisch is, ik zou er alleen tijd aan besteden als je tijd hebt om die persoon in te werken en te ondersteunen. De complexiteit die jij niet ziet is er namelijk voor de oudere persoon, die moet namelijk iets opnieuw leren. En dat kan uitdagend zijn. Ook zijn er misschien scenario's die jij misschien niet aan denkt, maar de persoon heeft die wel.

Mijn advies is eigenlijk altijd, stap alleen over als er noodzaak is (financieel of andere tooling of geen keus (door werkgever) etc.)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:38
Nadelen van een Chromebooks
  • Alles is in de cloud. Iemand die nu aan Word gewend is moet over naar Google Docs of Office 365. Voor de ouderen die ik ken is dat een opgave
  • Bij een Chromebook heb je een Google account nodig, als de Chromebook opstart moet je dat password invoeren (of je hebt je telefoon zo geconfigureerd dat de Chrombook automatisch ontgrendeld als deze in de buurt is - dat is mij tot nu toe nog niet gelukt ....)
  • Ondersteuning van Chromebooks door Google is beperkt - de software gaat na een aantal jaren EOL en krijgt dan geen updates meer
Kortom - ik zou ernstig twijfelen. In jouw geval zou ik eens naar de Best Buy Guide voor een basis laptop kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 19-01-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
Praetextatus schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:18:
Kun je de oudere laptop niet upgraden? Dus 8 gb erbij prikken (ik denk niet dat dual channel veel uitmaakt op zo een oud systeem) en en ssd erin? Ben je voor minder dan 100 euro klaar.
En anders een zakelijke laptop zoals de Lenovo T series of probooks van HP. Eventueel 2e hands, gaan zeer lang mee, zijn stevig en dus ook niet snel kapot.

Betreft iemand die ouder en a-technisch is, ik zou er alleen tijd aan besteden als je tijd hebt om die persoon in te werken en te ondersteunen. De complexiteit die jij niet ziet is er namelijk voor de oudere persoon, die moet namelijk iets opnieuw leren. En dat kan uitdagend zijn. Ook zijn er misschien scenario's die jij misschien niet aan denkt, maar de persoon heeft die wel.

Mijn advies is eigenlijk altijd, stap alleen over als er noodzaak is (financieel of andere tooling of geen keus (door werkgever) etc.)
Eigenlijk helemaal niet aan gedacht, ik koop meestal meteen nieuw spul.

Toevallig nog een SSD liggen, reinstall staat nu aan. Als het bevalt bestel ik ook nog meteen even 4GB extra.

Enige zorgpuntje is dat er gemeld was dat het beeld laatste tijd vaak hangt met roze/groene blokken. Maar hopelijk is dat weg na de reinstall. Nieuwe kan altijd nog.

Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 19:57
evmmb schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Enige zorgpuntje is dat er gemeld was dat het beeld laatste tijd vaak hangt met roze/groene blokken. Maar hopelijk is dat weg na de reinstall. Nieuwe kan altijd nog.

Thx :)
Dan is misschien een los scherm nog een optie? Een 22inch bijv voor de oudere ogen , of een extern 2e laptop scherm .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
Nou, ik moet zeggen dat na de install op de SSD, zelfs met maar 4Gb het weer vrij soepel werkt allemaal.
Lijkt er weer even tegenaan te kunnen!

Probleem is dat ik nu wel zelf interesse heb gekregen in een Chromebook na al die research :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan van bijna elke laptop zelf een Chromebook maken met:

https://github.com/sebanc/brunch

of

https://www.neverware.com/#intro

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 17:18
Ts wilt juist andersom, Chromebook puur wegens goedkope prijs.

Maar ik zou zeggen pak wel die Chromebook. Doordat er minder opties zijn werkt het makkelijker.dan moet je die wel 1x goes instellen voor x, alle wachtwoorden op automatisch invullen zetten :)

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 20-01-2021 16:52 ]

Pagina: 1